Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selittäkää, miten joku voi oikeasti kannattaa ruumillista kurittamista? Olin ihan huuli pyöreänä kun normaalina pitämäni tuttava

Vierailija
02.10.2021 |

sanoi ihan tosissaan niin, että hänen mielestään pitäisi tarvittaessa voida lapsia vyöllä kurittaa. Ja hänellä on itsellään kaksi kouluikäistä tyttöä. Kysyin, että voisiko hän muka kurittaa näitä tyttöjä, niin sanoi, että kyllä silloin, jos ei muuten mene asia perille. Ja että ruumillinen kurittaminen ei muka mitenkään vähentäisi sitä, miten paljon hän lapsiaan rakastaa.

Siis mitä? Mulla meni aivot kyllä solmuun, kun yritin tätä logiikka sulatella!

Kommentit (383)

Vierailija
41/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäpä jos ne lapset onkin koulukiusaajia? Eikö silloinkaan saa piestä niitä?

Koulukiusaamisessa on usein kyse siitä, että vahvempi alistaa heikompaa. Tavoite olisi saada kiusaaja tajuamaan, että olemme samanarvoisia ja yhtä hyviä, eikä toista saa painaa alas. Kiusaaja tarvitsee parempia keinoja purkaa omaa pahaa oloaan tai pätemisen tarvetta kuin heikomman alistaminen.

Mitä se kiusaajan piekseminen aikuisen toimesta sille lapselle opettaa?

Vierailija
42/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähes kaikkia lapsia on kuritettu fyysisesti kautta aikojen ja kautta maailman. Lukuun ottamatta noin 50 viimeistä vuotta länsimaitten kuplassa. Eivät tunnu ihmiset tulleen täälläkään yhtään sen fiksummisi ja onnellisemmiksi...

Itse asiassa monissa länsimaissakin ruumiillinen kuritus on täysin sallittua ja hyväksyttyä. Kuten esimerkiksi Ranskassa, Englannissa ja USA:ssa.

Joo totta, ajattelin tätä vasta viestin lähetettyäni. Se kupla on siis vain osassa länsimaita. Ja täällää ollaan niin täynnä pyhää moraalista vihaa, vaikka itse ollaan jotain outolintuja... ja kaiken lisäksi masentunein otus taitaa olla juuri tällainen paapottu ja pumpulissa kasvatettu lapsi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ysärihippi kirjoitti:

Ruumiilliseen kurittamiseen aikuinen sortuu useimmiten siksi kun hänen omat keinonsa vaikuttaa ovat puutteelliset.

Se, että siihen pisteeseen joutuu on mietinnän paikka aikuiselle. Miten aikuinen olisi voinut toimia toisin vaikka 10 min, 30min tai tunti sitten.

Mikä lopulta johti siihen että piti turvautua piiskaan? Omat puutteelliset vuorovaikutustaidot varmaan yleisemmin. Tai itse häslätään arjessa niin paljon että ollaan väsyneitä eikä jakseta lapsia eikä ehditä olemaan heidän kanssaan.

Kuinkakohan moni sai aikoinaan piiskaa vain siksi että käyttäytyi huonosti, minkä taustalla saattoi olla huomion kaipuu, en puhu huomion hakemisesta. Vaan yhteyden kaipuusta. Tällöin lasta rangaistiin vaikka juurisyy saattoi olla siinä että aikuisella ei ollut aikaa, haluja tai kykyä olla lapsensa kanssa lasta tyydyttävällä tavalla

Nykyisin lasten rangaistuksista on onneksi luovuttu ja on siirrytty sanoituksen käyttöön. Sanoitus antaa lapselle työkalut korjata käytöksensä oikeaksi ilman väkivallan uhkaa.

Huutonaurua. Ei vaan tällä on annettu kersoille lupa jatkaa huonoa käytöstään maailman tappiin. Miksi heitä kiinnostaisi kuunnella jotain lässyttäjää?

Vierailija
44/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäpä jos ne lapset onkin koulukiusaajia? Eikö silloinkaan saa piestä niitä?

Koulukiusaamisessa on usein kyse siitä, että vahvempi alistaa heikompaa. Tavoite olisi saada kiusaaja tajuamaan, että olemme samanarvoisia ja yhtä hyviä, eikä toista saa painaa alas. Kiusaaja tarvitsee parempia keinoja purkaa omaa pahaa oloaan tai pätemisen tarvetta kuin heikomman alistaminen.

Mitä se kiusaajan piekseminen aikuisen toimesta sille lapselle opettaa?

Samasta syystä vangeille pyritään nykyisin tarjoamaan vankiloissa parhaan mahdolliset olot. Eli jotta he oppisivat empatiaa ja sitä, että toisia kannattaa kohdella hyvin.

Vierailija
45/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia aikuisia ei sitten hakata esim. työpaikalla kun tulee tehtyä virheitä tai törttöiltyä? Siksikö koska he ovat aikuisia? Minkä takia lasten ihmisoikeuksia saa lyödä muttei aikuisten? Miksei myöskään ole samalla lailla hyväksyttyä että puolisot vetävät toisiaan turpaan, vaan päinvastoin tätä pidetään vakavana parisuhdeväkivaltana? Erittäin sairasta vallankäyttöä kohdistaa ruumiillista kuritusta lapsiin, koska he ovat heikommassa asemassa. Jos tätä voisi jotenkin perustella niin samat kuritussäännöt pätisivät myös aikuisten kesken.

Kyseessä ei ole kasvatussuhde.

Minä en hyväksy vyöllä tai risulla hakkaamista, mutta minusta esim. pieni tukistaminen on ihan ok. En tarkoita, että kiskotaan tukka irti päästä tai roikotetaan lapsi tukasta vetäen toiseen huoneeseen, mutta jos vaikka isoveli hakkaa vauvaa, vaikka on monta kertaa kielletty, estetty ja selitetty eikä vain millään lopu, siinä kohtaa voi ottaa tukasta. Jos ei itse koskaan tunne toisen ihmisen tekemää kipua, ei ymmärrä, että oma teko sattuu toiseen. Miksi luulette, että eläinemot näykkivät pentujaan, kun ne esim. purevat nisää.

Vierailija
46/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on nykyään kielletty, mutta se toimii oikeasti. Joka lapsiaan vihaa, se vitsaa säästää sanotaan vanhassa sananlaskussa.

Juu, lapsi saattaa käyttäytyä varmaa hetkellisesti paremmin tuon jälkeen, mutta noita traumoja sitten aikuisena usein käsitellään terapeutin vastaanotolla.

Vierailija
47/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain lapsena usein tukkapöllyä äidiltä. Olen hyvin tyytyväinen äidiltä saamaani kasvatukseen ja meillä on äitini kanssa hyvin läheiset ja lämpimät välit nykyäänkin.

Vierailija
48/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että siihen pisteeseen joutuu on mietinnän paikka aikuiselle. Miten aikuinen olisi voinut toimia toisin vaikka 10 min, 30min tai tunti sitten.

Mikä lopulta johti siihen että piti turvautua piiskaan? Omat puutteelliset vuorovaikutustaidot varmaan yleisemmin. Tai itse häslätään arjessa niin paljon että ollaan väsyneitä eikä jakseta lapsia eikä ehditä olemaan heidän kanssaan.

Jos esim. 10 minuuttia olet kieltänyt lasta juoksemasta autotielle yhä vakavammalla ja ukaavamalla äänensävyllä, mutta lapsi ei usko, niin ainoaksi vaihtoehdoksi jää fyysisyys. Kaikki lapset eivät ole tempperamentiltaan ns. "helppoja".

Vierailija
49/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä perseilystä pitää saada tukkapöllöä. Jos lapsi kivittää autoja tai lyö kepillä koiraa niin tottakai kuritusta tiedossa.

Vierailija
50/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on nykyään kielletty, mutta se toimii oikeasti. Joka lapsiaan vihaa, se vitsaa säästää sanotaan vanhassa sananlaskussa.

Juu, lapsi saattaa käyttäytyä varmaa hetkellisesti paremmin tuon jälkeen, mutta noita traumoja sitten aikuisena usein käsitellään terapeutin vastaanotolla.

Ennen 100% lapsista kasvatettiin remmillä tai vastaavalla. Jos tuo sinun teoriasi pitäisi paikkaansa, niin nuorten mielenterveysongelmien tulisi nykyisin olla aivan murto-osa entisestä.

Vierailija
51/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kuitenkin ne pahat puheet kun suuttuu niin tulee sanottua pahoja sanoja vaikuttaa pitkään kirouksena suorastaan . Toivomus on että vanhemmat siunaa eli puhuu hyvää lapsensa päälle . Sitten konkreettisesti pitää näyttää mitä tarkoittaa että lapsi ymmärtää miksi ei saa juosta tielle koska auto voi ajaa päälle eli pitää selittää asia .

Vierailija
52/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo lasten pahoinpitelyn kannattajat ovat usein itse lähtöisin sairaista perheistä, joissa lapsia on pahoinpidelty. Eivät vain ole oppineet mitään, eivätkä tule oppimaankaan.

Vierailija
53/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua lyötiin vitsalla lapsena tasan yhden kerran. Opin siitä, että minulla ei ole oikeutta fyysiseen koskemattomuuteen, että minut voidaan hylätä ja että minun tehtäväni on pitää huolta isäni mielialasta, ettei tämä suutu ja minua hylkää. Nyt olen reilu parikymppinen, hylkäämistä pelkäävä ja läheisriippuvainen omaa arvoaan etsivä nainen.

Jos joskus saan omia lapsia, teen kaikkeni, että he oppivat itsestään ja elämästä parempia juttuja ja tutustuvat perheväkivaltaan korkeintaan historiankirjoista.

Vierailija
54/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi juuri vyö? Kuulostaa niin brutaalilta :(

Miten aikuinen edes pystyy mitoittamaan sen lyöntivoiman ns. oikein? Koululaistyttökin on kuitenkin fyysisesti tosi pieni aikuiseen verrattuna.

Vierailija
55/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärihippi kirjoitti:

Kuinkakohan moni sai aikoinaan piiskaa vain siksi että käyttäytyi huonosti, minkä taustalla saattoi olla huomion kaipuu, en puhu huomion hakemisesta. Vaan yhteyden kaipuusta. Tällöin lasta rangaistiin vaikka juurisyy saattoi olla siinä että aikuisella ei ollut aikaa, haluja tai kykyä olla lapsensa kanssa lasta tyydyttävällä tavalla

No minun tuttavapiirissäni saatiin piiskaa ilkeydestä, eikä siinä ollut kyse huomion tai yhteyden kaipuusta. Yksi laittoi kissain hännästä roikkumaan pyykkinaruun, toinen potki koiraansa pitkin pihaa, kolmas varasti kyliltä fillarin ja väänsi sen sitten solmuun, neljäs viskeli keppejä junaradalle. Ilkimyksiä olivat, eivätkä nämä olleet ainoita tekosia. Ennen piiskaamista oli jo käytetty lempeämpiä keinoja. Piiskaamisen jälkeen eivät tehneet mitään suunsoittoa pahempaa.

Vierailija
56/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just puutuin kadulla jokin aikaa sitten tilanteeseen kun näin naisen vetävän itkevää lasta korvasta jalkakäytävällä. Yritti selitellä, jotain että ei lapseen satu vaikka selvästihän se nyt sattuu jos korvasta vedetään. En tiedä olisiko ihan poliisiasia pahoinpitelystä, mutta en tuossa vaiheessa jäänyt kuvaamaan videota todisteeksi vaan halusin vaan keskeyttää lapsen rääkkäämisen pikaisesti. Kuljin kaverin kanssa, joka jälki käteen sanoi, että ei ole mun asia puuttua toisten kasvatukseen, mutta totta hemmetissä on jos puolustuskyvytöntä lasta satutetaan. Meni kyllä kaveristakin maku tuon kommentin jälkeen...

Vierailija
57/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman väkivaltaa pärjää ihan hyvin. Väkivaltaisen vanhemman kannattaa käydä tutkituttamassa päänsä.

Vierailija
58/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärihippi kirjoitti:

Ruumiilliseen kurittamiseen aikuinen sortuu useimmiten siksi kun hänen omat keinonsa vaikuttaa ovat puutteelliset.

Ihan kaikki ei aina ole pelkästään aikuisen syytä. Jos lapsella on esimerkiksi nepsyongelmaa, niin saattaa olla vihanhallinta vaikeaa tai jäädä jumiin johonkin normaaliin asiaan, että millään ei suostu sitä tekemään. Siis sitä en sano että hakata pitäisi ketään lasta, vaan sitä että järkevät keinot saattavat loppua kyllä. Varsinkin kun diagnoosin ja avun saamisessa täällä Suomessa voi kestää vuosikausia, joten voi olla koko lapsuus mennyt niin että mitään apua ja tukea ei ole saanut lapsi eikä vanhempi.

Nepsylapsiin ei toimi samat asiat kuin tavallisiin.

Vierailija
59/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurittamalla paranee ADHD:t ja muut kirjainyhdistelmät.

En tarkoita tolkutonta hakkaamista tietenkään.

Nykyisin suurella osalla lapsista on joku huuhaa-diagnoosi, koska ei enää uskalleta asettaa mitään rajoja.

Vierailija
60/383 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kasvattaja ei vaan osaa tai jaksa rakastaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi