Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selittäkää, miten joku voi oikeasti kannattaa ruumillista kurittamista? Olin ihan huuli pyöreänä kun normaalina pitämäni tuttava

Vierailija
02.10.2021 |

sanoi ihan tosissaan niin, että hänen mielestään pitäisi tarvittaessa voida lapsia vyöllä kurittaa. Ja hänellä on itsellään kaksi kouluikäistä tyttöä. Kysyin, että voisiko hän muka kurittaa näitä tyttöjä, niin sanoi, että kyllä silloin, jos ei muuten mene asia perille. Ja että ruumillinen kurittaminen ei muka mitenkään vähentäisi sitä, miten paljon hän lapsiaan rakastaa.

Siis mitä? Mulla meni aivot kyllä solmuun, kun yritin tätä logiikka sulatella!

Kommentit (383)

Vierailija
61/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.

Tänä päivänä lapsille asetetaan turvalliset rajat. Kuri kuuluu historiaan.

Turvalliset rajat :D Käytännössä nämä lapset tarvitsevat sitten turvallisia tiloja ( erillisiä tiloja, joissa voi silitellä pehmoleluja ja syödä sipsejä kun maailma ympärillä ahdistaa.) myös vaikkapa yliopistoissa, kuten nyt jo on tapahtunut. Eivät kestä normaalia elämää eikä siihen kuuluvia normaaleja vastoinkäymisiä.

Vierailija
62/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on nykyään kielletty, mutta se toimii oikeasti. Joka lapsiaan vihaa, se vitsaa säästää sanotaan vanhassa sananlaskussa.

Juu, lapsi saattaa käyttäytyä varmaa hetkellisesti paremmin tuon jälkeen, mutta noita traumoja sitten aikuisena usein käsitellään terapeutin vastaanotolla.

Ennen 100% lapsista kasvatettiin remmillä tai vastaavalla. Jos tuo sinun teoriasi pitäisi paikkaansa, niin nuorten mielenterveysongelmien tulisi nykyisin olla aivan murto-osa entisestä.

Kyllähän niitä mielenterveysongelmia on ollut iät ja ajat. Niistä ei olla vaan keskusteltu julkisesti vaan lakaistaan kaikki nätisti pöydän alle ja leikitään että mitään ei ole tapahtunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman väkivaltaa pärjää ihan hyvin. Väkivaltaisen vanhemman kannattaa käydä tutkituttamassa päänsä.

Syntymäilkeitä lapsia on olemassa. Siinä ei halailut auta.

Vierailija
64/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kasvattaja ei vaan osaa tai jaksa rakastaa.

Eli pitäisi vaan halata, kun lapsi ei tottele?

Vierailija
65/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ysärihippi kirjoitti:

Ruumiilliseen kurittamiseen aikuinen sortuu useimmiten siksi kun hänen omat keinonsa vaikuttaa ovat puutteelliset.

Se, että siihen pisteeseen joutuu on mietinnän paikka aikuiselle. Miten aikuinen olisi voinut toimia toisin vaikka 10 min, 30min tai tunti sitten.

Mikä lopulta johti siihen että piti turvautua piiskaan? Omat puutteelliset vuorovaikutustaidot varmaan yleisemmin. Tai itse häslätään arjessa niin paljon että ollaan väsyneitä eikä jakseta lapsia eikä ehditä olemaan heidän kanssaan.

Kuinkakohan moni sai aikoinaan piiskaa vain siksi että käyttäytyi huonosti, minkä taustalla saattoi olla huomion kaipuu, en puhu huomion hakemisesta. Vaan yhteyden kaipuusta. Tällöin lasta rangaistiin vaikka juurisyy saattoi olla siinä että aikuisella ei ollut aikaa, haluja tai kykyä olla lapsensa kanssa lasta tyydyttävällä tavalla

Ihan kaikki ei aina ole pelkästään aikuisen syytä. Jos lapsella on esimerkiksi nepsyongelmaa, niin saattaa olla vihanhallinta vaikeaa tai jäädä jumiin johonkin normaaliin asiaan, että millään ei suostu sitä tekemään. Siis sitä en sano että hakata pitäisi ketään lasta, vaan sitä että järkevät keinot saattavat loppua kyllä. Varsinkin kun diagnoosin ja avun saamisessa täällä Suomessa voi kestää vuosikausia, joten voi olla koko lapsuus mennyt niin että mitään apua ja tukea ei ole saanut lapsi eikä vanhempi.

Nepsylapsiin ei toimi samat asiat kuin tavallisiin.

Itsellä ei ole kokemusta nepsylapsista, mutta voisin kuvitella, että jos lapsella on jo ennestään ongelmia niin silloin pitäisi olla entistä hellävaraisemmat keinot, koska lapsi traumatisoituu vielä helpommin kuin tavallinen lapsi.

Vierailija
66/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain vyöstä lapsena. Lisäksi luunappeja. Kyllä jäi jonkinlaiset traumat.

Yksi ensimmäisistä muistoistani on, kun isä antoi selkäsaunan ollessani 5-vuotias. En muista fyysistä kipua tilanteesta, tuskinpa isä edes kovin lujaa löi, mutta muistan oman hämmennykseni ja turvattomuuden tunteeni. Muistan sen useamman päivän kestäneen ajatuksen, että miksi isä teki minulle näin. En ymmärtänyt ollenkaan, mitä olin tehnyt väärin. Kärsin koko lapsuuden unettomuudesta, ja uskon sen osittain johtuvan tuosta fyysisestä kurituksesta, joka aiheutti turvattomuutta ja epäluottamusta.

Vierailija
67/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ysärihippi kirjoitti:

Ruumiilliseen kurittamiseen aikuinen sortuu useimmiten siksi kun hänen omat keinonsa vaikuttaa ovat puutteelliset.

Se, että siihen pisteeseen joutuu on mietinnän paikka aikuiselle. Miten aikuinen olisi voinut toimia toisin vaikka 10 min, 30min tai tunti sitten.

Mikä lopulta johti siihen että piti turvautua piiskaan? Omat puutteelliset vuorovaikutustaidot varmaan yleisemmin. Tai itse häslätään arjessa niin paljon että ollaan väsyneitä eikä jakseta lapsia eikä ehditä olemaan heidän kanssaan.

Kuinkakohan moni sai aikoinaan piiskaa vain siksi että käyttäytyi huonosti, minkä taustalla saattoi olla huomion kaipuu, en puhu huomion hakemisesta. Vaan yhteyden kaipuusta. Tällöin lasta rangaistiin vaikka juurisyy saattoi olla siinä että aikuisella ei ollut aikaa, haluja tai kykyä olla lapsensa kanssa lasta tyydyttävällä tavalla

Nykyisin lasten rangaistuksista on onneksi luovuttu ja on siirrytty sanoituksen käyttöön. Sanoitus antaa lapselle työkalut korjata käytöksensä oikeaksi ilman väkivallan uhkaa.

Sanoittajia on alakoulut täynnä, eikä heillä ole mitään kuria, vaan riehuvat eivätkä osaa keskittyä kymmentä sekuntia pitempää aikaa mihinkään.

Vierailija
68/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kasvattaja ei vaan osaa tai jaksa rakastaa.

Eli pitäisi vaan halata, kun lapsi ei tottele?

Missähän minä niin totesin?

Ruokavaliollakin on käytöshäiriöissä oma osansa.

Vierailija
69/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on nykyään kielletty, mutta se toimii oikeasti. Joka lapsiaan vihaa, se vitsaa säästää sanotaan vanhassa sananlaskussa.

Juu, lapsi saattaa käyttäytyä varmaa hetkellisesti paremmin tuon jälkeen, mutta noita traumoja sitten aikuisena usein käsitellään terapeutin vastaanotolla.

Ennen 100% lapsista kasvatettiin remmillä tai vastaavalla. Jos tuo sinun teoriasi pitäisi paikkaansa, niin nuorten mielenterveysongelmien tulisi nykyisin olla aivan murto-osa entisestä.

Kyllähän niitä mielenterveysongelmia on ollut iät ja ajat. Niistä ei olla vaan keskusteltu julkisesti vaan lakaistaan kaikki nätisti pöydän alle ja leikitään että mitään ei ole tapahtunut.

Ei ole ollut koskaan sellaista määrää mielenterveysongelmaisia kuin nykyään.

Eri

Vierailija
70/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi ensimmäisistä muistoistani on, kun isä antoi selkäsaunan ollessani 5-vuotias. En muista fyysistä kipua tilanteesta, tuskinpa isä edes kovin lujaa löi, mutta muistan oman hämmennykseni ja turvattomuuden tunteeni. Muistan sen useamman päivän kestäneen ajatuksen, että miksi isä teki minulle näin. En ymmärtänyt ollenkaan, mitä olin tehnyt väärin. Kärsin koko lapsuuden unettomuudesta, ja uskon sen osittain johtuvan tuosta fyysisestä kurituksesta, joka aiheutti turvattomuutta ja epäluottamusta.

Minkä ikäisiä yleensä kuritettiin? Kun 5v on ainakin sen verran pieni, että ei varmaan edes ymmärrä syy-yhteyttä asioiden välillä.

Vierailija
71/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 34 vuotias mies ja lapsena tukkapöllöä sain lähes päivittäin eikä koskaan ilman syytä. Veljen kanssa tapeltiin, kivitettiin ulkovajan ikkunat rikki, naapuritytön leikkimökki sotkettiin, lumipallolla heitin autoa. Tuossa muutama perseily mitä tuli mieleen. Ei tehnyt mieli tehdä uudestaan samaa temppua mutta vilkkaana poikana keksi uusia typeryyksiä. Mitään traumoja ei jäänyt tukistamisesta.

Vierailija
72/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.

Tänä päivänä lapsille asetetaan turvalliset rajat. Kuri kuuluu historiaan.

Ja sen kyllä huomaa, että kuria ei ole.

Vierailija
73/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä yleensä kuritettiin? Kun 5v on ainakin sen verran pieni, että ei varmaan edes ymmärrä syy-yhteyttä asioiden välillä.

Tänä päivänäkin jopa 3-vuotiaita kuritetaan jäähyn yms. avulla. Esimerkiksi meillä kerhotäti harrastaa tuota jäähyttämistä.

Vierailija
74/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi juuri vyö? Kuulostaa niin brutaalilta :(

Miten aikuinen edes pystyy mitoittamaan sen lyöntivoiman ns. oikein? Koululaistyttökin on kuitenkin fyysisesti tosi pieni aikuiseen verrattuna.

Sulla ei taida olla minkäänlaista oman kehon hallintaa eikä herkkyyttä liikkeissäsi, jos et tuota pysty ymmärtämään.

Vierailija
75/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 5-vuotias ymmärtää, ellei ole aivan täysin vauvan asteelle jäänyt.

Vierailija
76/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua lyötiin vitsalla lapsena tasan yhden kerran. Opin siitä, että minulla ei ole oikeutta fyysiseen koskemattomuuteen, että minut voidaan hylätä ja että minun tehtäväni on pitää huolta isäni mielialasta, ettei tämä suutu ja minua hylkää. Nyt olen reilu parikymppinen, hylkäämistä pelkäävä ja läheisriippuvainen omaa arvoaan etsivä nainen.

Jos joskus saan omia lapsia, teen kaikkeni, että he oppivat itsestään ja elämästä parempia juttuja ja tutustuvat perheväkivaltaan korkeintaan historiankirjoista.

Minut myös pahoinpideltiin vitsalla hakkaamalla 4-vuotiaana, vanhempani halusi purkaa masennustaan johonkin, niin kas, hakataampa jo ennestään pelokas lapsi. Pahoinpitely oli niin voimakasta, että pissasin housuun, menetin hetkeksi näkökykyni ja makasin sängyssä tuntikausia, liekö ollut tajuton. Jäljet kestivät todella pitkään. Lisäksi olin seksuaalisen hyväksikäytön uhri. Mitä tämä opetti minulle. Sen, ettei minulla ole mitään arvoa, minulle saa tehdä mitä vaan, seksi on kauppatavaraa. Nyt lähes viisikymppisenä opettelen elämää terapeutin vastaanotolla ja olen työkyvytön.

Vierailija
77/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi juuri vyö? Kuulostaa niin brutaalilta :(

Miten aikuinen edes pystyy mitoittamaan sen lyöntivoiman ns. oikein? Koululaistyttökin on kuitenkin fyysisesti tosi pieni aikuiseen verrattuna.

Sulla ei taida olla minkäänlaista oman kehon hallintaa eikä herkkyyttä liikkeissäsi, jos et tuota pysty ymmärtämään.

Onneksi ei ikinä tule sellaista tilannetta vastaan, mutta jos kuvitellaan täysin, että olisi tilanne, että pitäisi vyöllä kurittaa esim. 10-vuotiasta, niin ei minulla ainakaan ole mitään käsitystä, millä voimalla sitä vyötä pitäisi käyttää.

Vierailija
78/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua lyötiin vitsalla lapsena tasan yhden kerran. Opin siitä, että minulla ei ole oikeutta fyysiseen koskemattomuuteen, että minut voidaan hylätä ja että minun tehtäväni on pitää huolta isäni mielialasta, ettei tämä suutu ja minua hylkää. Nyt olen reilu parikymppinen, hylkäämistä pelkäävä ja läheisriippuvainen omaa arvoaan etsivä nainen.

Jos joskus saan omia lapsia, teen kaikkeni, että he oppivat itsestään ja elämästä parempia juttuja ja tutustuvat perheväkivaltaan korkeintaan historiankirjoista.

Minut myös pahoinpideltiin vitsalla hakkaamalla 4-vuotiaana, vanhempani halusi purkaa masennustaan johonkin, niin kas, hakataampa jo ennestään pelokas lapsi. Pahoinpitely oli niin voimakasta, että pissasin housuun, menetin hetkeksi näkökykyni ja makasin sängyssä tuntikausia, liekö ollut tajuton. Jäljet kestivät todella pitkään. Lisäksi olin seksuaalisen hyväksikäytön uhri. Mitä tämä opetti minulle. Sen, ettei minulla ole mitään arvoa, minulle saa tehdä mitä vaan, seksi on kauppatavaraa. Nyt lähes viisikymppisenä opettelen elämää terapeutin vastaanotolla ja olen työkyvytön.

Vanhemmista ikäluokista jopa 20-30% on työkyvyttömiä. Syynä on juuri tuo, että pelokasta lasta hakkasivat kotona remmilla vanhemmat ja koulussa karttakepillä opettaja.

Vierailija
79/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisitkö sinä taukki parempaa jälkeä töissä, jos pomo vaikka pieksäisi sinua välillä? Etkö? No miksi se sitten pitäisi lasten kohdalla olla sallittua? Tai miksi se toimisi lasten kohdalla? Se on oikeasti moneen kertaan tutkittu juttu, että se ei edes toimi. Fyysisesti kuritetuista lapsista tulee paljon muita useammin mm. koulukiusaajia ja toisaalta koulukiusattuja ja se on täysin loogista: joko lapsi on saatu alistettua tai sitten hänelle on siirretty ne hakkaamalla opetetut opit siitä, että on ihan ok pieksää heikompiaan, jotta nämä saa tottelemaan itseään. 

Ja ne homeiset sananlaskuhorinasi voit työntää hanuriisi. 

Vanhemmat, jotka hakkaavat lapsiaan ovat silkkaa ihmissaastaa. 

Vierailija
80/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille niille teistä kenellä on vaikeuksia lastenkasvatuksessa tässä lyhyt, siis tosi lyhyt lista asioista jotka ainakin pitää laittaa kuntoon:

- Säännöllinen vuorokausi rytmi ja riittävä määrä unta, usein 10 tuntia tai enemmän.

- Ruutuaika minimiin (alle tunti/pv maksimissaan), pitäen sisällään tv, tietokoneet, tabletit, puhelimet, pleikkarit ym. 

- Ruokavalio kuntoon lautasmallilla ja sokerit pois (limu,karkit, mehut jne.) 

- Ulkoilmaan päivittäin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän