Te joilla oli lapsuudessa vain ulkohuussi kotona:
millaista oli käydä huussissa, kun oli 30 astetta pakkasta. Kylmää varmasti, mutta jäikö traumoja?
Kommentit (107)
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 23:59"]
Kai nämä on trolleja? Itsekin olin lapsi 80-luvulla, kenelläkään ei ollut ulkohuussia kotona. Maaseudun mummolassa oli ulkohuussi, mutta sisävessa oli rakennettu jo minun vanhempieni nuoruudessa. Ja kyseessä oli ihan työläisperhe.
[/quote] No ei oo trolleja, usko pois. Tosin meillä oli sisävessa sitten v68, mutta kyllä tiedän montakin paikkaa jossa oli ulkovessoja vielä 70 luvun lopulla ja tosiaan ton silloisen poikakaverini kotona (Varkaudessa) oli vain ulkohuussi ja se oli joskus 80 luvun alussa. (9)
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 23:33"]
Apua, missä on tälläistä? Kehä 3:n ulkopuolinen maailma on mulle tuntematon, kuvittelin että ulkohuusseja on vain mökeillä ja kotona nykyisten mummojen lapsuudessa.
[/quote]
Talo Kehä-III:n sisäpuolella, ulkohuussi edelleen olemassa. Lukemiston perusteella ollut käytössä vielä 1980-luvun lopulla.
Kannellinen ämpäri taikka potta oli käytössä. Ei sitä paskaämpäriä yöllä siinä sängyn vieressä pidetty haisemassa vaan viileässä porstuassa.
S. 86
Ulkohuussi vuoteen 2000.
Oli noloa jos kavereita tuli kylään
Hei 9, kai tiedät, ettei virtsatietulehdus tule vain kylmästä? Oliko runsas seksi kenties aiheuttaja? Tautia voi sanoa myös seksitaudiksi, vaikkei sukupuolitauti tietenkään ole.
Tää menee ehkä vähän ohi, mutta kerron silti.
Me muutettiin reilu 10 vuotta sitten vanhaan, isoon taloon jossa oli järjetön määrä remontoitavaa. Sisälle ei tullut vettä, ei ollut sähköjä. Turha lienee mainita, että ei ollut sitten vessaakaan. Onneksi muutettiin kesällä, niin huussissa oli ihan okei käydä. Saatiin vesi juoksemaan ja eka vessa kuntoon alkutalvesta, ettei noita -30 asteen vessareissuja tarvinnut juurikaan tehdä.
Joskus myöhemmin talvina, kun on putket jäätyneet, on tullut tehtyä muutamia huussireissuja. Ei ne kyllä todellakaan mitään herkkua olleet, kun piti aika paljon pukea pakkasella päälle, kun ei huussi ollut parin metrin päässä ovelta. Ulos sai pienen pihavalon, joka ei riittänyt huussille asti. Huussissa toimi haalea valo, joka jossain kohtaa sammui lopullisesti. Joskus oltiin kynttilänvalossa, joskus otin mukaan heikosti valaisevan kännykän. Takapuoli jäätyi ja ympäröivä metsä pelotti varsinkin yö-/talviaikaan kun oli niin pimeää.
Ja yöllä tosiaan odotettiin aamuun asti. Tai joskus kesällä sitten saattoi huussiin kirmata, tai jos tuli aiemmin, niin pihamaalle (yhh...).
Että on sitä jotkut nykynuoretkin karaistuneita. Olen syntynyt 1994, eli olin tuona kesänä ja talvena 9-10 -vuotias. :)
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 23:44"]
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 23:43"]
Olen oikeasti yllättynyt että vielä 80-luvulla ollut näin kehitysmaa meininki. Mitä jos tuli kakkahätä yöllä? Sinne vaan ämpäriin?
[/quote]
Kuule, sinne vaan.
Terkuin vm -60
[/quote]
Suurimmalla osalla kesämökeistä löyhkää vielä pihan perällä puuhuussi:D
Helsingissäkin on paljon vanhoja omakotitaloalueita, joissa taloissa ei ollut vesiputkia vielä 1970-luvulla. Vesi haettiin vesipostista ja ulkohuussi oli pihalla. On toki vieläkin, mutta sitä ei enää käytetä. Näin tämä kehitys kehittyy nuorukaiset.
Meillä oli ulkohuussi vielä 86. Matkaa Turun keskustaan kolme kilometriä. Vesi ei tullut sisään vaan kannettiin. Viemäri oli. En kaipaa yhtään niitä aikoja.
26 jatkaa vielä, että lapsena mummolassa meillä olo myös ämpäri käytössä yöllä. Ei kyllä koskaan ollut kakkahätä yöllä, joten pissasin siihen vaan.
S. 80. Ulkohuussi n. 6-vuotiaaksi, jolloin valmistui uusi talo. En muista huusseilusta juuri mitään. Eteisessä oli ainakin pakkasilla huussi.
Ja vielä 26 jatkaa, että appivanhempien mökillä edelleen vain huussi käytössä. Nyt tosin uusi kompostoiva. Ei haise. Olisi talviasuttava mökki, mutteivät ole koskaan olleet talvisin.
Olen syntynyt -93 ja pienenä kävin mummulan ulkohuussissa kesäisin..
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 00:06"]
Hei 9, kai tiedät, ettei virtsatietulehdus tule vain kylmästä? Oliko runsas seksi kenties aiheuttaja? Tautia voi sanoa myös seksitaudiksi, vaikkei sukupuolitauti tietenkään ole.
[/quote] Ei ollut seksi mutta saattoi osasyynä olla se, ettei tuolla ollut myöskään kunnon peseytymismahdollisuuksia. Eli viikon aikana pääsin kerran lämmitettyyn saunaan ja muutoin piti siellä saunassa pestä jääkylmällä vedellä. Lääkärin mielestä olin totaalisesti palelluttanut itseni ja virtsaeritys vaan teki tenän.
I feel yo. Toisessa kodissa vieläkin. vm91
Olin lukiossa, kun asuin sitten mummon luona, ja siellä oli eka tavan wc. Siihen saakka oli aina vain ulkohuussi. Ei jääny traumoja. Hauskoja muistoja kyllä! Erään kotimme ulkohuussi oli korkealla maasta, piti portaat kävellä sinne, ja kun rakennus oli ikivanha, sai pelätä, ettei vaan petä ne lahot lattialaudat... Siinä huussissa oli monta reikää, jokainen omassa kopissaan, ja talossa asui useampi perhe. Kun tuli aika tyhjentää huussinaluset, ja kun siellä ei ollut käytetty (sen ajan tavan mukaan) mitään kuiviketta, turvetta tms, niin kukaan ei halunnut tyhjentää sitä huussinalusta! Siellä oli nimittäin puol metriä paskaa joka reiän alla, useamman vuoden saldo! Sitten yksi "kylähullu"puliukko suostui lapioimaan paskan ja vissiin sai palkaksi toivomansa kossupullon. Ette voi kuvitella, mikä löyhkä oli sillä tienoolla, ja ukko senkun lapioi! Ei se tuntunut ukkoa haittaavan, tapansa mukaan vaan örisi lapioidessaan. Eipä siinä lemussa kyllä voinut olla, piti lähteä muualle paskan löyhkästä, kunnes huussi oli tyhjä ja jotain kalkkia tms levitetty alusille.
Noi koulujen ulkovessat oli kyllä tavallaan hauskojakin, siinä sitä istuttiin reiällä ja juteltiin kaikenlaista. Ilmanvaihto oli senverran hyvä, ettei ne ees pahemmin haissut joten menivät ihan kokoontumispaikoista.