Vierailija

Neliveto tietenkin lienee kalliimpi valmistaa, joten siksi kesti näin kauan sen tulo, vaikka olihan sitä aikojen alusta asti maastureissa.

Onko takaveto kaikista helpoin/halvin rakenne?

  • ylös 0
  • alas 0

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Alkuaikojen etuvedoissa ongelmana oli rakentaa riittävän kestävät ja riittävästi kääntyvät vetonivelet pyöriin, jotka sekä kääntyvät että vetävät.

  • ylös 13
  • alas 0
Vierailija

Etuveto yleistyi kun autoilu yleistyi -> kaikkien piti osata ajaa kelissä kuin kelissä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Nelivetoja ainakin helpompi tehdä sähköautoista, kun lisätään vain sähkömoottori renkaan yhteyteen...

Vierailija

Aika harva neliveto taitaa olla sellainen että kaikki vetää yhtä paljon, vaan niissäkin on painotuseroja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Etuveto yleistyi kun autoilu yleistyi -> kaikkien piti osata ajaa kelissä kuin kelissä

No jaa, sitä ajettiin kyllä takavetoisellakin aika pitkään...

Assburger

Vierailija kirjoitti:
Etuveto yleistyi kun autoilu yleistyi -> kaikkien piti osata ajaa kelissä kuin kelissä

Kyllä se syy oli valmistustekninen. Takaveto on yksinkertaisin ja halvin valmistaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etuveto yleistyi kun autoilu yleistyi -> kaikkien piti osata ajaa kelissä kuin kelissä

No jaa, sitä ajettiin kyllä takavetoisellakin aika pitkään...

Vaatii se silti taitoa enemmän. Ja jos oli liikennettäkin vähemmän niin saattoi onnistua useammalta.

Nykyään ei tietenkään ole enää merkitystä kun on elektroniset avustimet käytössä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Takaveto on auton hallinnan kannalta se paras ratkaisu.

Ehkä sinulle, joka olet keskimääräistä parempi kuski, mutta ei massoille.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Etuveto on halvin ratkaisu.

Kyllä. Lyhyt voimansiirtolinja, pienemmät vastukset ja siitä johtuva pienempi polttoaineen kulutus, ainakin periaatteesa.

Vierailija

Takaveto paras ratkaisu, mutta kalliimpi kuin etuveto. Etuveto tuli suosituksi vain ja ainoastaan siksi että on halvempi rakentaa, kun kone edessä. aluperäinen kupla oli takamoottorilla ja takavedolla, uudemmat kuplat etumoottorilla ja etuvedolla, uudet sähkö volkkarit taas takamoottorilla ja takavetoisia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Etuveto yleistyi kun autoilu yleistyi -> kaikkien piti osata ajaa kelissä kuin kelissä

Tai siis kaikilla piti olla varaa autoiluun. Etuvetohan on edullisempi valmistaa.

Vierailija

Takaveto on teknisesti helpoin toteuttaa. Siksi se tuli ensin. Etuveto taas säästää tilaa kun moottori saadaan eteen poikittain. Siksi se yleistyi kun autoilu yleistyi ja valmistettiin enemmän pieniä kompakteja autoja.

Neliveto on aina kalliimpi joten se yleistyi vasta kun ihmiset olivat valmiit maksamaan siitä.

Vierailija

Mikseivät edes urheiluautot olleet ennen nelivetoisia?

Eikö osattu rakentaa muskeliautojen voimaa kestävää nelivetoa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etuveto on halvin ratkaisu.

Kyllä. Lyhyt voimansiirtolinja, pienemmät vastukset ja siitä johtuva pienempi polttoaineen kulutus, ainakin periaatteesa.


Käytännössä kuitenkaan ei. Säästö tulee kun ei tarvitse erillistä perää, kardaania, niiden kiinnityksiä, jne.

Vierailija

Osa jankuttaa tuota, että etuveto on se halvempi ratkaisu. Siltähän se nyt näyttää, kun lähes kaikki perinteiset autot ovat niitä etuvetoja.
Kyllä se takaveto kardaaneineen oli se halvempi rakenne takavuosina.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mikseivät edes urheiluautot olleet ennen nelivetoisia?

Eikö osattu rakentaa muskeliautojen voimaa kestävää nelivetoa?


Turhaa tehon hukkaa ja painoa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mikseivät edes urheiluautot olleet ennen nelivetoisia?

Eikö osattu rakentaa muskeliautojen voimaa kestävää nelivetoa?

Ei osattu ajatella että siitä olisi hyötyä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Osa jankuttaa tuota, että etuveto on se halvempi ratkaisu. Siltähän se nyt näyttää, kun lähes kaikki perinteiset autot ovat niitä etuvetoja.
Kyllä se takaveto kardaaneineen oli se halvempi rakenne takavuosina.

Takaveto ei ollut halvempi missään etumoottorisessa. Takaveto on aina ollut tehokkaissa autoissa, koska teho ja etuveto ei sovi yhteen.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla