Mitä kaikkea hoitotahtoon voi kirjoittaa kanta.fi -sivulla?
Kieltäytyä hoidosta ?
Tässä pitkä esimerkki:
https://www.terveyskirjasto.fi/tin00012
Kommentit (64)
Infoa:
Potilastiedon arkistoon eli terveystietojasi käsittelemään pääsevät vain terveydenhuollossa työskentelevät henkilöt, joilla on terveydenhuollon varmentajan myöntämä ammattikortti ja työtehtävän mukaiset käyttöoikeudet tietoihin.
Tietojen luovutus terveydenhuollon toimintayksiköiden välillä edellyttää aina hoitosuhdetta ja potilaan suostumusta.
Jos KANTA kiinnostaa enemmän, niin aika kattavasti tietoa saa asiakkaat ao. sivuilta.
ja sieltä reseptit, terveystiedot, hyvinvointitiedot, suostumus ja kiellot, elinluovutustahto, hoitotahto, koronatodistus.
Ainakin lääkäri ja farmaseutti näkevät reseptit.
Olisi outoa, että sairaanhoitajilla ei ole pääsyä kaikkiin potilasta koskeviin tietoihin.
Vai onko se yksinkertaisesti niin, että hoitajat tekevät hoitajien työtä ja lääkärit lääkärien työtä.
Ensihoitajilla on varmaan laajemmat oikeudet kuin sairaanhoitajilla. Saavat piikittää.
Mutta niin se on. Suuhygienistilla rajattu oikeus antaa puudutuspiikki.
Eipä ole hammaslääkärilläkään pääsyä potilastietoihin. Miksi muuten kyselevät erikseen mm. lääkityksestä.
Minulla on monta kieltoa omakannassa, esimerkiksi elvytyskielto ja kielto veren vastaanottamiseen/luovuttamiseen. Jos joudun vakavaan kolariin, olen itse tajuttomana, niin en minä itse sinne sairaalaan ole menossakaan, ensihoito minut sinne kuljettaa niin pitäisihän heidän omakantaa lukea jotta tietäisi tahtoni ja toimisi sen mukaan.