Mitä kaikkea hoitotahtoon voi kirjoittaa kanta.fi -sivulla?
Kieltäytyä hoidosta ?
Tässä pitkä esimerkki:
https://www.terveyskirjasto.fi/tin00012
Kommentit (64)
Voihan elvytyskiellosta laittaa lapun lompakkoonsa ai tatuoinnin rintaansa. Itse en halua pakottaa muita tekemään puolestani päätöksiä. Jos ei ole toivoa ihmisarvoisesta elämästä niin turhaa on elvyttääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistutus. Jos on kirjoittanut ettei verta ei saa antaa, niin hoitava taho on kuusessa jos siitä poikkeaa.
Ja kyllä niitä hoitotahtoja luetaan. Muuten tulee sairaalalle kalliiksi.
Omaiset voivat aloittaa tuosta "huolimattomuudesta" prosessin. Ja voittavat sen.
Miten niin voittavat. Jos täysivaltainen ei halua jotain hoitoa ei sitä saa pakolla antaa. Eikö hoitotahto olekaan virallisesti pätevä asiakirja?
Kyllä se on. Ehkä ymmärsit jotain väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulis nyt kumminkin että se hoitotahto on ruksi ruutuun tyyppinen.
Se mikään sellainen sanallinen testamentti ole, jossa sinä kerrot yksityiskohtaisesti mitä sinä et halua ja mitä haluat.
On nimenomaan "hoitotestamentti".
Ai niinko siinä muodossa, että sinä itse sanelet sen. Vai olisko niin, että on valmiiksi saneltu ja sinä sen allekirjoitat tai hyväksyt ruksilla tai jollakin muulla tavalla.
Vai meinaatko että ollaan taas niin kuin valintamyymälässä ja sinä valitset että en halua tuota enkä tuota, mutta tuon voisin ottaa...
Ihan itse se hoitotahto kirjoitetaan. Nimenomaan siihen saa itse kirjoittaa mitä haluaa ja mitä ei. Mutta tietenkin sitä noudatetaan vain lain puitteissa, eli vaikka olisit kirjoittanut että haluat aktiivisen eutanasian jossain tilanteessa niin ei sitä tehdä koska se on laitonta.
Passiivinen eutanasia taitaa olla laillista...
Kyllä.
Mistä sen maallikkona tietää millaisia toimenpiteitä ei halua missäkin tilanteissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistutus. Jos on kirjoittanut ettei verta ei saa antaa, niin hoitava taho on kuusessa jos siitä poikkeaa.
Omaiset voivat aloittaa tuosta "huolimattomuudesta" prosessin. Ja voittavat sen.
Ei meidän potilastietojärjestelmässä ole kohtaa mistä voisi lukea mitään potilaan itsensä kantaan lisäämää tietoa. Pystyy selaamaan vain muiden hoitoyksiköiden tietoja. Potilaan itse täytyy toimittaa sairaalaan esim. ruumiinlahjoitussopimus jos sellaisen haluaa tehdä tai sitten omaiset voivat sen tuoda jos potilas itse on yllättäen joutunut osastolle eikä pysty enää itse hoitamaan asioitaan. Mistään kannasta näitä ei missään tapauksessa lueta.
Kuvittelin että hoitoon joutuessa kun henkilöllisyys on ensiksi selvitetty, haetaan heti myös sairaustiedot ja mahdollinen hoitotahto. Eihän tietoja ole muualla kuin omakannassa jos ei ole ollut koskaan esim. sairaalassa. Miten se nyt sitten menee? Pitäisikö elvytyskielto olla mukana rannekkeena vai miten?
Omakannasta tiedot siirtyvät Potilastietojärjestelmään.
Rokoteitkijöille tiedoksi, että vuosia on "säästetty ja säästetty" terveydenhuollosta mukaanlukien useiden terveyskeskusten sulkemiset. Samaan aikaan kuka tahansa selväjärkinen on tajunnut, että vanhusten määrän lisääntyessä myös hoitotarve lisääntyy. Tästä nyt korjataan hedelmää, eli sen itkemisen voi suunnistaa niitä päättäjiä kohti, jotka ovat säästämistä ajaneet ja suorittaneet.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sen maallikkona tietää millaisia toimenpiteitä ei halua missäkin tilanteissa?
Minun määräämäni hoitotahto alkaa jotenkin seuraavasti:
"Jos olen sairastunut vaikeasti ja parantumattomasti, on minua hoidettava sairauden ennuste huomioon ottaen siten, että ei saa tehdä sellaisia tutkimuksia ja hoitoja, jotka vain aiheuttavat ja pidentävät kärsimyksiä. Minulle on aina annettava riittävä oireenmukainen hoito (esim. kipulääkitys) riippumatta sen vaikutuksesta elinaikani pituuteen."
Yhteyshenkilöt kuolemantapauksessa olisi hyvä lisätä.
Passiivinen eutanasia on sallittua Suomessa, sikäli kuin se tehdään hyvän lääketieteellisen käytännön mukaan. Hyvässä lääketieteellisessä hoidossa parantumattomasti sairaan potilaan kipua lievennetään ja loppuelämää muutenkin helpotetaan riittävällä lääkehoidolla ja muilla käytettävissä olevilla keinoilla.
Taudista riippuen en halua pitkittää elämääni, jos parannusta tilaani ei ole odotettavissa.
Kyllä tuo tieto pitää saattaa koko hoitohenkilökunnan tietoisuuteen.
Saako tarvittavan tiedon ensiapuryhmä ja akuutissa työskentelevät?
Vierailija kirjoitti:
ei mitään. ei niitä kukaa lue
Syytä olis. Ja noudattaa myös. Mutta Suomessahan saa vain kieltäytyä hoidosta. Eikä sitäkään jos on lapsi.
Mä laitoin mm., että jos sairastun esim. syöpään ja olen kuolemassa, toivon saavani tarpeeksi vahvan kipulääkityksen ja toivon, että loppuvaiheessa minut voidaan jopa nukuttaa. Pelkään kipua.
Jos sitä ei lue kukaan, niin ei sitten lue. Omat toiveet kannattaa myös ilmaista ääneen lähipiirilleen.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ota rokotetta niin voisi laittaa elvytyskiellon. Se on rehtiä toimintaa eikä kommunismia kuten nyt. Ensin kieltäydytään piikistä ja sitten itketään tehohoitoa.
Noin se usein menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän potilastietojärjestelmässä ole kohtaa mistä voisi lukea mitään potilaan itsensä kantaan lisäämää tietoa. Pystyy selaamaan vain muiden hoitoyksiköiden tietoja. Potilaan itse täytyy toimittaa sairaalaan esim. ruumiinlahjoitussopimus jos sellaisen haluaa tehdä tai sitten omaiset voivat sen tuoda jos potilas itse on yllättäen joutunut osastolle eikä pysty enää itse hoitamaan asioitaan. Mistään kannasta näitä ei missään tapauksessa lueta.
Kannasta ne menevät Potilastietojärjestelmään. Varmistin asian lääkäriltäni. Olisi myös onnistunut kirjeenä, allekirjoituksineen. Joten ko. hoitajalla ei ole pääsyä sinnekään? Kantaan ei asiakas pysty lisäämään mitään ilman vahvaa tunnistautumista, esim. pankin avainlukulistalla tai mobiilivarmenteella.
Ja kuka niitä lukee ? Ne jotka ovat viimekädessä hoidosta vastuussa. Ei sairaanhoitajat.
Kyllä se merkintä pitää siellä jossakin näkyä hoitohenkilöstölle, jos sulla on jokin sun hoitoa koskeva oleellisen merkittävä seikka. Kuten nyt vaikkapa elvytyskielto. Se pitää näkyä siellä tiedoissa jossakin, ei esim. ensiavussa mennä selaamaan jotakin paperikansiota, ja etsitä ootko mahdollisesti hoidostasi tahdonilmauksia antanut.
Ennen paperikansioissa oli yhdistelmälehti, joissa oli koottuna diagnoosit, sekä juuri näitä oleellisia tietoja, kuten esim. sairaalabakteerin kantajuus sekä tuo elvytyskielto.
Nämä seikat ovat nyt sähköisissä järjestelmissä ihan samoin jossakin helposti hoitohenkilökunnalle ilmaistuina esiin tulevia tietoja. Oletettavasti ne ilmestyvät ruudulle omalla näyttökentällään siinä vaiheessa kun sähköinen kansio avataan.
Mitä itua siitä elvytyskiellosta esim. olisi jos sitä ei kenellekään asiaan kuuluvalle näytettäisi. Ei mitään!
Totta. Ei todellakaan mitään.
Sitten joku mainitsi täällä mitä oli hoitotahtoon kirjannut. Mainitsi siinä sen kenelle saa tietoja antaa. No, eikös tämä kysytä jo siellä yhteystietolomakkeella, siellä kysytään lähiomainen, yleensä lähiomainen on se, jolle tietoja saa antaa, tai jollakin sanamuodolla kysytään ihan suoraan kenelle tietoja saa antaa.
Yhteystietolomake.
Ravintoasiat - no, ruoka-aineallergiat ovat juuri niitä yhdistelmälehdellä kerrottavia tietoja. Allergiat, myös lääkeaineille.
Kyllä ne sinne sähköiseen kansioon kirjataan kaikkien hoitoon osallistuvien nähtäväksi.
Käsityksesi on epäsuhdassa todellisuuden kanssa. Tietoja ihmisestä annetaan kaikille niille, jotka ovat sukulaisuussuhteessa potilaaseen ja toivovat saavansa tietoja.
Tämä on tosiasia, ei harhakuvitelma tai luulo.
Vierailija kirjoitti:
Ai niinko siinä muodossa, että sinä itse sanelet sen. Vai olisko niin, että on valmiiksi saneltu ja sinä sen allekirjoitat tai hyväksyt ruksilla tai jollakin muulla tavalla.
Vai meinaatko että ollaan taas niin kuin valintamyymälässä ja sinä valitset että en halua tuota enkä tuota, mutta tuon voisin ottaa...
Käy itse j*malauta katsomassa sieltä Kannasta niin selviää. Ihan täysin vapaa tekstikenttä, jonka yhteydessä on linkkiä ohjeistuksiin mitä siihen voi kirjoittaa. Pässi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy itse j*malauta katsomassa sieltä Kannasta niin selviää. Ihan täysin vapaa tekstikenttä, jonka yhteydessä on linkkiä ohjeistuksiin mitä siihen voi kirjoittaa. Pässi.
Ikäville, keskenkasvuisille ihmisille saisi olla oma palstansa. Eivät olisi muiden päiviä pilaamassa. Toivottavasti elinpiirisi ei ole kovin laaja.
Ei kannata hakeutua sairaalaan jos ei halua tulla hoidetuksi.
Edelleenkään potilaan itsensä kirjoittamat toiveet eivät siirry kannasta minkään sairaalan potilastietojärjestelmään.
Potilasta hoidetaan kulloinkin lääkäreiden parhaaksi katsomalla tavalla. Joskus se tarkoittaa että elvytetään, joskus taas saattohoitoon siirtyminen on parasta. Joskus pidetään keinotekoisesti elimet käynnissä tulevaa elinluovutusta varten.
Potilas saa ilmaista tahtonsa ennen hoitojen alkamista täyttämällä kaavakkeen ja toimittamalla sen asuinpaikkansa sairaalaan ja terveyskeskukseen. Mitkään kantaan itse kirjatut toiveet eivät suoraan siirry kyseisiin potilastietojärjestelmiin.
On tilanteita, esim. onnettomuuden jälkeen, joissa pitkän aikavälin ennustetta ei voida varmuudella tietää, mutta joissa tilastolliset todennäköisyydet puoltavat huonoa toipumista. Esim. Michael Schumacherin tapauksessa on julkisuuteen tulleen tiedon mukaan käynyt niin, että toipumista ei juuri ole tapahtunut, vaikka henki pihiseekin. Jotenkin pitäisi muotoilla hoitotahto siten, että se kattaisi myös tuollaiset tilanteet.
Itse en haluaisi, että minulle tehdään radikaaleja toimenpiteitä hengen pelastamiseksi, jos todennäköisyydet ovat voimakkaasti toipumista vastaan.
Sitähän ei tosin tiedetä, oliko Schumacherin tapauksessa missään vaiheessa sellaista hetkeä, että Corinna-vaimo olisi joutunut päättämään, jatketaanko elvytystä vai annetaanko hänen kuolla. Ehkei sellaista hetkeä ollut.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannasta ne menevät Potilastietojärjestelmään. Varmistin asian lääkäriltäni. Olisi myös onnistunut kirjeenä, allekirjoituksineen. Joten ko. hoitajalla ei ole pääsyä sinnekään? Kantaan ei asiakas pysty lisäämään mitään ilman vahvaa tunnistautumista, esim. pankin avainlukulistalla tai mobiilivarmenteella.
Ja kuka niitä lukee ? Ne jotka ovat viimekädessä hoidosta vastuussa. Ei sairaanhoitajat.
Kyllä se merkintä pitää siellä jossakin näkyä hoitohenkilöstölle, jos sulla on jokin sun hoitoa koskeva oleellisen merkittävä seikka. Kuten nyt vaikkapa elvytyskielto. Se pitää näkyä siellä tiedoissa jossakin, ei esim. ensiavussa mennä selaamaan jotakin paperikansiota, ja etsitä ootko mahdollisesti hoidostasi tahdonilmauksia antanut.
Ennen paperikansioissa oli yhdistelmälehti, joissa oli koottuna diagnoosit, sekä juuri näitä oleellisia tietoja, kuten esim. sairaalabakteerin kantajuus sekä tuo elvytyskielto.
Nämä seikat ovat nyt sähköisissä järjestelmissä ihan samoin jossakin helposti hoitohenkilökunnalle ilmaistuina esiin tulevia tietoja. Oletettavasti ne ilmestyvät ruudulle omalla näyttökentällään siinä vaiheessa kun sähköinen kansio avataan.
Mitä itua siitä elvytyskiellosta esim. olisi jos sitä ei kenellekään asiaan kuuluvalle näytettäisi. Ei mitään!
Totta. Ei todellakaan mitään.
Sitten joku mainitsi täällä mitä oli hoitotahtoon kirjannut. Mainitsi siinä sen kenelle saa tietoja antaa. No, eikös tämä kysytä jo siellä yhteystietolomakkeella, siellä kysytään lähiomainen, yleensä lähiomainen on se, jolle tietoja saa antaa, tai jollakin sanamuodolla kysytään ihan suoraan kenelle tietoja saa antaa.
Yhteystietolomake.
Ravintoasiat - no, ruoka-aineallergiat ovat juuri niitä yhdistelmälehdellä kerrottavia tietoja. Allergiat, myös lääkeaineille.
Kyllä ne sinne sähköiseen kansioon kirjataan kaikkien hoitoon osallistuvien nähtäväksi.
Kuulehan, ne ravintoasiat hoitotahdossa eivät tarkoita mitään allergioita.
Vaan siinä hoitotahdossa voi määrätä, haluaako ruokittavan itsensä ravintoliouksella vai ei, ym.
Vai lopetaanko ravinnon antamine kokonaan, eli passiivisesti kuolemaa edistetään.
Haluaako että annetaan antibioottikuuri, vaikka on kohta kuolemaisillaan.
Ja paljon muita asioita, joista voi itse päättää.
Sekin, että elvytetäänkö, vaikka elvyttämisen jälkeen ei kuitenkaan enää eläisi kuin muutaman päivän, jne.
Voisi lukea vaikka Muistiliiton sivuilta, mitä asioita hoitotahtoon kannataa kirjata.
Vain ne kaikkein tärkeimmät asiat.
Koska on kun liian vanha tai liian sairas, ei kykene enää niitä itse sairasvuoteeltaan sairaalan henkilökunnalle kertomaan.
Kuvittelin että hoitoon joutuessa kun henkilöllisyys on ensiksi selvitetty, haetaan heti myös sairaustiedot ja mahdollinen hoitotahto. Eihän tietoja ole muualla kuin omakannassa jos ei ole ollut koskaan esim. sairaalassa. Miten se nyt sitten menee? Pitäisikö elvytyskielto olla mukana rannekkeena vai miten?