Te joilla oli lapsuudessa vain ulkohuussi kotona:
millaista oli käydä huussissa, kun oli 30 astetta pakkasta. Kylmää varmasti, mutta jäikö traumoja?
Kommentit (107)
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 21:20"]
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 23:40"]
Meillä oli ulkohuussi kun olin alta 8v, ei siellä niin kovilla pakkasilla käyty ainakaan muuta kuin päiväsaikaan, yöllä lorotettiin ämpäriin. Koulussakin oli ulkohuussi kun olin ekalla luokalla. No joo, oli se kylmää mutta ei siitä mitään traumoja jäänyt. Kerran sitten olin poikakaverilla kylässä kun olin jo yli 20v, oli ihan järkky pakkanen ja niillä vaan ulkohuussi enkä mä siellä voinut mihkään ämpäriin tehdä. Sain niin kovan tulehduksen sen kylmyyden vuoksi, että pidätyskyky meni ja käveleminenkin teki kipeää. Oli muuten kiva olla siellä "anoppi ehdokkaan" luona kun pissat tuli millon lystäs...ei paljoo naurattanut ja kipu oli kova.
No ei tullut siitä pojasta mulle miestä, liian kaamea kokemus!
[/quote]
Kylmässä pissimisestä ei tulehdusta tule, kyllä se taisi olla se raisu seksielämä, jonka ansiosta honeymoon-tulehduksen sait.
Nimimerkillä 3 kk kovilla pakkasilla ulkohuussia käyttänyt
[/quote]
Kyllä vaan kylmä supistaa limakalvoja ja pöpöt iskee silloin helpommin. Vastustuskyky alenee siis. Tämä on yksilöllistä myös, eli toiset kestää kylmää paremmin kuin toiset.
[/quote] Juu, ei siihen seksiä tarvita. Muistan kun kakarana tuli tulehdus kun istuskelin pitkään ulkona kiven päällä ja oli pakkasta. Seksistä en tiennyt silloin vielä mitään mutta kovat kivut sain ja pissat tuli kans miten sattui. Äiti kertoi, että "ennen vanhaan" monet tytöt palellutti pahasti alapäänsä ja sai elinikäiset vaivat, siis ihan kovilla pakkasilla koulumatkalla ja kyse ihan pikkutytöistä!
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 08:28"]
Lapsuudenkodissani oli ulkovessa ja on vieläkin, pelkästään se. Minua ei lapsena haitannut muu kuin se, että pelkäsin pimeää ja aina piti pyytää joku "paskan kummiksi" pimeään aikaan. Onneksi äiti tai isosisko tuli aina seisoskelemaan nurkalle. Olihan siellä kylmäkin, mutta ei se mitään traumoja aiheuttanut. Pissat tehtiin yöaikaan sisälle ämpäriin, kakkaa ei koskaan. Koulussa ja kavereilla oli kaikilla ulkovessa. Eli maalla asuttiin. Meillä ei ollut siis vesijohtoa, vaan vesi kannettiin kaivosta sadan metrin pääsä. Se oli rankkaa äidille, tiskit ja suurperheen pyykit.
Ostin vanhan omakotitalon kymmenisen vuotta sittten, eikä tässä ollut vesijohtoa tai sisävessaa. Puoli vuotta, joulusta kesään, kävin ulkovessassa, samoin kouluikäiset lapset, eikä ketään haitannut kun siihen tottui. Ulkosaunassa, kantovesissä, peseydyttiin.
Nytkin, jos sähköt ovat poikki, käytämme ulkovessaa.
[/quote]
Kiitos uudesta termistä: "paskan kummi"! :D
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 23:33"]
Apua, missä on tälläistä? Kehä 3:n ulkopuolinen maailma on mulle tuntematon, kuvittelin että ulkohuusseja on vain mökeillä ja kotona nykyisten mummojen lapsuudessa.
[/quote]Esim Afrikassa
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 09:58"]
Sen verran epämiellyttäviä paikkoja nuo ulkokäymälät ovat, että ollessani jossakin missä ei ole muuta käytössä, menen mieluummin metsään riukupaskalle kuin tuollaiseen ulkohuussiin. Kyykkypaskakin on mukavampi suorittaa, ainoastaan paksussa lumihangessa se on ikävää kun lumi tuppaa kintussa oleviin housuihin ja samoin paska, varsinkin jos se tulee siihen lumisen aseman reunalle, siinä se lämpimänä sulattaa lunta ja keikahtaa painovoiman vaikutuksesta kohti sen lähettäjää.
[/quote]
On myös todella hienoja ulkovessoja, parhaita ovat ne, joihin on pitkät ja korkeat rappuset kuljettavana - ei siis ole paskakasa lähelläkään bebaa!
- koulujen yms. vanhat ulkovessat pönttöriveineen myös usein hauskan näköisiä ja käteviä.
Ja jos on vielä siisti ja mielenkiintoista katseltavaa seinilla, hyvä käsienpesupaikka - niin a vot!
Nykyajan bajamajat sen sijaan ovat usein ihan kauheita - usein melkein oksennus tulee, kun oven vaan avaa ja usein ei pysty käyttämään lainkaan ilkeytyksen takia - niin täynnä haisevaa vetelää liejua...
- joissain vanhoissa kirkoissa yms. on pihoissa ulkovessoja ja sitten näitä bajamajoja, niin kyllä se kunnollinen ulkovessa on paljon miellyttävämpi ja siistimpi.
Meillä oli 70-luvulla ulkovessa ja minulla oli tapana laulaa siellä. Tykkäsin laulaa, mutta kotona en kehdannut kun muut kuulivat. Jostakin syystä kuvittelin, että sieltä huussista ei kuulunut mitään, ja vetelin sitten täysin palkein työväenlauluja ja päivän iskelmiä. Vasta kauan jälkeenpäin tajusin, että kyllähän ne konsertit raikui kauas naapuristoon.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 23:43"]
Olen oikeasti yllättynyt että vielä 80-luvulla ollut näin kehitysmaa meininki. Mitä jos tuli kakkahätä yöllä? Sinne vaan ämpäriin?
[/quote]
Jos on kiinteä uloste voi sen kakan ottaa pyllystä ja laittaa käärössä vaikka yöpöydän laatikkoon. Näin tehdään ainakin Pispalassa 2010-luvulla.
Ison maalaistalon tyttönä oli huussi ja traumoja ei oo jäänyt. Myöhemmin tuli sisävessa.suihku ja väritv.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 16:49"]Ison maalaistalon tyttönä oli huussi ja traumoja ei oo jäänyt. Myöhemmin tuli sisävessa.suihku ja väritv.
[/quote]. Tuli vähän huono suomea.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 16:10"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 23:33"]
Apua, missä on tälläistä? Kehä 3:n ulkopuolinen maailma on mulle tuntematon, kuvittelin että ulkohuusseja on vain mökeillä ja kotona nykyisten mummojen lapsuudessa.
[/quote]Esim Afrikassa
[/quote]
No se onkin melkein koko maanosa pelkää kehitysmaata, samoin Intia ja suurin osa Aasiaa.. Länsimaissa ihmettelen ulkovessoja.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 16:37"]
Olen oikeasti yllättynyt että vielä 80-luvulla ollut näin kehitysmaa meininki. Mitä jos tuli kakkahätä yöllä? Sinne vaan ämpäriin?
[/quote]
Jos on kiinteä uloste voi sen kakan ottaa pyllystä ja laittaa käärössä vaikka yöpöydän laatikkoon. Näin tehdään ainakin Pispalassa 2010-luvulla.
[/quote]
No ei tasan laiteta kakkoja piironginlaatikkoon talteen. Itse asun Pispalassa, ja käyn ihan sisävesivessassa kakalla. :D
Hyh kun tulee kamalia muistoja mieleen. Olen syntynyt 1992, ja mummolassa ei ollut sisävessaa. Isäni kuoli kun olin pieni, ja vietin paljon aikaa mummolassa (en käynyt päiväkodissa). Yritin viimeiseen asti vältellä sitä ulkovessaa. Mummola oli vielä ojan vieressä, joten hyttysiä oli niin maan perkeleesti. Samoin kärpäsiä ja paarmoja.
Pakkohan siellä vessassa oli välillä käydä, se oli ihan kamalaa. Ja pakkasilla.. Huh huh.
Jonkin aikaa jouduin parikymppisenä asumaan mummolassa kun minulla ei ollut autoa ja mummola oli järkevän matkan päässä työpaikastani. Ihan hirveää. Suihkua ei myöskään ole, pelkkä ulkosauna. Yhdet menkat mulla oli sinä aikana, niiden aikana päätin että sen ajan kun joudun mummolassa asumaan niin syön e-pillereitä putkeen. Sen verran hirveää hommaa.
Kyllä mun kotini tärkein esine on se posliinipönttö. Sisävessa <3
Kyllä sisävessan ja suihkun arvo pitäisi mitata kullassa, on se niin mukavaa käyttää noita moderneja välineitä. Siellä pakkasen ja taas kesällä hyttysten ja paarmojen kanssa asioidessa tulee miettineeksi modernia sisävessaa. Löytyy pillupuhelin jolla saa pestyä vehkeensä ja paska ei jää sinne haisemaan.
Meillä lapsuuden kodissa kun ulkohuussin seinässä ei ollut edes ikkunaa, ikkuna-aukko kyllä, siitä pyrytti lumikin sisään tuulisella ilmalla, siinä sitten perse ja reidet paljaana lumipyryssä paskalla. Paperi oli tottakai sellaista ilmankosteudesta nihkeää tavaraa, josta sormet menivät vielä herkästi läpi, siinä sitä paskomisen iloa, ei tullut mieleenkään alkaa lukemaan mitään toimituksen aikaan.
Kyllä, ulkohuussi oli. Olen syntynyt - 68. Ihan lapsena sai tehdä tarpeet ämpäriin talvipakkasilla. Olen keskisuuren yrityksen johtaja ( en voi tarkemmin kertoa). Ei edelleenkään kiinnosta sellaiset kesämökkireissut joissa on ulkovessa. Kesällä muuten ok, mutta kun olen hämähäkkikammoinen...pysyttelen kaupungissa, kaupunkiasunnossa:). Koskaan en kuitenkaan häpeä juuriani. Näillä nettipalstoilla en vain voi olla tunnistettavissa, siitä pahoittelut.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 23:49"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 23:47"]
[/quote] No me ei tehty kakkaa ämpäriin, ootettiin aamuun asti.
[/quote]
Minä tein kakat ämpäriin yöllä, en odottanut aamuun,
[/quote]
Av on niin parasta viihdettä :D:D
Joo, huussia on tullut lapsena käytettyä ihan arkipäivässä. Mummoni, syntynyt 1900-luvun alussa maataloon Karjalaan, kertoi aikoinaan, ettei heillä ollut edes huussia hänen olleessaan pikkutyttö, sillä paskat paskannettiin pellon reunaan lannoitteeksi. Eikä kuulemma ollut ulosteasiat mitenkään samalla tavalla kiusallisia kuin myöhempinä vuosikymmeninä.
Oon syntynyt vuonna -75. Olin noin 5-vuotias, kun isän äiti kuoli ja perittiin mummon mökki maalta, jonne muutettiin ja jota remontoitiin pikku hiljaa nykyaikaan. Sitä ennen oli opetteleminen kuitenkin ulkohuussin käyttöön. Ei käytöstä muita traumoja jäänyt kuin se pimeän pelko siellä asioidessa iltaisin/öisin. Aina piti ottaa isosisko ja taskulamppu mukaan :)
90 - luvulla Helsingissä asuin ja oli vaan ulkohuussi. Potalla käytiin pissillä öisin :) Ja olihan se perseestä juosta ulkohuussiin asioille talvella ja myös kesällä, mutta ehkä se oli vaan kasvattavaa.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 00:06"]
Hei 9, kai tiedät, ettei virtsatietulehdus tule vain kylmästä? Oliko runsas seksi kenties aiheuttaja? Tautia voi sanoa myös seksitaudiksi, vaikkei sukupuolitauti tietenkään ole.
[/quote]
Ei todellakaan tule runsaasta seksistä, älä viitsi trollata.
Tämän keskustelun luetttuani onkin kiva piipahtaa lumihangessa yöpissalla. Vietetään aina joulu kesämökillä ja vaikka huussi tuolla pihan peränurkassa onkin, niin en yöllä pilkkopimeässä lähde sinne sekkailemaan, vaan käyn tuossa talon takana pikapikaa.
Isommat asiat hoidetaan tietysti huussissa ja lapsuuden jouluista onkin jäänyt mieleen äidin toteamus, että joulupöydässä pitää syödä reippaasti luumua, ettei ehdi peppu jäätyä. Ei tämä nyt niin kauheaa ole, kunhan ei ole menkkoja.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 21:20"]
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 23:40"]
Meillä oli ulkohuussi kun olin alta 8v, ei siellä niin kovilla pakkasilla käyty ainakaan muuta kuin päiväsaikaan, yöllä lorotettiin ämpäriin. Koulussakin oli ulkohuussi kun olin ekalla luokalla. No joo, oli se kylmää mutta ei siitä mitään traumoja jäänyt. Kerran sitten olin poikakaverilla kylässä kun olin jo yli 20v, oli ihan järkky pakkanen ja niillä vaan ulkohuussi enkä mä siellä voinut mihkään ämpäriin tehdä. Sain niin kovan tulehduksen sen kylmyyden vuoksi, että pidätyskyky meni ja käveleminenkin teki kipeää. Oli muuten kiva olla siellä "anoppi ehdokkaan" luona kun pissat tuli millon lystäs...ei paljoo naurattanut ja kipu oli kova.
No ei tullut siitä pojasta mulle miestä, liian kaamea kokemus!
[/quote]
Kylmässä pissimisestä ei tulehdusta tule, kyllä se taisi olla se raisu seksielämä, jonka ansiosta honeymoon-tulehduksen sait.
Nimimerkillä 3 kk kovilla pakkasilla ulkohuussia käyttänyt
[/quote]
Kyllä vaan kylmä supistaa limakalvoja ja pöpöt iskee silloin helpommin. Vastustuskyky alenee siis. Tämä on yksilöllistä myös, eli toiset kestää kylmää paremmin kuin toiset.
[/quote] Monet mummot saivat likaisista käsistä virtsiitin kun eivät peseytyneet ennen (piip) näin yksinkertaista se oli. Tietenkään peppua ei saa palelluttaa.