Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos bussissa on joku vaunupaikalla...

Vierailija
20.10.2014 |

Jos bussissa on joku istumassa vaunupaikalla ilman vaunuja, kuuluuko hänen antaa paikka vaunuilla sinne tulevalle? Olin itse menossa bussiin, mutta teinit vallanneet sen keskipaikan. Eivät osoittaneet mitään siirtymisaikeita, joten sanoin heille asiasta ystävällisesti. Kaikki mulkoilivat takaisin, eivät sanoneet mitään ja bussin ovet menivät jo kiinni, etten voinut lähteä pois bussista. Jouduin sitten olemaan siinä keskellä käytävää ovien tukkeena.

Tätä käy joskus muuallakin. Metrossa ja junassa menen aina siihen vaunuun, jossa on tilaa vaunuille, mutta ne on usein täynnä eikä kukaan ilman vaunuja oleva halua antaa paikkaansa. Koitan tietysti olla viemättä tilaa, mutta viimeksikin sain valitukset vanhemmalta naiselta, kun en mahtunut vaunujen kanssa siirtymään metrossa mihinkään ja vein toisen puolen käytävästä.

Mitä ihmettä näissä tilanteissa kuuluisi tehdä? Liikun vasta ensimmäistä kertaa vaunuilla, niin en ole aiemmin tajunnut, että vaunupaikat eivät todellakaan ole mikään itsestäänselvyys. Myös ovia avatessasi ihmiset luulevat, että avaan sen heille, vaikka todellisuudessa avaan sen työntääkseni vaununi sisään. Oli taas niin tyhmä oli Stokkalla, kun äijiä painelee ulos ja minä pidän ovea auki kuin joku ovimies vain päästäkseni sisään.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

MItä jos yrittäisit valittamisen sijaan hymyillä vähän ja yrittää ymmärtää niitä mjuitain matkustajia, jotka ehkä ajattelemattomuuttaan istuvat siinä? Ei kaikki TIEDÄ tai tule ajatuksissaan liikkuessa mieleen niiden olevan vaunupaikkoja, jos vaunuilla kulkeminen ei kosketa omaa elämää.

Vierailija
2/25 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt tuota samaa, jos vaunupaikalla bussissa on joku esimerkiksi matkalaukkujen kanssa niin tuleeko heidän väistää ja tehdä tilaa (olettaen, että bussissa on vapaita paikkoja / entä jos ei ole) vai tuleeko äidin jäädä ulos odottamaan seuraavaa bussia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne vaunupaikat on tarkoitettu lastenvaunuille ja pyörätuoleille. Ihme porukkaa kyllä on liikenteessä. Ens kerralla sanot napakammin nuorisolle että menee istumaan muualle tai jyräät ne vaunuilla.

Vierailija
4/25 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen röyhkeesti vaan työntänyt vaunut teinien varpaille, jos eivät ole tajunneet muuten siirtyä

Vierailija
5/25 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ne äidit kerran ilmaiseksi matkustavat vaunuineen, niin ei kyllä mun mielestä mitään etuajo-oikeutta pitäisi olla. On kai siinä keskellä käytävää muutenkin vaunuja oven tukkeena, kun siinä on parit vaunut ja vielä pyörätuolikin parhaimmillaan? 

t. kerran kymmenessä vuodessa bussilla matkustava

Vierailija
6/25 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 17:07"]Kyllä ne vaunupaikat on tarkoitettu lastenvaunuille ja pyörätuoleille. Ihme porukkaa kyllä on liikenteessä. Ens kerralla sanot napakammin nuorisolle että menee istumaan muualle tai jyräät ne vaunuilla.
[/quote]

Tietenkin jos bussi on niin täynnä ettei sisään mahdu niin on odotettava seuraavaa.

Vierailija
7/25 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 17:05"]Olen miettinyt tuota samaa, jos vaunupaikalla bussissa on joku esimerkiksi matkalaukkujen kanssa niin tuleeko heidän väistää ja tehdä tilaa (olettaen, että bussissa on vapaita paikkoja / entä jos ei ole) vai tuleeko äidin jäädä ulos odottamaan seuraavaa bussia?
[/quote]

Virallinen vastaus on että se kuka siinä paikalla on ensimmäisenä, saa jäädä. Koskee siis näitä kelle paikka tarkoitettu, eli matkatavaralliset, vaunullise, koiran kanssa jne. Ihan loogista. Ei se vaunupaikka ole vaun vaunuille, vaan kaikille enemmän tilaa vaativille, joten miksi vaunulliset olisivat jotenkin oikeutettuja paikkaa itselleen vaatimaan vaikka tulevat myöhemmin.

Siitä en tiedä mitä jos koko bussi on täynnä ja vaunupaikalla ollaan ilman vaunuja tms.

Vierailija
8/25 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni vaunullinen odottaa jos paikka on jo varattu vaikka just matkatavaroiden kanssa matkustavan toimesta. Tiedän, että saan tästä paskaa niskaan, mutta mitäs siitä. Ihan yhtä arvokas se matkalaukun kanssa matkustavakin on. Ja jos kulkuneuvo on täynnä ja ne teinit on siinä vaunupaikalla ensin, vaunuilla tuleva odottaa. Pyörätuoli taas menee sekä vaunujen, teinien että matkalaukkujen edelle.

Vierailija
9/25 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pyörätuolissa istuva ei voi odottaa seuraavaa bussia?

Vierailija
10/25 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 17:09"]

No jos ne äidit kerran ilmaiseksi matkustavat vaunuineen, niin ei kyllä mun mielestä mitään etuajo-oikeutta pitäisi olla. On kai siinä keskellä käytävää muutenkin vaunuja oven tukkeena, kun siinä on parit vaunut ja vielä pyörätuolikin parhaimmillaan? 

[/quote]

Useimmissa kaupungeissa (kuten täällä), ne äidit/isät/kummit/hoitajat maksavat siitä kyydistä ihan saman hinnan kuin muutkin. 

Itse olen röyhkeästi ajanut varpaille sen jälkeen kun pari kertaa nätisti pyysin siirtymään hieman, että saan vaunut pois käytävältä.

Vierailija
11/25 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 17:09"]Mielestäni vaunullinen odottaa jos paikka on jo varattu vaikka just matkatavaroiden kanssa matkustavan toimesta. Tiedän, että saan tästä paskaa niskaan, mutta mitäs siitä. Ihan yhtä arvokas se matkalaukun kanssa matkustavakin on. Ja jos kulkuneuvo on täynnä ja ne teinit on siinä vaunupaikalla ensin, vaunuilla tuleva odottaa. Pyörätuoli taas menee sekä vaunujen, teinien että matkalaukkujen edelle.
[/quote]

Ai millä perusteella menee? :D Ihan omalla perusteellasi? Että se matkatavaroiden kanssa kulkeva saa luvan jäädä siihen pysäkille missä pyörätuolillinen tulee kyytiin? Joopa joo. Tietenkin sekin odottaa bussia jossa on tilaa, simple as that.

Vierailija
12/25 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos bussi on täynnä ihan vaunupaikkaa myöten niin tietenkin odotat seuraavaa bussia, eihän muiden matkustajien tarvitse pois kyydistä jäädä jotta yksi pääsee vaunujen kanssa sisään. Muuten tietenkin siirtyvät pois vaunupaikalta jos tilaa on. 

Vierailija
13/25 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 17:09"]No jos ne äidit kerran ilmaiseksi matkustavat vaunuineen, niin ei kyllä mun mielestä mitään etuajo-oikeutta pitäisi olla. On kai siinä keskellä käytävää muutenkin vaunuja oven tukkeena, kun siinä on parit vaunut ja vielä pyörätuolikin parhaimmillaan? 

[/quote]

No kahet tai kolmet vaunut mahtuu hyvin, riippuu bussista. Ja silloin ne ei ole kenenkään tiellä. Juuri tästä syystä olisi hyvä päästää vaunut niille tarkoitetulle paikalle. Ja siihen on syynsä miksi vaunujen kanssa matkustavat pääsevät ilmaiseksi. Ja tiedoksesi vielä että vaunujen kanssa välillä kuljen niin mulla on myös kausilippu. Joskus tulee katsos ilman lastakin matkustettua.

Vierailija
14/25 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siinä vaunupaikalla on jo muita vaunuja, pyörätuoleja, isoja matkalaukkuja tai koiria, odota seuraavaa bussia. Jos siellä taas velttoilee teinejä, työnnät vaunut reippaasti vaunupaikalle ja sano leveästi hymyillen "Anteeks, saisinko vaunut tähän" samalla kun jo asettelet vaunuja paikalle. Teinit vihaavat hymyileviä ja höpötteleviä aikuisia ja häipyvät kyllä liukkaasti, kun luulevat että joutuvat kuuntelemaan sinua pidempään.

Vierailija
15/25 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteessani bussi oli puoliksi tyhjä, joten teineille oli kyllä muitakin paikkoja kuin se keskipaikka. Jos siinä sattuisi joku koiran/pyörätuolin/matkalaukun tms. kanssa olemaan, niin tietysti odottaisin seuraavaa.

Näissä omissa tapauksissani kylläkin ihan normaalit matkustajat ottavat paikan itselleen. Viimeksikin metron vaunupaikalla oli läjä liikemiehiä puvuissa, jotka vain näpyttelivät kännykkäänsä. Vapaita paikkoja olisi ollut muuallakin, mutta kai ihmiset sitten tykkää noista väljistä vaunupaikoista.

Vierailija
16/25 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 17:09"]Mielestäni vaunullinen odottaa jos paikka on jo varattu vaikka just matkatavaroiden kanssa matkustavan toimesta. Tiedän, että saan tästä paskaa niskaan, mutta mitäs siitä. Ihan yhtä arvokas se matkalaukun kanssa matkustavakin on. Ja jos kulkuneuvo on täynnä ja ne teinit on siinä vaunupaikalla ensin, vaunuilla tuleva odottaa. Pyörätuoli taas menee sekä vaunujen, teinien että matkalaukkujen edelle.
[/quote]

Sitä matkalaukkua ei voi ottaa vieren penkille? Vaunut on vähän hankalat..

Vierailija
17/25 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 17:09"]

[/quote]

Tuo on kuskin vika, hänen velvollisuutensa on huolehtia siitä, että vaunuja tai pyörätuoleja ei ole enempää kuin niitä voi turvallisesti kuljettaa.

Vierailija
18/25 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 17:07"]

Mä olen röyhkeesti vaan työntänyt vaunut teinien varpaille, jos eivät ole tajunneet muuten siirtyä

[/quote]

Jos ryhdyt väkivaltaiseksi, niin mikä estää teiniä kumoamasta niitä vaunuja bussin lattialle?

Vierailija
19/25 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junissa näkee myös paljon sitä että ihmiset kerääntyy vaunupaikoille vaikka olisi kuinka tilaa muualla. Mä aina vaan mietin että voi raukat kun on niin vajaita.

Vierailija
20/25 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina jotenkin käsittänyt, että se keskiosa on vaunuille ja pyörätuolille (useimmissa busseissa on näiden vehkeiden kuvaamat tarratkin siinä kohdassa) ja se isotilainen, 4 istuimen paikka jos matkustaa isompien matkatavaroiden kanssa.