Vierailija

Sanoi, että hänen poika oli kaatunut, säikähtänyt ja tullut kertomaan hänelle. Ajatteli, että minunkin olisi hyvä tietää. Kiva, että kertoi.

Mun poika myönsi, että olivat juosseet autojen edestä ja perusteli sitä sillä, että se on jännää. Kun juttelin pojan kanssa, tuli ilmi, että hän ei oikeastaan edes ymmärtänyt, kuinka vaarallinen leikki tuo on. Hän muun muassa vetosi siihen, että pelaa jalkapalloa ja on nopea juoksemaan ja on autoissakin jarrut, jos ei ehdikään yli... Poika on kuitenkin "jo" 10v, joten olisi voinut ajatella hänen jo paremmin ymmärtävän. Onneksi mitään ei käynyt.

• ylös 52
  • alas 3

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Onneksi tosiaan mitään ei käynyt. Toivottavasti teit selväksi, että tuo on vaarallista ja tuollainen leikki pitää lopettaa heti. Liikenne ei ole leikkikenttä.

• ylös 37
  • alas 0
Vierailija

Niinhän sitä usein kuvittelee, että oma ei mitään hölmöä keksi... Samanlaisia ajattelemattomia hölmöjä ne sun omatkin pallerot on kuin ikätoverinsakin.

• ylös 36
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Näinhän se on, että vielä tuon ikäiset tekevät hölmöjä päätöksiä ja tarvitsevat paljon aikuisten tukea toimiakseen fiksusti. Itsekin olen lapsena tehnyt paljon tyhmiä juttuja. Hienoa että tämä vanhempi soitti sinulle, niin voitte nyt puuttua tilanteeseen.

Kyllähän sitä monesti miettii, että mitä kulkee niiden vanhempien päässä, joiden jopa 4-5-vuotiaat kulkevat itsekseen ilman valvontaa. Tuon ikäinen ei käsitä edes puolta siitä mitä sinun lapsi käsittää. Nykyään onneksi harvinaisempaa kun vertaa omaan lapsuuteen, ja niin ovat lasten onnettomuuksista johtuneet kuolematkin harvinaisempia.

Itse olen omien lasten antanut ulkoilla omakotitalon pihalla lyhyitä aikoja 5-6-vuotiaana ja vähän ennen koulua on alettu harjoitella lähipuistoon menoa yms. Nyt nuorin 9-vuotias ja en kyllä edelleenkään luota täysin järjen kulkuun, mutta on toki koulun aloitettua saanut kulkea paljon itsenäisesti. Silti mietin tuon luettuani, että voisivat kyllä viettää aikaa mieluummin kaveriporukalla aina jonkun kotona.

• ylös 14
  • alas 0
Vierailija

Tein isona lapsena (tyttö) samaa yhdessä kohtaa kaupunkia, mutta en aikonut jäädä alle, vaan menin kuitenkin ajoissa. Kuvittelin treenaavani nopeutta ja refleksejä. Mikä aivopesee lapset tekemään tuota, mistä se voi tulla? TV? Pieni kapinavaihe jos opettaja on ikävä luonne? Sitä on miettinyt joskus. Lapset voivat saada kyllä outoja ideoita.

• ylös 15
  • alas 0
Vierailija

Sanoisin, että koulun vika. Laita wilmaviesti opettajalle ja kunnan sivistyjohdolle opetus- ja kasvatustehtävän huonosti hoitamisesta.

• ylös 1
  • alas 21
Vierailija

"on autoissakin jarrut, jos ei ehdikään yli"

Voi pieni... Nyt vois olla ihan hyvä aika puhua lapselle siitä, että autokaan ei pysähdy kuin seinään.

• ylös 24
  • alas 0
Vierailija

Mun yks poika leikki ala-asteella samaa. Koulusta taisin tästä kuulla ja kyllä pelästyin. Meillä oli tiukka puhuttelu lapsen kanssa kotona. Ei sen jälkeen tuota enää tehnyt.

• ylös 13
  • alas 0
Vierailija

Ei tuon ikäiset osaa ajatella olevansa haavoittuvia ja kuolevaisia. Kuuluu just tuohon ikään tuollaiset uhkarohkeat leikit. Ei ollenkaan hyvä juttu, mutta kautta aikojen tuollaista hölmöä on harrastettu. Ihan omasta kokemuksesta puhun, enkä ole edes poika... Hyvä että asia kuitenkin tuli teidän aikuisten tietoon ja saitte puhuttua lapsille. Itse olen omat lapseni "pelotellut" jo etukäteen, koska olen itse tehnyt lapsena kavereiden kanssa todella vaarallisia juttuja. Jospa omat lapset eivät kokeilisi...

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Herkkiä nykyajan naperot, kun tuollaisesta tulee itku. Itse en missään nimessä olisi uskaltanut tuollaista äidilleni myöntää. Tukkapöllyä olisi tullut.

• ylös 1
  • alas 12
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ja viiden vuoden päästä tuokin Einstein ajaa mopolla muun liikenteen seassa

Ja siihen mennessä on tullut rutkasti lisää järkeä päähän. 10v on vielä pieni.

Vierailija

Kun vanhemmat tietäisivät puoliakaan, mitä kaikkea lapset hölmöilee... Yksi klassikko ainakin minun nuoruudessa oli, että hiivittiin bussin taakse jäisellä kelillä, otettiin takapuskurista kiinni ja liu'uttiin perässä ainakin seuraavalle pysäkille. Ihme että kaikki taisivat jäädä henkiin ja kasvaa aikuisiksi.

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Herkkiä nykyajan naperot, kun tuollaisesta tulee itku. Itse en missään nimessä olisi uskaltanut tuollaista äidilleni myöntää. Tukkapöllyä olisi tullut.

Minusta on hyvä, että lapset uskaltaa nykyään kertoa myös hölmöilyjään vanhemmille. Asiat tulee selvitettyä heti eikä ne jää painamaan mieltä. Ja tässäkin tapauksessa asiaan voitiin heti puuttua.

Ja se on hyvä merkki, jos on pelästynyt kaatumista ja siitä on tullut itku. Huomasi poika itsekin, että tuollainen leikki on typerä ja vaarallinen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ja jo nyt polkupyörällä muun liikenteen seassa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ja jo nyt polkupyörällä muun liikenteen seassa.

Alle 12-vuotiaat ajavat jalkakäytävillä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Minusta on hyvä, että lapset uskaltaa nykyään kertoa myös hölmöilyjään vanhemmille. Asiat tulee selvitettyä heti eikä ne jää painamaan mieltä. Ja tässäkin tapauksessa asiaan voitiin heti puuttua.

Ja se on hyvä merkki, jos on pelästynyt kaatumista ja siitä on tullut itku. Huomasi poika itsekin, että tuollainen leikki on typerä ja vaarallinen.

Just näin. Miten monelta mielipahalta itsekin olisi selvinnyt, jos olisi heti voinut selvittää mieltäpainavat asiat vanhempien kanssa.

Vierailija

Asun maalla pienen kylätien varressa. Tänne on vuoden aikana muuttanut muutama perhe, joilla ei ole mitään ymmärrystä siitä, että kylätie ei ole sama asia kuin pihakatu eli kylätiellä pelataan palloa, jopa vanhemmat ovat siinä mukana tai leikitään vaikka hippaa. Kun yrittää selittää, että tuo ei käy, tämä on tie, on vastaus aina sama: autoissa on jarrut, pitää osata ennakoida muu liikenne.

Jalkapallopeli ei ennen ollut liikennettä vaan liikuntaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
"on autoissakin jarrut, jos ei ehdikään yli"

Voi pieni... Nyt vois olla ihan hyvä aika puhua lapselle siitä, että autokaan ei pysähdy kuin seinään.

Ja äkkijarrutus on todella vaarallista auton sisällä oleville matkustajille, etenkin jos takana tulee toinen auto.
Sitä ei 10-vuotiaat varmaan ole osanneet ajatella.

Vierailija

Siis kaveri juoksi auton edestä tielle ja kaatui? Tuossahan olisi voinut käydä vaikka kuinka pahasti... :(

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.