Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19691)

Vierailija
1681/19691 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosielämän esimerkkejä laadukkaasta pedagogiikasta: Alle 3 v osastolla opettaja on sitä mieltä, että heti 3 v täytettyään lapsen täytyy osata käyttää veistä ja haarukkaa ja pukea täysin itse. Ruokapöytään hakee ruokaympyrän ja selittää mitä saa mistäkin lokerosta. Lapset katsovat ihmeissään, että mitä tuo sanoo. Lastenhoitajat ovat ihmeissään ja auttavat lapsille ulkovaatteet päälle, kun opettaja on rientänyt ulos kertomaan avustajalle miten keinuminen auttaa kehittämään matemaattisia valmiuksia. Amisraukka, kun on auttanut lapsia keinuun vain siksi, kun ovat halunneet.

Ja tämä on tosijuttu. Pedagogiikka on hyvä ja se toteutuu kaikissa toimissa, mutta kohtuus siinäkin.

Vierailija
1682/19691 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosielämän esimerkkejä laadukkaasta pedagogiikasta: Alle 3 v osastolla opettaja on sitä mieltä, että heti 3 v täytettyään lapsen täytyy osata käyttää veistä ja haarukkaa ja pukea täysin itse. Ruokapöytään hakee ruokaympyrän ja selittää mitä saa mistäkin lokerosta. Lapset katsovat ihmeissään, että mitä tuo sanoo. Lastenhoitajat ovat ihmeissään ja auttavat lapsille ulkovaatteet päälle, kun opettaja on rientänyt ulos kertomaan avustajalle miten keinuminen auttaa kehittämään matemaattisia valmiuksia. Amisraukka, kun on auttanut lapsia keinuun vain siksi, kun ovat halunneet.

Ja tämä on tosijuttu. Pedagogiikka on hyvä ja se toteutuu kaikissa toimissa, mutta kohtuus siinäkin.

Työpaikkakiusaaja palasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1683/19691 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

". . . vieläkin on laillista lastenhoitajan laatia vasuja, mutta opettaja on kuitenkin vastuussa niistä.

Opettaja siis tarkistaa ja tietääkseni allekirjoittaa ne. Tässä maassa on lukemattomia pk-ryhmiä ilman opettajaa ja vasut on tehtävä.

Niinpä joku lapset hyvin tunteva hoitaja on niitä tekemässä ja vähän vieraampi opettaja ottaa niistä vastuun.[/quote].

Hoitaja siis tekee opettajan työn ja opettaja kirjaa nimen alle ja ottaa niistä palkan?

Jokin tuossa yhtälössä ei nyt kuulosta reilulta.

Vierailija
1684/19691 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

". . . vieläkin on laillista lastenhoitajan laatia vasuja, mutta opettaja on kuitenkin vastuussa niistä.

Opettaja siis tarkistaa ja tietääkseni allekirjoittaa ne. Tässä maassa on lukemattomia pk-ryhmiä ilman opettajaa ja vasut on tehtävä.

Niinpä joku lapset hyvin tunteva hoitaja on niitä tekemässä ja vähän vieraampi opettaja ottaa niistä vastuun.

.

Hoitaja siis tekee opettajan työn ja opettaja kirjaa nimen alle ja ottaa niistä palkan?

On kuntia, joissa vain ope tekee. Näin on määrätty. Eri asia jos lh tekee epäpätevänä opettajan sijaisuutta.

Vierailija
1685/19691 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä joku lapset hyvin tunteva hoitaja on niitä tekemässä ja vähän vieraampi opettaja ottaa niistä vastuun.

.

Ei vasuista mitään erillistä palkkaa saa. Ei saanut silloinkaan, kun lastenhoitajat tekivät oman pienryhmänsä lasut kuten opettajakin.

Vierailija
1686/19691 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Ei vasuista mitään erillistä palkkaa saa. Ei saanut silloinkaan, kun lastenhoitajat tekivät oman pienryhmänsä lasut kuten opettajakin.

Eikä myöskään opettajien palkka kasvanut silloin, kun he alkoivat 7 vasun sijaan tehdäkin ryhmän kaikki 21 vasua.

Vierailija
1687/19691 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettava ala on. Üliopistosta tulleet haaveilee jostain laatuajoista ja origameista ja ovat olevinaan jotenkin parempaa väkeä kuin hoitajat. Samaan aikaan jonkun janipetterin pää on halki pihalla, kun ei löydy tarpeeksi valvovia aikuisia käytännön tehtäviin.

Ps. Muillakin aloilla tartutaan välillä moppiin, jos siivoojaa ei ole tulossa lähiaikoina tai siivootaan ylipäätään omat jäljet.

Kiitos tästä, vahvistaa taas ajatustani alanvaihdosta. Olen vakaope, joka on lapsiryhmässä läsnä kaikki ne ajat kuin hoitajat ja avustajatkin, paitsi silloin kun lapset nukkuvat (onneksi tänä vuonna on lepohetkillä rauhallista, jolloin edes avustajilla ja vakan lastenhoitajilla on hetki aikaa hengähtää.) Leikin lasten kanssa, toteutan pedagogiikkaa, vaihdan vaipat ja pesen pyllyt, autan pukemaan ne kymmenet kurahousut, ulkoilen lasten kanssa jne. Myös nukkarissa olen, toki vähemmän, mutta se toivoisin sitä itsekin, että saisin hengähtää.

Nukkariaikoina juoksen pää kolmantena jalkana mm. hankkien materiaalia ja erityisen tuen tarpeisille lapsille tukitoimia, täyttäen neuvolalomakkeita ja vasuja, ja suunnittelen pedagogista toimintaa. 10min päivittäisen tauon pidän yleensä kerran viikossa.

En todellakaan koe olevani parempi ihminen kuin kukaan muukaan henkilöstöstä, tehdään kaikki samoja asioita, minulla vielä on paperihommat ym. siihen päälle. Kaikkien työpanostusta tarvitaan. Mutta mikäli toivomus on, että vakaopeja ei olisi, tarvitsisi joka tapauksessa sitten vakan lastenhoitajien tehdä nämä välttämättömät työt (nyk. varhaiskasvatuslain vaatimana.). Tai sitten voi lopettaa esim. yhteistyön neuvoloiden kanssa ja olla huomioimatta erityisen tuen tarvetta lapsilla jne.

Mutta tosiaan, olen vaihtamassa alaa, koska täälläkin keskusteluissa voi havaita, ettei työtämme arvosteta. Arvostuksen määrä näkyy myös surkeassa palkassani. Vaikka itse arvostan vakaa ja pidän työstäni, niin ei ole järkeä uuvuttaa itseään loppuun.

Ei kukaan ammattilainen vaihda alaa nimettömän palstakirjoittelun vuoksi - toivottavasti. Ammatillinen arvostus lähtee itsearvostuksesta ja ammattiylpeydestä. Jos joku (asioista vähemmän perillä oleva) esittää toisenlaisia näkemyksiä, sen ei pitäisi hetkauttaa. Kritiikki sinällään on tervetullutta, se on tie kehitykseen.

Vaikutat ahkeralta vaka opelta. Tahtisi on kuitenkin uuvuttava (yksi 10min tauko/vko).

Mahtoivatko vasulakien ja "määräävien asiakirjojen" laatijat ennakoida sen lopputulosta, kun ne uudet pumaskat lyödään (yli)tunnollisten naisten nenän eteen.

Vierailija
1688/19691 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen on itse tiiminsä kanssa vastuussa siitä, että tauotus onnistuu päivittäin. Ei voi olla esimiesten tehtävä kertoa, milloin on sopiva hetki ja järjestää tauko.

Paljon on alalla sitäkin vikaa, että tehdään tunnollisesti eikä pidetä omia puolia. Kaikkien etu on kuitenkin se, että työntekijät jaksavat olla töissä. Päiväkodissa vaaditaan kärsivällisyyttä eikä sitä löydy, jos ihminen on väsynyt ja nälkäinen. Laatu kärsii siitä, jos kuvitellaan, että olen korvaamaton ja uhrautuvana olen jotenkin parempi kuin jos pidän oikeuksistani kiinni. Reilua on se, että kun huolehtii omasta tauostaan, samalla miettii, milloin on tiimikaverin vuoro.

Täällä netissä voisi kuvitella, että päiväkodeissa on kauhea sota lastenhoitajien ja opettajien välillä. En ole omassa työpaikassani huomannut. Molemmilla on omat osaamisensa. Meillä esimerkiksi hoitaja vastaa lääkkeen antamisesta ja on tarkempi havainnoimaan, milloin lapsi on tulossa sairaaksi.

Vierailija
1689/19691 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"  Suomalainen varhaiskasvatuksen todellisuus on nyt niin suossa kuin olla ja vain voi. Ja imu poispäin alalta vain kiihtyy.

Samaan aikaan kuin lainsäädännön tasolla vihdoin ja viimein aletaan saavuttaa se arvostuksen taso, jonka lapset ja heidän kanssaan työskentelevät ansaitsee. Lukuunottamatta suhdelukua koskevaa peräreikää.

Aivan hirvittävän surullista.

Ja vielä tällä vuosiluvulla jyllää näin käsittämätön vastakkainasettuminen eri ammattiryhmien välillä. Ei ole ihme, että vaka-opettajatkin äänestävät jaloillaan, kun saavat päälleen sankokaupalla paskaa, vain siksi, että yrittävät tehdä työnkuvaansa liittyviä tehtäviä.

Aivan katastrofihan tämä tilanne on, kun 2030 pitäisi juurikin niitä vaka-opeja olla taloissa pilvin pimein.

Miten on Suomi, sun lastesi tulevaisuus?

Tämän päivän perusteella suorastaan pelottaa katsoa tulevaan."

Juuri näin.

Vierailija
1690/19691 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettava ala on. Üliopistosta tulleet haaveilee jostain laatuajoista ja origameista ja ovat olevinaan jotenkin parempaa väkeä kuin hoitajat. Samaan aikaan jonkun janipetterin pää on halki pihalla, kun ei löydy tarpeeksi valvovia aikuisia käytännön tehtäviin.

Ps. Muillakin aloilla tartutaan välillä moppiin, jos siivoojaa ei ole tulossa lähiaikoina tai siivootaan ylipäätään omat jäljet.

Kiitos tästä, vahvistaa taas ajatustani alanvaihdosta. Olen vakaope, joka on lapsiryhmässä läsnä kaikki ne ajat kuin hoitajat ja avustajatkin, paitsi silloin kun lapset nukkuvat (onneksi tänä vuonna on lepohetkillä rauhallista, jolloin edes avustajilla ja vakan lastenhoitajilla on hetki aikaa hengähtää.) Leikin lasten kanssa, toteutan pedagogiikkaa, vaihdan vaipat ja pesen pyllyt, autan pukemaan ne kymmenet kurahousut, ulkoilen lasten kanssa jne. Myös nukkarissa olen, toki vähemmän, mutta se toivoisin sitä itsekin, että saisin hengähtää.

Nukkariaikoina juoksen pää kolmantena jalkana mm. hankkien materiaalia ja erityisen tuen tarpeisille lapsille tukitoimia, täyttäen neuvolalomakkeita ja vasuja, ja suunnittelen pedagogista toimintaa. 10min päivittäisen tauon pidän yleensä kerran viikossa.

En todellakaan koe olevani parempi ihminen kuin kukaan muukaan henkilöstöstä, tehdään kaikki samoja asioita, minulla vielä on paperihommat ym. siihen päälle. Kaikkien työpanostusta tarvitaan. Mutta mikäli toivomus on, että vakaopeja ei olisi, tarvitsisi joka tapauksessa sitten vakan lastenhoitajien tehdä nämä välttämättömät työt (nyk. varhaiskasvatuslain vaatimana.). Tai sitten voi lopettaa esim. yhteistyön neuvoloiden kanssa ja olla huomioimatta erityisen tuen tarvetta lapsilla jne.

Mutta tosiaan, olen vaihtamassa alaa, koska täälläkin keskusteluissa voi havaita, ettei työtämme arvosteta. Arvostuksen määrä näkyy myös surkeassa palkassani. Vaikka itse arvostan vakaa ja pidän työstäni, niin ei ole järkeä uuvuttaa itseään loppuun.

Ei kukaan ammattilainen vaihda alaa nimettömän palstakirjoittelun vuoksi - toivottavasti. Ammatillinen arvostus lähtee itsearvostuksesta ja ammattiylpeydestä. Jos joku (asioista vähemmän perillä oleva) esittää toisenlaisia näkemyksiä, sen ei pitäisi hetkauttaa. Kritiikki sinällään on tervetullutta, se on tie kehitykseen.

Vaikutat ahkeralta vaka opelta. Tahtisi on kuitenkin uuvuttava (yksi 10min tauko/vko).

Mahtoivatko vasulakien ja "määräävien asiakirjojen" laatijat ennakoida sen lopputulosta, kun ne uudet pumaskat lyödään (yli)tunnollisten naisten nenän eteen.

En tietenkään lopeta vain sen tähden, mitä vauvapalstalla kirjoitellaan. Lopetan sen vuoksi, etten yksinkertaisesti jaksa tätä kaaosta, ahdistusta ja uupumista. Se, ettei yleisestikään yhteiskunta arvosta ja se, ettei siitä saa edes inhimillistä korvausta, vain tukevat asiaa.

Ja mitä taukoihin tulee, niin eipä niitä moni muukaan tällä alalla kykene pitämään. Ellei sitten jätä työparia 21 lapsen kanssa yksin, mikäli on esim. tilanne, ettei sijaista ole saatu ja hommaa pyöritetään kahdestaan.

Vierailija
1691/19691 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin huono suunta on myös se, että pieniä päiväkoteja suljetaan ja rakennetaan uusia valtavia laitoksia joissa lapsia on useita satoja, toki sama trendi koskee koulujakin.

Vierailija
1692/19691 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen on itse tiiminsä kanssa vastuussa siitä, että tauotus onnistuu päivittäin. Ei voi olla esimiesten tehtävä kertoa, milloin on sopiva hetki ja järjestää tauko.

Paljon on alalla sitäkin vikaa, että tehdään tunnollisesti eikä pidetä omia puolia. Kaikkien etu on kuitenkin se, että työntekijät jaksavat olla töissä. Päiväkodissa vaaditaan kärsivällisyyttä eikä sitä löydy, jos ihminen on väsynyt ja nälkäinen. Laatu kärsii siitä, jos kuvitellaan, että olen korvaamaton ja uhrautuvana olen jotenkin parempi kuin jos pidän oikeuksistani kiinni. Reilua on se, että kun huolehtii omasta tauostaan, samalla miettii, milloin on tiimikaverin vuoro.

Täällä netissä voisi kuvitella, että päiväkodeissa on kauhea sota lastenhoitajien ja opettajien välillä. En ole omassa työpaikassani huomannut. Molemmilla on omat osaamisensa. Meillä esimerkiksi hoitaja vastaa lääkkeen antamisesta ja on tarkempi havainnoimaan, milloin lapsi on tulossa sairaaksi.

Lähihoitajan se lääkitys kuuluukin hoitaa, ihan virallistenkin ohjeistuksen mukaan, heillä kun on opiskeluissa siihen liittyvä sisältö ja siten pätevyys asiaan, siis lääkehoitoon. Vakaopettajilla, sosionomeilla yms sitä ei koulutukseen sisälly.

Vierailija
1693/19691 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ikuisesti kiitollinen, että äitini oli kotona. Kouluun menessä osasin lukea, kirjoittaa ja laskea. Ilman eskaria. Äitini otti ylös puheopettajan ohjeita ja opetti itse veljeni sanomaan r- kirjaimen ennen kouluun menoa. Laadukasta kasvatusta ja opetusta voi saada kotonakin.

Maisteri

Vierailija
1694/19691 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ikuisesti kiitollinen, että äitini oli kotona. Kouluun menessä osasin lukea, kirjoittaa ja laskea. Ilman eskaria. Äitini otti ylös puheopettajan ohjeita ja opetti itse veljeni sanomaan r- kirjaimen ennen kouluun menoa. Laadukasta kasvatusta ja opetusta voi saada kotonakin.

Maisteri

Ja kommentti tuli tietenkin kirjoitusvirheineen😄

-sama-

Vierailija
1695/19691 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtekää nyt hyvät hoitajat pois tuolta alalta. Olette ammattilaisia ja löydätte kyllä muulta toiselta alalta töitä. Nyt näyttäkää Kiurulle ettei silmillenne hypitä.

Vierailija
1696/19691 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiselle alalle töihin kirjoitti:

Lähtekää nyt hyvät hoitajat pois tuolta alalta. Olette ammattilaisia ja löydätte kyllä muulta toiselta alalta töitä. Nyt näyttäkää Kiurulle ettei silmillenne hypitä.

Miltähän alalta vaikkapa 20v vain pkssa työskennellyt vakalh saisi töitä?

Vierailija
1697/19691 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakalaki uudistui muutama vuosi sitten. Tuli vaatimus, että työn pohjana on varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja että jokaiselle lapselle laaditaan vasu.

Ehdottomasti hyvä asia ja hyvä suunta.

MUTTA: Vasun perusteiden mukaisesti minä opettajana vastaan, että vasu toteutuu. Mutta kun se ei toteudu, jos meillä ei ole aikaa tehdä ryhmävasua. Jos emme koskaan aikuisten kesken voi oikeasti rauhassa istua alas ja pohtia, mitä oppimiskäsitys (lapsen aktiivinen toimijuus, oppimisympäristö, dokumentointi, ydintaidot eli laaja-alainen osaaminen) juuri meidän ryhmässämme tarkoittaa. Pitäisi ehdottomasti olla yhden päivän (ellei kahden) suunnittelu tiimille ainakin kerran puolessa vuodessa. Saataisiin yhteinen pohja työlle, mitä valtakunnallinen vasu juuri meidän tiimissä tarkoittaa.

Nyt joudun opena vastata vasun toteutumisesta, mutta emme tiimissä ole ehtineet käydä läpi, mitä se tarkoittaa. Emme ole yhdessä ehtineet jutella oppimisympäristöstä tms. Sitten jokainen puuhailee itsekseen, toinen rakentaa leikkiympäristöä minkä toinen onkin purkanut seuraavana päivänä, kun ei olla ehditty yhdessä sopia, miksi leikkiympäristöä oli kehitetty ja mihin suuntaan. Esim. toin kotoa vanhoja lakanoita, että saisimme lapsille majoja ym rekvisiittaa. Niin joku työntekijä vienyt vanhat lakanat pois. Turhaa työtä. 

Tai valokuvaan ja dokumentoin lasten kiinnostuksenkohteita ja oppimista, niin joku heittää ne roskiin. Kun ei vuororyhmässä ole aikaa nähdä kaikkia tiimin jäseniä edes joka viikko tunnin tiimipalaverissa. Muutenkaan tunnin tiimipalaverissa per viikko ei ehdi oikein aloittaa mitään, kun aika jo mennyt. Ja opena joudun/saan tehdä lasten vasut. Ennakkoon menee ainakin tunti, kun kerää lapsen mielenkiinnonkohteita, tuen tarpeita yms. Sitten tunti vasussa ja tunti puhtaaksikirjoittamisessa. Jos lapsia ryhmässä 21, on se monen viikon työmäärä yhteensä. Ja työ täytyy tehdä muun työn ohessa. Vaikka suunnitteluaikaa on, ei se riitä mitenkään tähän, vaan pitää nipistää sieltä sun täältä, että ehtisi tehdä vasut. Sitten lisäksi vasujen havaintojen keruu yhdessä tiimin kanssa ja vasun menetelmien siirto tiimikavereiden tietoon (kun eivät ole läsnä vasu-palaverissa huoltajien kanssa).. Missä välissä mitenkään ehtii? Jos käyttää tiimipalaveriajan lasten vasuihin, ei ehdi puhua muista asioista kuten vaikka suunnittelusta (oppimisympäristön tai projektin asioista) seuraavaa tai edeltävää viikkoa koskien.

Mielestäni uusi vasu on hyvä. Se tuo lisää työtä ja ammattimaisuutta työhömme. Mutta se vie aikaa ja resursseja. Ope kokee stressiä ja hoitajat kokevat joutuvansa olemaan "yksin" lasten kanssa, kun ope on esim. 21 lasta x 3 tuntia pois näin syksyisin ryhmästä jo lasten vasuihin liittyen.

Kova vastuu opetushallitukselta, että minä opena vastuussa vasusta. Sitten 

Vierailija
1698/19691 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiselle alalle töihin kirjoitti:

Miltähän alalta vaikkapa 20v vain pkssa työskennellyt vakalh saisi töitä?

Olette korkeasti koulutettuja. Töitä varmasti saatte. Onnea matkaan ja uutta kohti rohkeasti!

Vierailija
1699/19691 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta on tehty liian vaikeaa ja monimutkaista. Pienille lapsille riittäisi hyvä hoiva, ruoka ja turva, pari pientä leikkihetkeä ja päikkärit ilman vasuja ja kehityskeskusteluja. Keskitytään olennaiseen eli lastenhoitoon.

Vierailija
1700/19691 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä on siis töissä joku palstan "vaativalla erikoisalalla asiantuntijana" .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi