Te joilla oli lapsuudessa vain ulkohuussi kotona:
millaista oli käydä huussissa, kun oli 30 astetta pakkasta. Kylmää varmasti, mutta jäikö traumoja?
Kommentit (107)
Ok, toikin kuulostaa ihan loogiselta. Minulla kylmä saattoi edesauttaa tulehdusta, mutta taisi seksi olla suurin syy.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 23:45"]Karmeeta touhua, paskat on jäätyneet sellaiseksi torniksi, että huippu koskettelee persettä siinä istuessa, aivan paskamaista hommaa![/quote]
No tämä! Olen joutunut asumaan ihan tällä vuosituhannella lyhyen aikaa olosuhteissa joissa oli vain ulkohuussi käytössä, ja loppua kohti mietin, että pitääkö mun ottaa kirves ja pilkkoa se jäätynyt paskatorni, ennen kuin se yltää perseeseen asti, mutta onneksi päästiin sopivalla hetkellä pois :D Olisi kai pitänyt tajuta levittää tuotokset jollain kepillä sinne reunoille paskatornin muodostumisen välttämiseksi, mutta eipä tullut mieleen ennen kuin huippu alkoi olla liian lähellä persettä (nyt naurattaa, hyvät on keskustelunaiheet näin jouluaaton ensimmäisen tunnin kunniaksi :D).
Mä kyllä kävin siellä huussissa tarvittaessa yölläkin, koska ämpärin tai muun potan käyttö innosti vielä vähemmän, taskulamppu mukaan ja lämmintä päälle... Saatiin lämmitettyä vettä niin että se oli haaleaa vielä yöllä, joten saunapuolella käsipesut ja muut onnistui onneksi.
Kerran mulla oli aamulla ihan kamala hätä, ja lähdin vauhdilla huussiin, ja siinä hankeen upotessani vasta huomasin, että yöllä oli tullut mukava kerros lunta, ja polku huussille oli ummessa. No, kuomat oli jo valmiiksi lunta täynnä, joten ei kun eteenpäin!
Ei jäänyt traumoja, mutta sisävessan suomaa, napista huuhtoutuvan posliinin syleilyä osaa tuon jälkeen arvostaa ihan uudella tavalla.
Lapsuuden ulkohuussista en muista oikein mitään, navettarakennuksessa se oli. Exän kotona oli vielä pitkälle 2000-luvun puolelle ulkohuussi talvisin käytössä, kun sisävessa ei vetänyt. Helvettiähän se oli käydä kyköttämässä talvipakkasessa huussissa hanuri jäässä :D
Meille tuli sisä-wc n. vuonna 1977. Siihen asti me lapset saimme tehdä tarpeemme sankoon. Aikuiset kävivät ulkohuussissa.
Meillä on ulkohuusi. Nykymaailmassa se on miellyttäväkin värkki, kun on styroksipenkki ja eristykset ja hyvä kuivitus ja lanta palaa hiljaksiin ja lämmittää pyllyn alla. Ei juuri haise, eikä pahasti palella. Pissitään ämpäriin sisällä, huusissa käydään paskimassa. Matka on pitkähkö, naulakossa on iso takki sitä varten, että on helppo kaapata päälle äkkiä ja peittää kivasti reidet. Otsavalo päähän - nykyajan elämänlaatua. Lapsi järkyttyi jossain reissussa justiin kun joutui istumaan vilpoisessa vessassa kylmälle reunukselle. Ei se tajunnut sellaista epämukavuutta mahdolliseksikaan.
Vessa on remontissa, eikä sitä ole rahaa nyt sitten laittaakaan, kun pitäisi laittaa koko jätevesijärjestelmä sitten uusiksi, eikä rahat riitä itse kylpyhuoneeseenkaan. Mies jäi työttömäksi justiin. Että sellainen hyvinvointivaltio. Toisaalta, kun on tottunyt, mikäpäs tässä. Pyllyn voi pestä siihen tarkoitukseen varatussa pesuvadissa. Uimahallia arvostaa sitten sitäkin enemmän, kun peseytyminen on hankalaa. Kun eihän tässä nyt sitten ole suihkuakaan.
S. 84. 5-vuotiaana vielä oli Kainuun perukoilla meillä pelkkä huussi. Jonkunlainen sisävessa laitettiin, kun talvella pimeän tultua kuseskelin "salaa" huonekalujen taakse nurkkiin, pihan perällä sijaitsevan pelottavan huussin sijaan :D Huussithan on ihan viehättäviä paikkoja kesäaikaan. Saa usein enemmän yksityisyyttä paskomiseen kuin pienen talon sisävessassa.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 00:40"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 23:45"]Karmeeta touhua, paskat on jäätyneet sellaiseksi torniksi, että huippu koskettelee persettä siinä istuessa, aivan paskamaista hommaa![/quote]
No tämä! Olen joutunut asumaan ihan tällä vuosituhannella lyhyen aikaa olosuhteissa joissa oli vain ulkohuussi käytössä, ja loppua kohti mietin, että pitääkö mun ottaa kirves ja pilkkoa se jäätynyt paskatorni, ennen kuin se yltää perseeseen asti, mutta onneksi päästiin sopivalla hetkellä pois :D Olisi kai pitänyt tajuta levittää tuotokset jollain kepillä sinne reunoille paskatornin muodostumisen välttämiseksi, mutta eipä tullut mieleen ennen kuin huippu alkoi olla liian lähellä persettä (nyt naurattaa, hyvät on keskustelunaiheet näin jouluaaton ensimmäisen tunnin kunniaksi :D).
Mä kyllä kävin siellä huussissa tarvittaessa yölläkin, koska ämpärin tai muun potan käyttö innosti vielä vähemmän, taskulamppu mukaan ja lämmintä päälle... Saatiin lämmitettyä vettä niin että se oli haaleaa vielä yöllä, joten saunapuolella käsipesut ja muut onnistui onneksi.
Kerran mulla oli aamulla ihan kamala hätä, ja lähdin vauhdilla huussiin, ja siinä hankeen upotessani vasta huomasin, että yöllä oli tullut mukava kerros lunta, ja polku huussille oli ummessa. No, kuomat oli jo valmiiksi lunta täynnä, joten ei kun eteenpäin!
Ei jäänyt traumoja, mutta sisävessan suomaa, napista huuhtoutuvan posliinin syleilyä osaa tuon jälkeen arvostaa ihan uudella tavalla.
[/quote]
Naurattaa tuo kommentointisi, hienosti kuvailtu. Itse yritin sitä paskatornia kaataa, se oli jäässä kauttaaltaan. Tuupin sitä kepillä, eihän se keppi siinä liukkaassa paskassa tahtonut pysyä vaan lipsui ohi koko ajan. Onneksi siihen torniin kului sellanen pieni kolo jossa keppi lopulta pysyi, onneksi ja onneksi, nimittäin se keppi napsahti poikki ja oli vain milleistä kiinni etten syöksynyt itse siitä paskareiästä tornin vieree.
Lapiolla sain sen murrettua ja kaadettua, oli taas hieman mukavampi käydä tortulla, vaikka kamalaa se siltikin oli. Nopeasti se uusi torni muodostuu kun on useampi käyttäjä, eikä persettään oikein voi siinä pyöritellä niin, että saisi pötkön menemään eri paikkaan, siihen se tahtoo jämähtää ja jäätyä samaan keskiöön.
Ja kaikille jotka eivät ole ulkohuussin kauheuksia kokeneet, ne kauheudet eivät rajoitu pelkästään tuohon jäätyneeseen paskaan. Monta kertaa siinä istuinosan etualalla on jäätynyt kusilaikku, varsinkin miesten jälkeen, sitäkään ei mielellään sulattelisi omiin reisiinsä eikä housuihin.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 23:40"]
Meillä oli ulkohuussi kun olin alta 8v, ei siellä niin kovilla pakkasilla käyty ainakaan muuta kuin päiväsaikaan, yöllä lorotettiin ämpäriin. Koulussakin oli ulkohuussi kun olin ekalla luokalla. No joo, oli se kylmää mutta ei siitä mitään traumoja jäänyt. Kerran sitten olin poikakaverilla kylässä kun olin jo yli 20v, oli ihan järkky pakkanen ja niillä vaan ulkohuussi enkä mä siellä voinut mihkään ämpäriin tehdä. Sain niin kovan tulehduksen sen kylmyyden vuoksi, että pidätyskyky meni ja käveleminenkin teki kipeää. Oli muuten kiva olla siellä "anoppi ehdokkaan" luona kun pissat tuli millon lystäs...ei paljoo naurattanut ja kipu oli kova.
No ei tullut siitä pojasta mulle miestä, liian kaamea kokemus!
[/quote]
Kylmässä pissimisestä ei tulehdusta tule, kyllä se taisi olla se raisu seksielämä, jonka ansiosta honeymoon-tulehduksen sait.
Nimimerkillä 3 kk kovilla pakkasilla ulkohuussia käyttänyt
[/quote]
Kyllä vaan kylmä supistaa limakalvoja ja pöpöt iskee silloin helpommin. Vastustuskyky alenee siis. Tämä on yksilöllistä myös, eli toiset kestää kylmää paremmin kuin toiset.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 23:36"]
Meillä oli pissaämpäri sisällä öitä ja kamalia pakkasia varten. Ei jäänyt traumoja, itseasiassa ulkohuusi on edelleen lapsuudenkodissani pystyssä, käyn siellä kesäisin vieläkin.
t. vm- 73
[/quote]
Meilläkin oli laskiämpäri, johon myös sai pissata (yäk, näin jälkeenpäin). Vuonna 1976 tuli meille vesijohdot. Olin silloin koulussa 5. luokalla ja kotini oli viimeisiä kirkonkylällä, johon ne tulivat. Minua kiusattiin koulussa ulkovessan takia jonkun verran.
Traumoja ei jäänyt. Peräpukamat jäivät.
Yöllä pelotti penskana 70-luvulla mennä ulkohuussiin, kun kylällä liikkui susia. Sisällä oli kyllä likaämpäri keittiön nurkassa, mutten kehdannut siihen kakkia.
joo, mut meidän kylällä ei yhdellä perheellä ollut edes omaa ulkovessaa, kävivät naapurissa paskalla koko sakki.
Kainuussa 1980-luvulla yhden kaverin kotona oli vain ulkohuussi navetassa. Meilläkin oli ja on edelleen ulkohuussi, mutta ei sitä käytetty, koska oli sisävessa. Ihan pienenä 70-luvulla asuimme mummulan vanhalla puolella jossa ei ollut sisävessaa, mutta olin silloin vielä pottaiässä.
Alakoulussa oppilaiden käytössä oli ulkohuussi, jossa oli puolenkymmentä reikää ja paha haju. Eihän se mukava ollut ja sisävessataloissa kasvaneina tiesimme paremmasta. Opettajat käyttivät sisävessaa ja ihmettelen, mikseivät lapset saaneet käyttää sitä, kun oppilaita kuitenkin oli vain jotain 14 koko koulussa.
Käytiin kovilla pakkasillakin, eikä mitään traumoja. Hienous vain nauratti kun kaupunkilainen piti jotenkin outona. Kun hyvin hoidetaan ei tuota ongelmia.
Kun me tykättiin että karkeat puheet nekin epähienoja. Maalla asui käsityöläisiä joiden työtä myöhemmin kyllä arvostettiin. Huussi tyhjennettiin tunkioon kesäisin ja siitä saatiin ajan mittaan multaa. Lannoitteella ne kaupunkilaistenkin juurekset on kasvatettu.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 00:18"]
Olin lukiossa, kun asuin sitten mummon luona, ja siellä oli eka tavan wc. Siihen saakka oli aina vain ulkohuussi. Ei jääny traumoja. Hauskoja muistoja kyllä! Erään kotimme ulkohuussi oli korkealla maasta, piti portaat kävellä sinne, ja kun rakennus oli ikivanha, sai pelätä, ettei vaan petä ne lahot lattialaudat... Siinä huussissa oli monta reikää, jokainen omassa kopissaan, ja talossa asui useampi perhe. Kun tuli aika tyhjentää huussinaluset, ja kun siellä ei ollut käytetty (sen ajan tavan mukaan) mitään kuiviketta, turvetta tms, niin kukaan ei halunnut tyhjentää sitä huussinalusta! Siellä oli nimittäin puol metriä paskaa joka reiän alla, useamman vuoden saldo! Sitten yksi "kylähullu"puliukko suostui lapioimaan paskan ja vissiin sai palkaksi toivomansa kossupullon. Ette voi kuvitella, mikä löyhkä oli sillä tienoolla, ja ukko senkun lapioi! Ei se tuntunut ukkoa haittaavan, tapansa mukaan vaan örisi lapioidessaan. Eipä siinä lemussa kyllä voinut olla, piti lähteä muualle paskan löyhkästä, kunnes huussi oli tyhjä ja jotain kalkkia tms levitetty alusille.
[/quote]
Kiitos, hyvästä viestistä, ei voinut olla nauramatta, kuvittelen mielessäni tapahtuman