Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini joutui koulussa ongelmiin.

Vierailija
06.10.2021 |

Ensinnäkin haluan sanoa, että mun tarkoitus ei ole puolustella mun lasta, mutta tottakai mun asema äitinä voi vaikuttaa. Haluan kuitenkin kertoa, että mun lapsi on oikeasti melko rauhallinen tapaus ja tulee yleensä ihmisten kanssa hyvin toimeen. Ala-asteellakin vanhenpainvarteissa ope aina kertoi pojan hyvistä vuorovaikutustaidoista.

Nyt kuitenkin kasilla vaihtui matikan ope (eli eri ope kuin seiskalla) ja poika kertoi heti mulle, että ei tule toimeen ollenkaan, koska opettaja puuttuu kaikkeen mitä hän tekee ja sanoo. Hän sanoi mulle, että on ihan samanlainen kaikilla tunneilla, mutta vain tämä ope koko ajan toruu. Saman olen wilmasta huomannut, että vain tämä ope laittaa merkintöjä huonosta käytöksestä.

Tämä on mennyt siihen, että poikaa on alkanut ärsyttämään olla siellä ja opettaja on varmasti sen huomannut. Tänään sitten oli ollut tilanne kun oli pitänyt kaivaa kirjat repusta esille niin poika ei niin ollut tehnyt ja ope oli tullut siihen "vitsillä" (?) kysymään, että onko sun äiti vai iskä laiska, kun susta on tuollainen tullut. Poika oli siitä loukkaantunut ja oli huutanut opelle, että mun vanhempia et arvostele. Tuohon asti tuo olisi musta ollut ihan ok reaktio, mutta oli jatkanut, että onko sun äiti vai isä ylipainoinen kun sä olet noin läski. Tuosta ope oli suuttunut ja poika oli patistettu rehtorin puheille. Sieltä reksin kanssa poika mulle soitti ja kuulosti siltä, että edelleen oli tunteet pinnassa ja ärsytti, mutta sitten kun pääsi kotiin ja nähtiin niin alkoi kyyneleet valumaan kun kysyin tuosta.

Rehellisesti sanottuna en olisi uskonut, että mun pojan kanssa tämmöinen episodi joudutaan käymään läpi. Tietysti mua ärsyttää tuo, että poika on tahallisesti jo viikkoja ärsyttänyt opettajaa, mutta kyllä mä myös mun lastani ymmärrän. Mullekin tullut hieman erikoiset tunteet tuosta opesta.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok.

Vierailija
2/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ihan täysin lapsen puolella. Vaikka lapsi olisi kuinka raskas ei ope saa alkaa vanhempia arvostelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajakin voi olla kiusaaja. Tän sun kirjoituksen perusteella tässä voi olla jopa jotain sellaista taustalla, jos kerta muuten koulussa menee täysin ok. Ja tuo opettajan vitsi ei ollut ok.

Vierailija
4/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kaikki ymmärrys lapselle, valitus aviin ja kunnan sivistysjohdolle. Iltalehti ois myös hyvä. Lapselle uusi pleikka ja teille jaksuhali.

Vierailija
5/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanavalmis lapsi sulla. No meni vähän överiksi, mutta mitäs ope ärsytti. Mun yhden lapsen myös yksi opettaja otti silmätikukseen, vaikka muilta opettajilta tuli hyvää palautetta..

Vierailija
6/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua alkoi oikein suututtamaan sun lapsen puolesta. Opettaja itse aloitti tuon vanhempien arvostelun, mutta ei aikuisena kestänyt sitä, kun poika vastasi samalla mitalla. Joo, ehkä läskiksi ei ole hyvä ketään sanoa, mutta mun mielestä ei tuo opettajankaan heitto sen parempi ollut. Joutaisi opettajakin rehtorin kanssa juttelemaan tuosta tilanteesta.

Vierailija
7/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti olet kertonut tämän kaiken myös rehtorille. Jotain ikävää tuossa on taustalla. Ei normaalisti opettajalla pitäisi olla tarvetta yrittää loukata lapsia arvostelemalla hänen rakkaita vanhempiaan. Mulla meni tunteisiin tämä kyllä.

Vierailija
8/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin opettajana sanoisin, että kukapa muukaan sitä lasta puolustaisi kuin omat vanhemmat eli tietenkin saat uskoa ja puolustaa omaa lastasi. Kannattaa kuitenkin muistaa, että lapset ja varsinkin teinit käyttäytyvät monesti koulussa eri tavalla kuin kotona.

En ole vielä koskaan tavannut oppilasta joka ei yrittäisi selittää omia mokiaan ja hölmöilyjään parhain päin, ja se selitys on aina että syy on jossain muussa kuin itsessä. Nuori ei ehkä osaa vielä arvioida omaa käytöstään kovinkaan kypsästi ja hänestä saattaa itsestä tuntua, että käyttäytyy kaikilla tunneilla samalla tavalla mutta totuus voi olla että jos kokee ettei tule jonkun open kanssa toimeen, käyttäytyykin oikeasti hänen tunneillaan eri tavalla. Toki opettajakaan ei saisi provosoitua nuoren sanomisista vaan tilanteeseen olisi pitänyt puuttua jo heti alkuunsa elokuussa eikä jäädä odottelemaan tilanteen kärjistymistä. 

Etteköhän kuitenkin saa asian selvitettyä. Poika selvittää asian puhumalla opettajan kanssa ja ehkä tärkeä korostaa, että kun asia on selvitetty, siitä päästään yli ja mennnään eteenpäin eikä kumpikaan, oppilas tai opettaja, jää vihoissaan kyräilemään loppuvuodeksi. Sehän se on nuorille se tärkeä opetus eli tilanteet kuin tilanteet selvitetään rauhallisesti keskustelemalla, myönnetään puolin ja toisin omat virheet, pyydetään anteeksi ja jatketaan eteenpäin. 

Vierailija
9/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti olet kertonut tämän kaiken myös rehtorille. Jotain ikävää tuossa on taustalla. Ei normaalisti opettajalla pitäisi olla tarvetta yrittää loukata lapsia arvostelemalla hänen rakkaita vanhempiaan. Mulla meni tunteisiin tämä kyllä.

Hän ei voi mitään kertoa opetajalle tai rehtorille.Niitä ei hänen elämässä ole eikä teiniä.Ihan joka päivä aloitaa tällä Teiniei voi olla totta.Jokainen muka kirjoitaa teini? Vaikka käviötä varmasti ja kirjoitajia 500-1000 päivässä.

Vierailija
10/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti et ollut lapselle kovin vihainen. Hän vain ajautui tuohon tilanteeseen, jonka opettaja aikuisena ihmisenä aloitti. Jotkut opet on vain pissapäitä, ei sille mitään voi.

Vierailija
11/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mahdollista käydä toisen open matikan tunnilla?

Vierailija
12/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko mahdollista käydä toisen open matikan tunnilla?

Ei yläasteella voi valita opea.

Vierailija
13/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehtorille soittoa huomenna ja kerrot tuon lapsen mielipahan kotona, nuo wilmamerkinnät ja että tarvitsette apua nyt tän tilanteen setvimiseen.

Vierailija
14/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen opettaja provosoi ja käyttäytyi asiattomasti. Siis solvasi oppilaan vanhempia koko luokan kuullen?!

Vierailija
15/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Kivoja viestejä ja hyviä ajatuksia. Samoja asioita itsekin olen illan pallotellut. Erityisesti mua ihmetyttää tämä, että miten vain tämän yhden open tunneilla käytös on tuollaista ja toisekseen, miten tuo vaikutti noin voimakkaasti mun lapseen, että ihan kyyneleet valui. Poika itse puhui siitä, että tuo oli epäreilua ja häntä ei kuunneltu. Kyllä mä tästä vielä kouluun laitan viestiä. Pitäähän tämä selvittää.

Ap

Vierailija
16/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpas "kannustavaa" opettajalta. Opettaja ajoi lapsen vaikeaan tilanteeseen.

Vierailija
17/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua sokeasti puolustella kollegaa tuntematta tapausta. Jos ap:n kuvaus on totta, on opekin ylittänyt rajat. Ja vaikka hän ei olisi ihan noin lapselle sanonutkaan, on hän selkeästi jollain tavalla hermostunut. Ap:n lapsi on tuskin ainoa, joka kairaa tätä opettajaa päivittäin ja tunneittain. Ihmisiä tässä ollaan, eikä kukaan kestä mitä tahansa pelleilyä loputtomasti. Ehkä ko. opettaja on uupunut, mutta sinnittelee töissä. Ymmärrän kollegaa tässä, mutta omat rajat pitää ymmärtää, ettei tule ylilyöntejä.

Vanhan viisaus on kuitenkin se, että älä usko kaikkea mitä lapsesi kertoo koulussa tapahtuneen, emme mekään usko kaikkea, mitä lapsi kertoo kotona tapahtuneen.

Asia kannattaa nyt siis selvittää asiallisesti. Aloituksesta jää ainakin minulle sellainen kuva, että olet, ap, fiksu vanhempi, joten edellytykset hyvään vuoropuheluun ovat olemassa. Ymmärrät lapsenkin osuuden, mutta ihan ansaitusti kyseenalaistat opettajankin toimintaa. Pyydä vanhempainvarttia tai jonkinlaista palaveria koululla, jotta asia saadaan käsiteltyä.

Vierailija
18/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikähän siinä oli, ettei poika voinut ottaa niitä kirjoja esiin, niin kuin oli pyydetty?

Vierailija
19/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hänestä saattaa itsestä tuntua, että käyttäytyy kaikilla tunneilla samalla tavalla mutta totuus voi olla että jos kokee ettei tule jonkun open kanssa toimeen, käyttäytyykin oikeasti hänen tunneillaan eri tavalla

Joo, varmasti näin voi olla, mutta mitä tuolla taustalla on? Miksi kokee, että ei tule toimeen? Pitää mennä syvemmälle ja selvittää nuo asiat.

Vierailija
20/37 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mikähän siinä oli, ettei poika voinut ottaa niitä kirjoja esiin, niin kuin oli pyydetty?

Oiskohan siinä ollut jotain hiljaista kapinaa. Ei tee mieli totella ihmistä, jota ei arvosta. Mitä sellaista tuo ope on sanonut tai tehnyt, että lapsesi näin ajattelee?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän