Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maito ei heru?

04.09.2006 |

Onko teillä hyvät äiti-ihmiset kokemusta siitä, että maito ei iltaisin enää heru? Mulla on nelikuinen vauva, jota olen näihin päiviin saakka täysimettänyt. Nyt muutaman viikon ajan on maidon heruminen iltaa kohden hidastunut.. vauva joutuu imemään tyhjää rintaa todella pitkään, ennen kuin heruu, jos heruu silloinkaan. Myös maitomäärä tuntuu vähentyneen rajusti, kuten myös esikoisen aikana juuri tässä vaiheessa.

Olen yrittänyt kaikkea ajateltavissa olevaa. Tyttö syö muutenkin päivisin kahden tunnin välein, mutta viikon verran imettelin todella tiuhaan, jopa tunnin välein, vaikka vauva ei vaikuttanutkaan nälkäiseltä. Ei mitään vaikutusta maidon herumiseen tai maitomäärään. olen yrittänyt pumpata,rentoutua jne... Lämmitettävän kauratyynynkin hankin hartioille, jos vaikka auttaisi rentoutumaan -ei vaikutusta. Kuten ei myöskään saunalla eikä ykkösoluella. Syön ja juon kuin hevonen -ei vaikutusta. koetan levätäkin, mutta esikoinenkin vaatii oman huomionsa. Tätä enempään lepoon en pysty.

Olen nyt antanut vauvalle tämän kahden viikon yrittämisen jälkeen iltaisin maitoa pullosta. vauva vaikuttaa tyytyväiseltä. Ensin hän imee rintaa (ilman että alkaisi herua) ja sitten saa pulloa. Tuntuisi kaiken yrittämisen jälkeen julmalta huudattaa pientä, kun herumista ei selvästikään tapahdu. Ei kai vauvan tarvitse kestää tyhjää rintaa vain siksi, että minä haluan imettää. Ai niin, ja neuvolassa painokäyrä oli tipahtanut alaspäin, vaikka neiti ei vaikutakaan nälkää kärsivältä.

No, mikä oli tämän kirjoituksen pointti? Haluaisin kuulla, onko muilla ollut vastaavaa? melkein järestään vain sanotaan, että maito ei voi loppua, jos vauva täysimetyksellä ja äiti vain haluaa imettää ja yrittää. Terveydenhoitajaystäväni sanoi, että terkat yleensä puhuvat keskenään, että äidit vain eivät jaksa sitä imetystä. Mielestäni tästä ei ole kyse. Kuitenkin kansan suussa kiertää paljon juttuja, että maito vain ei ole riittänyt. Miksi tätä ei sitten pidetä mahdollisena niin sanottujen imetysgurujen taholta?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän poika oli 2 kk ikäinen kun iltaisin maidontulo ei riittänyt hänen tarpeisiin. Poika on muuten tosi rauhallinen ja aurinkoinen, mutta tuolloin illalla kun kuvittelin syöttäväni iltaunille, hän protestoi vastaan huutamalla aivan suoraa huutoa, kun maitoa ei tullut tarpeeksi (huomasin ettei nieleskellyt niin kuin päivisin). Annettiin kokeeksi 50 ml ja halukkaasti meni alas. Siitä lähtien pojalle on se iltapulllo annettu (100 ml suunnilleen). ilmeisesti poika haluaa nukkua kunnon yöunet, yleensä syö ekan kerran yöllä klo 5-7 aikaan. Poika on nyt 4 kk ja tämä ei ole missään nimessä pilannut imetystä, imee ihan saman lailla kuin ennen pullosta antoa (on aina imenyt tyyliin imee ja irroittelee, ihan niin kuin leikkisi...). Korvikeen määrä myös pysynyt aika lailla vakiona, eli ihan eka kerralla vähän vähemmän, mutta sittemmin reilu 100 ml siinä klo 8- 9 illalla. Aamulla rinnat ovat aina täydet, päivisin imetän usein jopa 17 kertaa vrk. Kasvu on normaalia.

Mistä tiedän saako vauvani tarpeeksi maitoa:

1 Hän on tyytyväinen

2 Hän virtsaa tarpeeksi

3 Hän jaksaa touhuta ja seurustella

4 Keltaisuutta ei ala ilmaantumaan (koskee ihan pieniä)

5 Lakiaukile ei ole kovasti kuopalla

6 Paino nousee neuvolassa mitaten

7 Virtsa ei ole sakkaista

8 Syötyään ei ole itkuinen (ei varmaan päde masuvaivaisiin)

Tuossa ei varmasti ollut kaikki...

Käytin myös ensimmäisen 1kk ajan rintakumia ja vieroitin vauvan siitä yhden syötön aikana, eli siitäkään ei ole tullut ongelmia.

Teet niin kuin itsestä tuntuu, mielestäni vauvaa ei kannata huudattaa oman glorian tavoittelemisen vuoksi.

T löppöskä ja miro 4kk

Vierailija
22/24 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se EI tarkoita et ne olisi parempia äiteinä vaan lähinnä kasvattavat omatkin lapset hiljalleen kritisoimaan muita huonommaksi, kuten itsekkin tekevät. Harmi lapselle, sellaisista ihmisistä ei vaan kukaan valitettavasti juurikaan pidä.

Mutta AP:n aloitukseen. Mullakaan ei enään iltaisin maito heru vaikka tyttöni on nyt 10 vkoa miltei. Ja hän saa jopa raivarit iltaisin kun yritän tarjota hänelle rintaa. Hän mielummin käy nukkumaan ilman tissiä ja herää sitte pariin otteeseen yöllä syömään ilman vastustelua. Toki se näin on väsyttävämpää kuin et esim söisi mielummin kun itsekkin olen hereillä. Mutta enpä pysty häntä väkisinkään pakottaa imemään joten...

Meillä en usko että imisi vaikka maidot pursuaisi maidosta. Hän on muutenkin täysin erilainen vauva kuin meidän 2 sisarusta, jotka aina tisuttelivat mieluusti iltaisin pidempään ;)

Niin kauan kuin hän kasvaa edelleen normaalisti ja ei valita nälkäänsä, en ota siitä herumattomuudesta paineita. Lisämaitoa en vielä ole tarjonnut, mutta lähellä on jo ollut. Kaapissa jo maidot on valmiina, ihan varuiks.

Meillä siis ei ainakan: tarjoa-useammin-rintaa-jotta-maidon-tulo-kasvaa toimi, koska tyttö on niin nirso ettei suostu sitä huvikseen edes suuhunsa ottaa. Yrittänyt olen jo reilu kk ajan. JOten uskon että olen PAREMPI äiti kun en pidä lastani nälässä kuin että väkisin imettäsiin mitä en edes pysty tekemään, tuli maito sitten tissistä, pullosta tai vaikka suoraan utareesta ;D

Ja tosiaan, kysntä-ja-tarjonta EI aina kohtaa vaikka joku niin väittikin. Mulla on 2 hyvää tutta joille on niin käynyt, joten turha siitä alkaa mutisemaan takasin.

JA jos joku tahtoo tästä/kin viestistä vetää herneen/herneet palkoineen nenuun, anti mennä vaan ;DDDDD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole huomannut kyllä muuta kuin vilpitöntä halua auttaa imetyspulmissa kertomalla omista kokemuksista. Toiset ovat päätyneet osittaisimetykseen, toiset jatkaneet täysimetyksellä. Eiköhän lukija (varmasti saman ongelman kanssa painivat muutkin kuin alkuperäinen kysyjä) osaa sitten ihan itse päättää, mikä juuri hänen tilanteessaan on se oikea valinta.

En minä usko kovin monen jatkavan täysimetystä muuten kuin lapsen paras mielessä. Meillä romuttuivat varsin nopeasti tavoitteet kuuden kuukauden täysimetyksestä, kun poika viisikuisena tuntui selvästi tarvitsevan muutakin kuin maitoa.

Vierailija
24/24 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marieela:

Ja tosiaan, kysntä-ja-tarjonta EI aina kohtaa vaikka joku niin väittikin. Mulla on 2 hyvää tutta joille on niin käynyt, joten turha siitä alkaa mutisemaan takasin.

sehän on sitten silkkaa faktaa. Hyvä että tältä palstalta löytyy oppineita ihmisiä!