Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Joskus tuntuu että joillain ihmisillä usko omasta erityisyydestään (minä rukoilen, minä olen Jumalan kanssa yhteydessä henk koht) saa heidät kokemaan oikeutusta omaisuuksiin, koska rukoilevat ja ovat erityisiä ja hyviä.

• ylös 54
  • alas 11

Sivut

Kommentit (64)

Vierailija

Ehkä vaan liikut sellaisissa piireissä

Mä taas tunnen paljon körttejä, ei ole ulkoisen eikä mammonan perään eikä tosiaan oma etu edellä

• ylös 27
  • alas 3
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Protestanttisessa kulttuurissa, johon Suomikin kuuluu, työ on ollut perinteisesti korkeasti arvostettu asia. Taivaspaikan lunastaja.

• ylös 26
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mä taas tunnen paljon körttejä, ei ole ulkoisen eikä mammonan perään eikä tosiaan oma etu edellä

Voi olla. Miehen puolelta näitä ja olen aina aivan naatti vierailujen jälkeen kun koko ajan puhutaan auto sitä, talo tätä, hieno rikastuminen sitä, tyylikäs laukku tätä, hyvä palkka sitä. 

Omassa suvussa mikään näistä ei ole puheenaihe.

• ylös 50
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Omaisuus on siunaus.

Elämä on. Jos ei osaa antaa vähästään niin turha rukoilla Jumalaa, että antaisi paljon, jotta voisi itsekin muuttua hyväksi. Hyvä ihminen jota siunataan monella hyvällä (rakkaus, arvostus ja läheisyys) voi olla pennitönkin.

• ylös 22
  • alas 3
Vierailija

Ainakin lestadiolaiset ja menestysteologiaan uskovat ovat rahanahneita. Luulisi, että uskovilla olisi myös jonkinlainen moraali?

• ylös 60
  • alas 5
Vierailija

Ollessani ala-asteella helluntaiseurakuntalaiset oli niitä ahneimpia. Siihen aikaan oli joku pyramidihuijaus meneillään ja kaverin vanhemmat minutkin kieli pitkällä (siis ala-astelaisen koululaisen) raahasivat mukaansa johonkin plussapalloesitelmään saadakseen minut mukaan siihen bisnekseensä. Oli suuret suunnitelmat miten niillä pallukoilla sitten rahoittaa lapsensa tulevaa elämää. En lähtenyt mukaan, koska jo siinä vaiheessa tuntui että hommassa haiskahti joku, mitä nämä joulupukkiinkin uskovat eivät tajunneet.

• ylös 41
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Protestanttisessa kulttuurissa, johon Suomikin kuuluu, työ on ollut perinteisesti korkeasti arvostettu asia. Taivaspaikan lunastaja.

Aivan - työ. Ei omaisuus. Ihmisen on työtä tekevä, sunnuntaisin levätään. Mutta mikään siitä karttuva omaisuus ei ole liittynyt protestanttiseen arvostukseen, Lutherkin oli aika minimalisti. 

• ylös 13
  • alas 1
Vierailija

Menestysteologian mukaan cityseurakuntaa rahoittavat tulevat itsekin rikkaiksi. Hallelujaa.

• ylös 16
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Voi olla. Miehen puolelta näitä ja olen aina aivan naatti vierailujen jälkeen kun koko ajan puhutaan auto sitä, talo tätä, hieno rikastuminen sitä, tyylikäs laukku tätä, hyvä palkka sitä. 

Eipä tietenkään ole, kun ei ole autoa, taloa tai laukkua.

• ylös 4
  • alas 13
Vierailija

Ehkä uskovaisia pidetään tarkemmin silmällä eli heidän tekonsa arvioidaan kriittisemmin.

Toinen syy voi olla, että tietyissä porukoissa on hyväksyttyä ja jopa siunaus, jos menestyy materiaalisesti. Sitä voidaan pitää työteliäisyytenä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa hyvin huonoitsetuntoisen henkilön ajattelutavalta.

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Jaa, no minä olen uskoton enkä muutenkaan mikään kovin hyvä ihminen, joten joudun varmaan monien mielestä suoraan helvettiin. No, sinne sitten! En ole mammonan palvoja: katto pään päällä, ruokaa ja juotavaa ja pankkitilillä sen verran puskuria, että pärjää 3-4 kk, jos tiukka paikka tulee, näillä mennään. Ja kun on aika lähteä, polttohautaukseen vaan ja tuhkat mereen - tai vaikka sitten sinne helvettiin, jos joku ne pystyy ko. paikkaan heittämään. Eikä mitään hautakiveä, tämä on minun tahtoni.

• ylös 17
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa hyvin huonoitsetuntoisen henkilön ajattelutavalta.

Ja sivistymättömän sekä käytöstavattoman. Ovatko uskovaiset metsäläisiä?

Vierailija

Ei täällä kukaan ilman mammonaa de facto pärjää. Terve piirre ihmisessä siis, myös uskovaisessa.

• ylös 6
  • alas 10
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei täällä kukaan ilman mammonaa de facto pärjää. Terve piirre ihmisessä siis, myös uskovaisessa.

Mielestäni hukkaa elämästä helkkarin paljon, jos koko ajan jahtaa rahaa, tavaraa ja omaisuutta. Lisäksi se tuntuu olevan elimellisesti yhteydessä vertailuun, ts. kateuteen.

Onnettomimpia ihmisiä tuntuvat olevan, ei nuo asiat tuo mitään oikeaa onnea. Rakkaus, luottamus itseen ja muihin ja itsetuntemus on niitä, joita ilman ei pärjää.

• ylös 19
  • alas 3
Vierailija

Aika monet uskovat antavat 10% tuloistaan vapaaehtoisesti pois. Ei mielestäni kovin ahnetta.
Joka porukkaan kuuluu ahneita, ilkeitä, kiukkuisia jne.

• ylös 16
  • alas 8

Sivut