Sivut

Kommentit (102)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi adhdasperger raivoaa siitä että hampaanpesu jäi välistä? Yleensä joutuu sotimaan lapsia hampaanpesulle.

Mun pojalle on ihan todella tärkeää, että on selvät rutiinit, jotka toistuu aamusta toiseen. Kun tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu, niin on niin paljon helpompi olla. Nythän se ongelma tuli siitä, kun ruoan jälkeen yleensä on käynyt vielä uudelleen vessassa jos on ollut tarve ja alkanut pukemaan ulkovaatteet päälle ja mennyt ulos leikkimään ja odottamaan taksia. Nyt kun ei ollutkaan pessyt hampaita ja yritin ehdottaa sitä aamupalan jälkeen niin koko aamurutiini meni pilalle ja siitä se raivoaminen syntyi.

Eli kyllä meillä pesee hampaat mielellään joka aamu ja ilta. Se on yksi rutiini, joka luo pojalle selkeyttä arkeen. Ap

• ylös 37
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi adhdasperger raivoaa siitä että hampaanpesu jäi välistä? Yleensä joutuu sotimaan lapsia hampaanpesulle.

Mun pojalle on ihan todella tärkeää, että on selvät rutiinit, jotka toistuu aamusta toiseen. Kun tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu, niin on niin paljon helpompi olla. Nythän se ongelma tuli siitä, kun ruoan jälkeen yleensä on käynyt vielä uudelleen vessassa jos on ollut tarve ja alkanut pukemaan ulkovaatteet päälle ja mennyt ulos leikkimään ja odottamaan taksia. Nyt kun ei ollutkaan pessyt hampaita ja yritin ehdottaa sitä aamupalan jälkeen niin koko aamurutiini meni pilalle ja siitä se raivoaminen syntyi.

Eli kyllä meillä pesee hampaat mielellään joka aamu ja ilta. Se on yksi rutiini, joka luo pojalle selkeyttä arkeen. Ap

Ja vielä täällä vaan palstailet. Eikö sun pitäs nyt olla jo nukkumassa? Taidat olla rölli.

Aloituksessa ap.kertoi kyllä olleensa yövuorossa. Itse taidat olla pahanilmanlintu.

• ylös 20
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälittää tuo sun keskimmäinen... :(

Niin se säälittää muakin. Itsekseen herää ja tekee aamutoimet. On tosi omatoiminen. Joskus olen hänen kanssaan tästä jutellut ja on suoraan sanonutkin, että ei halua häiritä mua, koska pikkuveli tarvitsee mua enemmän. Tuosta tuli niin paha olo sisäisesti. Poika oli 9 tai 10 kun ilmoitti, että hänelle ei tarvitse tehdä aamupalaa tai eväitä kouluun vaan tekee sen itse ja voi tehdä myös veljille samalla... Siis voitteko kuvitella. Ei se noin voi mennä. Voin sanoa että itselleen on saanut tehdä, mutta veljille en ole laittanut tekemään ikinä ruokaa. Ei hänen pidä ottaa vastuuta tuolla tavalla tai kokea että hänen pitäisi mua jotenkin auttaa tai tuntea huonoa omaatuntoa jos tarvitsisi mua aamulla... Kerran oli unohtanut pyytää koulukuvauslomakkeeseen illalla nimen eikä aamulla uskaltanut häiritä mua ja siitä tuli koulussa paha mieli, kun ei ollutkaan sitä nimeä... Huhuh. Herättipä taas tunteita... Ap

Eväitä kouluun? Eikö siellä enää tarjota ruokaa.

Tarjotaan toki, mutta se syödään koulussa niin aikasin. Ala-asteella pojalla taisi olla 10-11 välillä ruokailu, tarkkaa aikaa en muista. Mutta jos päivä jatkui 14 asti ilman mitään välipalaa niin ei se toimi. Pojan ala-asteella oli pitkinä päivinä eväsvälkkä, jolloin sai syödä omia eväitä luokassa yhdellä välitunnilla.

Nyt yläasteella syö edelleen välipalaa, koska edelleen ruokailu aikaisin, kasvava poika ja koulua kolmeen. Tarvitsee energiaa, että jaksaa. Ap

• ylös 22
  • alas 0
Vierailija

Eväitä kouluun? Eikö siellä enää tarjota ruokaa.[/quote]

Kasvava lapsi tarvitsee myös iltapäivällä haukattavaa,voi olla treenit,eikä ehdi välillä kotiin,ja rankan harkan jälkeen tarvii palauttavaa nopsaan

TAI voi olla koulukyyti tyyliin lähtee klo 16:00

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Jos sille on rutiinit tärkeitä miksi se ulkoistaa niiden noudattamisen muille? Eikö 11v osaa itse noudattaa selkeitä rutiineja.

• ylös 1
  • alas 18
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ja vielä täällä vaan palstailet. Eikö sun pitäs nyt olla jo nukkumassa? Taidat olla rölli.

Voi kun voisikin heti mennä töiden jälkeen nukkumaan, mutta voit kuvitella, että tuollainen taistelu saa kropan ylikierroksille eikä uni tule vaikka väsyttää. Nyt pikkuhiljaa alkaa väsy tulemaan, kohta varmasti tulee jo unikin. Ap

• ylös 26
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tuo, eiks ne legot nimenomaan kannata pestä aina ruokailun jälkeen.

• ylös 0
  • alas 25
Vierailija

Vierailija][quote=Vierailija][quote=Vierailija kirjoitti:
Miksi adhdasperger raivoaa siitä että hampaanpesu jä

Jos sille on rutiinit tärkeitä miksi se ulkoistaa niiden noudattamisen muille? Eikö 11v osaa itse noudattaa selkeitä rutiineja.

jos et ymmärrä asiasta mitään niin autismiliiton sivuilla on asiasta lisää!

• ylös 23
  • alas 0
Vierailija

Onko Asperger sinun  vai miehesi suvusta? Jos sinun, itselläsi voi olla samaa kapeaa asennetta ja tilannetajun puutetta, joka vaikeuttaa tilannetta. Perheneuvola?

• ylös 2
  • alas 18
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tuo, eiks ne legot nimenomaan kannata pestä aina ruokailun jälkeen.

Se on myytti. Harjaaminen kuluttaa hampaan pintaa, jos on just syönyt jotain hapanta. Parempi olosi vesi ja purukumi. Näin hammaslääkäri minua ohjasi.

• ylös 19
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
On ne lapset niin ihania ja niin lyhyen aikaa pieniä ja kyllä sitten helpottaa kun menevät kouluun ja kolmas menee siinä joukon jatkona. Vai miten se oli? 

Vai oliko se niin, ettei yhtä samanlaista perhettä ole ja lasten ikä ja lukumäärä ei kerro vielä yhtään mitään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, mä ehkä olen hiljaa omasta aamustani kun väänsin 11-vuotiaan kanssa siitä, pitääkö pipo laittaa päähän vai ei... Koita jaksaa ap, sun aamu kieltämättä kuulosti raskaalta.

Eikö 11v muka vielä osaa laittaa pipoa päähän eteisessä ja ottaa nurkan takana pois?

No heh. En ole tuo jolle kommentoit, mutta eihän useinkaan näissä teinien ja esiteinien kanssa tapahtuvissa aamuväännöissä suinkaan ole kysymys siitä piposta tai hampaiden pesusta. Vaan siitä että teiniä väsyttää/laiskottaa/ärsyttää/kaikkia näitä yhtä aikaa, ja se äiti sattuu olemaan siinä varaventtiilinä, johon voi purkaa sen negatiivisen tunteen.

Ja oikein iso voimahali ap:lle! Koeta ajatella että kyllä se vielä joskus helpottaa. Ja kun olet syönyt ja juonut kahvin niin mene sinne sänkyyn nukkumaan! Vaikka tuntuisi ettet saa nukuttua, niin silti. Omasta kokemuksesta tiedän että yövuoron jälkeen on tosi helppo jäädä palstalle/lehteä lukemaan tai jotain muuta tekemään koomassa kun aivot käy tahmeasti. Mutta on tosi tärkeä nukkua, et muuten jaksa! Ja vaikka uni ei ihan heti tulisikaan niin ajattele niin, että ainakin kroppa ja aivot saa levätä, kun vain makaat sängyssä etkä ajattele mitään.

• ylös 20
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälittää tuo sun keskimmäinen... :(

Niin se säälittää muakin. Itsekseen herää ja tekee aamutoimet. On tosi omatoiminen. Joskus olen hänen kanssaan tästä jutellut ja on suoraan sanonutkin, että ei halua häiritä mua, koska pikkuveli tarvitsee mua enemmän. Tuosta tuli niin paha olo sisäisesti. Poika oli 9 tai 10 kun ilmoitti, että hänelle ei tarvitse tehdä aamupalaa tai eväitä kouluun vaan tekee sen itse ja voi tehdä myös veljille samalla... Siis voitteko kuvitella. Ei se noin voi mennä. Voin sanoa että itselleen on saanut tehdä, mutta veljille en ole laittanut tekemään ikinä ruokaa. Ei hänen pidä ottaa vastuuta tuolla tavalla tai kokea että hänen pitäisi mua jotenkin auttaa tai tuntea huonoa omaatuntoa jos tarvitsisi mua aamulla... Kerran oli unohtanut pyytää koulukuvauslomakkeeseen illalla nimen eikä aamulla uskaltanut häiritä mua ja siitä tuli koulussa paha mieli, kun ei ollutkaan sitä nimeä... Huhuh. Herättipä taas tunteita... Ap

Eväitä kouluun? Eikö siellä enää tarjota ruokaa.

Jos lounas on kello kymmenen ja koulu loppuu 15.30 niin ehtii siellä uudestaan tulla nälkä.

ohis

• ylös 11
  • alas 1

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.