Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Läheisriippuvainen koira ja vauva

Vierailija
01.01.2015 |

Eli tilanne on tämä: meillä on 5-vuotias toyvillakoirauros ja vauva taas syntyy 3 kk kuluttua. Koira on lapsirakas, se on tottunut eri-ikäisiin lapsiin tuttaviemme kautta ja tykkää kyllä touhuta lasten kanssa. Se on myös pitkämielinen, eikä hermostu vaikka leikkikaveri olisi liikkeisään arvaamaton ja kömpelö. Se on myös tosi kiintynyt meihin, haluaa aina olla lähellä, sylissä, vieressä. Nytkin on mun sylissä.. Ei varsinaisesti pelota että vauvan tulo toisi ongelmia, mutta miten kannattaisi huomioida koiraa kun vauva tulee taloon. Villakoirat ovat herkkiä, en haluaisi mitään traumoja koiralle. Kertokaapa kokemuksia, koiralliset ja lapselliset. Ja koirien vihaajien ei kannata vaivautua.

Miehen sukulainen komensi koiraamme kovasti kun meni nuuskimaan heidän vauvaa, koira oli monta kuukautta nolo kun näki heitä eikä tullut tervehtimään. Ihmettelivät että mikäs koiralle on tullut. Nyt on jo unohtanut ja on tosi hyvä kaveri lapsen kanssa.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele tässä vaiheessa ennen lasta kun on vielä aikaa hieman koiran sielunelämää joka on siis täysin eri kuin ihmisen sielunelämä, niin ymmärrät miksi koira tekee mitäkin ja miten ihminen sen (yleensä väärin) tulkitsee. Esim: http://www.calcifers.net/22 on valaiseva sivusto.

Vierailija
2/8 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioi koiraa ihan tapojesi mukaan, koira voi pötköttää vaikka jaloissa jos vauva on rinnalla, ole positiivinen ja kehu koiraa lapsen haistelusta yms.

Itselle kävi niin ikävästi että aloin inhoamaan koiraamme vauvan synnyttyä, halusin antaa sen pois ja olin erittäin ärtyisä, onneksi mieheni paapoi koiraa ja piti sitä hyvänä. Nyt en voi ymmärtää miksi sitä inhosin, mutta lukiessani palstaa ja juteltuani ystävieni kanssa olen huomannut ilmiön olevan hyvin normaali joka menee ohi kun hormoonit tasaantuvat, minulla kesti ehkä n. Vuoden. Kyse ei tosiaankaan ole siitä että kun lapsi tulee niin hylätään eläin vaan se on joku luonnon oma juttu jolle ei voi mitään, paitsi yrittää sietää eläintä ja odottaa vaiheen loppumista, asian kanssa on helpompi elää kun sen tiedostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, aika hurja juttu tuo koiran inhoaminen. Mulle tää turri on ollut kuin lapsi.. Jännä nähdä miten käy itselle, saako hormonit pään siinä suhteessa sekaisin. ap

Vierailija
4/8 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta rotua kohtaan kysyn että tekeekö koira tarpeita sisälle? Onko sillä eroahdistusta? Itse olen harkinnut pientä villakoiraa useita vuosia, olen kuullut että ne on hyvin riippuvaisia omistajistaan. Tällä hetkellä tuo minun koirani jota inhosin kuorsaa jaloissani ja tunkee syliin, on mahtava persoona ja veikeä, mutta kärsii kovasta eroahdisuksesta jos jätämme yksin, kääpiöpinseri kyseessä.  Minullekkin koira oli hyvin tärkeä ja aina mukana kaikessa ennen vauvaa, toivottavasti sinulle ei käy kuten minulle, koirani on kova haukkumaan ja herätti aina vauvan, väsyneenä ongelmat tuntuivat 100 kertaisina, koira suojeli vauvaa ja haukkui aina kun mieheni nosti sen syliin. Jos koirasi käytös ei muutu tai ole häiritsevää vauvan synnyttyä niin on kai vähemmän todennnäköistä että alkaisit ärsyyntymään siitä.

Vierailija
5/8 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 15:04"]Huomioi koiraa ihan tapojesi mukaan, koira voi pötköttää vaikka jaloissa jos vauva on rinnalla, ole positiivinen ja kehu koiraa lapsen haistelusta yms.

Itselle kävi niin ikävästi että aloin inhoamaan koiraamme vauvan synnyttyä, halusin antaa sen pois ja olin erittäin ärtyisä, onneksi mieheni paapoi koiraa ja piti sitä hyvänä. Nyt en voi ymmärtää miksi sitä inhosin, mutta lukiessani palstaa ja juteltuani ystävieni kanssa olen huomannut ilmiön olevan hyvin normaali joka menee ohi kun hormoonit tasaantuvat, minulla kesti ehkä n. Vuoden. Kyse ei tosiaankaan ole siitä että kun lapsi tulee niin hylätään eläin vaan se on joku luonnon oma juttu jolle ei voi mitään, paitsi yrittää sietää eläintä ja odottaa vaiheen loppumista, asian kanssa on helpompi elää kun sen tiedostaa.

[/quote]

Aika loogista että äiti ingnooraa kaiken lapsen tieltä ja keskittyy vain lapseen joka on täysin riippuvainen.. .

Vierailija
6/8 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama menossa nytten.. vauva syntyi muutama viikko takaperin ja ennen koira joka oli rakas, jota paapoin ja rakastin tuntuu vievän turhaan aikaa ja tekisi mieli heivata tuo koira muualle täältä. -.- toivottavasti menee pian ohi.

Vierailija
7/8 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi samoin kuin parille edelliselle vastaajalle. Koira oli silloin 3 vuotias kun vauva tuli ja aloin jotenkin inhoamaan koiraa. Se oli tosi outoa, ennen niin tärkeä ja rakas karvaturri tuli mulle yhdentekeväksi ja lähinnä vaan rasitteeksi. Onneks meilläkin mies huomioi koiran upeasti ja hellitteli sitä ja huomioi enemmän. Tätä kesti ehkä reilun puoli vuotta, sitten tunteet tasoittuivat. Nyt koira on 7 ja lapsi 4 ja rakastan kyllä tuota karvanaamaa.

Vierailija
8/8 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 15:18"]

Ihan mielenkiinnosta rotua kohtaan kysyn että tekeekö koira tarpeita sisälle? Onko sillä eroahdistusta? Itse olen harkinnut pientä villakoiraa useita vuosia, olen kuullut että ne on hyvin riippuvaisia omistajistaan. Tällä hetkellä tuo minun koirani jota inhosin kuorsaa jaloissani ja tunkee syliin, on mahtava persoona ja veikeä, mutta kärsii kovasta eroahdisuksesta jos jätämme yksin, kääpiöpinseri kyseessä.  Minullekkin koira oli hyvin tärkeä ja aina mukana kaikessa ennen vauvaa, toivottavasti sinulle ei käy kuten minulle, koirani on kova haukkumaan ja herätti aina vauvan, väsyneenä ongelmat tuntuivat 100 kertaisina, koira suojeli vauvaa ja haukkui aina kun mieheni nosti sen syliin. Jos koirasi käytös ei muutu tai ole häiritsevää vauvan synnyttyä niin on kai vähemmän todennnäköistä että alkaisit ärsyyntymään siitä.

[/quote]

Ei tee sisälle mutta pitkään meni että oppi sisäsiistiksi. Kasvattajan mukaan on tyypillistä rodulle ja pienille koirille. Mutta sen jälkeen kun oppi, on kyllä aina pyytänyt ulos kun on hätä. Koira on oppinut  meidän normalin elämänrytmin ja jää aamuisin kiltisti omaan petiin odottamaan että tullaan töistä. Mutta jos jää muulloin yksin niin silloin yleensä itkee perään. Ikinä ei ole tehnyt mitään tuhoja yksin ollessaan. Onneksi. Aika haukkuherkkä on, se vähän hirvittää. Kahdella tutulla on villis ja niiden koirat ei hauku oikeastaan ollenkaan. Että on kai luonnekysymys. (Tai sitten ei oo osattu opettaa) ap