Tupakoiva äiti
Kiellätkö tupakoinnista johtuvan osatekijän, kun lapsesi sairastaa? Miltä tuntuu kun tietää vahingoittaneensa omaa lasta?
(näytöt eli tutkimukset aiheesta ovat kiistattomia)
Kommentit (108)
5-vuotiaallani ei ole allergioita, ei ainuttakaan silmä- tai korvatulehdusta, sairautta vaikka poltankin. En kylläkään lapsen läsnäollessa ikinä. Toivottavasti ei tulekaan.
[/quote]
Niin, kun kyseessähän nyt sattuu olemaan huoli näistä tupakoinnista kärsivistä lapsista. Muutoin jokainen saa varmasti tupakoida ihan vapaasti, mutta kyseessä on nyt lapsen sairastuttaminen äidin tupakoinnista.
Pitäisikö aihe vaieta kuoliaaksi? Tulisiko siitä olla puhumatta? Jos kyllä, niin miksi?
[/quote]
Meillä on koulutettu terveydenhuoltohenkilöstö terveystiedon jakamista varten. Heillä on ammattitaito ja ammattimainen suhtautuminen. Se on heidän työtänsä.
Tämä palstan tupakanvastustajien tyyli ei todellakaan ole sellainen, että se kannustaisi ketään tupakoinnin lopettamiseen. Lähinnä päinvastoin, koska täällä pääasiassa syytellään, leimataan ja osoitetaan sormella. Juuri nämä seikat kertovat ainoastaan syyttelijöiden tarpeesta nostaa itsensä muiden yläpuolelle.
Voi herranjumala. En haise kukkasille etkä ihan varmasti sinäkään vaikket polttaisikaan. Ihmiset voi haista (ja usein haiseekin) pahalle ilman tupakkaakin. Onneksi itse poltan ja siksi hajuaistini on hieman heikentynyt. Raskaana ollessani (kun en polttanut) huomasin miten pahalle ihmiset haisevat kaupoissa jne. Lialle, hielle, rasvalle.
Olen varma ettei lapseni kärsi tupakoinnistani millään tavalla. Enkä edelleenkään ole saanut tästä keskustelusta irti mitään syytä miksi kärsisi.
Eikun käsi takaisin sipsipussiin tupakoijien haukkujat!
"Huoli kärsivistä lapsista" :'D
No hyvä, jos kaikkien maailman lapsien kärsimykset on noinkin pienestä asiasta kun tupakoinnista kiinni.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 17:53"]
Mitä ihmettä se tupakoimattomille kuuluu, jos joku muu tupakoi? Tämä on asia jota en voi lakata ihmettelemästä. Samaa sarjaa kuin lihavien ihmisten ostoskärryn sisältöön tuijottaminen ja sitten sormet syyhyten avautumaan siitä palstalle.
Onko tämä erityisesti nuorten mammojen ongelma. Nimittäin kun ikää tulee (itse olen 47) niin yleensä pitäisi ruveta tajuamaan, että kaikki ihmiset eivät elä kuten minä. Eikä ottaa siitä stressiä.
Eläkää ja antaa muidenkin elää, kukin tavallaan.
[/quote]
Jos syöt epäterveellisesti, se on sinun terveytesi joka menee (ja mahdollisesti yhteiskunnan rahat). Jos poltat muiden ihmisten seurassa, se on myös muiden terveys joka menee. Jos osaat googlata, niin löydät tälle tieteellistä näyttöä hyvin helposti.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:36"]Voi herranjumala. En haise kukkasille etkä ihan varmasti sinäkään vaikket polttaisikaan. Ihmiset voi haista (ja usein haiseekin) pahalle ilman tupakkaakin. Onneksi itse poltan ja siksi hajuaistini on hieman heikentynyt. Raskaana ollessani (kun en polttanut) huomasin miten pahalle ihmiset haisevat kaupoissa jne. Lialle, hielle, rasvalle.
Olen varma ettei lapseni kärsi tupakoinnistani millään tavalla. Enkä edelleenkään ole saanut tästä keskustelusta irti mitään syytä miksi kärsisi.
[/quote]
Vertaatko tosissas tupakanhajua hienhajuun? Ehkä sen tupakanhajun pointti oli siinä että ei ne kaikki miljoonat kemikaalit ole sinusta pois haihtuneet sen muutaman sekunnin aikana kun sisälle kävelet.
Käsi on jo sipsipussissa!
En polta tupakoimattomien ihmisten seurassa.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:36"]
Voi herranjumala. En haise kukkasille etkä ihan varmasti sinäkään vaikket polttaisikaan. Ihmiset voi haista (ja usein haiseekin) pahalle ilman tupakkaakin. Onneksi itse poltan ja siksi hajuaistini on hieman heikentynyt. Raskaana ollessani (kun en polttanut) huomasin miten pahalle ihmiset haisevat kaupoissa jne. Lialle, hielle, rasvalle.
[/quote]
A) Kaikki tupakoimattomat eivät ole läskejä sipsinmaistelijoita, vaikka lähipiirissäsi näin olisikin. Osa meistä on erittäin urheilullisia.
B) Lapsen latistuminen tupakoinnille ON haitallista. Asia ei ole mielipidemittausta, vaan fakta joka joidenkin näyttää olevan hyvin vaikea hyväksyä. Pahimmillaan lapsen passiivinen tupakointi aiheuttaa kätkykuolemaa, että jos se ei ole sinusta paha riski niin...
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:38"]
"Huoli kärsivistä lapsista" :'D
No hyvä, jos kaikkien maailman lapsien kärsimykset on noinkin pienestä asiasta kun tupakoinnista kiinni.
[/quote]
No jos minä tulen kytkemään auton pakokaasut letkulla sinun asuntoosi, se varmaan passaa mainiosti.
Vaikka kuinka poltat ulkona, niin ne kaikki myrkkyhituset tarttuu ihoon, hiuksiin ja vaatteisiin ja lapsesi niitä sitten hengittelee.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:32"]
[/quote]
Niin, kun kyseessähän nyt sattuu olemaan huoli näistä tupakoinnista kärsivistä lapsista. Muutoin jokainen saa varmasti tupakoida ihan vapaasti, mutta kyseessä on nyt lapsen sairastuttaminen äidin tupakoinnista.
Pitäisikö aihe vaieta kuoliaaksi? Tulisiko siitä olla puhumatta? Jos kyllä, niin miksi?
[/quote]
Meillä on koulutettu terveydenhuoltohenkilöstö terveystiedon jakamista varten. Heillä on ammattitaito ja ammattimainen suhtautuminen. Se on heidän työtänsä.
Tämä palstan tupakanvastustajien tyyli ei todellakaan ole sellainen, että se kannustaisi ketään tupakoinnin lopettamiseen. Lähinnä päinvastoin, koska täällä pääasiassa syytellään, leimataan ja osoitetaan sormella. Juuri nämä seikat kertovat ainoastaan syyttelijöiden tarpeesta nostaa itsensä muiden yläpuolelle.
[/quote]
Eipä tuo terveydenhuollon asenne näytä juuri toimivan, kun niin moni on jopa ylpeä raskaustupakoinnistaan.
Ja kukaan ei edelleenkään nosta itseään jalustalle, sen mielikuvan saat vain koska koet syyllisyyttä asiasta.
MIKSI ihmeessä ihmiset ei tunnu nyt tajuavan tän keskustelun pointtia?! TUPAKOIVA ÄITI. Te ette voi vedota siihen että "Tupakointi on minun oma asia!!1" koska sitä se ei todellakaan ole silloin kun olet tupakoiva ÄITI. Vaikka kuinka polttaisit pihalla, parvekkeella tai vittu vaikka kuussa niin siltikin lapsesi altistuu niille myrkyllisille kemikaaleille silloin kun menet hänen lähelleen. Ja minä en vaan käsitä miten kukaan äiti voi tehdä niin lapselleen.
Tupakoivat äidit, olkaa hyvät ja kivittäkää minut maanrakoon.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:58"]MIKSI ihmeessä ihmiset ei tunnu nyt tajuavan tän keskustelun pointtia?! TUPAKOIVA ÄITI. Te ette voi vedota siihen että "Tupakointi on minun oma asia!!1" koska sitä se ei todellakaan ole silloin kun olet tupakoiva ÄITI. Vaikka kuinka polttaisit pihalla, parvekkeella tai vittu vaikka kuussa niin siltikin lapsesi altistuu niille myrkyllisille kemikaaleille silloin kun menet hänen lähelleen. Ja minä en vaan käsitä miten kukaan äiti voi tehdä niin lapselleen.
Tupakoivat äidit, olkaa hyvät ja kivittäkää minut maanrakoon.
[/quote]
Aamen!
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:57"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eipä tuo terveydenhuollon asenne näytä juuri toimivan, kun niin moni on jopa ylpeä raskaustupakoinnistaan.
Ja kukaan ei edelleenkään nosta itseään jalustalle, sen mielikuvan saat vain koska koet syyllisyyttä asiasta.
[/quote]
En koe syyllisyyttä millään muotoa. Siihen aikaan, kun lapseni sain, oli tupakointi huomattavasti nykyistä yleisempää. Neuvolassakaan siihen ei puututtu.
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että sinun loukkaavat ja ylimieliset kommenttisi saisivat jonkun lopettamaan tupakoinnin?
Kuten jo vastasinkin, tällaiset kommentit saavat aikaan vain uhmaa. Provoiluun vastataan provoilulla. Etkö edes itsessäsi tunnista tätä reaktiota?
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 14:51"]Lapseni ovat korkeintaan kerran vuodessa flunssassa, en syytä siitä tupakointiani. Ja koskaan ei ole ollut tuota flussaa pahempaa, ovat jo kouluikäisiä. Oma äitini poltti myös, en myöskään itse ole koskaan sairastanut flunssaa pahempaa. Uskon kyllä, jos suvussa on paljon sairastelua, allergioita yms. Niin tupakointi voi ne laukaista lapsellekin, mutta pelkästään tupakan aiheuttamiin lasten sairauksiin en usko. [/quote] Voi taivas mikä tampio. Etkö lue muuta kuin Seiskaa vai miten yleissivistyksesi on ameeban tasolla? Tupakoinnin vaarat eivät ole uskon asia, vaan toteen näytetty fakta useassa tutkimuksissa. Mitä tulee teihin "mä poltan vaan ulkona enkä lapsen vieressä" - tiedättekö miltä lemuatte kun tulette sieltä ulkoa? Ei siinä käsienpesut eikä mynthonit auta, kun syöpäkääryleen haju on ihohuokosissa asti. Myös hajun on todettu aiheuttavan solumuutoksia jos sille joutuu altistumaan jatkuvasti.
[/quote]
Tupakanhaju -ja savu on kaksi eri asiaa. Haju on epämiellyttävä mutta ei enää myrkytä muita kuten savu tekee.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:03"][quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 14:51"]Lapseni ovat korkeintaan kerran vuodessa flunssassa, en syytä siitä tupakointiani. Ja koskaan ei ole ollut tuota flussaa pahempaa, ovat jo kouluikäisiä. Oma äitini poltti myös, en myöskään itse ole koskaan sairastanut flunssaa pahempaa. Uskon kyllä, jos suvussa on paljon sairastelua, allergioita yms. Niin tupakointi voi ne laukaista lapsellekin, mutta pelkästään tupakan aiheuttamiin lasten sairauksiin en usko. [/quote] Voi taivas mikä tampio. Etkö lue muuta kuin Seiskaa vai miten yleissivistyksesi on ameeban tasolla? Tupakoinnin vaarat eivät ole uskon asia, vaan toteen näytetty fakta useassa tutkimuksissa. Mitä tulee teihin "mä poltan vaan ulkona enkä lapsen vieressä" - tiedättekö miltä lemuatte kun tulette sieltä ulkoa? Ei siinä käsienpesut eikä mynthonit auta, kun syöpäkääryleen haju on ihohuokosissa asti. Myös hajun on todettu aiheuttavan solumuutoksia jos sille joutuu altistumaan jatkuvasti.
[/quote]
Tupakanhaju -ja savu on kaksi eri asiaa. Haju on epämiellyttävä mutta ei enää myrkytä muita kuten savu tekee.
[/quote]
Ei se savu niistä vaatteista, hiuksista jne sillä siunatulla sekunnilla katoa kun tupakoinnin lopettaa, se muuttuu hajuksi. Ja pelkkä haju ei todellakaan ole täysin vaaratonta.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:03"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:57"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En koe syyllisyyttä millään muotoa. Siihen aikaan, kun lapseni sain, oli tupakointi huomattavasti nykyistä yleisempää. Neuvolassakaan siihen ei puututtu.
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että sinun loukkaavat ja ylimieliset kommenttisi saisivat jonkun lopettamaan tupakoinnin?
Kuten jo vastasinkin, tällaiset kommentit saavat aikaan vain uhmaa. Provoiluun vastataan provoilulla. Etkö edes itsessäsi tunnista tätä reaktiota?
[/quote]
Mikä on se tyyli, joka saa sinut lopettamaan? Ihan näin mielenkiinnosta.
Ja yleensä tiukkaa tyyliä näissä aiheuttaa tupakoivien äitien välinpitämätön asenne asiaa kohtaan. Kun kyseessä kuitenkin on lapsen terveys ja jopa henki, niin välinpitämättömyys asiaa kohtaan nyt vain sattuu olemaan normaalin aikuisen mielestä todella pöyristyttävää. Jos itse näkisit äidin kuristavan kadulla lastaan, niin kävelisitkö ohi ajatellen, että ei kuulu sinulle?
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:24"]
Poltan ja juon, vaikka olen raskaana.
En voi addiktioille mitään :(
[/quote]
Käsität varmaan, että lapsesi tuskin syntyy terveenä.
Jos ei nyt ollut provo, niin oletko hakenut apua ongelmaan?