Veljeni kertoi minulle olevansa homo
Taustatietoa: Olemme vanhoillisesta perheestä, ja vanhempamme eivät ollenkaan hyväksy seksuaalivähemmistöjä. En ole vanhempieni kanssa samaa mieltä, mutta en ole mielipiteestäni kauheasti huudellut. Veljeni on 29-vuotias, 2,5- ja 1-vuotiaiden lasten isä. Naimisissa hän on ollut vaimonsa kanssa viisi vuotta. Olemme veljeni kanssa läheisiä.
Veljeni soitti minulle vähän aikaa sitten umpihumalassa, ja itki hysteerisesti. Siinä vähän aikaa häntä rauhoiteltuani, hän sai kerrottua minulle olevansa homo. Asian on kuulemma tiennyt aina, mutta ei ole itsellekään sitä suostunut myöntämään, vaan on yrittänyt elää normaalia perheenisän elämää. Ensimmäisen kerran hän oli pettänyt vaimoaan tämän odottaessaan heidän toista lastaan, ja on jatkanut kyseisen miehen kanssa seksisuhdetta siitä asti. Nyt mies oli sanonut veljelleni, ettei suostu enää olemaan veljeni kanssa vain seksin takia, vaan haluaa enemmän, tai vaihtoehtoisesti lopettaa koko jutun. Veljeni on kuulemma rakastunut mieheen, muttei haluaisi menettää lapsiaan, eikä myöskään vaimoaan. Asiasta veljeni ei ole puhunut kenellekään muulle kuin minulle.
Mitä teen? Kerronko veljeni vaimolle, vai annanko vain olla? Itse haluaisin tällaisessa tilanteessa tietää, mutta veljeni on silti minulle todella rakas, enkä haluaisi pettää hänen luottamustaan.
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 01:37"]En ymmärrä ihmisiä jotka aina sanoo että ei hyväksy homoja koska kannattaa "perinteisiä arvoja". Mitä helvettiä? Onko homofobia joku "arvo"? Homous ei ole mikään arvo-kysymys vaan synnynäinen ja biologinen ominaisuus, jota ei voi muuttaa. Jos nämä perinteiset arvot tarkoittaa homofobiaa, niin silloin ne on paskat arvot.
[/quote] Perinteisten arvojen kannatus tarkoittaa sitä tässä tapauksessa, että kannattaa miesten ja naisten välistä avioliittoa esimerkiksi. Jokaisella meillä on ristimme ja pointti oli se, että jos esimerkiksi lapsemme tuntisi omaavansa homoseksuaalisia taipumuksia, hän itse päättäisi toteuttaako niitä vai ei. Meidän hyväksyminen tarkoittaa sitä, että ettemme puutu millään lailla hänen päätökseensä, mutta edes niin, että kannustaisimme häntä siihen. Tuo on virheellisesti sanottu, ettei hyväksy homoja. Se, mitä taipumusta toteuttaa makuuhuoneessa, on yksityisasia, eikä vaikuta ihmisen hyväksymiseen ihmisenä. Minulla on oikeus kuitenkin kieltäytyä kehumasta homoseksin harjoittamista ja oikeus olla kannustamatta siihen. Minulla on oikeus siihen vakaumukseen, joka minulla on. Samoin on lapsillani oikeus olla jakamatta sitä vakaumusta.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 01:52"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 01:37"]En ymmärrä ihmisiä jotka aina sanoo että ei hyväksy homoja koska kannattaa "perinteisiä arvoja". Mitä helvettiä? Onko homofobia joku "arvo"? Homous ei ole mikään arvo-kysymys vaan synnynäinen ja biologinen ominaisuus, jota ei voi muuttaa. Jos nämä perinteiset arvot tarkoittaa homofobiaa, niin silloin ne on paskat arvot.
[/quote] Perinteisten arvojen kannatus tarkoittaa sitä tässä tapauksessa, että kannattaa miesten ja naisten välistä avioliittoa esimerkiksi. Jokaisella meillä on ristimme ja pointti oli se, että jos esimerkiksi lapsemme tuntisi omaavansa homoseksuaalisia taipumuksia, hän itse päättäisi toteuttaako niitä vai ei. Meidän hyväksyminen tarkoittaa sitä, että ettemme puutu millään lailla hänen päätökseensä, mutta edes niin, että kannustaisimme häntä siihen. Tuo on virheellisesti sanottu, ettei hyväksy homoja. Se, mitä taipumusta toteuttaa makuuhuoneessa, on yksityisasia, eikä vaikuta ihmisen hyväksymiseen ihmisenä. Minulla on oikeus kuitenkin kieltäytyä kehumasta homoseksin harjoittamista ja oikeus olla kannustamatta siihen. Minulla on oikeus siihen vakaumukseen, joka minulla on. Samoin on lapsillani oikeus olla jakamatta sitä vakaumusta.
[/quote]
Miten suhtautuisit homoseksuaalin lapsesi parisuhteeseen? Kutsuisitko homoseksuaalin lapsesi puolisoineen teille sunnuntailounaalle kuten kutsuisit hänet jos hän olisi hetero? Haluaisitko tutustua hänen valittuunsa. Entä jos he solmisivat rekisteröidyn parisuhteen, osallistuisitko "hääjuhlaan"?
"Perinteiset arvot"-korttia käytetään usein kun halutaan peittää oma ahdasmielisyys. Ei kuulosta ihan niin pahalta, kuin se että myöntäisi suoraan olevansa ahdasmielinen.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 00:43"]
Älä puhu asiasta kenenkään muun kuin veljesi kanssa, ole hänelle sisko ja ystävä. Hän on varmaan aika kammottavassa elämäntilanteessa (vaikea kuvitella mitä itse tekisin jos olisin veljesi). Älä petä hänen luottamustaan, ole hänen luottamuksensa arvoinen! On hänen asiansa kertoa asia vaimolleen ja teidän vanhemmillenne, ei sinun!. Kysehän on hänen elämästään.
Rakasti hän ketä tahansa on hän edelleen sinun veljesi, vanhempienne poika, lastensa isä.
[/quote]
wtf??? Kammottavassa tlanteessa on tuon homopettäjän vaimoa ja lapset! Miten joku voi olla noin sekaisin?? Ei empatiaa hommopetturille, ap paljasta se kusipää!
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 02:05"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 01:52"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 01:37"]En ymmärrä ihmisiä jotka aina sanoo että ei hyväksy homoja koska kannattaa "perinteisiä arvoja". Mitä helvettiä? Onko homofobia joku "arvo"? Homous ei ole mikään arvo-kysymys vaan synnynäinen ja biologinen ominaisuus, jota ei voi muuttaa. Jos nämä perinteiset arvot tarkoittaa homofobiaa, niin silloin ne on paskat arvot.
[/quote]
Miten suhtautuisit homoseksuaalin lapsesi parisuhteeseen? Kutsuisitko homoseksuaalin lapsesi puolisoineen teille sunnuntailounaalle kuten kutsuisit hänet jos hän olisi hetero? Haluaisitko tutustua hänen valittuunsa. Entä jos he solmisivat rekisteröidyn parisuhteen, osallistuisitko "hääjuhlaan"?
[/quote] Kutsuisin sunnuntailounaalle ja tietenkin tutustusin ihmiseen. Parisuhteen rekisteröimiseen osallistuikin, mutta niin sanotun avioliiton solmimiseen en.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 02:16"]"Perinteiset arvot"-korttia käytetään usein kun halutaan peittää oma ahdasmielisyys. Ei kuulosta ihan niin pahalta, kuin se että myöntäisi suoraan olevansa ahdasmielinen.
[/quote] Ei minun tarvitse mitään sellaista myöntää, joka ei pidä paikkaansa. Itse olet ahdasmielinen, kun et suvaitse, että toinen ihminen saa elää ja noudattaa omassa elämässään esimerkiksi perinteisiä arvoja. Siinä ei ole mitään väärää esimerkiksi kuvailemassani tilanteessa, jossa myös lapsella on vapaus valita omat toimintatapansa.
Täällä täsmälleen sama tilanne ystävän kanssa puolisen vuotta sitten. Pari kk sitten ystäväni vihdoin kertoi vaimolleen ja ero vaikuttaa olleen molemmille helpotus
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 02:37"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 02:16"]"Perinteiset arvot"-korttia käytetään usein kun halutaan peittää oma ahdasmielisyys. Ei kuulosta ihan niin pahalta, kuin se että myöntäisi suoraan olevansa ahdasmielinen. [/quote] Ei minun tarvitse mitään sellaista myöntää, joka ei pidä paikkaansa. Itse olet ahdasmielinen, kun et suvaitse, että toinen ihminen saa elää ja noudattaa omassa elämässään esimerkiksi perinteisiä arvoja. Siinä ei ole mitään väärää esimerkiksi kuvailemassani tilanteessa, jossa myös lapsella on vapaus valita omat toimintatapansa.
[/quote]
Taas homofoobikko valitta kun hänen homofobiaansa ei suvaita.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 01:32"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 01:17"]Jos tarina on totta, niin sympatiat miehen puolella, ihan vain sentakia että ihmiset suhtautuu niin jyrkästi homoihin, että varmasti kärsii jatkuvasti tästä asiasta. Toivon kaikille voimia ja toivotaan että saavat asiat selvitettyä. Ja vaikka tarina ei olisi totta, niin tälläisiä tapauksia on ihan varmasti, pitää salailla seksuaalinen suuntautuminen koko elämä, eikä riitä uskallusta tulla ulos kaapista.
[/quote] Missä todellisuudessa elät? Nykyisinhän oikein suitsutetaan, jos olet homo. Homous on niin hienoa ja trendikästä että.
[/quote]
Niin että vanhoillisia perheitä ei ole? Se ei kuule paljon vanhoillisten vanhempien kaapissa olevaa homoseksuaalia lasta lohduta, että sinusta homous on trendikästä joten mielestäsi ei se kaapista ulos tulo voi olla vaikeeta...
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 02:34"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 02:05"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 01:52"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 01:37"]En ymmärrä ihmisiä jotka aina sanoo että ei hyväksy homoja koska kannattaa "perinteisiä arvoja". Mitä helvettiä? Onko homofobia joku "arvo"? Homous ei ole mikään arvo-kysymys vaan synnynäinen ja biologinen ominaisuus, jota ei voi muuttaa. Jos nämä perinteiset arvot tarkoittaa homofobiaa, niin silloin ne on paskat arvot.
[/quote]
[/quote] Kutsuisin sunnuntailounaalle ja tietenkin tutustusin ihmiseen. Parisuhteen rekisteröimiseen osallistuikin, mutta niin sanotun avioliiton solmimiseen en.
[/quote]
Entä jos silloin kun lapsesi haluaisi solmia juridisen liiton rakkaansa kanssa, tasa-arvoinen avioliittolaki olisi astunut voimaan eli rekisteröityä parisuhdetta ei enää olisi? Olisiko sinusta parempi että he eläisivät susiparina ilman lain suojaa kuin että solmisivat avioliiton, jossa saisivat liitolleen virallisen aseman ja sen mukanaan tuomat oikeudet?
Sano veljelles että on rehellinen itsellensä, sekä perheellensä. Vaikeeta on, uskon koska oon ollut samassa tilaanteessa. Mutta oman, ja etenkin muiden hyväks se on pakko tehdä.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 02:59"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 02:34"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 02:05"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 01:52"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 01:37"]En ymmärrä ihmisiä jotka aina sanoo että ei hyväksy homoja koska kannattaa "perinteisiä arvoja". Mitä helvettiä? Onko homofobia joku "arvo"? Homous ei ole mikään arvo-kysymys vaan synnynäinen ja biologinen ominaisuus, jota ei voi muuttaa. Jos nämä perinteiset arvot tarkoittaa homofobiaa, niin silloin ne on paskat arvot.
[/quote]
[/quote]
Entä jos silloin kun lapsesi haluaisi solmia juridisen liiton rakkaansa kanssa, tasa-arvoinen avioliittolaki olisi astunut voimaan eli rekisteröityä parisuhdetta ei enää olisi? Olisiko sinusta parempi että he eläisivät susiparina ilman lain suojaa kuin että solmisivat avioliiton, jossa saisivat liitolleen virallisen aseman ja sen mukanaan tuomat oikeudet?
[/quote] Kuten sanoin, vastaan vain omista tekemisistäni, lapseni omistaan, kun ovat aikuisia. En yrittäisi estää, tai ylipuhua esimerkiksi tässä liittoasiassa. En kuitenkaan menisi tilaisuuteen. Avioliitto olisi edelleenkin minulle vain miehen ja naisen välinen instituutio ja sen mukaan eläisin elämääni. Avioliitto merkitsee minulle todennäköisesti eri asiaa kuin sinulle. Se on muuta kuin juridiikkaa minulle ja kaltaisilleni.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 03:15"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 02:59"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 02:34"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 02:05"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 01:52"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 01:37"]En ymmärrä ihmisiä jotka aina sanoo että ei hyväksy homoja koska kannattaa "perinteisiä arvoja". Mitä helvettiä? Onko homofobia joku "arvo"? Homous ei ole mikään arvo-kysymys vaan synnynäinen ja biologinen ominaisuus, jota ei voi muuttaa. Jos nämä perinteiset arvot tarkoittaa homofobiaa, niin silloin ne on paskat arvot. [/quote] Perinteisten arvojen kannatus tarkoittaa sitä tässä tapauksessa, että kannattaa miesten ja naisten välistä avioliittoa esimerkiksi. Jokaisella meillä on ristimme ja pointti oli se, että jos esimerkiksi lapsemme tuntisi omaavansa homoseksuaalisia taipumuksia, hän itse päättäisi toteuttaako niitä vai ei. Meidän hyväksyminen tarkoittaa sitä, että ettemme puutu millään lailla hänen päätökseensä, mutta edes niin, että kannustaisimme häntä siihen. Tuo on virheellisesti sanottu, ettei hyväksy homoja. Se, mitä taipumusta toteuttaa makuuhuoneessa, on yksityisasia, eikä vaikuta ihmisen hyväksymiseen ihmisenä. Minulla on oikeus kuitenkin kieltäytyä kehumasta homoseksin harjoittamista ja oikeus olla kannustamatta siihen. Minulla on oikeus siihen vakaumukseen, joka minulla on. Samoin on lapsillani oikeus olla jakamatta sitä vakaumusta. [/quote] Miten suhtautuisit homoseksuaalin lapsesi parisuhteeseen? Kutsuisitko homoseksuaalin lapsesi puolisoineen teille sunnuntailounaalle kuten kutsuisit hänet jos hän olisi hetero? Haluaisitko tutustua hänen valittuunsa. Entä jos he solmisivat rekisteröidyn parisuhteen, osallistuisitko "hääjuhlaan"? [/quote] Kutsuisin sunnuntailounaalle ja tietenkin tutustusin ihmiseen. Parisuhteen rekisteröimiseen osallistuikin, mutta niin sanotun avioliiton solmimiseen en. [/quote] Entä jos silloin kun lapsesi haluaisi solmia juridisen liiton rakkaansa kanssa, tasa-arvoinen avioliittolaki olisi astunut voimaan eli rekisteröityä parisuhdetta ei enää olisi? Olisiko sinusta parempi että he eläisivät susiparina ilman lain suojaa kuin että solmisivat avioliiton, jossa saisivat liitolleen virallisen aseman ja sen mukanaan tuomat oikeudet? [/quote] Kuten sanoin, vastaan vain omista tekemisistäni, lapseni omistaan, kun ovat aikuisia. En yrittäisi estää, tai ylipuhua esimerkiksi tässä liittoasiassa. En kuitenkaan menisi tilaisuuteen. Avioliitto olisi edelleenkin minulle vain miehen ja naisen välinen instituutio ja sen mukaan eläisin elämääni. Avioliitto merkitsee minulle todennäköisesti eri asiaa kuin sinulle. Se on muuta kuin juridiikkaa minulle ja kaltaisilleni.
[/quote]
Et menisi OMAN poikasi häihin, siksi koska hän on homo? Huhhuh, että ihminen voikin olla sairas.
Ei kaapissa voi elää. Veljesi on valehdellut sekä itselleen että vaimolleen. Sano hänelle, että nyt sen on loputtava.
Huoli lapsista on tietty totta. Suomessa lapset menee aina äidille, jos hän tätä vaatii. Mutta silti, tämä peli ei voi jatkua. Älä kuitenkaan itse sano mitään; muuten veljesi kieltää asian ja sinä saat syyt niskoille. Ole hänen tukenaan ja kannusta häntä kertomaan edes homoudestaan vaimolle.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 03:20"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 03:15"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 02:59"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 02:34"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 02:05"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 01:52"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 01:37"]En ymmärrä ihmisiä jotka aina sanoo että ei hyväksy homoja koska kannattaa "perinteisiä arvoja". Mitä helvettiä? Onko homofobia joku "arvo"? Homous ei ole mikään arvo-kysymys vaan synnynäinen ja biologinen ominaisuus, jota ei voi muuttaa. Jos nämä perinteiset arvot tarkoittaa homofobiaa, niin silloin ne on paskat arvot. [/quote] Perinteisten arvojen kannatus tarkoittaa sitä tässä tapauksessa, että kannattaa miesten ja naisten välistä avioliittoa esimerkiksi. Jokaisella meillä on ristimme ja pointti oli se, että jos esimerkiksi lapsemme tuntisi omaavansa homoseksuaalisia taipumuksia, hän itse päättäisi toteuttaako niitä vai ei. Meidän hyväksyminen tarkoittaa sitä, että ettemme puutu millään lailla hänen päätökseensä, mutta edes niin, että kannustaisimme häntä siihen. Tuo on virheellisesti sanottu, ettei hyväksy homoja. Se, mitä taipumusta toteuttaa makuuhuoneessa, on yksityisasia, eikä vaikuta ihmisen hyväksymiseen ihmisenä. Minulla on oikeus kuitenkin kieltäytyä kehumasta homoseksin harjoittamista ja oikeus olla kannustamatta siihen. Minulla on oikeus siihen vakaumukseen, joka minulla on. Samoin on lapsillani oikeus olla jakamatta sitä vakaumusta. [/quote] Miten suhtautuisit homoseksuaalin lapsesi parisuhteeseen? Kutsuisitko homoseksuaalin lapsesi puolisoineen teille sunnuntailounaalle kuten kutsuisit hänet jos hän olisi hetero? Haluaisitko tutustua hänen valittuunsa. Entä jos he solmisivat rekisteröidyn parisuhteen, osallistuisitko "hääjuhlaan"? [/quote] Kutsuisin sunnuntailounaalle ja tietenkin tutustusin ihmiseen. Parisuhteen rekisteröimiseen osallistuikin, mutta niin sanotun avioliiton solmimiseen en. [/quote] Entä jos silloin kun lapsesi haluaisi solmia juridisen liiton rakkaansa kanssa, tasa-arvoinen avioliittolaki olisi astunut voimaan eli rekisteröityä parisuhdetta ei enää olisi? Olisiko sinusta parempi että he eläisivät susiparina ilman lain suojaa kuin että solmisivat avioliiton, jossa saisivat liitolleen virallisen aseman ja sen mukanaan tuomat oikeudet? [/quote] Kuten sanoin, vastaan vain omista tekemisistäni, lapseni omistaan, kun ovat aikuisia. En yrittäisi estää, tai ylipuhua esimerkiksi tässä liittoasiassa. En kuitenkaan menisi tilaisuuteen. Avioliitto olisi edelleenkin minulle vain miehen ja naisen välinen instituutio ja sen mukaan eläisin elämääni. Avioliitto merkitsee minulle todennäköisesti eri asiaa kuin sinulle. Se on muuta kuin juridiikkaa minulle ja kaltaisilleni.
[/quote]
Et menisi OMAN poikasi häihin, siksi koska hän on homo? Huhhuh, että ihminen voikin olla sairas.
[/quote] Minusta olisi sairasta pakottaa ihminen toimimaan oman vakaumuksensa vastaisesti tällaisessa asiassa. Mitä väärää sinusta olisi siinä, että lapsi toimii oman vakaumuksensa mukaan ja vanhemmat omansa? Mitä väärää tai suvaitsematonta on siinä, etten menisi "häihin", kun kerran muuten en paasaa tai arvostele? Yksi perusargumenteista on, että "millä tavalla avioliitto lain uudistus on heterolta pois". No esim juuri näin. Silloin on kaltaisiasi mielipuolia, jotka eivät näe hirttä omassa silmässään. Jokaisella on oikeus jatkossakin olla osallistumatta tilaisuuksiin, joita eivät kannata. Ei riitä, että laki hyväksytään ja ne, ketkä haluavat lakia hyödyntää, tekisivät niin, vaan seuraavaksi jokainen, halusi tai ei, velvoitetaan osallistumaan niihin.
Et velvottaisi muslimiakaan syömään sianlihaa vain osoittaakseen rakkautta.
Tiedätkö onko veljesi vaimo innokas homopornon katselija? Jos on niin tuli sellainen ratkaisu mieleen, että salakuvaisit miehesi aktin ja laittaisit sen nettiin, jolloin innokas homopornon katselija ainakin teoriassa sen voisi löytää.
Muunnelma aiemmin tänä iltana esitetystä moraalisesta ongelmasta, jossa kysyjän vaimon sisaren mies oli tunnustanut olleensa uskoton ja sitten kyseltiin neuvoa tilanteeseen eli kertoako vai ei kertoa.
http://www.vauva.fi/keskustelu/4325617/ketju/vaimon_siskon_mies_pettaa_kerronko/sivu/1
Nyt panoksena on uskottomuustilanteen lisäksi se, miten vanhemmat reagoivat asiaan. Jos asiaa katsottaisiin lain mukaan niin vaikka uskottomuus olisi rikos (mitä se ei nykylain mukaan ole) niin lähisukulaistaan eli tässä veljeään vastaan ei ole velvoitetta todistaa.
En ymmärrä ihmisiä jotka aina sanoo että ei hyväksy homoja koska kannattaa "perinteisiä arvoja". Mitä helvettiä? Onko homofobia joku "arvo"? Homous ei ole mikään arvo-kysymys vaan synnynäinen ja biologinen ominaisuus, jota ei voi muuttaa. Jos nämä perinteiset arvot tarkoittaa homofobiaa, niin silloin ne on paskat arvot.