Tupakoiva äiti
Kiellätkö tupakoinnista johtuvan osatekijän, kun lapsesi sairastaa? Miltä tuntuu kun tietää vahingoittaneensa omaa lasta?
(näytöt eli tutkimukset aiheesta ovat kiistattomia)
Kommentit (108)
Vihaan tupakoinnin puolustelua. Sitä ei vaan ikinä saa järkeiltyä niin paljoa että minä sen pystyisin edes jotenkuten hyväksymään.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 14:30"]No eipä sille vaan voi mitään
[/quote]
Niin, mitään sille ei vaan voi. Se tupakka vaan menee siihen käteen ja syttyy itsekseen ja tunkeutuu tupakoijan (ja lähipiirin) keuhkoihin ihan itestään. Tupakat on kyllä aika hurjia. Ja viisaita.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 15:02"][quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 14:55"] [quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 14:51"]Lapseni ovat korkeintaan kerran vuodessa flunssassa, en syytä siitä tupakointiani. Ja koskaan ei ole ollut tuota flussaa pahempaa, ovat jo kouluikäisiä. Oma äitini poltti myös, en myöskään itse ole koskaan sairastanut flunssaa pahempaa. Uskon kyllä, jos suvussa on paljon sairastelua, allergioita yms. Niin tupakointi voi ne laukaista lapsellekin, mutta pelkästään tupakan aiheuttamiin lasten sairauksiin en usko. [/quote] Voi taivas mikä tampio. Etkö lue muuta kuin Seiskaa vai miten yleissivistyksesi on ameeban tasolla? Tupakoinnin vaarat eivät ole uskon asia, vaan toteen näytetty fakta useassa tutkimuksissa. Mitä tulee teihin "mä poltan vaan ulkona enkä lapsen vieressä" - tiedättekö miltä lemuatte kun tulette sieltä ulkoa? Ei siinä käsienpesut eikä mynthonit auta, kun syöpäkääryleen haju on ihohuokosissa asti. Myös hajun on todettu aiheuttavan solumuutoksia jos sille joutuu altistumaan jatkuvasti. [/quote] Tutkimuksissa on todettu tupakoinnin lisäävän lapsen riskiä saada sairauksia, yhdessäkään tutkimuksessa ei ole voitu näyttää toteen, että PELKKÄ tupakointi aiheuttaisi lapselle sairauksia, siihen vaikuttaa myös perintötekijät. Ja aikuinenkin saa polttaa vuosia ennen kuin sairastuu syöpään tai keuhkoahtaumaan. [/quote] Ei kun nää mammat uskoo pyhästi siihen että vain ja ainoastaan tupakka aiheuttaa allergioita ja yliherkkyyttä ja flunssaa. Paitsi jos ne osuvat omalle kohdalle :D
[/quote]
Kun ei edelleenkään ole uskon asia. Jos vaivautuisette edes hippusen sivistämään itseänne muulla kuin keskustelupalstojen "potlin koko raskauden mitään ei tullu" - ketjuilla, niine ehkä tietämyskin alkaisi kasvaa.
Ihme, että oma äitini sai minut vaikka isovanhempani polttivat hänen lapsuudessaan sisällä ja vielä lapset sylissäkin välillä. Niin varmaan moni muukin silloin aikoinaan. Samoin autossa ja muissa sisätiloissa. Nykyään sentään mennään ulos tupakoimaan ja suurin osa muutenkin tekee sen varsinaisen toimituksen vähän sivummalla lapsista.
Mitä ihmettä se tupakoimattomille kuuluu, jos joku muu tupakoi? Tämä on asia jota en voi lakata ihmettelemästä. Samaa sarjaa kuin lihavien ihmisten ostoskärryn sisältöön tuijottaminen ja sitten sormet syyhyten avautumaan siitä palstalle.
Onko tämä erityisesti nuorten mammojen ongelma. Nimittäin kun ikää tulee (itse olen 47) niin yleensä pitäisi ruveta tajuamaan, että kaikki ihmiset eivät elä kuten minä. Eikä ottaa siitä stressiä.
Eläkää ja antaa muidenkin elää, kukin tavallaan.
Vieläkään ei ole tullut kunnollista vastausta miten ulkona tupakointi vahingoittaa sisällä olevaa lasta. Miten se mm. vaikuttaa hedelmällisyyteen poikalapsellani tulevaisuudessa? Jos ette osaa tähän vastata kunnolla perustellusti faktatietojen pohjalta, turhaan syytätte tupakoitsijoita tietämättömyydestä.
Tupakoin odotusaikana, tupakoin imetysaikana, tupakoin koko lasteni lapsuuden ja silloin poltettiin sisälläkin. Lapsemme ovat aikuisia, itsekin vanhempia ja pojillakin jo monta lasta. Harvinaisen terveitä ovat olleet, kuten minäkin ja tupakoiva isänsäkin.
En suosittele tupakoinnin aloittamista kenellekään. Päinvastoin, useammastakin syystä. Kukaan ei voi nykyään olla tietämätön tupakointiin liittyvistä riskeistä.
Mutta - en suosittele myöskään nostamaan itseään muiden yläpuolelle.
Nämä toistuvat aloitukset tupakoinnista kertovat lähinnä aloittajien ja heitä säestävien tarpeesta saada kokea ylemmyyttä. Tämä on väärä tapa, varsinkin kun osoitatte vain tarpeenne haukkumiseen.
Suosittelen kiinnittämään enemmän huomiota teidän oman elämänne epäkohtiin ja niiden korjaamiseen. Teidän ongelmanne eivät korjaudu sillä, että mustamaalaatte muita.
Jokaisella on omat paheensa. Jollain se on tupakanpoltto, joillain ylipainon hankkiminen... Molemmat lyhentävät elinikää ja aiheuttavat sairauksia, joiden hoitoon palaa vuosittain kauhea määrä yhteiskunnan rahoja.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 17:43"]
Vihaan tupakoinnin puolustelua. Sitä ei vaan ikinä saa järkeiltyä niin paljoa että minä sen pystyisin edes jotenkuten hyväksymään.
[/quote]
No tämäkään asia ei onneksi ole sinun hyväksynnästäsi kiinni. Mahtaa harmittaa.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 17:53"]Mitä ihmettä se tupakoimattomille kuuluu, jos joku muu tupakoi? Tämä on asia jota en voi lakata ihmettelemästä. Samaa sarjaa kuin lihavien ihmisten ostoskärryn sisältöön tuijottaminen ja sitten sormet syyhyten avautumaan siitä palstalle.
Onko tämä erityisesti nuorten mammojen ongelma. Nimittäin kun ikää tulee (itse olen 47) niin yleensä pitäisi ruveta tajuamaan, että kaikki ihmiset eivät elä kuten minä. Eikä ottaa siitä stressiä.
[/quote]
Ei ole millään tapaa "samaa sarjaa". Minun ostoskärryjeni (oletettavasti) epäterveellinen sisältö ei höngi toisten naamoille myrkkysavua...
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 17:53"]
Mitä ihmettä se tupakoimattomille kuuluu, jos joku muu tupakoi? Tämä on asia jota en voi lakata ihmettelemästä. Samaa sarjaa kuin lihavien ihmisten ostoskärryn sisältöön tuijottaminen ja sitten sormet syyhyten avautumaan siitä palstalle.
Ihmisiä kiinnostaa vain se, ettet sairastuta lasta tupakoinnillasi. Sinä päätät myrkyttää itsesi, lapsi ei valintaa saa tehdä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:08"][quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 17:43"]
[/quote]
No tämäkään asia ei onneksi ole sinun hyväksynnästäsi kiinni. Mahtaa harmittaa.
[/quote]
Tietysti se harmittaa! Toisten tyhmyys harmittaa aina vaikka asialle ei mitään voi.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 17:57"]Vieläkään ei ole tullut kunnollista vastausta miten ulkona tupakointi vahingoittaa sisällä olevaa lasta. Miten se mm. vaikuttaa hedelmällisyyteen poikalapsellani tulevaisuudessa? Jos ette osaa tähän vastata kunnolla perustellusti faktatietojen pohjalta, turhaan syytätte tupakoitsijoita tietämättömyydestä.
[/quote]
Sinä haiset siis ihanille kukkasille aina tupakoinnin jälkeen kun menet lapsesi lähelle?
No mut hei! Kun kerran yhteiskunnan ongelmaksi on alkanut muodostua liian suuri eläkeläisten ryhmä, joille ei ole varaa maksaa tulevaisuudessa eläkkeitä, niin silloinhan juuri tupakoivat ihmiset toimivat oikein kuollessaan nuorempina.
Onneksi nykynuorten keskuudessa tupakointi onkin jo useimmiten tooosi nolo tapa ja moista riippuvuutta paheksutaan alempien sosiaaliluokkien ongelmana. Tupakoivia vanhempia hävetään. Loistavaa kehitystä!
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:00"]
Tupakoin odotusaikana, tupakoin imetysaikana, tupakoin koko lasteni lapsuuden ja silloin poltettiin sisälläkin. Lapsemme ovat aikuisia, itsekin vanhempia ja pojillakin jo monta lasta. Harvinaisen terveitä ovat olleet, kuten minäkin ja tupakoiva isänsäkin.
En suosittele tupakoinnin aloittamista kenellekään. Päinvastoin, useammastakin syystä. Kukaan ei voi nykyään olla tietämätön tupakointiin liittyvistä riskeistä.
Mutta - en suosittele myöskään nostamaan itseään muiden yläpuolelle.
Nämä toistuvat aloitukset tupakoinnista kertovat lähinnä aloittajien ja heitä säestävien tarpeesta saada kokea ylemmyyttä. Tämä on väärä tapa, varsinkin kun osoitatte vain tarpeenne haukkumiseen.
Suosittelen kiinnittämään enemmän huomiota teidän oman elämänne epäkohtiin ja niiden korjaamiseen. Teidän ongelmanne eivät korjaudu sillä, että mustamaalaatte muita.
[/quote]
Niin, kun kyseessähän nyt sattuu olemaan huoli näistä tupakoinnista kärsivistä lapsista. Muutoin jokainen saa varmasti tupakoida ihan vapaasti, mutta kyseessä on nyt lapsen sairastuttaminen äidin tupakoinnista.
Pitäisikö aihe vaieta kuoliaaksi? Tulisiko siitä olla puhumatta? Jos kyllä, niin miksi?
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:03"]
Jokaisella on omat paheensa. Jollain se on tupakanpoltto, joillain ylipainon hankkiminen... Molemmat lyhentävät elinikää ja aiheuttavat sairauksia, joiden hoitoon palaa vuosittain kauhea määrä yhteiskunnan rahoja.
[/quote]
Jos joku vetää säännölliset kännit raskausaikana, niin onko tämäkin sinusta vain paha tapa?
Tekis mieli vaan huutaa. En huuda.
Poltan ja juon, vaikka olen raskaana.
En voi addiktioille mitään :(
Sinun tupakointisi saattaa aiheuttaa lapsettomuutta aikanaan omalle lapsellesi, erityisesti poikalapset ovat vaarassa.
Saatoit siis käryttää mahdollisuutesi isovanhemmuuteen polttamalla raskaana ollessa. Noo, toiset nauttivat lapsenlapsistaan, sinä voit vaikka sytyttää uuden savukkeen edellisestä. Nautintonsa kullakin...
http://www.ebm-guidelines.com/xmedia/duo/duo97614.pdf