Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Haluaisin käytännöllisiä neuvoja unirytmin korjaamiseen ja siis unettomuuteen (lääkkeettömään) hoitoon koska olen itse yrittänyt jo monia tapoja.

Ongelma on siinä että menen yhä myöhemmin nukkumaan - kuuma kesä pahensi asiaa kun oli vaikea nukkua ja viileni hiukan yöksi - mutta tilanne on se, että nukun noin 4 tuntia ja herään, käyn vessassa pissalla ja varsinkin jos katson puhelinta niin on vaikea saada unenpäästä kiinni.

Sitten makailen horroksessa noin tunnin, siis en nuku, mutta en halua noustakaan, koska en pärjää niillä neljän tunnin unilla, onneksi sitten nukahdan ja nukun ehkä heräillen sen 2-4 tuntia, mutta pätkissä.

Herään siis klo 12 tai klo 1 iltapäivällä, mikä on nolo salaisuus! Minulla on jatkuva etätyö joten olen jotenkin saanut peitettyä tämän, mutta en vastaa aamupäivällä viesteihin tai puheluihin vaikka pitäisi, ja jos vastaan, niin sitten en taas saa nukuttua sitä aamupäivän pätkää.

Haluaisin herätä aamulla, mutta koska rytmi on ollut sekaisin jo pitkään, en ole osannut korjata sitä.

Sitten loppuiltapäivästä, varsinkin jos ollut vain se 4 tuntia unta tai ne muutaman tunnin pätkät aamupäivällä, tulee kaatoväsymys, että meinaan nukahtaa kesken sähköpostiin vastamisen, ja joudun ottamaan torkut, ne taas sitten venyvät joskus 1-2 tuntiin koska en pysty heräämään.

Ja sitten virkistyn loppuillasta ja jatkan töitä siinä klo 20 aikaan ja vaikka ajattelen mennä - siis yrittää unta puolenyön aikaan, olenkin aivan virkeä ja hyvä työvire ja kun on hiljaista saan aikaan, ja sitten se kello onkin klo 4 aamuyöstä kun alkaa nukuttaa.

Haluaisin nukkua tarvitsemani 7,5 - 8 tuntia yhtäjaksoisesti ja herätä noin klo 8 aamulla.

Olen keski-ikäinen ja vaikuttavana tekijänä varmaan myös estrogeenin mataluus (en voi ottaa korvaushoitoa sattuneesta syystä) ja lievää masennusta koska en lepää kunnolla ja liian paljon somea koska kotona työt.

Tietysti kilpirauhanen ei toimi kunnolla kun en nuku kunnolla, ja siihen on lääkettä, mutta koska en nuku kunnolla enkä ajoissa, niin tietysti on tullut verenpainetta ja lievä ylipaino ei laske, vaikka ruokailu on terveellistä ja liikuntaakin on.

Olen itse diagnosoinut uniapnean ja ajelin hankkia kiskon, koska luin, että moni on saanut ihan peruskiskosta apua.

Kaikki nämä liittyvät toisiinsa, ja ajattelin, että jos saisin nukkumisen kuntoon niin nämä muut ongelmat hoituisivat siinä sivussa.

En käytä alkoholia lainkaan enkä muita lääkkeitä.

Miten te muut olette onnistuneet? En halua jatkaa näin.
Alueellani terveyskeskus ei toimi tehokkaasti en usko että saisin sitä kautta apua, eikä varaa uniklinikoihin.

Miten siis siirtää nukkumaanmenoa, niin että valvon päivän ja nukun yön, enkä toisinpäin?

  • ylös 21
  • alas 2

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Ap: Summa summarum:

nukuttaa vasta klo 4 tai 5 aamuyöstä, herään neljän tunnin päästä ja jatkan pätkissä. Alkuillasta kaatoväsymys, torkut jotka venyvät 1-2 tuntia horroksessa ja työvire paras myöhään illasta ja yöllä. Ja kierre jatkuu. En käytä alkoholia. 

  • ylös 12
  • alas 0
Vierailija

Olen itse saanut rytmin kohdalleen valvomalla päivän ja menemällä sitten haluttuun aikaan nukkumaan.

  • ylös 28
  • alas 2
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ei sitä "korjaa" millään jos ilta ihmisiä. Itse takkusin vuosia päiväväsymyksen kans vuorotöissä. Aamuvuorot yhtä helvettiä. Lukemattomia kertoja tuli yritettyä rytminsiirtoa. Eihän tuo onnistu, kun vuorot vaihtuu joka viikko. Nykyään teen pelkkää iltaa ja saan vihdoin nukkua 7-8h/yö ja herään yleensä ilman kelloa. Ja uniapnea on kans. Cpap kone auttaa, muttei se mitää taivasta ainakaan minulle avannu. Eli järjestele tai vaihda työt niin että saat elää sillä rytmillä mikä on annettu. Muuten kuljet puolivaloilla loppuikäs.

  • ylös 28
  • alas 0
Vierailija

Itsellä auttoi estrogeeni. Ihanaa nukkua 6-7h katkeamatonta yöunta. Päivällä en ole enää sumussa ja muisti on palautunut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei sitä "korjaa" millään jos ilta ihmisiä. Itse takkusin vuosia päiväväsymyksen kans vuorotöissä. Aamuvuorot yhtä helvettiä. Lukemattomia kertoja tuli yritettyä rytminsiirtoa. Eihän tuo onnistu, kun vuorot vaihtuu joka viikko. Nykyään teen pelkkää iltaa ja saan vihdoin nukkua 7-8h/yö ja herään yleensä ilman kelloa. Ja uniapnea on kans. Cpap kone auttaa, muttei se mitää taivasta ainakaan minulle avannu. Eli järjestele tai vaihda työt niin että saat elää sillä rytmillä mikä on annettu. Muuten kuljet puolivaloilla loppuikäs.

Kiitos hyvästä vinkistä, olen illanvirkku toki, mutta minulla on koko elämän ollut ihan ns. "normaali" unirytmi joka minulla tarkoittaa klo 12-8. 

Pidän itse huolen että saan tarvittavat tunnit koska muuten mikään ei suju ja lyhyet unet aiheuttaa mielialan laskua.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itsellä auttoi estrogeeni. Ihanaa nukkua 6-7h katkeamatonta yöunta. Päivällä en ole enää sumussa ja muisti on palautunut.

Itsekin käytin aikanaan laastari ja se tosiaankin auttoi, nyt en voi ottaa mitään hormoneja.

Pieni annos melatoniinia auttaa jonkun verran että tulee uni ja saan ne neljä tuntia putkeen.

Vierailija

Ulkoilu illalla, kevyt liikunta, tukevahko ateria muttei rasvainen, sokerinen tai maustettu, jotain sulavaa mutta saa vatsan täyteen. Itselle sopii puurot.

Vierailija

Aamulla herätys klo 5. Lenkki ja aamupala, aloitat työt klo 7. Voit lopettaa työt klo 15 jos on liukuva työaika tai miten ne sitten ovatkaan. Uni tulee väkisin klo 21. Tätä aamulla 5 herätystä jatkat jonkun aikaa. Sitten voit siirtää herätystä klo 7:ään ja tuntuu, että saat nukkua tosi pitkään. Olen kokeillut, toimii. Auttaa siihen, että ei saa illalla unta, ja valvoo vaikka kuinka myöhään. Tässä on tietysti se sokki elimistölle aluksi, mutta illalla on kerta kaikkiaan niin väsynyt, että uni tulee, eikä pysty enää valvoskelemaan.

  • ylös 11
  • alas 7
Vierailija

Mulla sama ongelma. Ainoa mikä auttaa on se, että nukkuu jonain yönä vaan sen 4 tuntia ja pakottaa itsensä ylös klo. 8 aamulla, eikä ota iltapäivästä päikkäreitä. Ihan varmana nukuttaa seuraavana yönä. Nuo päikkärit on pahimpia, vievät seuraavan yön unet takuuvarmasti. On vaan pakko kiduttaa itseään sen yhden päivän, niin rytmin saa kuntoon.

  • ylös 16
  • alas 1
Vierailija

Mulla auttoi melatoniini 5 mg. Saa 10 kpl ilman reseptiä apteekista , mulle lääkäri kirjoitti reseptin. Kannattaa kokeilla , on luontaistuote.

Vierailija

Laita kello soimaan klo 7:00. Mene nukkumaan kun väsyttää. Nouse ylös herätyskellon soidessa riippumatta siitä nukuitko tarpeeksi vai et. Toista. Yritä säätää nukkumaanmenoaikaa kohti sellaista että saat nukututa riittävästi.

Vierailija

Olen ollut vuorotöissä ja silloin muutin rytmiä yövuoron jälkeen niin, että nukuin sellaiset viisi tuntia ja sen kautta pääsi sitten takaisin iltarytmiin, joka mulla oli juuri tuo ap:n normaali 24-08 nukkuminen. Eli kokeilisin lyhentää niitä unia. Toki tuo, mitä ap kuvasi, että herää neljän tunnin jälkeen eikä saa unta ja sitten menee torkut pitkäksi jne sekoittaa pakkaa aika pahasti.

Se uniapnea kannattaa ottaa vakavasti. Miehelläni se on, nukahteli töissäkin jos jotain ohjelmanpätkän kääntämistä piti odotella. Kotonakin nukahteli illalla lepotuoliin miten sattui. Havahtui tilanteeseen vasta, kun oli nukahtanut läppäri sylissä ja jalkaan tuli palovamma. (Siinä oli jo ennestään palovamma ja ihosiirre, siksi herkempi iho ja paloi läppärin kanssa housujen läpi.)

Mies meni lääkäriin ja sai kotiin sen laitteen, jolla unta tutkitaan ja mitataan. Hällä oli yli 80 katkosta tunnissa. Sai CPAP-laitteen ja on kuvaillut, että ihan kuin uusi elämä olisi alkanut. Jatkuva väsymys lähti pois eikä enää nukahtele miten sattuu. Luontainen rytmi hänellä on myöhäinen, eli helposti saattaa kukkua aamuneljään ja välillä kukkuukin. Mökillä jotenkin on pysynyt helpommin säällinen rytmi kuin kaupungissa, en tiedä onko se ympäröivä luonto vai mikä siihen vaikuttaa. 

Mutta sanoisin että se uniapnea kannattaa hoitaa ihan oikeasti ja käydä lääkärin vastaanotolla. Kyllä se lääkäri sitten tutkimusten jälkeen osaa sanoa riittääkö se kisko vai tarvitaanko järeämpiä toimia. 

Jos sitä unta ei saa millään yhtäjaksoiseksi, niin ehkä lohduttaa tieto siitä, että tällainen putkeen nukkuminen on verrattain tuore juttu ihmiskunnan historiassa. Ja joissain kulttuureissa nukutaan vieläkin pätkissä. Jos se ei itseltä millään onnistu, niin ei kannata tehdä ongelmaa siitä, että tekee työtä omituiseen aikaan. Teitä yökukkujia on paljon! Se, että pitäisi aamulla herätä ja saada ne työt tehtyä ennen neljää on vain yhteiskunnassamme oleva normi, mutta ei se ole ainoa oikea tapa, saati että toimisi kaikille. Jos oma työ on sen kaltaista, että tehdään etänä ja pitkälti itsenäisesti (eikä ole palavereja pitkin päivää), niin on ihan ok tehdä sitä työtä omassa rytmissä ja silloin kun se sujuu parhaiten. 

  • ylös 13
  • alas 0
Vierailija

Komppaan tättä cpappia. Totutteluun voi mennä kuukausia, mutta siitä on valtava apu jos kärsii uniapneasta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei sitä "korjaa" millään jos ilta ihmisiä. Itse takkusin vuosia päiväväsymyksen kans vuorotöissä. Aamuvuorot yhtä helvettiä. Lukemattomia kertoja tuli yritettyä rytminsiirtoa. Eihän tuo onnistu, kun vuorot vaihtuu joka viikko. Nykyään teen pelkkää iltaa ja saan vihdoin nukkua 7-8h/yö ja herään yleensä ilman kelloa. Ja uniapnea on kans. Cpap kone auttaa, muttei se mitää taivasta ainakaan minulle avannu. Eli järjestele tai vaihda työt niin että saat elää sillä rytmillä mikä on annettu. Muuten kuljet puolivaloilla loppuikäs.

Tämä. Omaa kronotyyppiä eikä itselle ominaista unentarvetta voi muuttaa.

  • ylös 10
  • alas 1
Vierailija

Itsellä ongelma, että heräilen yöllä ja vaikea saada unta sen jälkeen, saatan valvoa esim. 2-5 välillä ja ylös pitäisi nousta 6.30, että ehtii aamutoimet ja töihin. Tänä aamuna heräsin itsestään jo ennen kuutta ja ehdin tähänkin, kun aamutoimet on kaikki jo tehty, töihin lähden menemään tänään 7.15, yleensä menen kahdeksaan ja silloin riittää että lähden 7.45, lyhyt matka. 

Vastaan vain, mitkä asiat itselläni lisää unettomuutta ja mitkä taas saavat nukkumaan hyvin. Viime yönä nukuin hyvin. Hyvään nukkumiseen auttaa usein nämä, mitkä eilenkin tapahtui

- ruokana kasviksia ja kanaa, ei hiilareita

- pieni iltapala, porkkana, noin seitsemän maissa

- kävelylenkki 19 maissa

- tietokoneen pistin kiinni jo 20 enkä ollut kännykällään sen jälkeen

Huonosti nukun jos

- syön paljon hiilaripitoista ruokaa ja liikaa

- syön liian vähän päivällisaikaan enkä syö mitään sen jälkeen, saatan herätä nälkään, mutta liian raskas tai jauhoinen iltapala väsyttää

- en liiku lainkaan illalla

- liikun liian myöhään illalla, tämä on kyllä omalla kohdallani sääntö, joten jätin kaikki 19.30 jälkeen alkavat ryhmäliikunnat jo aikoja sitten pois, ainoastaan kevyt kävelylenkki tähän aikaan. Nykyään tosin jumppaan vain kotona tai ajan kuntopyörällä, kun juuri ennen koronaa sanoin salijäsenyyden irti aikomuksena vaihtaa toiselle, mutta enpä ole vielä siihen toiseen liittynyt

- olen koneella tai kännykällä liian myöhään, joten pyrin nykyään sammuttamaan aina 20. Televisiolla taas en ole omalle kohdalleni huomannut mitään vaikutusta, saatan nukkua ihan hyvin vaikka katson televisiota vaikka 22 saakka, samoin yöllä uni tulee kun katson vähän aikaa telkkua. Kännykän selailulla on negatiivinen vaikutus ja konetta en koskaan yöllä avaa. Tosin televisiosta valitsen aina illalla ja yöllä "rauhallisia" ohjelmia, eli ei mitään toimintajännäriä. Esim. asunnon etsijät siellä sun täällä on hyvä nukuttaja

Nämä ovat vain omia kokemuksiani, jollain toisella toisin. 

Vierailija

Suosittelen kyllä lyhytaikaista lääkitystä että saat rytmin korjattua. Käy yksityislääkärillä.

Vierailija

Kaikkea on vaikea muuttaa kertarysäyksellä, ja toki fyysinen terveys vaikuttaa kaikkeen. Usein säännöllinen päivärytmi avittaa. 

Itsellä nukahtamiseen vaikuttavia juttuja on se, että liian myöhään ei saisi liikkua enää aktiivisesti, eikä syödä raskaasti. Iltajuomista (en nyt puhu holista) olen myös vähentänyt, niin ei tarvitse luulla tarvitsevansa vessareisssua yöllä. Älypuhelimissa on useissa "ilta-ajastus", jolloin se jo alkaa hihkumaan, että nyt ois aika laittaa sivuun. En nuku koko yötä jos menen ennen klo 22 nukkumaan.

Kuten joku jo aiemmin mainitsi, olen itsekin kääntänyt kesälomien todella peffalleen menneet unirytmit valvomalla yhden yön. Eli vaikka perjantaina sitten sinnittelee yön läpeensä, lauantaina syö hyvät ateriat, ei päiväunia, ei raskasta ateriaa klo 18 jälkeen, syö mahdollisen iltapalan ennen klo 20. Puhelin sivuun viimeistään 21, sen verran käytän sitä vielä, että asetan 21.30 maissa itselleni mindfullnesnauhoitteen sängyssä, ja teen 15-30min harjoitteen, jolla rauhoitan itseäni. Usein nukahdan nykyään niiden aikanakin (mahdollisesti myös joogassa viimeksi...) Ja sitten "pilaa" yhden viikonlopun, että lauantaina herätyskello on sen verran kaukana sängystä, että täytyy kävellä se sammuttamaan, ja sitten nousee jo ylös. PAKKO. Itsellä soi klo 07. Ihmisillä on eri unitarpeet, mutta sen huomaa sitten onko se 9 vai 8h.

Arkiliikunta, en itse etätoimistotyöläisenä saa päivittäin kuin jonkun 2 000 askelta jos istun päivän kotona. Kroppa on ihan lysyssä, ei toimi aineenvaihdunta, ei suolisto, eikä pää. Painonpudottajalle suositellaan kai 10 000, mutta olen ottanut asenteeksi, että kunhan nyt kävisi edes pienellä lenkillä. Aloitin joogan 1krt vk. Ehkä pian uskaltaisi taas jo uimahallille kerran viikkoon. 

Sivut

Sisältö jatkuu mainoksen alla