Mistä terveellisestä ruuasta teidän lapset tykkää? :)
Meillä meneillään kausi, jolloin 2- ja 4-vuotiaille muksuille maistuisi lähestulkoon vain makaroni, nakki jne.
Mitä terveellisiä ruokia teillä syödään? Jaetaan ruokavinkkejä nirsojen lasten perheille! :)
Kommentit (102)
Kalasta monessa eri muodossa (uunikala, kalapasta, ahvenfileet ym, kalapullat, kalapihvit ym). Tietty esim viljelty lohi ei usein syötynä ole ok mutta meillä usein esim itse kalastettuja ahvenfileitä. Pinaattikeitto (mummon itse tekemä on lemppari).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millähän sen lapsen sais maistamaan?
Hmm, vaikea sanoa, millä maistamisen saa lanseerattua uudeksi tavaksi.
Meillä se on ollut ihan alusta asti niin ehdoton systeemi, ettei lapsi ole koskaan kyseenalaistanut sitä! (On nyt jo viskari.)
Kun lapsi sanoo pöydässä olevansa valmis, kysyn vaan, oletko maistanut kaikkea, ja se maistelee läpi ne lautasella olevat asiat, mitä ei ole vielä maistanut. (Meillä tosiaan pikkuinenkin haukku riittää, mutta kaikkea maistetaan aina.)
Mutta jos lapsesi on päässyt jo isommaksi ilman tätä systeemiä, siihen on varmaan vaikeampi päästä.
Niinhän sitä aina sanotaan, että olis pitänyt ihan alusta asti maistella kaikkea. En vaan tiedä sitäkään miten sen silloin ihan aluksikaan olisi saanut maistamaan.
Mä olin suoraan sanottuna tästä jossain vaiheessa tosi tiukka ja julma, ja itkun ja taistelun kanssa maistettiin.
Eli lapsella oli vaihe, että olisi todellakin lopettanut maistamisen, ellen olisi pakottanut.
Joku kerta me istuttiin lautasen edessä puoli tuntia itkemässä.
En kadu, että tein sen. Noita pahoja taisteluita oli muutama ja sitten lapsi jotenkin hyväksyi, että kyllä me vaan maistetaan ja siitä ei neuvotella. Jos olisin antanut kerrankin periksi, taistelu olisi varmaan pitkittynyt loputtomiin.
Huh! Minun äitini teki samaa. Olen 42-vuotias ja muistan edelleen miten istuin ruokapöydässä ikuisuuksia, enkä saanut nousta ennenkuin olin maistanut. Oksensin välillä, kun piti maistaa. Teininä sairastuin anoreksiaan ja nyt aikuisenakaan en syö niitä ruokia mitä silloin lapsena kartoin. Ei tainnut toimia kohdallani kovin hyvin?
Keitoista kuten jauhelihakeitto, kasvissosekeitto, uuniporkkanat, uunilihapullat ja muusi.
Vierailija kirjoitti:
Miten 2 v on edes maistanut nakkeja?
Voikauhea mietipä sitä. Jos vaikka sattuu olemaan perhe, missä on monenikäisiä lapsia, niin saattaapa sitä kaksivuotiaankin lautaselle tulla nakki. Millaisissa kuplassa sitä jotkut elää,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten 2 v on edes maistanut nakkeja?
Etkö muka grillaa tai käy laavulla? Me nimittäin käymme laavulla ehkä kerran kuukaudessa koska se on yhteistä perheen aikaa ja olemme jopa grillanneet nakkeja ja makkaraa. Hui kauhea kun 1 v 5 kk ikäinen nuorimmaienkin on syönyt makkaraa
Me ulkoillaan paljon, mutten ikinä ole tajunnut tätä makkarankäristämistä. Eli ei! Ei koskaan paisteta makkaraa. Grillaataan kyllä, mutta sillä ymmärrän jotain ihan muuta kuin makkaran paistamista.
Sattumasoppa eli kasvissosekeitto raejuustolla on meidän lasten herkkuruokaa. Keitän kasvikset aina ylikypsiksi ja käytän kuohukermaa, niin tulee samettista ja sileetä. Käytän yleensä bataattia, porkkanaa, pari perunaa, selleriä ja palsternakkaa.
Vierailija kirjoitti:
2 ja 4 v muksuille ei tulisi keittaa makaroonia kuin juhlapaivina. Kun teet arkeen vihanneksia padoissa, keitoissa on se ruoka johon lapsen makunystyrat tottuu. Jos parsa ei maistu anna sita eri muodossa vahintaan 17 kertaa niin, etta pyydat vain maistamaan sitten vaikka rusinan voimalla. Lopukta lapsen makunystyrat hyvaksyvat parsan ja lapsi syo sita hyvilla mielin.
Vanhemmuus on yrittamista ja toistoa ei nakkia ja muussia.
Jos parsa haisee suussa samalle kuin mädät kananmunat, ei makunystyrät ihan nopeasti tule tottumaan.
Tiedät varmaan että haju ja maku vaikuttavat toisiinsa hyvin voimakkaasti.
Jokainen voi vaikka ihan itse testata haistelemalla mätiä kananmunia ruokailun aikana ja harjoittaa siinä samalla makunystyröitään.
https://www.livescience.com/amp/study-why-some-kids-hate-broccoli-cauli…
Tomaattikeitto maistuu meidän nirsoille lapsille
Meillä vanhempi lapsi on erittäin nirso, ollaan maistettu esim ihan vaan kielellä ja saa myös sylkäistä roskiin. Pääasia että maistaa. Hänellä ongelma on ruokien sekoontuminen ja koostumus. Syö vihanneksia ja hedelmiä (erillisiä selkeinä paloina) onneksi paljon, saa näkkäriä jos ruoka ei maistu. Mikään kastike, wokki tmv ei uppoa. Itse olin ihan samanlainen enkä suostu pakottamaan lastani syömään. Syödään sitten purkista ne aineet jotka ei tule ruuasta.
Toinen lapsi syö kaikkea, häneen ei ole tarvinnut panostaa.
Savukala ja sienet on kuitenkin molempien herkkua, varsinkin jos on itse pyydettyjä.
Meillä syövät kaikkea ruokaa ja monipuolisesti kasviksia, paitsi erilaiset kurpitsat eivät mene. Myös metsäsienet ovat herkkua. Käytän yleensä melko paljon mausteita. Lapsille onkin helppo sanoa että kaikkien ei tarvitse tykätä kaikesta ruoasta :-)
Tämä nyt on kysyjälle liian myöhäinen vinkki, mutta omiani aloin kouluttaa ihan ensimmäisestä kiinteän ruoan maistelukerrasta lähtien, kehuin joka aterialla kuinka hienosti vauva maistaa vaikka mikä irvistys olisi ollut naamalla. Nopeasti he oppivat että tässä on homma mistä saa aina kehuja :-)
Maistaminen on siis meillä ollut aina positiivinen asia mikä on hoituu itsestään koska nyt isompana lapset ehdottomasti haluavat maistaa kaikkea, myös ravintolassa simpukoita joista itse todellakaan en pidä.
Itse olin lapsena hirveän nirso ja asiaa ei parantanut siitä kuuluva jatkuva nälvintä ja pakkosyöminen. Ihme ettei minulle tullut syömishäiriöitä tms. Omille lapsilleni päätin ottaa päinvastaisen lähestymistavan ja maistamisesta kehumisen lisäksi pitää ruokailutilanteet muutenkin mukavina. Oli syy tässä tai lasteni luontaisessa joustavuudessa, tämänhetkinen tilanne on että alakoululaiseni syövät monipuolisesti kaikkea terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 ja 4 v muksuille ei tulisi keittaa makaroonia kuin juhlapaivina. Kun teet arkeen vihanneksia padoissa, keitoissa on se ruoka johon lapsen makunystyrat tottuu. Jos parsa ei maistu anna sita eri muodossa vahintaan 17 kertaa niin, etta pyydat vain maistamaan sitten vaikka rusinan voimalla. Lopukta lapsen makunystyrat hyvaksyvat parsan ja lapsi syo sita hyvilla mielin.
Vanhemmuus on yrittamista ja toistoa ei nakkia ja muussia.Jos parsa haisee suussa samalle kuin mädät kananmunat, ei makunystyrät ihan nopeasti tule tottumaan.
Tiedät varmaan että haju ja maku vaikuttavat toisiinsa hyvin voimakkaasti.Jokainen voi vaikka ihan itse testata haistelemalla mätiä kananmunia ruokailun aikana ja harjoittaa siinä samalla makunystyröitään.
https://www.livescience.com/amp/study-why-some-kids-hate-broccoli-cauli…
Puhut parsasta, mutta linkität parsakaalin :)
Vierailija kirjoitti:
Mä myös leijuin tuolla, että lapseni on kaikkiruokainen ja tämä on vain kasvatuksesta kiinni, kunnes lapsi täytti noin neljä vuotta ja alkoi hysteerisesti pelätä kaikkia vähänkin vieraampia ruokia. :D Siis sillä tasolla, että itku saattaa tulla vieraan ruoan edessä.
Luin sitten, että tämä on ilmeisesti normaali kehitysvaihe ja voi mennä ohikin. On se vähän jo helpottanut.
Terveellisistä ruoista lapseni pistelee menemään kaikki pähkinät ja siemenet, lähes kaikki hedelmät ja onneksi useimmat kasviksetkin. Lämpimien ruokien kanssa on sitten haastavampaa. Kalasta tykkää.
No, miksi kukaan leijuu tuolla tai jollain muulla asialla, joka on mennyt suht helposti. Onnenkauppaa yleensä.
Keitetty parsakaali, hedelmät, sushi, merileväsipsit, täysjyvämurot etc. Meidän muksu on ollut aina terveellisen ruuan ystävä. Ei pidä rasvaisista ruuista tai liiasta sokerista.
En ole varma kaiken terveellisyydestä, mutta ainakin nämä maistuvat: Lohi, seiti (tosin kuorrutettuna mieluiten), erilaiset raasteet (kaali, porkkana), keitetyt/uunissa paahdetut juurekset ja vihannekset (paitsi ei peruna), broileri (maustettuna hyvin), riisi, kananmunat kaikissa muodoissaan, omenat.
Meillä ei koskaan ole tehnyt perinteiset nakit ja perunamuussi kauppaansa. Perunat eivät muutenkaan maistu oikein kenellekään (paitsi ranskalaiset, kun herkutellaan).
Kananmunia syövät kuin parastakin herkkua. Ja nimenomaan löysäksi keitettynä Herbamaren kanssa. Lapset 4 ja 6v pojat.
Kun tullaan päiväkodista kotiin (n 16.00), niin lapsilla on KAMALA nälkä, vaikka päiväkodin välipalasta ei ole kuin hetki. Pilkon ensimmäiseksi heille pöytään ison kasan kasviksia (tänään 1 paprika, n puolikas kurkku, 2 porkkanaa, 1 omena).
Nämä lapsille pöytään, niin saa itse rauhassa laittaa ruokaa. Nyt ruoka uunissa ja n 17.00 syödään lämmin ruoka (lohikiusaus). Vihannekset on jo kadonnut nälkäisiin suihin ja nyt palataan ja sometellaan hetki ruokaa odotellessa.
Moni on myös ihmetellyt miten olen saanut lapset syömään kalaa. Siihen minulla ei ole mitään ihmeempää kikkaa ollut. Kalaa ovat saaneet ihan pienestä lähtien soseiden seassa ja kala on suurinta herkkua.
Ja iltapalaksi söisivät vaikka joka ilta smoothieta. Lemppareita on esim mustikka-avokado smoothie ja mango-pinaatti smoothie
Mun pojat 11-v ja 18 -v molemmat rakastavat erilaisia salastteja.
Tein itse niin että kun söin itse salaattia poikien ollessa pieniä. (Syön itse salaattia joka päivä koska rakastan salaatteja) käänteispsykologisesti että kun pojat halusivat maistaa äidin ruokaa kun äiti itse söi salaattia ja pojat vaikkapa keittoruokaa, sanoin ettei saaneet äidin herkkuruokaa. Heille salaatti alkoi merkitä luksusta. Toki keitoissa oli aina tuplakasvikset joten tottuivat kasvisten makuun ihan pienestä.
Sitten aloin antaa pojille sitä hyvää salaattia. Ja molemmat söivät sitä äidin lempiruokaa innolla.
Tänään juuri poika söi tekemäni talonsalaatin innolla (kinkkua, juustoa, salaattisekoitus, kananmuna, kurkkua, tomaattia ja salaattikastiketta) ison lautasellisen.
Teen aina ruokaisia salaatteja jossa on runsaasti proteiininlähdettä.
Meillä syödään se puolikiloa kasviksia jokainen perheenjäsen joka päivä.
Yleensä jos vanhemmat itse tykkäävät syödä kasviksia, oppivat lapset vanhempien esimerkistä ja ihan siitä, että joka päivä niitä kasviksia on tarjolla kun aikuiset itse niitä syövät.
Vanhempien ruokatottumukset periytyvät vahvasti. Ja lapset oppivat mitkä ovat aikuisten herkkuruoat, jos aikuiset juhlivat pizzan syönnillä, tulee pizzasta koko perheen juhlatilaa. Lapset oppivat esimerkin ja tottumukset kautta.
Tämä ruokatottumusten periytyminen on todistettu tieteellisesti. Onhan esim Intiassa totuttu syömään tulisesti ja ihan pienet taaperotkin syövät sitä tulista ruokaa. Suomi lapsi oksentaisi, jos söisi yhtä tulista ruokaa.
Myös äidin suömä ruoka maistuu jo äidinmaidossa, näin minulle sanottiin lastenlääkärissä. Lapsi tottuu jo imeväisikäisestä äidin ruokavalioon.
Kaikki salaatit, hedelmät ja marjat. Kypsennetyistä kasviksista erityisesti parsakaali, kukkakaali ja parsa. Munaruoat ja lohi. Uuniperunat. Raejuusto. Siemenet ja pähkinät.
Pian 12 v. täyttävä tyttö kyseessä, aina syönyt hyvin kasviksia, mutta mikään mössömäinen kuten makaroonilaatikko, hernekeitto, lasagne ym. ei mene alas millään.
Sille on helppo kokata. Paahtaa parsakaalia ja keittää pastaa, ja tarjoaa parmesanin kanssa, niin syö tyytyväisenä.
Kesäkurpitsamoussaka on hyvää. Juuston määrää vähennetty alkuperäisestä ohjeesta