Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini joutui koulussa ongelmiin.

Vierailija
06.10.2021 |

Ensinnäkin haluan sanoa, että mun tarkoitus ei ole puolustella mun lasta, mutta tottakai mun asema äitinä voi vaikuttaa. Haluan kuitenkin kertoa, että mun lapsi on oikeasti melko rauhallinen tapaus ja tulee yleensä ihmisten kanssa hyvin toimeen. Ala-asteellakin vanhenpainvarteissa ope aina kertoi pojan hyvistä vuorovaikutustaidoista.

Nyt kuitenkin kasilla vaihtui matikan ope (eli eri ope kuin seiskalla) ja poika kertoi heti mulle, että ei tule toimeen ollenkaan, koska opettaja puuttuu kaikkeen mitä hän tekee ja sanoo. Hän sanoi mulle, että on ihan samanlainen kaikilla tunneilla, mutta vain tämä ope koko ajan toruu. Saman olen wilmasta huomannut, että vain tämä ope laittaa merkintöjä huonosta käytöksestä.

Tämä on mennyt siihen, että poikaa on alkanut ärsyttämään olla siellä ja opettaja on varmasti sen huomannut. Tänään sitten oli ollut tilanne kun oli pitänyt kaivaa kirjat repusta esille niin poika ei niin ollut tehnyt ja ope oli tullut siihen "vitsillä" (?) kysymään, että onko sun äiti vai iskä laiska, kun susta on tuollainen tullut. Poika oli siitä loukkaantunut ja oli huutanut opelle, että mun vanhempia et arvostele. Tuohon asti tuo olisi musta ollut ihan ok reaktio, mutta oli jatkanut, että onko sun äiti vai isä ylipainoinen kun sä olet noin läski. Tuosta ope oli suuttunut ja poika oli patistettu rehtorin puheille. Sieltä reksin kanssa poika mulle soitti ja kuulosti siltä, että edelleen oli tunteet pinnassa ja ärsytti, mutta sitten kun pääsi kotiin ja nähtiin niin alkoi kyyneleet valumaan kun kysyin tuosta.

Rehellisesti sanottuna en olisi uskonut, että mun pojan kanssa tämmöinen episodi joudutaan käymään läpi. Tietysti mua ärsyttää tuo, että poika on tahallisesti jo viikkoja ärsyttänyt opettajaa, mutta kyllä mä myös mun lastani ymmärrän. Mullekin tullut hieman erikoiset tunteet tuosta opesta.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Kivoja viestejä ja hyviä ajatuksia. Samoja asioita itsekin olen illan pallotellut. Erityisesti mua ihmetyttää tämä, että miten vain tämän yhden open tunneilla käytös on tuollaista ja toisekseen, miten tuo vaikutti noin voimakkaasti mun lapseen, että ihan kyyneleet valui. Poika itse puhui siitä, että tuo oli epäreilua ja häntä ei kuunneltu. Kyllä mä tästä vielä kouluun laitan viestiä. Pitäähän tämä selvittää.

Ap

Kyllähän se vaan on totuus ettei kaikkien ihmisten kanssa vaan kemiat kohtaa. Nuorille on joskus myös yllättävän vaikea muuttaa käytöstään kun tunneilla on tullut luokan silmissä tietty "rooli". Opettajan pitäisi toki tilanteen aikuisena osata silti kohdella kaikkia samalla tavalla. Ymmärrän, että pojasta tuntuu epäreilulta jos tuo opettajan kommentti hänen vanhemmistaan täysin sivuutettiin kun asiaa koululla selvitettiin. Siitä mainitsisin kyllä vielä kun olet kouluun yhteydessä. Opettajankin pitää tietenkin pystyä myöntämään, että teki virheen sanoessaan niin. Se olisi oppilaallekin hyvä nähdä, että jos aikuinenkin tekee virheen, hän myöntää sen ja pyytää anteeksi. 

Vierailija
22/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis poikasi on saanut ko. opettajan tunneilta jo aiemmin useampia merkintöjä huonosta käytöksestä?

MILLAISESTA huonosta käytöksestä?

Ja miten hän itse on tuon "huonon käytöksen" selittänyt, kun olette keskustelleet asiasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla asioilla on kolme puolta - sinun puolesi, minun puoleni ja totuus.

Vierailija
24/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna olla. Tuossakin on tehty kärpäsestä härkänen kun oikein reksin voimin soitettu äipälle.

Vierailija
25/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Kivoja viestejä ja hyviä ajatuksia. Samoja asioita itsekin olen illan pallotellut. Erityisesti mua ihmetyttää tämä, että miten vain tämän yhden open tunneilla käytös on tuollaista ja toisekseen, miten tuo vaikutti noin voimakkaasti mun lapseen, että ihan kyyneleet valui. Poika itse puhui siitä, että tuo oli epäreilua ja häntä ei kuunneltu. Kyllä mä tästä vielä kouluun laitan viestiä. Pitäähän tämä selvittää.

Ap

Oppilaan asialla tässä olisi oltava. Minusta tärkeää, että poika tuntisi tulevansa aidosti kuulluksi. Ja että asia käsiteltäisiin reilulla tavalla. Sanon tämän kokeneena oman teinin kohdalle sattuneesta asiasta (oli erään open silmätikkuna). Jos opettajan ja oppilaan välille jää jännitteitä tai jotain hiertämään, asia voi saada isommat mittasuhteet. Nuori voi menettää luottamusta aikuiseen epäreilusta kohtelusta. Vaikuttaa opiskelumotivaatioon, arvosanoihin, haluun tulla kouluun jne.

Vierailija
26/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin opettajana sanoisin, että kukapa muukaan sitä lasta puolustaisi kuin omat vanhemmat eli tietenkin saat uskoa ja puolustaa omaa lastasi. Kannattaa kuitenkin muistaa, että lapset ja varsinkin teinit käyttäytyvät monesti koulussa eri tavalla kuin kotona.

En ole vielä koskaan tavannut oppilasta joka ei yrittäisi selittää omia mokiaan ja hölmöilyjään parhain päin, ja se selitys on aina että syy on jossain muussa kuin itsessä. Nuori ei ehkä osaa vielä arvioida omaa käytöstään kovinkaan kypsästi ja hänestä saattaa itsestä tuntua, että käyttäytyy kaikilla tunneilla samalla tavalla mutta totuus voi olla että jos kokee ettei tule jonkun open kanssa toimeen, käyttäytyykin oikeasti hänen tunneillaan eri tavalla. Toki opettajakaan ei saisi provosoitua nuoren sanomisista vaan tilanteeseen olisi pitänyt puuttua jo heti alkuunsa elokuussa eikä jäädä odottelemaan tilanteen kärjistymistä. 

Etteköhän kuitenkin saa asian selvitettyä. Poika selvittää asian puhumalla opettajan kanssa ja ehkä tärkeä korostaa, että kun asia on selvitetty, siitä päästään yli ja mennnään eteenpäin eikä kumpikaan, oppilas tai opettaja, jää vihoissaan kyräilemään loppuvuodeksi. Sehän se on nuorille se tärkeä opetus eli tilanteet kuin tilanteet selvitetään rauhallisesti keskustelemalla, myönnetään puolin ja toisin omat virheet, pyydetään anteeksi ja jatketaan eteenpäin. 

Toivottavasti myös opettaja myöntää oman virheensä, varsinkin kun hän tuon vanhempien nimittelyn aloitti.

Vierailija
27/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllähän se vaan on totuus ettei kaikkien ihmisten kanssa vaan kemiat kohtaa. Nuorille on joskus myös yllättävän vaikea muuttaa käytöstään kun tunneilla on tullut luokan silmissä tietty "rooli". Opettajan pitäisi toki tilanteen aikuisena osata silti kohdella kaikkia samalla tavalla. Ymmärrän, että pojasta tuntuu epäreilulta jos tuo opettajan kommentti hänen vanhemmistaan täysin sivuutettiin kun asiaa koululla selvitettiin. Siitä mainitsisin kyllä vielä kun olet kouluun yhteydessä. Opettajankin pitää tietenkin pystyä myöntämään, että teki virheen sanoessaan niin. Se olisi oppilaallekin hyvä nähdä, että jos aikuinenkin tekee virheen, hän myöntää sen ja pyytää anteeksi. 

" Kyllähän se vaan on totuus ettei kaikkien ihmisten kanssa vaan kemiat kohtaa."

Juuri tämä. Näin olen myös omalle lapselleni sanonut ja muistuttanut että silti työ(koulu)yhteisössä pitää hommat pitää asiallisena. Että ihmisiä ne opettajatkin on, ja työtään tekevät.

Minusta ap:n tapauksessa opettaja on käyttäytynyt asiattomasti.

Vierailija
28/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikanmaikka toruu koko ajan ja puuttuu kaikkeen, mitä teini tekee ja sanoo??

---mitä se teini siellä matikantunnilla sitten oikein konkreettisesti touhuaa, jos pitää toistuvasti torua ja puuttua?

En usko hetkeäkään, että ihan oikeasti käyttäytyy kaikkien muidenkin tunneilla samalla tavalla.

Vierailija
29/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni teini on uutisten mukaan julkkis https://veksi.com/Uutiset.jsp?otsikko=teini Ainakin mitä on veksiä uskominen.

Vierailija
30/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivalta on hyvä ratkaisu tällaisiin ongelmiin.

Vierailija
31/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis poikasi on saanut ko. opettajan tunneilta jo aiemmin useampia merkintöjä huonosta käytöksestä?

Ja miten hän itse on tuon "huonon käytöksen" selittänyt, kun olette keskustelleet asiasta?

Valehtelematta lähes joka tunti on tullut jotain. Tässä muutamia suoraan wilmasta: "puhui opetuksen aikana", "ei kuunnellut opetusta", "ei katsonut taululle opetustuokion aikana", "ei vastannut esittämääni kysymykseen"

Minusta tuntuu, että nuo on täysin tikusta asiaa kommentteja, vaikka pojan äitinä näin sanonkin. Sellaisia asioita, joita muilta opettajilta ei ole ollenkaan tullut.

Tuo "puhui opetuksen aikana" oli vieläpä sellainen, että oli muistanut kesken tunnin että oli aika terkkarille ja oli sinne lähtenyt. Se oli minusta ihan naurettava merkintä. Mutta sitten tuo "ei vastannut esittämääni kysymykseen" oli sellainen, että poika ei ollut halunnut vastata ja oli vaiennut täysin. Siinä toimi väärin, mutta toisaalta kun on pitkään noita turhia merkintöjä tullut, ymmärrän, jos on mennyt tunteisiin eikä enää kiinnosta edes yrittää. Ei silti tuo käytös hyväksyttävää ollut ja siitä kyllä puhuttiin.

Mutta kaiken kaikkiaan siis monen kirjavaa palautetta ja yleensä siis aika pienistä asioista tai niitä on vääristely. En ihmettele vaikka pojalla on ollut vähän väärinymmärretty olo. Ap

Vierailija
32/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän aikaan olisi uskaltanut uhmata opea vaikka ope olisi kuinka solvannut siinä kaiken luokan edessä. Melkoiseksi mennyt tää koulunkäynti.

Vierailija
33/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelematta lähes joka tunti on tullut jotain. Tässä muutamia suoraan wilmasta: "puhui opetuksen aikana", "ei kuunnellut opetusta", "ei katsonut taululle opetustuokion aikana", "ei vastannut esittämääni kysymykseen"

Minusta tuntuu, että nuo on täysin tikusta asiaa kommentteja, vaikka pojan äitinä näin sanonkin. Sellaisia asioita, joita muilta opettajilta ei ole ollenkaan tullut.

Tuo "puhui opetuksen aikana" oli vieläpä sellainen, että oli muistanut kesken tunnin että oli aika terkkarille ja oli sinne lähtenyt. Se oli minusta ihan naurettava merkintä. Mutta sitten tuo "ei vastannut esittämääni kysymykseen" oli sellainen, että poika ei ollut halunnut vastata ja oli vaiennut täysin. Siinä toimi väärin, mutta toisaalta kun on pitkään noita turhia merkintöjä tullut, ymmärrän, jos on mennyt tunteisiin eikä enää kiinnosta edes yrittää. Ei silti tuo käytös hyväksyttävää ollut ja siitä kyllä puhuttiin.

Mutta kaiken kaikkiaan siis monen kirjavaa palautetta ja yleensä siis aika pienistä asioista tai niitä on vääristely. En ihmettele vaikka pojalla on ollut vähän väärinymmärretty olo. Ap

Voi olla että poika on oikeassa ja kertonut tilanteet tismalleen niin kuin ne menivät mutta voi myös olla, että poika on vähän siloitellut tilanteita eikä toisen osapuolen mielestä kyse ollut pelkästään siitä että lähti kesken tunnin terkkarille vaan hänen näkemyksensä saattaa olla, että poika puhui kesken opetuksen jatkuvasti kaverille. Harva nuori myöntää tätä vanhemmilleen vaan kertookin kotona aivan erilaisen version tunnin tapahtumista. On kuitenkin hyvä muistaa, ettei äiti ollut paikalla näkemässä miten tilanne oikeasti meni. Harvalla opettajalla kuitenkaan on aikaa alkaa keksimään tarinoita siitä mitä tunnilla on tapahtunut ja jokainen opettaja pääsisi itse helpoimmalla jos ei tarvisi mitään kirjata wilmaan. Kukaan ei siis varta vasten valitse että nytpä keksin ap:n pojasta tarinoita ja lisään työmäärääni laittamalla turhia merkintöjä.

Vierailija
34/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin mun 13v lapselta että mitä se vastais jos ope kysyis että onko sen äiti vai iskä laiska, kun se ei saa aikaiseks tehdä jotain. Niin tyttö sanoi, että ei ope saa noin sanoa, mutta jos sanois niin soittais mulle 😅

Vierailija
35/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettei vaan olis teinin oma teiniversio tapahtumista...

Vierailija
36/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvität asian kunnioittavalla tavalla kommunikoimalla lapsen koulussa. Avoin kommunikointi ja vuorovaikutus on hyvä keino.

Eräs opettaja nauroi lapseni R- vialle muiden oppilaiden edessä. Jos hän olisi itse soittanut / laittanut viestiä ja pahoitellut toimintaa, olisin jättänyt asian siihen.

Mutta kun näin ei tapahtunut, asiassa oli useita todistajia, vein asian eteenpäin.

Vieläkään en voi ymmärtää että joku opettaja tekee noin.

Vierailija
37/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ovatko ne open vanhemmat normaalipainoisia vai eivät?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi