Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilla oli lapsuudessa vain ulkohuussi kotona:

Vierailija
23.12.2014 |

millaista oli käydä huussissa, kun oli 30 astetta pakkasta. Kylmää varmasti, mutta jäikö traumoja?

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin parilla luokkakaverilla oli pelkästään huussit. Olen syntynyt 1970. Kesäsiirtolassa oli pelkästään ulkohuussit käytössä. Sellaiset, joista kuka vain takapuolelta helposti näki hädällä olevat perseet. Pojathan siellä oli koko ajan tyttöjen perseitä katsomassa ja nauramassa.

Kesäaikaan pari viikkoa tämä menetteli, kun ei ollut vielä menkkoja. Mutta auta armias, jos talvellakin pitäisi ja murrosiässä. Vt-tulehduksia tulee muutenkin herkästi ja ihan kotiolosuhteet kylppärillä on monsterimenkoillani ekat päivät yhtä tunnista toiseen selviytymistä ja veripyykin pyykkäämistä, kipuilua ja suihkuttelua.

Vierailija
82/107 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 02:05"]Ei käytöstä muita traumoja jäänyt kuin se pimeän pelko siellä asioidessa iltaisin/öisin. Aina piti ottaa isosisko ja taskulamppu mukaan :)
[/quote]

Tietysti paskakummi piti olla aina mukana! Mutta ite ei ois koskaan viittiny lähteä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lounais-suomessa pelkästään ulkohuussi käytössä vanhempieni mökin viereisen omakotitalon pariskunnalla vielä vuonna 1998 ;) Eikä vesijohtoa.

Ei tosin vanhempienikaan mökillä sisäwc:tä ole, en ole ylipäätään tainnut käydä mökillä jolla olisi sisäwc. Siksi nyt aikuisena välttelenkin muuten mukavaa mökkeilyä. Syynä juuri tuo pesumahdollisuuksien puuttuminen, kiva peräpukamista kärsivälle :/

Uskoisin että vieläkin maaseudulla asuu jos jonkinmoista mukavuuksitta "kituuttelijaa", ainakin vanhemman väen keskuudessa...

Vierailija
84/107 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just yks päivä puhuin miehelle, että kun minä meni ekalle kouluun oli vuonna 1981 koulussa vaan ulkovessat, se oli ihan kauheaa, ulkorakennus jossa kiivettiin yläkertaan ja siellä oli pitkä rivi reikiä, taisin kerran joutua käymään siellä. Onneksi koulua alettiin juuri silloin remontoida ja sisävessa tuli ja toisella luokalla oli jo sisävessa, en muista tarkkaan miten kauan se remontti kesti, että oliko ensimmäisen luokan keväällä jo valmis. Sitten muistin, että ai niin, meillä oli kotonakin silloin vielä ulkohyysi, muutettiin pienelle tilalle juuri kun menin kouluun, äitini ja isäpuoleni lunastivat isäpuolen vanhempien tilan ja rintamamiestalon itselleen (mikä oli suuri virhe). Meillä oli myös ämpäri kun asuttiin vanhusten yläkerrassa, meillä ei tullut sinne ylös edes lämmintä vettä, sittenkin kun alakertaan tehtiin sisävessa, joutui äitini yläkerrassa pesemään vauvanpyllyä niin että lämmitti vettä ensin kattilassa. Kyllä se vaan oli aika helvettiä, tosin olihan äiti siihen tottunut omassa lapsuudessaan, mutta oltiin kyllä äidin kanssa asuttu kerrostalossa vuosia, ja pikkusiskokin syntyi kun asuttiin isäpuolen kanssa kerrostalossa. Pikkuveli syntyi sitten 1985 eli silloin asuttiin vielä siellä yläkerrassa, sitten vanhemmilla loppui närvi siihen touhuun, ja rakensivat oman talon viereiselle pellolle, sitten vanhuksetkin alkoivat käydä meillä saunassa. Se oli ihanaa kun olin juuri mennyt yläasteelle kun saatiin se uusi talo, ja suihku ja sauna sisällä, eikä tarvinnut mennä enää saunaan joka oli navetan yhdeydessä, pesufatia ja kylmä betonilattia...

Vierailija
85/107 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kimi Räikkösen lapsuudenkodissa 1980-luvulla ja 1990-luvun alussa oli vain ulkohuussi. Kaikki rahat satsattiin pojan mikroautoharrastukseen.

Näin jälkikäteen ajatellen, ihan fiksusti tehty. 

Vierailija
86/107 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oli pakko mennä fiilistelykakalle nautiskelemaan ihanasta posliinipöntöstäni.
Olen syntynyt 90-luvulla Pudasjärvelle, eikä kotitalossani ole vieläkään sisävessaa. Nykyään tosin meidän pihassa on asuntoauto jota ainakin me lapset käytetään kotona käydessämme..
Terkkuja tutuille.

Vierailija
87/107 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten kusilaikut nyt ei siellä puuceessä ole. Ne käy nurkan takana jossain puskassa. Ja itse olen huomannut mökillä sen että on nautinto suorastaan päästellä ulkohuussiin, sieltä ei loiskahda vedet takaisin vaikka millainen pommi olisi. Eikä mene tukkoon ja vedet lattialle liian pitkästä pötkylästä. Kun on paskaa pantannut 5 päivää, on kiva säästää puuceehen se toiminto ainakin.

Vierailija
88/107 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000-luvulla kun asuin asuntolassa, niin kusin pulloon, ja salakuljetin pullon/pullot aamulla repussa ulos ja tyhjensin metroasemalla niihin pieniin ritilöihin mitä siellä laiturilla on muutamia ilmeisesti siivouksesta aiheutuvia likavesiä varten.

Vierailija
89/107 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukohuussi oli vain mökillä jossa tosin asuttiin vakituisesti siihen saakka kun olin 2v. Kesät asuttiin mökillä ja kylmiä kesäpäiviä oli myös. Sisällä oli käytössä laskiämpäri.

Vierailija
90/107 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

70 jatkaa. Olen syntynyt 70 luvun puolivälissä ja hieman vanhemmab puolison kotona oli myös varhaislapsuudessa vain ulkokäymälä nyt talossamme kolme sisävessaa ..

Vierailija
91/107 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkodissani oli ulkovessa ja on vieläkin, pelkästään se. Minua ei lapsena haitannut muu kuin se, että pelkäsin pimeää ja aina piti pyytää joku "paskan kummiksi" pimeään aikaan. Onneksi äiti tai isosisko tuli aina seisoskelemaan nurkalle. Olihan siellä kylmäkin, mutta ei se mitään traumoja aiheuttanut. Pissat tehtiin yöaikaan sisälle ämpäriin, kakkaa ei koskaan. Koulussa ja kavereilla oli kaikilla ulkovessa. Eli maalla asuttiin. Meillä ei ollut siis vesijohtoa, vaan vesi kannettiin kaivosta sadan metrin pääsä. Se oli rankkaa äidille, tiskit ja suurperheen pyykit.

Ostin vanhan omakotitalon kymmenisen vuotta sittten, eikä tässä ollut vesijohtoa tai sisävessaa. Puoli vuotta, joulusta kesään, kävin ulkovessassa, samoin kouluikäiset lapset, eikä ketään haitannut kun siihen tottui. Ulkosaunassa, kantovesissä, peseydyttiin.

Nytkin, jos sähköt ovat poikki, käytämme ulkovessaa.

Vierailija
92/107 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 asteen pakkasessa lapset ei menny ulkohuussiin. Meillä oli kylmässä sisäeteisessä melassiämpäri toimittamassa pytyn virkaa. Tosi hämärä mielikuva että joskus erityisen kylmänä iltana se olisi nostettu tupaan hellan eteen. Yksityisyys..mitä se on..Ei traumoja.

Vierailija
93/107 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 08:32"]30 asteen pakkasessa lapset ei menny ulkohuussiin. Meillä oli kylmässä sisäeteisessä melassiämpäri toimittamassa pytyn virkaa. Tosi hämärä mielikuva että joskus erityisen kylmänä iltana se olisi nostettu tupaan hellan eteen. Yksityisyys..mitä se on..Ei traumoja.
[/quote] niin'73 vuosimallia. Asuin isovanhempien kanssa maalla Turun lähistöllä.

Vierailija
94/107 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traumoja? Ei jäänyt todellakaan. Olin 11-14 vuotias kun asuttiin väliaikaisesti "mökki" tyylisissä pienessä omakotitalossa jossa oli ulkohuussi, 2000- luvun taitteessa. Muistaakseni yöllä kävin pissalla vaan lähimetsän reunalla kun huussiin asti ei halunnut mennä. Talossa oli isäntänä kissa joka tuli aina seuraksi huussiretkille ja muistan höpötelleeni sille jotain teinijuttuja :) vain lämpimiä muistoja on eikä kaveritkaan olleet moksiskaan. Ihminen on kuitenkin sopeutuvainen ja pärjännyt ilman sisävessoja 100 000 vuotta ennen tätä päivää...

Vierailija
95/107 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 23:33"]

Apua, missä on tälläistä? Kehä 3:n ulkopuolinen maailma on mulle tuntematon, kuvittelin että ulkohuusseja on vain mökeillä ja kotona nykyisten mummojen lapsuudessa.

[/quote]

Juu, täällä on yllättävän paljon mummoja. Muistan, ei tullut traumoja pakkasesta, mutta pimeä oli hankalampi. Siellä ulkohuussissa ei nimittäin ollut myöskään sähkövaloa.

Sisällä oli sitten se ämpäri, johon ainakin lapset tekivät kaikki asiat.

Vierailija
96/107 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran epämiellyttäviä paikkoja nuo ulkokäymälät ovat, että ollessani jossakin missä ei ole muuta käytössä, menen mieluummin metsään riukupaskalle kuin tuollaiseen ulkohuussiin. Kyykkypaskakin on mukavampi suorittaa, ainoastaan paksussa lumihangessa se on ikävää kun lumi tuppaa kintussa oleviin housuihin ja samoin paska, varsinkin jos se tulee siihen lumisen aseman reunalle, siinä se lämpimänä sulattaa lunta ja keikahtaa painovoiman vaikutuksesta kohti sen lähettäjää.

Vierailija
97/107 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan mökillä joulun vietossa. Aamukahvia juuri juon ja odottelen että kakkahätä yltyy sellaiseksi, että viitsin kirmata tuonne 14 asteen pakkaseen huussiin istumaan. Takki päälle, styroksirengas lämmittää, mutta nöpit jäätyy :)

Vierailija
98/107 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 23:36"]Meillä oli pissaämpäri sisällä öitä ja kamalia pakkasia varten. Ei jäänyt traumoja, itseasiassa ulkohuusi on edelleen lapsuudenkodissani pystyssä, käyn siellä kesäisin vieläkin.

t. vm- 73
[/quote]siis oikeasti??? mitä ihmeen köyhimyksiä te ootte oikein olleet ja missä vidun korvessa ootte asuneet? ei suomi nimittäin mikään kehitysmaa enää 70-luvulla ollut!

Vierailija
99/107 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 08:55"][quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 23:33"]

Apua, missä on tälläistä? Kehä 3:n ulkopuolinen maailma on mulle tuntematon, kuvittelin että ulkohuusseja on vain mökeillä ja kotona nykyisten mummojen lapsuudessa.

[/quote]

Juu, täällä on yllättävän paljon mummoja. Muistan, ei tullut traumoja pakkasesta, mutta pimeä oli hankalampi. Siellä ulkohuussissa ei nimittäin ollut myöskään sähkövaloa.

Sisällä oli sitten se ämpäri, johon ainakin lapset tekivät kaikki asiat.
[/quote]No minä olen 1965 syntynyt ja mun mummolassa maalla ja ihan kodissakin on aina ollut sisävessa. Ikinä ei ole tarvinnut ulkohuussissa käydä kun on sukuloitu maalla mun lapsuusvuosina. Mökkipuuceet on sit erikseen.

Vierailija
100/107 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 23:40"]

Meillä oli ulkohuussi kun olin alta 8v, ei siellä niin kovilla pakkasilla käyty ainakaan muuta kuin päiväsaikaan, yöllä lorotettiin ämpäriin. Koulussakin oli ulkohuussi kun olin ekalla luokalla. No joo, oli se kylmää mutta ei siitä mitään traumoja jäänyt. Kerran sitten olin poikakaverilla kylässä kun olin jo yli 20v, oli ihan järkky pakkanen ja niillä vaan ulkohuussi enkä mä siellä voinut mihkään ämpäriin tehdä. Sain niin kovan tulehduksen sen kylmyyden vuoksi, että pidätyskyky meni ja käveleminenkin teki kipeää. Oli muuten kiva olla siellä "anoppi ehdokkaan" luona kun pissat tuli millon lystäs...ei paljoo naurattanut ja kipu oli kova. 

No ei tullut siitä pojasta mulle miestä, liian kaamea kokemus!

[/quote]

Kylmässä pissimisestä ei tulehdusta tule, kyllä se taisi olla se raisu seksielämä, jonka ansiosta honeymoon-tulehduksen sait.

Nimimerkillä 3 kk kovilla pakkasilla ulkohuussia käyttänyt