Synnyttämiseen minkä näköisenä
Tuli tuosta säärikarvakeskustelusta mieleen , että millaiset meikit sinne synnyttämään pitäisi laittaa? Hävettää jo nyt ajatus kaljurotannäköisenä synnyttämisestä. Että mites te muut , minkä näköisenä olette menneet? Parantaako huoliteltu ulkonäkö oloa?
Kommentit (42)
Ja juu, otin pidennykset ja kävin meikkaajalla niin en edes tarvinnut kivunlievitystä, niin kaunis olo oli..
-2
Voin kuule kertoo että siinä vaiheessa kun pusket sitä muksua ulos ei kiinnosta vi**uakaan muu kuin se, että ilokaasunaamari ja joku jolla on lääkkeitä on lähellä.
Minä olin astetta paremmassa tällingissä kun sairaalassa oli pidemmän aikaa ja oli tylsää joten aikaa meikkaamiseen.
Luultavasti meikit leviää, hiukset menee sekaisin ja naama punottaa kuitenkin! Mene sellaisena kuin sinusta tuntuu hyvältä.
Se kai riippuu ihan siitä, miten ihan ilman synnytystä tai raskauttakin tunnet itsesi(!) mukavaksi. Minä en olisi kehdannut mennä synnyttämään luonnonmukainen "majava" haarovälissä, kainalokarvat tai säärikarvat rehottavana. Koska muutenkaan en pysty niin olemaan. Mutta en todellakaan tuomitse ketään kuka niin tekee. Taidan olla monen AV-mamman mielestä aika pinnallinen, mutta nypin myös kulmakarvani tarkkaan ja huollatin luonnollisennäköiset irtoripseni juuri ennen laskettua aikaa. Tämä ehkä siksi, koska usein siinä juuri synnyttäneenä otetaan paljon valokuvia tietenkin vauvasta, mutta joskus myös äidistä, enkä halunnut jälkipolville tai itselleni muistoa itsestäni karvaisen monsterin näköisenä. Ja muutenkin pidän varpaankynnet ladattuina ja siistinä talvellakin, joten se oli ihan luonnostaan. Hiukset ja kroppa puhtaana menin, meikannut en varmaankaan. Olin 31-vuotias ensisynnyttäjä.
Silloin puoli kolmen aikaan aamuyöllä kipuihin herätessä meikkaaminen oli kyllä ihan viimeisenä mielessä.
Karvat olin ajanut paria päivää aikaisemmin, joten pieni sänki oli.
Kätilö,käski ponnistaa, mutta mä jouduin ottaa aikalisän, että sain maskarat kohdilleen. Mies kuva synnytyksen. Ihan kauheeta olis ollu kattoo omaa meikkaamatonta lärvii. Tuli sit kiire ponnistaa, kun alkoi sykkeet hävii, mutta ei toi oo pahasti vammainen.
Tämä ei liity mitenkään ihmisarvoon, estetiikkaan tai mihinkään mihin täällä nyt keksisitte nyt vedota...
Mutta näin kätilönä on ihan ammatillisesti helpompaa ja mukavampaa tutkia ja auttaa synnytyksessä äitiä, jolla ei ole venäläinen karvalakki jalkovälissä. Jos joku tästä nyt hepulin saa, niin kuvittele itsesi kurkkimaan toisen naisen alapäähän 8h-12h/työpäivä. Välillä on ihan virkistävää, kun edessä on rehellinen posliini kuin karvareuhka, josta roikkuu lapsivettä, limaa, vettä ja ulostetta. Ensimmäinen on helpompi puhdistaa kuin jälkimmäinen. Eikä tarvitse tehdä tästä yhtään isompaa asiaa kuin asian sanoin. Kaikki saa tulla synnyttämään. Karvoilla tai ilman. Meikeillä tai ilman.
hohhoijaa laita asiat tärkeysjärjestykseen. mitä väliä ulkonäöllä on kun vauva pitäs saada terveenä maailmaan.
Toinen kätilö vastaa. Tule puhtaana. Niin meidänkin työ on mukavampaa.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 21:02"]Se kai riippuu ihan siitä, miten ihan ilman synnytystä tai raskauttakin tunnet itsesi(!) mukavaksi. Minä en olisi kehdannut mennä synnyttämään luonnonmukainen "majava" haarovälissä, kainalokarvat tai säärikarvat rehottavana. Koska muutenkaan en pysty niin olemaan. Mutta en todellakaan tuomitse ketään kuka niin tekee. Taidan olla monen AV-mamman mielestä aika pinnallinen, mutta nypin myös kulmakarvani tarkkaan ja huollatin luonnollisennäköiset irtoripseni juuri ennen laskettua aikaa. Tämä ehkä siksi, koska usein siinä juuri synnyttäneenä otetaan paljon valokuvia tietenkin vauvasta, mutta joskus myös äidistä, enkä halunnut jälkipolville tai itselleni muistoa itsestäni karvaisen monsterin näköisenä. Ja muutenkin pidän varpaankynnet ladattuina ja siistinä talvellakin, joten se oli ihan luonnostaan. Hiukset ja kroppa puhtaana menin, meikannut en varmaankaan. Olin 31-vuotias ensisynnyttäjä.
[/quote]
Sama täällä. Sheivaan muutenkin päivittäin ja lasketun ajan lähestyessä pesin tukankin joka ilta, kun yleensä pesen joka toinen päivä. Oman olon takia näin. Meikkiä en kylläkään laittanut mutta pohdin kyllä mukaan ottamista. Synnärilläkin sheivasin päivittäin. Ja myös 31v. ensisynnyttäjä.
Muistakaa, että kynsilakkaa tai rakennekynsiä ei saa olla synnyttämään menossa. Jos joudutaan tekemään hätäsektio nukutuksessa, niin silloin pitää pystyä mittaamaan happisaturaatiota sormesta tai varpaasta. Se ei onnistu kynsilakan läpi! Tiedän tilanteita, jossa happisaturaatiomittari on näyttänyt ihan puuta heinää, kun on ollut kynsilakkaa. Väärä happisaturaatiolukema voi taasen johtaa siihen, että äidin vakavaa tilaa ei välttämättä huomata.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 21:09"]
Tämä ei liity mitenkään ihmisarvoon, estetiikkaan tai mihinkään mihin täällä nyt keksisitte nyt vedota...
Mutta näin kätilönä on ihan ammatillisesti helpompaa ja mukavampaa tutkia ja auttaa synnytyksessä äitiä, jolla ei ole venäläinen karvalakki jalkovälissä. Jos joku tästä nyt hepulin saa, niin kuvittele itsesi kurkkimaan toisen naisen alapäähän 8h-12h/työpäivä. Välillä on ihan virkistävää, kun edessä on rehellinen posliini kuin karvareuhka, josta roikkuu lapsivettä, limaa, vettä ja ulostetta. Ensimmäinen on helpompi puhdistaa kuin jälkimmäinen. Eikä tarvitse tehdä tästä yhtään isompaa asiaa kuin asian sanoin. Kaikki saa tulla synnyttämään. Karvoilla tai ilman. Meikeillä tai ilman.
[/quote]
90 luvulla kyllä ajeltiin alapää synnytyksessä. Siihen aikaan kun posliini ei ollut muotia.
Mutta kaipa sen ajan hoitajat oli karskimpia, eikä yökkineet limoja ja lapsivettä ja karvoja nähdessään
Heh, mä menin synnärille iltapuvussa, korkokengissä ja hiuksissa kampaus, jossa kukkia. Onneksi pääsin pian eroon niistä pinneistä ja viimeisetkin meikit meni siellä kuumassa suihkussa. Valokuvissa on onneksi varsin luonnonkaunis tunnelma, mies harjasi mun hiuksia supistusten välillä. Onneksi mulla on tapana näyttää itseltäni myös ilman meikkiä.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 21:14"]
Muistakaa, että kynsilakkaa tai rakennekynsiä ei saa olla synnyttämään menossa. Jos joudutaan tekemään hätäsektio nukutuksessa, niin silloin pitää pystyä mittaamaan happisaturaatiota sormesta tai varpaasta. Se ei onnistu kynsilakan läpi! Tiedän tilanteita, jossa happisaturaatiomittari on näyttänyt ihan puuta heinää, kun on ollut kynsilakkaa. Väärä happisaturaatiolukema voi taasen johtaa siihen, että äidin vakavaa tilaa ei välttämättä huomata.
[/quote]
Anestesiahoitaja vastaa:
1. Sormisaturaatiomittari mittaa varsin hyvin kynsilakan läpi
2. Jos potilas on kovin matalapaineinen ja perifeerinen verenkierto ei toimi, on esim. korvalehtisaturaatiomittari aivan yhtä hyvä
3. Jos potilas on kuolemassa niin kyllä siitä valtimosta otetaan se arteria-Astrup vaikka minuutin välein
Oletko katsonut kenties liikaa tv-sarjoja? Tiedätkö kuinka monella ensisynnyttäjällä on rakennekynnet? Kuule aika monella. Luuletko, että ekana siellä synnärillä revitään ne kynnet veks? Kuka on saanut neuvolasta kynsilakka- tai rakennekynsikiellon??!!! En kestä näitä. Ja uskovat vielä omiin kuvitelmiinsa.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 21:09"]
[/quote]
90 luvulla kyllä ajeltiin alapää synnytyksessä. Siihen aikaan kun posliini ei ollut muotia.
Mutta kaipa sen ajan hoitajat oli karskimpia, eikä yökkineet limoja ja lapsivettä ja karvoja nähdessään
[/quote]
Mä olen synnyttänyt -96 eikä kukaan ajellut mun karvoja synnytyksessä, ei edes ehdotettu tai mitään, että toikin on nähtävästi sitten sairaalakohtaista (synnytin Naistenklinikalla). Mun äiti on kertonut, että tätä tehtiin 60-70 luvuilla, muista vuosista en tiedä.
Tuo kynsilakkajuttu on totta, saturaatiomittari mittaa punasolujen väeiä kynnen läpi eikä siinä tiellä saa olla lakkaa tai tekokynsiä. Yleensä mittari ei näytä tällöin mitään lukemaa. Jos vielä naisella on huulipunaa niin ei sinertävä huulten värikään näy, joka yleensä viimeistään kiinnittää huomion.
Synnyttämiseen... on sulla pahempiakin ongelmia kuin se, miltä näytät...