Menin sitten katsomaan sen S.Jobbs-leffan enkä tajua että miten...
Katsoin ilman tekstejä puolihuolimattomasti sen Steve Jobbs-leffan. Ei siinä mitään, mies oli kova johtaja ja sai muista ihmisistä irti vaikka ja mitä.
Kysymys, jota aloin pohtia ja jota en siis tajua: Että miten ne ensimmäisten applejen tekijät siis tiesi että ne haluaa rakentaa siis tietokoneen? Mitä ne siis etsi? Miten ne siis tuli ajattelleeksi, että "olisipa kiva kun olisi semmoinen tietokone, josta voisi hakea tietoa nopeasti eikä tarvitse enää mennäkään kirjastoon tai arkistoihin"? Miten semmoista voi haaveilla, jota ei ole ikinä ollut missään muodossa olemassakaan?
En osaa tätä kysymystä varmaan oikein muotoilla.
Nehän tiesi jo että on olemassa radioaaltoja, ja ne oli teevee ja suorat lähetykset näissä.
Mutta miten ne tiesi alkaa suunnittelemaan tietokonetta KAIKILLE ihmisille? Siinä leffasahan kertotaan sitten kilpailusta ja firman ajamisesta paremmaksi ja paremmaksi, mutta siinä ei sinänsä ole mitään uutta.
Sitten ne vaan rakenteli ja paranteli sitä tietokonetta ja teki siitä pienemmän ja pienemmän. Mutta mistä ne alunperin alkoi ajatella, että rakennetaanpa tästä tietokone ja myydään sitä kaikkialle.??
Ehkä kysymys on mulle liian iso edes alkaa ajatella. Voi olla niinkii. Olen sitä ikäluokkaa, että kirjoitin seminaarityöt sähkökirjoituskoneella. Olin kesätöissä sairaalassa jossa kirjoittelin sairaskertomuksia sähkökirjoituskoneella. Siinäpä sitä tekniikkaa. Muistan hämärästi, että jossakin laitoksella oli 1980-luvun alussa tietokone, mutta en muista kyllä yhtään että mitä sillä olisi tehty.
Lueskelen tässä aluksi tuota wikipediaa ensimmäisistä tietokoneista, mutta ne puhuu vaan matematiikasta ja laskutoimituksista. Sieltäkö se idea sitten on lähtenyt?
Et siis joo todellakaan ole katsonut sitä elokuvaa tai ainakaan ymmärtänyt siitä mittän.
Ihan tiedoksesi että Jobs ja Wozniak EI keksineet tietokonetta!