Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Käytin yli 10 vuotta e-pillereitä. Lukuisia eri valmisteita käytin, ensin femodenia, sitten yazia ja lopulta qlairaa.
Halusin kuitenkin kokeilla olla ilman pillereitä, sillä tarvetta ehkäisyyn ei ollut ja halusin kokeilla, miltä tuntuisi olla ilman keinotekoisia hormoneita. Olen aika ailahtelevainen persoona ja ehkä mielialani vaihtelevatkin suuresti. Ajattelin, että tämäkin voisi tasoittua. Lisäks hiustenlähtö oli jo vuosia tosi rajua ja gyne ehdottikin, että voisin kokeilla olla ilman pillereitä.

Pari kuukautta meni hyvin, mutta sitten pamahti henkilökohtainen helvetti päälle. Olen joka kuukausi tiettyyn aikaan kuusta (juuri ennen kuukautisia) n. viikon aivan itsemurhafiiliksissä. Minulle laukesi myös pakko-oireilua ja ulkonäöstä murehtimista, tällaisia ei ole siis _koskaan_ ikinä aiemmin elämässäni ollut. Olen lueskellut ja oireeni viittaavat hyvin hankaliin PMS oireisiin. Olen pohtinut jo sitäkin, että onko peräti PMDD:n puolella tämä. Mieliala muuttuu kuukautiskierron mukaan kuin nappia painamalla. Mukaan ovat tulleet myös hirveät ovulaatiokivut ja kaikenlaisia muita ihan ihmeellisiä vaivoja. Hiustenlähtökään ei ole helpottunut.

Muilla ollut samaa? Jos on, niin kauanko kesti ja tasoittuiko vaikutukset ikinä, vai palasitteko pillereihin?

• ylös 23
  • alas 1

Sivut

Kommentit (30)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Käytin pillereitä 18-28 vuotiaana. En huomannut mitään muuta muutosta lopettamisesta kuin seksuaalisten halujen kasvun. Kuukautiset olivat tunnin tarkat pillereiden kanssa ja ilman pillereitä tulivat 2 vrk tarkkuudella. Tulin myös helposti raskaaksi pillereiden jälkeen.

• ylös 11
  • alas 3
Vierailija

Just meinasin tehdä aloituksen "30-vuotiaat, PMS ja ehkäisypillereiden aloittaminen?"

En enää tiedä miten päin olisin kun sekoilen niin paljon. Olen ollut jo yli vuoden ilman pillereitä eikä helpota. Minäkin epäilen tuota PMDD osastoa, koska olen niin hullu ja nimenomaan kuin nappia painamalla. En seuraa kuukautisiani mitenkään, joten sitten kun ne varsinaisesti alkaa, tajuan että jaa tämänkö takia olin taas ottamassa eroa miehestäni... EI oikein meinaa enää jaksaa, onko ainut vaihtoehto aloittaa pillerit uudestaan?

N33

• ylös 14
  • alas 0
Vierailija

Hiukan samoja oireita ollut ilmoilla, mutta olen muuten kyllä nauttinut hormonittomasta elämästä. Olen alkanut syödä säännöllisesti macaa, tuntuu että se ehkä hiukan tasaa PMS oireita. Tai sitten plasebo-vaikutus. Mutta mitä väliä kun olo on parempi.

Aluksi hieman säikähdin mielialan heilahteluja, mutta aloin ymmärtää sitten paremmin omaa kiertoa kun 1-2pv päästä siitä kun mieli oli ihan musta alkoi menkat. Nyt osaan olla hereillä ne muutamat päivät ennen menkkoja ja yrittää käyttäytyä ja puhallella mielessä jos vaikka joku miehen touhu alkaa liiaksi ärsyttää.

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Mulla kesti n. puoli vuotta, että tilanne normalisoitui pillereiden jälkeen. Söin niitä varmaan 15 vuotta. Mulla ei tosin ollut kuin näppyjä naamassa. Kuukautiskierto tosin on edelleen vähän epäsäännöllinen, ennen pillereitä säännöllinen.

Vierailija

Söin pillereitä miltei 20 vuotta. Lopettaminen oli elämäni parhaimpia päätöksiä siitä huolimatta, että nyt saan kärsiä ovulaatiokivuista ja viikon kestävästä, ajoittain aika pahoistakin, PMS-oireista. Parempi tämä on, kuin se 20 vuoden usvaisuus, jatkuva ahdistus ja kyvyttömyys tunnistaa omia tunteitaan.

Vierailija

Söin e-pillereitä n. 15 vuotta yhtäjaksoisesti. Kun lopetin nelikymppisenä, alkoivat iho ja hiukset rasvoittumaan taas teinivuosien tahdilla. En ollut oikein tajunnutkaan, että pillerit vaikuttivat noihin ominaisuuksiin niinkin paljon. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Muutama kuukausi meni ja helpotti.

Voi ei, minulla menossa jo viides kuukausi, eikä loppua näy. Toisaalta lyhyt aika kai tuo viisikin kuukautta on loppupeleissä...

Vierailija

Itse söin pillereitä n. 18 vuotta Diane novaa. Lopettamisesta ei mitään muita oireita, kuin akne. Siihenkin olen syönyt pari kertaa Roaccutan-kuurin pillereiden aikana.

Lopetin pillerit raskaustoiveen takia ja siksi en tuota aknekuuria voi syödä heti perään.

Sinulla on käynyt paska tuuri, jos on ollut piilevänä tuo vaiva pillereiden alla. Itselläni on tuo hormonaalinen akne, joka pulpahti taas pintaan, kun lopetin pillerit.

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Mullakin viides kuukausi menossa ilman pillereitä.

Alkuun oireina oli hiusten rasvoittuminen ja vatsan turvotus.

1-2kk lopettamisesta lihoin jonkin verran mutta nyt taas paino samoissa lukemissa kuin aikaisemminkin.

3kk ei mainittavia oireita

4-5kk hiukset taas alkaneet rasvoittumaan ja niitä lähtee aika paljon. Naama on kamalassa kunnossa ja noin viikko ennen kuukautisia tosi pahat pms oireet.

Mutta eiköhän tää tästä pikkuhiljaa :) Olo on kuitenkin paljon pirteämpi kuin aikaisemmin joten en enää halua palata pillereitä syömään.

Vierailija

Hui! Itse olen ollut nuoruuttani lukuun ottamatta luomuna. PMS oireet on, jolloin olen hieman normaalia herkempi ja makeanhimo on valtava. Pillereiden aikaan taas todella itkuinen, joten se oli syy lopetukseen. Jännä kuulla kokemuksia toisinpäin. Jaksuhalit :)

Vierailija

Itse sain avun rajuihin pms oireisiin pätkäpaastosta ja kahvin välttelystä. Ovulaation jälkeen progesteronia häiritsee jos 1) insuliini+glukoosi pyörii verenkierrossa liian pitkään 2) kofeiinin puoliintumisaika on tuplat verrattuna normaaliin (eli jos juot mukillisen kahvia eli 2 kuppia keittimen mitan mukaan niin todellisuudessa tämä on naisen kehossa 2 mukia/4kuppia)

Jatkuva insuliinintuottaminen vie tilaa naishormooneilta toimia oikein. Tämä vaikuttaa munasarjoihin. Kokeile vaikka silleen ovulaatiosta kuukatisten alkuun, että syöt vain 3 ateriaa päivässä ja minimoi hiilihydraatit. En tarkoita täyttä ketoosia, mutta älä syö leipää esimerkiksi ja sokeriherkut kannattaa jättää kokonaan pois. Ateria voi olla vaikka pari perunaa, liha/kasviproteiinikastike ja reilunkokoinen viheraalaattilisuke. Tämän lisäksi nappaile vaikka 50-75mikrogrammaa D-vitamiinia päivittäin sekä B-vitamiinilisää. Kokeile ainakin, tällä ei ole huonoja terveysvaikutuksia etkä menetä mitään.

Vierailija

Seed cycling tasapainottaa hormoonitoimintaa. Kannattaa lukea muitakin vinkkejä aiheesta kuinka ihan ruokavaliolla tuon saa kuriin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Seed cycling tasapainottaa hormoonitoimintaa. Kannattaa lukea muitakin vinkkejä aiheesta kuinka ihan ruokavaliolla tuon saa kuriin.

Onko tämä ihan humpuukia, vai oikeasti hyvä metodi?

-ohis

Vierailija

Tämä ei ole nyt vastaus kysymykseen, mutta eikö kannattaisi harkita pillereiden hommaamista uudestaan. Ehkäpä pillerit veisi ikävät oireet pois.

Vierailija

Söin parikymmentä vuotta pillereitä vaihtelevasti. Viimeiset vuodet vaihtelin kovempien endometrioosioireiden (ilman pillereitä) ja ilman seksuaalisia haluja (pillereiden kanssa) välillä.

Ensimmäisen 10 vuoden aikana en huomannut mitään eroa. Raskaudet, ikä ja etenevä endometrioosi teki muutokset. Koskaan en pytynyt olemaan ilman pillereitä niin pitkään, että osaisin sanoa tasaantuuko tilanne. Joten talvisin olin mielummin ilman kipuja ja kesäisin vähän viriilimpi. 

Nyt olen ikuisesti sinkku, mutta kivuttomampi kiitos kierukan. 

Sivut