Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Eli pankki lähetti verkkopankissa viestin että alkavat periä opintolainaa takaisin TÄSSÄ kuussa. En ole tehnyt mitään maksusuunnitelmaa pankin kanssa ikinä vaan he ovat nämä summat päättäneet.

Nyt he aikovat siis ottaa tässä kuussa 56e ja jokaisena seuraavana kuuna 50e, raha ei sinänsä ole järkyttävän suuri, mutta elän tällä hetkellä toimeemtulotuella lapseni kanssa, joten raha on minulle paljon. Soitin pankkiin ja kysyin voiko lainan maksamista siirtää myöhemmäksi ja vastaus oli kyllä , mutta veloitamme siitä 100e.

Eli voiko pankki tosiaan tehdä näin ja voivatko vaan alkaa ottamaan joka kuukausi rahaa tililtä? Tuota 100euroakaan minulla ei ole varaa maksaa ja etuuskäsittelijä ei tähän osannut mitääm sanoa. Ja lisäksi tuo 100e on 10%koko lainani määrästä, joten summa on minusta aika kohtuuton... Olisiko jollain viisaammalla neuvoa mitä tehdä?

• ylös 1
  • alas 1

Sivut

Kommentit (55)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eikö asiaa ole selvitetty silloin kun lainaa otit, että milloin alkaa lyhennykset juosta? Multa pankki ottaa joka kuukausi omiaan takaisin monta sataa euroa. Sulla on tosi vähän lainaa, tonni, toivottavasti saat järjestettyä jotenkin, ainakin sen satasen siirtoon.

Kyllähän se vaan niin on että se laina pitää pois maksaa..ei se voi tulla yllätyksenä!? 50€/kk kuulostaa oikein kohtuulliselta, varmastikin selviät siitä, vaikka tiukkaa tekisikin. Toisaalta jos lainaa on kerta vaan 1000€, voisitko pyytää summan lainaan esim. vanhemmilta ja maksat sitten heille takaisin vaikka 30€/kk.

Saman satasen oma pankkini (danske) halusi lykkäyksestä. Järjetön summa suunnilleen viiden minuutin työstä kun ne myönnetään liki automaattisesti. Minkäs teet, kun ne on sen summan hinnastoonsa kirjoittanut. Ei ketään poliitikkoa tai viranomasta kiinnosta mitä pankit nyhtävät palvelumaksuina. Muutenhan laskun maksu tiskillä ei taatusti maksaisi sitä vajaata kymppiä per lasku. 

Joo tonni on mutta jos tilille tulee rahaa niin sitten ei tule tukia niin eipä paljon hyödytä ja pankki ottaa sen 50e joka kuukausi:/ danske bank ja 2vuotta sitten. Mutta voiko pankilla siis olla oikeus ottaa rahaa kun elää toimeentulotuella tai vaatia 100e lainan lykkäämisestä siihen asti että saa töitä tai siitä että muuttaisi maksettavan summan vaikka 25e?

Kyllä pankki voi tehdä juuri niin kuin ap kertoikin sen aikovan tehdä. Hänellä on onneksi lainaa tosi vähän. Minulla oli sitä valmistuttuani yli 10.000 euroa ja olen lyhentänyt sitä pakon edessä vuonna 2008 aloittaen niin, että itse lyhennys on 80 euroa kuukaudessa, johon lisätään pari euroa palvelumaksua per lyhennyserä sekä tietysti korko. Maksan tällä hetkellä kuukaudessa 86 euroa. Puolet rupeaa olemaan maksettu ja velaton olen tätä menoa kesällä 2021. Toimeentulotuen saaja olen minäkin ja tuo on omavastuuta, joten ruokarahoista suoraan pois. Parempi tilanne toisaalta nyt kuin ensimmäisenä lyhennysvuonna, jolloin silloista työtäni vähennettiin niin, että palkka oli vähemmän kuin saan nyt, eli vuokran jälkeen jäi käytettävästi noin 200 euroa kuukaudessa eikä aina sitäkään. Lyhennä siitä sitten lainaa joo. Silloin ei tosin ollut vielä lapsia mukana kuviossa.

Onko ap:llä jotain itselleen turhaa tavaraa, mitä voisi myydä pois? 

Sullapa on pieni lyhennyserä! Itsellä opintolainaa n. 12.000 ja maksan lyhennystä joka kuukausi 273€, olen osa-aikaisessa töissä kaupassa, palkka kuukaudessa n. 1100-1400€ vähän sen mukaan paljonko vuoroja. Itse tosin yritän välillä vähän pihistellä ja maksaa vielä enemmän kun tuon minimin.. Sais mahdollisimman nopeasti tuon lainan pois, pääsis vaikka matkalle tai jotain!

Sä oot tehnyt pankin kanssa sopimuksen, se on yritys, ei niitä sun varattomuus kiinnosta että elätkö tuella, ne haluu omansa takaisin. Voit toki yrittää pidentää takaisinmaksuaikaa pienentämällä kuukausierää, mutta yleensä veloittavat kaikista muutoksista.

Ei tullut yllätyksenä mutta muilla pankilla on itse saanut sopia maksuista ja takaisinmaksu eristä silloin kun pitää alkaa maksaa lainaa takaisin. En joka päivä ole tota lainaa ajatellut ja yhtäkkiä tulee ilmoitus että samassa kuussa rahat viedään tililtä niin tulee se aika yllätyksenä näin joulun alla. AP

Vierailija

Sullapa on pieni lyhennyserä! Itsellä opintolainaa n. 12.000 ja maksan lyhennystä joka kuukausi 273€, olen osa-aikaisessa töissä kaupassa, palkka kuukaudessa n. 1100-1400€ vähän sen mukaan paljonko vuoroja. Itse tosin yritän välillä vähän pihistellä ja maksaa vielä enemmän kun tuon minimin.. Sais mahdollisimman nopeasti tuon lainan pois, pääsis vaikka matkalle tai jotain!

Jos tarkoitit minua, joka lyhennän lainaa 80 euroa kuukaudessa, niin joo, se on onneksi pieni. Kun Osuuspankki otti yhteyttä, että lainan takaisinmaksu alkaa pian, vastasin että millä minä sitä maksan kun työstäni käteen jäävällä palkalla ei tahdo elää muutenkaan. Sain sen kakkaduunini palkan lisäksi yleistä asumistukea, että selviydyin ylipäänsä jotenkin. Osa-aikaista työttömyysturvaa tai toimeentulotukea ei saanyt, vaikka tunteja olisi ollut miten vähän ja palkka pahimmillaan jonain kuukautena vähemmän kuin asunnon vuokra. 

Pankista sanottiin vain, että pystyisinkö mitenkään maksamaan joka kuukausi edes ihan vähän. Että ihan lainaa lyhentämättä ei voisi enää olla. Joten ehdotin tuota 80 euroa aika summamutikassa. Satasta en uskaltanut ehdottaa tietäen sen romauttavan jo melko varmasti budjettini monenakin kuukautena, ja pienempää en jotenkin kehdannut edes ehdottaa. Joten tuo summa se on sitten ollut eikä pankki ole siitä kitissyt. On tyytyväinen kun saa omansa pois, vaikka hitaastikin :) Ehdottihan se kyllä ensin monen sadan euron kuukausittaista lyhennystä, mutta tähän päädyttiin.

opintolainaa pitää maksaa lopulta, vaikka töitä ei ole. Opiskelin aikana, jolloin ei saanut töitä ja opintotuki oli n. 500 mk/kk. Lainaa oli siis otettava.

Nyt olenkin työtön yh ja maksan 15.12. opintolainaa peruspäivärahasta (606 e/ 4 vk) 340 e.

Hyvää joulua... Onneks on veronpalautukset. Kesällä seuraava lyhennyt, jolloin ei ole. Hyvää kesää joo.

Pakko se varmaan on vaan aloittaa maksamaan kun en viitsi tuota 100e maksaa turhasta.. siinä on jo 2kk lainaerä... Pikkusen vaan v********a kun pankki ei voinut tästä infota edes 1kk aikasemmin niin olisi viimekuussa edes tiennyt laittaa sen rahan säästöön. Tällänen "mukava" jouluylläri":(

Ja en silloin ala-ikäisenä tiennyt että tässä vaiheessa minulla on lapsi ja olen työtön. MUTTA ELÄMÄ ON! Ap

No ei pankki ole mikään kela. Jos olet ottanut lainaa, maksat sen myös takaisin oli tilanne mikä hyvänsä. Opintolainaa aletaan maksamaan 2v valmistumisesta ja luulisi että sen verran edes olisit ottanut selvää nostamastasi lainasta?

Vierailija
Vierailija

Jos tarkoitit minua, joka lyhennän lainaa 80 euroa kuukaudessa, niin joo, se on onneksi pieni. Kun Osuuspankki otti yhteyttä, että lainan takaisinmaksu alkaa pian, vastasin että millä minä sitä maksan kun työstäni käteen jäävällä palkalla ei tahdo elää muutenkaan. Sain sen kakkaduunini palkan lisäksi yleistä asumistukea, että selviydyin ylipäänsä jotenkin. Osa-aikaista työttömyysturvaa tai toimeentulotukea ei saanyt, vaikka tunteja olisi ollut miten vähän ja palkka pahimmillaan jonain kuukautena vähemmän kuin asunnon vuokra. 

Pankista sanottiin vain, että pystyisinkö mitenkään maksamaan joka kuukausi edes ihan vähän. Että ihan lainaa lyhentämättä ei voisi enää olla. Joten ehdotin tuota 80 euroa aika summamutikassa. Satasta en uskaltanut ehdottaa tietäen sen romauttavan jo melko varmasti budjettini monenakin kuukautena, ja pienempää en jotenkin kehdannut edes ehdottaa. Joten tuo summa se on sitten ollut eikä pankki ole siitä kitissyt. On tyytyväinen kun saa omansa pois, vaikka hitaastikin :) Ehdottihan se kyllä ensin monen sadan euron kuukausittaista lyhennystä, mutta tähän päädyttiin.

Ap:ta tarkoitin, mutta sinullakin aika pieni! :)

Sovittavissa oleva asia, miten paljon lyhentää. En tiedä onko opintolainassa mahdollista välillä ottaa lyhennysvapaa kuukausi, kuten asuntolainassa? Itse olen onneksi saanut aina lainan ja kaikki laskut maksettua. Vaikka aika moista köyhäilyä tämä välillä on, kun palkka jää välillä pieneksi. Tämä on myös osaaltaan auttanut miettimään tulevaisuuden tavotteita. Köyhäily siis, en halua köyhäillä koko loppuelämää vaan maksaa lainan mahdollisimman pian pois. :)

Toivottavasti myöhemmin myös enemmän vuoroja töissä tai parempi työpaikka. Mutta ei pidä valittaa, kun moni on työtön. Onneksi on edes joku työpaikka, minne mennä. :)

Sovittiin, että lyhennän opintolainaa 50e/kk. Ja näin tapahtuikin noin puolen vuoden ajan. Yhtäkkiä, minulle ilmoittamatta alkoi tililtä lähteä 130 euroa. Joten näköjään voivat tehdä niinkuin haluavat. Välillä olen ollut työtön (yh), joten silloin tuo lainan takaisin maksu tuntuu. Minkäs teet. Sinuna maksaisin tuon 50 euroa mukisematta.

Paitsi veronpalautuksetkin sossu "vei"-.- Tietenkin maksan lainan pois mutta luulisi että summasta voisi sopia oman elämäntilanteen mukaan. Ja kyllähän pankista sanottiin että maksamista voi minun tapauksessani siirtää, mutta se maksaa 100e. On kyllä hinnat kohdillaan -.-Ap

Vierailija

opintolainaa pitää maksaa lopulta, vaikka töitä ei ole. Opiskelin aikana, jolloin ei saanut töitä ja opintotuki oli n. 500 mk/kk. Lainaa oli siis otettava.

Nyt olenkin työtön yh ja maksan 15.12. opintolainaa peruspäivärahasta (606 e/ 4 vk) 340 e.

Hyvää joulua... Onneks on veronpalautukset. Kesällä seuraava lyhennyt, jolloin ei ole. Hyvää kesää joo.

Otappa selvää, kelasta voi saada noihin tukea. Hyvää Joulua.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat