Tupakoiva äiti
Kiellätkö tupakoinnista johtuvan osatekijän, kun lapsesi sairastaa? Miltä tuntuu kun tietää vahingoittaneensa omaa lasta?
(näytöt eli tutkimukset aiheesta ovat kiistattomia)
Kommentit (108)
Vanhempien tupakointi vaikuttaa lapsen tulevaan tupakointiin monellakkin tavalla. Vanhempi haisee tupakalle ja lapsi oppii jo pienestä pitäen liittämään tupakan hajun äitiin tai isään, joka on rakastettu, turvalllinen hahmo. Tuoksumuisti on ihmisellä tärkeä ja tuo haju siis tuo lapselle mieleen aidin ja isän. Eli tupakan hajuun liittyy positiivisia ja rakastavaisia muistoja. Myöhemmin vanhemmat viestittävät tupakoinnillaan, että se on sallittua ja tupakoinnin aloitus helpottuu koska tupakkaa on saatavana kotona: Esim. monet teinit varastavat ensimmäisen tupakkansa vanhempien askista. Tämän lisäksi on olemassa kaikki ne faktat, että tupakointi on älyttömän vaarallista ihmiselle ja esim. äidin tupakointi raskausaikana aiheuttaa mm- lapsettomuutta tulevalle lapselle muista sairauksista puhumattakaan. Vain täysi ääliö polttaa tupakkaa!
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 19:04"]
Mitäs mammat tähän sanotte:
Ei passiivinen tupakointi eikä UV-säteily: Suomalaisilla on täysin ...
[/quote]
Niin? Tässähän otetaan puheeksi se, että ihmiset eivät pidä puunpolttoa niinisona riskinä, mitä se todellisuudessa on. Passiivisen tupakoinnin vaaroja ei kyseenalaistettu millään tavalla.
Röökin haju niin älyttömän vastenmielistä... Hyi hitto. Varmasti niitä terveyshaittojakin on
Äitini poltti jokaisen lapsen kohdalla raskaana ollessaan ja imettäessään. Yksikään lapsista ei ole terve, kaikilla meistä on jokin krooninen sairaus jota EI kulje suvussa. On astmaa, allergioita, epilepsiaa ja syöpää. Lisäksi lapsena sairasteltuja korvatulehduskierteitä, lyhytkasvuisuutta (reippaasti molempia vanhempia lyhempiä), vauvana kaikki nukkuivat huonosti jne.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 19:29"]
Äitini poltti jokaisen lapsen kohdalla raskaana ollessaan ja imettäessään. Yksikään lapsista ei ole terve, kaikilla meistä on jokin krooninen sairaus jota EI kulje suvussa. On astmaa, allergioita, epilepsiaa ja syöpää. Lisäksi lapsena sairasteltuja korvatulehduskierteitä, lyhytkasvuisuutta (reippaasti molempia vanhempia lyhempiä), vauvana kaikki nukkuivat huonosti jne.
[/quote]
Kohta saatkin pitkän inttamisketjun, miten on vaan sattumaa jne.
Mutta kyllä, tuo on valitettavasti sitä mitä se tupakointi voi aiheuttaa. On todella väärin, että lapsi joutuu maksamaan äitinsä itsekkyydestä.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 19:29"]
[/quote]
En haluaisi antaa yläpeukkua koska tarina on niin surullinen, muuten antaisin. Mutta näin se tupakointi todella vauvaan ja lapseen vaikuttaa. Ystäväni vauva on ollut jatkuvassa korvatulehduskierteessä vauvasta saakka ja äiti poltti koko raskausajan. Oma samanikäinen lapseni ei ole sairastanut yhtään korvatulehdusta (enkä itse ole siis polttanut raskaana ollessani- tai muutenkaan).
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 19:39"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 19:29"]
[/quote]
En haluaisi antaa yläpeukkua koska tarina on niin surullinen, muuten antaisin. Mutta näin se tupakointi todella vauvaan ja lapseen vaikuttaa. Ystäväni vauva on ollut jatkuvassa korvatulehduskierteessä vauvasta saakka ja äiti poltti koko raskausajan. Oma samanikäinen lapseni ei ole sairastanut yhtään korvatulehdusta (enkä itse ole siis polttanut raskaana ollessani- tai muutenkaan).
[/quote]
Ne tupakoivat äidit ei tajua että neuvolassakaan eivät voi kovin painostaa lopettamaan eikä siellä voida edes kertoa haitoista niiden oikealla painoarvolla. Se muutos pitäisi lähteä äidistä itsestään, mutta kun se on vaan minä minä, mun keuhkot ja mun riippuvuus.
Mitäs mammat tähän sanotte:
Ei passiivinen tupakointi eikä UV-säteily: Suomalaisilla on täysin ...