Onko tämä pimeä aika muille rankkaa?
Mua väsyttää tämä pimeys valtavasti. Syön D-vitamiinia ja nukun periaatteessa riittävästi, yritän ulkoilla sen, mitä ehdin ja syödä terveellisesti jne. Silti koko ajan on väsynyt ja vähän niin kuin krapulainen olo (johtuu osittain myös pienestä flunssan poikasesta).
Nyt huomasin ajattelevani, että oispa ihanaa, jos nousisi kuume (!) niin voisin jäädä päiväksi kotiin yksin makaamaan sohvalle!
Muilla samaa?
Kommentit (31)
On samaa. Ennen on D-vitamiini auttanut, nyt ehkä syönyt satunnaisesti. Pitää korjata se.
Vaikuttaa, "onneksi" olen työttömänä niin ei tarvitse jaksaa mitään tehdä jos ei huvita. Viime talvena kun oli töissä niin ei sit muuta jaksanu tehdäkkään. Kevättä odotellen
Mä taas tykkään ihan älyttömästi tästä pimeästä! Tiestysti jotkut käytännön jutut on vaikeeta, kun en ole koskaan kotona päivänvalon aikaan (paitsi viikonloppuna) ja näillä tarkoitan esim. takapihan pyykkinarulle menoa, koira-aitauksen siivoamista, kun ei siis yksinkertaisesti näe. Mutta muuten on niin upeeta, kun on pimeää. Lenkillä kiva käydä, kun kukaan ei näe tai ainakaan tunne. Voi kääriytyä sellaiseen turvalliseen hämärään ja olla vaan ihan yksin omissa ajatuksissa kävellessä. Ja aamut... aah...! Tulee jo ihan joulufiilis kun on pimeetä ja hiljaista ja "yksin" maailmassa.
Kroppa ei kyllä tykkää, että ulkona on pilkkopimeää ennen kuin ehtii edes töistä kotiin. Vaikka olisi pitkä ilta vielä edessä tehdä kaikkea kivaa, kropan mielestä olisi jo aika pistää koomavaihde silmään, joten inspiraatiot katoaa.
Olisi edes päivällä sitä auringonvaloa, mutta tollasta synkänharmaata pitää olla melkein koko ajan. Ei ole ihmisen asuttavaksi tarkoitettu tämä maa muulloin kuin kesäisin.
Kyllä on rankkaa. Kärsin masennuksesta ja ahdistuksesta, on lääkkeetkin. No, kesällä ne kummittelee taka-alalla eivätkä sen kummemmin haittaa, mutta sitten kun illat alkaa pimenemään niin eikös sitä maata sängynpohjalla ja saada paniikkikohtauksia. Kesällä jopa luulin, että tämä olisi helpottanut, mutta ei. Syön D-vitamiinia, että ei siitäkään voi johtua. Auttaisiko kirkasvalolamppu?
Tämä vuodenaika on perkeleestä. En jaksa tarkentaa, koska olen liian väsynyt.
On tää huomattavasti kivempaa aikaa olla kotona kuin ne heinäkuun ja elokuun alun helteet... Ei ikävä sitä 33 asteista asuntoa, joka ei yölläkää tuulettunut... Mutta mullain on nyt aika isot väsymykset enkä ymmärrä miten valoisuuden puute voi väsyttää näin. Syön d vitamiiniakin 100-150mikrogrammaa päivässä. Paljon te syötte?! Nii ja salilla käyn, nukun paljon ja syön terveellisesti. Ei vaan auta...
Onhan tämä sellaista hämärän hyssyä vanhan sanonnan mukaan. Itse olen nyt aloittanut jouluvalmistelut, ostin lankaa ja neulon sukkia.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 15:33"]
On tää huomattavasti kivempaa aikaa olla kotona kuin ne heinäkuun ja elokuun alun helteet... Ei ikävä sitä 33 asteista asuntoa, joka ei yölläkää tuulettunut... Mutta mullain on nyt aika isot väsymykset enkä ymmärrä miten valoisuuden puute voi väsyttää näin. Syön d vitamiiniakin 100-150mikrogrammaa päivässä. Paljon te syötte?! Nii ja salilla käyn, nukun paljon ja syön terveellisesti. Ei vaan auta...
[/quote]
Ottaisin mieluusti ne heinäkuun helteet koko vuoden ympäri, koska oman asunnon saa viilennettyä sopivaksi ilmalämpöpumpulla. Tulisi paljon halvemmaksikin kuin talon lämmittäminen talvella.
On ollut, mutta mulla rautakuuri auttaa! 100mg päivässä, ja pari päivää ennen kuukautisia niiden ajaksi tauolle (itselläni on kuukautiskipuja ja rautahan pahentaa niitä).
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 15:26"]
Mä taas tykkään ihan älyttömästi tästä pimeästä! Tiestysti jotkut käytännön jutut on vaikeeta, kun en ole koskaan kotona päivänvalon aikaan (paitsi viikonloppuna) ja näillä tarkoitan esim. takapihan pyykkinarulle menoa, koira-aitauksen siivoamista, kun ei siis yksinkertaisesti näe. Mutta muuten on niin upeeta, kun on pimeää. Lenkillä kiva käydä, kun kukaan ei näe tai ainakaan tunne. Voi kääriytyä sellaiseen turvalliseen hämärään ja olla vaan ihan yksin omissa ajatuksissa kävellessä. Ja aamut... aah...! Tulee jo ihan joulufiilis kun on pimeetä ja hiljaista ja "yksin" maailmassa.
[/quote]
Noin mäkin hämärän, pimeän, kaamoksen ajan näen ja koen, ihanalta ja rauhoittavan lutuiselta kerta kaikkiaan! Entäs sinisen hetken unimaailmaa muistuttava tila! Wau, mahtavaa! Siis ei mitään kiirettä kesä!
Mjoo mutta olis kivempi ku olis lunta. Ei kurasäällä mikään sininen heki paljoa lohduta.
Minulle on tosi rankkaa, ollut varsinkin 30 vuoden iän jälkeen. Monena syksynä, tänäkin, olen havahtunut siihen että onkohan mulla syöpä tai jotain, kun olen niin loputtoman uupunut ja surumielinen. Sitten muistan, että ei hitto, taas alkaa 6 kk kaamosmasennushelvetti... Nykyisin alkaa jo lokakuussa ja jatkuu maaliskuulle. Puolet vuodesta pilalla. Ei auta vitamiinit ja kirkasvalolamppu vain ärsyttää ja tekee aggressiiviseksi.
Mulla alkaa tähän aikaan vuodesta aina masennus, ahdistus ja unettomuus. Nyt olen vihdoin varannut ajan lääkäriin näitä oireita hoitamaan. Olen yrittänyt pärjätä ilman lääkkeitä mutta en vaan jaksa enää!
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 15:49"]
Kyllä. Suomi on perseestä.
[/quote]
Maailma on sinulle juuri sellainen kuin millaiseksi sen tulkitset!
Mä toisaalta tykkään tästä tosi paljon, mutta toisaalta välillä en. Rankempia minusta ovat kevättalven ekat kovat auringonvalot ihan yhtäkkiä, jotka vielä kertautuvat hangista (jos kertautuvat). Silloin tuntuu siltä, että voisi silmiä siristellen palailla kuin kapinen murmeli takaisin pesäkoloon. Mutta tähän aikaan vuodesta tulee ainakin vietettyä parhaat kotoilupäivät, etenkin jos niihin kuuluu hyvin siivottu koti, hyvää itsetehtyä ruokaa, viiniä sekä kynttilöitä.
Te sentään saatte vertaistukea, jotka koette syksyn/talven ahdistavaksi/masentavaksi/väsyttäväksi. Mulle kevättalvi, kevät ja alkukesä ovat ihan hirveää aikaa, kun koko ajan on valoisaa, ihan liian kirkasta. Olen kamalan väsynyt, joinakin vuosina jopa masentunut maaliskuusta kesä-heinäkuuhun saakka kun on vaan liikaa valoa eikä edes pysty nukkumaan (ei auta pimeä makkari). Tätä ei juuri kukaan tunnu ymmärtävän.
Kun syksy saapuu ja tulee pimeää, saan voimani takaisin ja jaksan mitä tahansa.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 15:51"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 15:49"]
Kyllä. Suomi on perseestä.
[/quote]
Maailma on sinulle juuri sellainen kuin millaiseksi sen tulkitset!
[/quote]
Kyllä näillä kaamosoireilla on ihan fysiologinen tausta ja jos niitä saaviin kuuluu, ei siinä paljon auta psyykkaamiset että tämä pimeä maa on talvellakin ihana...
Kyllähän tämä kaamosväsymys on aika yleinen ilmiö. Itselläkin tippuu koneesta tehoja tuollainen parikymmentä prossaa syyspimeiden myötä. Masentuneisuudesta tai ahdistuneisuudesta en kärsi, elämäntavat ovat terveelliset.
Keväällä taas sitten joku laittaa virrat päälle. Pitäisi kai jonnekin palmun alle muuttaa..