Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

3,5-vuotiaamme ei suostu nukkumaan päiväunia vaikka olisi miten väsynyt. Päivälevolla ei lepää vaan riehuu tai leikkii, jos ei muuta niin leikkii vaikka varpaillaan ettei vain lepäisi. Yöllä nukkuu 8-10 tuntia eli liian vähän, mutta ei nuku vain enempää vaikka mahdollisuus olisi tai käskettäisiin että pitää nukkua.

Väsyneenä sitten kiukuttelee, todella väsyneenä jopa lyö. Osa päivistä on pelkkää kiukuttelua todella väsyneenä.

Terve on, aina ollut huono nukkumaan.

Mitä tehdä?

• ylös 15
  • alas 4

Sivut

Kommentit (67)

Vierailija

Ap vielä nostaa jos joku osaisi kommentoida jotain. En voi oikein lyömisestä rangaistakaan kun tekee sitä vain todella väsyneenä, toki kielletään aina ja selitetään että ei saa lyödä ja miksi. Mutta osa päivistä on pelkkää kiukuttelua ja lyömistä kun on nukkunut niin vähän. Olenko ainoa kellä on tällainen lapsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

En voi auttaa mutta jos yhtään helpottaa niin meillä on samanikäinen tyttö ja meno on samanlaista.

• ylös 15
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En voi auttaa mutta jos yhtään helpottaa niin meillä on samanikäinen tyttö ja meno on samanlaista.

Kiitos lohduttaa se kyllä vähän. Ap

• ylös 16
  • alas 0
Vierailija

Selkeät iltarutiinit, jotka aloitetaan riittävän ajoissa kiireettä. Rauhoittavia leikkejä sitä ennen (ei ruutuaikaa). Sängyssä iltasatu, mahdollisesti satuhieronta.
Ja päivällä tietysti riittävästi ulkoilua ja aktiviteetteja ettei jää liikaa virtaa illaksi.

• ylös 24
  • alas 0
Vierailija

Kannattaa lohduttautua että tyypillistä tuossa iässä ja monesti aika ratkaisee tuonkin ongelman. Siinä teet oikein että puutut lyömiseen ja selität ettei voi käyttäytyä noin. Itse tämän jälkeen siirrän huomion monesti muualle ja pyrin enemmänkin antamaan huomiota hyvälle käytökselle kuin että ottaisin suureksi ongelmaksi tuota uhmaikäisen kiukuttelua.

Meillä ainakin tämän ikäiset "hyppii seinille" jos ei pääse ulkoilemaan tai purettua sitä energiaa johonkin järkevään. Päiväkodissahan moni tämän ikäinen nukkuu päiväunet vaikka ei kotona nukkuisikaan. Sinne noustaan aamulla, ulkoillaan ja siellä virikkeitä erilailla kuin kotona niin väsykin kerkeää tulla. Kotona kuitenkin tutut kuviot ja uusia virikkeitä vähän joten ei "patterit" välttämättä kulu niin että väsy kerkeäisi tulla. Moni kotona hoidossa oleva jättää päiväunet tuossa iässä vaikka vielä ne tarvisi.

Se mitä voit tehdä on pitää rutiineista ja yrittää opettaa että asiat tapahtuu tietyssä rytmissä. Aamulla aikaisin ylös, jos nukutaan tyyliin klo 10 saakka, ei varmasti kerkeä tulla väsy. Ulkoilut tm. mikä kuluttaa virtaa niin aamupäivään. Jos lapsi katsoo ruutua esim. aamupäivät, voi haitata päiväunia.
Alkuun tarvii olla jämäkkä ja huolehtia että lapsi menee nukkuun (sänkyyn) ja pysyy siellä. Lelut kerätään pois sängystä. Jos ei nuku niin vaatii että lapsi pysyy kuitenkin sängyssä. Kokeilla tuota viikon/ pari ja jos ei ala onnistuun niin itse luovuttaisin päiväunien suhteen. Se myös auttaa että lapselle selitetään etukäteen mitä seuraavaksi tapahtuu; "nyt käydään ulkona, syödään ja ruoan jälkeen sitten nukutaan ne päiväunet."

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Ethän istu lapsen vierellä tai käy toistuvasti katsomassa lasta? Meillä tuo sängyssä riehuminen/leikkiminen ym. väheni, kun laitettiin iltoihin todella kellontarkat rutiinit ja jätettiin lapsi itse hakemaan unta eli ei annettu lainkaan huomiota sillä riehumiskäyttäytymisellä. Jos on hätä, käydään pikaisesti rauhoittamassa ja poistutaan heti sen jälkeen huoneesta.

• ylös 11
  • alas 0
Vierailija

EI tuon ikäisen tarvitse enää nukkua päiväunia, ja tuo unimäärä on täysin riittävä, hän kyllä nukkuu enemmän jos sille on tarvetta. Anna hänen olla rauhassa äläkä hääri ja hössötä.

• ylös 10
  • alas 12
Vierailija

Monelta illalla menee nukkumaan? Oletko yrittänyt laittaa aikaisemmin, eli jos nyt menee kahdeksalta, olisiko parempi laittaa nukkumaan seitsemältä? Muutenkin ajoissa kannattaa aloittaa iltatoimet, ja viimeinen tunti ennen nukkumaanmenoa pyhittää hiljaiselle ja rauhalliselle leikille.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ulkoilua ennen unia ja lapsen valitsema satu petissä peiton alla, toimii!

Lapsi ulkoilee päivällä ja myös ennen iltapalaa, satukirjojakin luetaan, syö kunnon iltapalan jne. Nukahtaa hyvin mutta nukkuu liian lyhyet yöunet lähes aina. On ensimmäinen aina joka aamulla meidän perheessä herää. Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Selkeät iltarutiinit, jotka aloitetaan riittävän ajoissa kiireettä. Rauhoittavia leikkejä sitä ennen (ei ruutuaikaa). Sängyssä iltasatu, mahdollisesti satuhieronta.
Ja päivällä tietysti riittävästi ulkoilua ja aktiviteetteja ettei jää liikaa virtaa illaksi.

Kyllä, näin on aina tehty. Kiitos silti vinkistä!
Ap

Vierailija

Meillä oli sama ongelma 4 vuotiaan kanssa. Sitten löydettiin asmr videot niitä hän kuuntelee mielellään ja tykkää niistä. Toki pitää muistaa valita lapsille sopivat videot. voisit myös kokeilla nukkua yhdessä lapsen kanssa päiväunia eli menette vaikka teidän ”aikuisten” makuuhuoneeseen ja makaat siellä sängyssä lapsen kanssa siihen asti että hän nukahtaa

• ylös 12
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ethän istu lapsen vierellä tai käy toistuvasti katsomassa lasta? Meillä tuo sängyssä riehuminen/leikkiminen ym. väheni, kun laitettiin iltoihin todella kellontarkat rutiinit ja jätettiin lapsi itse hakemaan unta eli ei annettu lainkaan huomiota sillä riehumiskäyttäytymisellä. Jos on hätä, käydään pikaisesti rauhoittamassa ja poistutaan heti sen jälkeen huoneesta.

Päiväunia hän ei nuku vaikka tekisi mitä, ei koskaan myöskään hoidossa. Illalla ei riehu vaan menee hyvin nukkumaan ja nukahtaa hyvin. Ongelma on että nukkuu vain 8-10 tuntia (riippumatta mihin aikaan illalla nukahtaa) ja on siksi päivällä ihan liian väsynyt. Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
EI tuon ikäisen tarvitse enää nukkua päiväunia, ja tuo unimäärä on täysin riittävä, hän kyllä nukkuu enemmän jos sille on tarvetta. Anna hänen olla rauhassa äläkä hääri ja hössötä.

No en kylläkään hössötä. Hän vain ei nuku riittävästi vaikka olisi miten väsynyt. Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Monelta illalla menee nukkumaan? Oletko yrittänyt laittaa aikaisemmin, eli jos nyt menee kahdeksalta, olisiko parempi laittaa nukkumaan seitsemältä? Muutenkin ajoissa kannattaa aloittaa iltatoimet, ja viimeinen tunti ennen nukkumaanmenoa pyhittää hiljaiselle ja rauhalliselle leikille.

Klo 20 unille. Olen kokeillut laittaa aiemminkin mutta silloin vastaavasti herää aamulla vielä aiemmin eli ei auta yhtään väsymykseen. Ap

Vierailija

Vie aamulla aikaisin uimahalliin, anna pulikoida sydämensä kyllyydestä ja istuta vielä saunassa uinnin päätteeksi. Sitten lounaalle. Jo on kumma jos ei sen jälkeen nukahda päiväunille.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sama ongelma 4 vuotiaan kanssa. Sitten löydettiin asmr videot niitä hän kuuntelee mielellään ja tykkää niistä. Toki pitää muistaa valita lapsille sopivat videot. voisit myös kokeilla nukkua yhdessä lapsen kanssa päiväunia eli menette vaikka teidän ”aikuisten” makuuhuoneeseen ja makaat siellä sängyssä lapsen kanssa siihen asti että hän nukahtaa

Olen kokeillut kaiken mahdollisen päiväunien suhteen. Jättää yksin sänkyyn, nukkua samassa huoneessa, nukuttaa kainaloon. Kohinat, musiikit, hiljaisuuden. Nukuttaa omaan sänkyyn, meidän parisänkyyn, ulos rattaisiin pihalle, kävelyllä rattaisiin jne. Ei nukahda, ei vaikka odottaisi kolme tuntia että nukahtaa. Kukaan muukaan ei ole saanut häntä nukahtamaan päiväunille. Ap

Vierailija

Kolmen vähäunisen ja päiväunet jo parivuotiaana jättäneen lapsen äitinä minulla ei ole muuta neuvoa kuin että anna ajan kulua. Ketään ei voi pakottaa nukkumaan, ja myöhemmällä iällä on hyväkin ominaisuus, että pärjää vähällä unella. Itse olen unikeko, lapset ovat perineet ominaisuuden isältään.

Iltaisin paljon syliä ja rauhaa.

• ylös 11
  • alas 1
Vierailija

Unentarve voi olla 10h/vrk tuossa iässä. Ihminen saattaa toki olla muille hankala väsyneenä mutta kyllä hän silti nukkuu itselleen tarpeeksi, ei ihminen väkisin sinnittele hereillä jos hän tarvitsee unta ja tilaisuus nukkumiseen on. Itse olen aina rauhassa käynyt lepäämään lapsen viereen nukkumaan mennessä. Lapsi saattaa reagoida siihen että aikuinen on hermostunut ja haluaisi itse nousta ja tehdä muuta. Nukkumisesta on tehty sellainen ihme valtapeli, juuri sitä että "käsketään nukkua" - eihän kukaan sillä tavalla saa unta. Kuulostaa että ajattelet lapsen tahallaan olevan tuollainen. Miksi laittaa väkisin unille jos uni ei tule? Puuhatkaa muuta niin hän ei ehkä olisi niin kiukkuinen. Vituttaishan se ketä vaan kun joku muu koettaa päättää rytmistä joka ei itelle sovi.

• ylös 11
  • alas 0

Sivut