Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä tilanteessa ASO-asunto on järkevä?

Vierailija
20.10.2014 |

En ole koskaan täysin sisäistänyt noiden ASO-asuntojen (asumisoikeus) ideaa. Voisitteko valaista sitä minulle? Minkälaisessa elämäntilanteessa ASO-asunto on järkevä valinta, järkevämpi kuin tavallinen vuokra-tai omistusasunto? Kannattaako ASO vain siinä tilanteessa, että on varaa maksaa se ASO-maksu ilman lainaa? Meidän kunnassa on paljon ASO-asuntoja ja uusia rakennetaan kovalla vauhdilla, joten kai niille sitten kysyntää myöskin on.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seudulla voi olla järkevä asumismuoto. Muualla ei oikeastaan varsinkaan, jos pystyy ostamaan omankin.

Vierailija
2/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 00:11"]

En ole koskaan täysin sisäistänyt noiden ASO-asuntojen (asumisoikeus) ideaa. Voisitteko valaista sitä minulle? Minkälaisessa elämäntilanteessa ASO-asunto on järkevä valinta, järkevämpi kuin tavallinen vuokra-tai omistusasunto? Kannattaako ASO vain siinä tilanteessa, että on varaa maksaa se ASO-maksu ilman lainaa? Meidän kunnassa on paljon ASO-asuntoja ja uusia rakennetaan kovalla vauhdilla, joten kai niille sitten kysyntää myöskin on.

[/quote]

En osaa sanoa muiden paikkakuntien tilanteesta, mutta ainakin PK-seudulla syrjäisemmissä lähiöissä olevat asot ovat melko huono diili, kun taas erityisen halutuilla (=erityisen korkean vuokratason) asuinalueilla niissä on kilpailukykyiset asumiskulut vuokralla olemiseen verrattuna.

Plussaa asossa on vuokraan verrattuna ainakin se, ettei tule yllätysmuuttoa eteen, yksityinen vuokranantajahan voi myydä asunnon milloin vain, ja jouduin pari kertaa siksi luopumaan aiemmista vuokra-asunnoistani. Aso voi olla ihan hyvä valinta silloin, kun oma talous sisältää liikaa epävarmuustekijöitä ison asuntolainan ottamiseen. Itsekin otin puolet velkaa aso-maksua varten, ja makselin sen muutaman vuoden kuluessa pois, jolloin siitä oli jo kertynyt asiallinen pesämuna oman ostoa varten. Pitkän päälle kokonaan oma on kuitenkin ainakin omalla kohdallani kannattavampi vaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me asutaan aso-asunnossa. Säästetään omaa asuntoa varten samalla, kun ei saatais minun tulojen (tulottomuus pikemminkin) takia asuntolainaa eikä mies saisi tarpeeksi. Maksetaan lähes 300e vähemmän vuokraa kuin tällä alueella samankokoisessa kaupungin vuokra-asunnoissa asuvat maksaa. Asutaan Turussa

Vierailija
4/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin rakennuskustannusindeksikorotus oli aika roima edelliseen kämppääni kun muutin pari vuotta sitten pois, se kattoi Aso-maksua varten ottamani lainan kaikki kulut ja korot. Tulevasta kämpästä sitten vaan plussaa. Vuokra-asuntoihin verrattuna kuukausivastike/vuokra asokämpässä on ihan naurettavan halpa, ainakin täällä pk-seudulla. Mun vastikkeeni tästä vastaa suurinpiirtein vähän isomman omistusasunnon vastiketta. Joten asuminen on kohdallani todellakin melkein ilmaista :) Alle 10 v vanha asunto, rempattu mua varten enne kuin muutin, ilmaiseksi.

Osa asoyhtiöistä on kylläkin riistoyhtiöitä, nykyinen yhtiöni ei ole.

Vierailija
5/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttavapariskunta muutti eläkepäivikseen tällaiseen, koska miehellä oli jostain nuoruuden seikkailustaan lapsi tai useampi, joille ei halunnut jättää mitään perinnöksi. Hänellä on nykyísestä liitostaan aikuisia lapsia, joiden kanssa lämpimissä väleissä, mutta niihin ensiksi syntyneisiin ei halua olla jostain syystä missään tekemisissä, ilmeisesti heidän äitinsä takia. Niinpä he möivät omistusasuntonsa, muuttivat asoasuntoon ja törsäävät nyt sitten ilmeisesti ilman tunnontuskia ne asuntokaupasta saamansa rahat.

Vierailija
6/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 00:30"]Eräs tuttavapariskunta muutti eläkepäivikseen tällaiseen, koska miehellä oli jostain nuoruuden seikkailustaan lapsi tai useampi, joille ei halunnut jättää mitään perinnöksi. Hänellä on nykyísestä liitostaan aikuisia lapsia, joiden kanssa lämpimissä väleissä, mutta niihin ensiksi syntyneisiin ei halua olla jostain syystä missään tekemisissä, ilmeisesti heidän äitinsä takia. Niinpä he möivät omistusasuntonsa, muuttivat asoasuntoon ja törsäävät nyt sitten ilmeisesti ilman tunnontuskia ne asuntokaupasta saamansa rahat.
[/quote]

Ihailtava isä

Vierailija
7/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 00:26"]

Vuokra-asuntoihin verrattuna kuukausivastike/vuokra asokämpässä on ihan naurettavan halpa, ainakin täällä pk-seudulla.

Osa asoyhtiöistä on kylläkin riistoyhtiöitä, nykyinen yhtiöni ei ole.

[/quote]

Päätös lähteä asosta omaan kypsyi, kun asovastike nousi lähemmäs 800 euroa (kaksio, hki). Ei mielestäni enää ollut naurettavan halpa. Ehkä jokin muu yhtiö kuin Asokodit on kuitenkin hinnoitellut kohtuullisemmin asuntonsa?

Vierailija
8/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asossa saa samalla hinnalla isomman ja parempikuntoisen asunnon kuin vuokraamalla. Esimerkiksi oma aso-asunto muinoin pintaremontoitiin ennen muuttoa ja sain itse valita värit (kunhan oli maltilliset). Siinä ei ole omistusasunnon taloudellista riskiä ja ainakin itse sain lainaa maksamalla kivan pesämunan tulevaan omistusasuntoon.

Arvo on myös se, että yhtiö on luotettava eikä tarvitse pelätä yksityisen vuokranantajan yhtäkkistä irtisanomista.

Vierailija
9/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 00:33"]

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 00:30"]Eräs tuttavapariskunta muutti eläkepäivikseen tällaiseen, koska miehellä oli jostain nuoruuden seikkailustaan lapsi tai useampi, joille ei halunnut jättää mitään perinnöksi. Hänellä on nykyísestä liitostaan aikuisia lapsia, joiden kanssa lämpimissä väleissä, mutta niihin ensiksi syntyneisiin ei halua olla jostain syystä missään tekemisissä, ilmeisesti heidän äitinsä takia. Niinpä he möivät omistusasuntonsa, muuttivat asoasuntoon ja törsäävät nyt sitten ilmeisesti ilman tunnontuskia ne asuntokaupasta saamansa rahat. [/quote] Ihailtava isä

[/quote]

Olen ymmärtänyt asian niin, että ero siitä ensimmäisestä liitosta oli ollut hyvin riitaisa. Nainen jätti miehen toisen miehen takia ja vei lapset huoltajuusriidan päätteeksi. Vähemmästäkin katkeroituu. Ihan 100% varma en voi asiasta olla, koska asiasta ei ole hirveästi kuultu itse osallisilta, koska kyseessä on ennemminkin "julkinen salaisuus", joka paljastui isommalle piirille vasta silloin kun he muuttivat velattomasta omistuasunnosta asokotiin ja monet sitä ihmettelivät. Erittäin kiltti ja rauhallinen mies hän on minun mielestäni aina ollut, ja varmasti "nykyisille" lapsilleen erittäin rakastava ja hyvä isä. Iso yllätys oli minullekin, että hän voi edes olla niin huonoissa väleissä jonkun kanssa.

Vierailija
10/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asuimme väliaikaisesti asossa, kun etsimme uutta asuntoa. Väliaikaisuus vaan venyi neljäksi vuodeksi ja sinä aikana asuntojen hinnat nousivat - oletimme, että olisivat laskeneet. Vastike oli tosi korkea, 1400 rivarikämpästä, jossa oli muovimatot. Seuraaville asukkaille laitettiin parketti, me maalasimme seinät ja nekin itse. Lisäksi piha oli ihan rempallaan, aidat lahosivat pystyyn eikä niitä korjattu. Pieniä kustannuksia asoyhtiölle, mutta olisivat lisänneet asukkaiden viihtyvyyttä huomattavasti.

Aika huono maku jäi tuosta asokokemuksesta, en suosittele Asokoteja kenellekään.

Vierailija
11/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan silloin, jos ei ole vakuuksia eikä takaajia omistuasuntoon ja haluaa vuokra-asuntoa varmemman asumismuodon. Kunnan vuokra-asuntokaan ei ole varma, kotikylässä ollaan muuttamassa muutamaa vuokrataloa omistusasunnoiksi ja niissä asuvilla ihmisillä on nyt paniikki. 

Vierailija
12/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman vuoden voi hyvin asustella. Ei remonttihuolia, rahat saa indeksillä korotettuna varmasti takaisin ja siinä on hyvissä ostoasetelmissa, kun entisestä asunnosta pääsee nopeasti eroon. Pysyvänä ratkaisuna en suosittele siksi, että maksat rahoitusosuutta saamatta omistusosuutta.

Vierailija
13/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelisin että jos vaikka opiskelija tai hoitovapaalla tms. että ei voi ottaa/ei saa asuntolainaa, niin vuokralla asumista parempi vaihtoehto. Samalla saa säästettyä juuri sen verran rahaa kun nykyään pankit pyytää omavastuuksi asuntolainaan.

Itse asuttiin vuosi siinä välissä kun oltiin myyty oma edellinen ja odotettiin rakenteilla olevan uuden asunnon valmistumista.

Saatiin niillä palautettuilla aso-maksuilla sitten kuitattua uuden asunnon muutostyöt.

Vierailija
14/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä itse olin vastavalmistunut, mies opiskeli vielä. Otimme lainan asomaksuun ja laskimme, että saamme maksettua sen pois parissa vuodessa jolloin korkoihin ei mene valtavasti. Asunnon käyttömaksu on n. 150 euroa vähemmän kuin vastaavan vuokra-asunnon.

Olemme nyt pari vuotta asuneet velattomassa asossa ja mieskin on valmistunut. Olemme nyt ostamassa omakotitaloa ja meillä on säästössä esimerkiksi se asomaksu, joten pankit ovat suhtautuneet meihin hyvin lainaneuvotteluissa. Samalla olemme asuneet tilavassa ja rauhallisessa asunnossa hyvällä alueella: mihinkään tämänkaltaisen ostamiseen meillä ei olisi ollut varaa kun mies opiskeli, ja jos olisimme ostaneet pienen kaksion syrjemmästä, olisi sen myyminen ollut suht riskialtista.

Vierailija
15/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme asuneet asossa jo 14v vuotta. Aluksi kerrostalossa, jossa asuessammme saimme maksettua lainalla otetun aso-maksun 23000e pois. Pari vuotta sitten saimme paritalon Helsingistä reilu 110 neliötä. Tähän emme tarvinneet lainaa, kun asomaksu + indeksikorotus kattoi kynnysrahan n. 30000e. Maksamme tästä 1200e kuussa.

Meillä ei ikimaailmassa olisi varaa tältä alueelta ostaa omaa taloa/paritalon puolikasta. Naapurissa myynnissä talo tällä hetkellä hintaan 525000e. Olemmme oikein tyytyväisiä, oma piha, oma rauha. Vähän aikaa sitten yhtiö remontoi saunan ja kylppärin. Täällä Helsingissä ei tuolla 1200e maksettaisi edes kerrostaloasunnon lainanlyhennystä ja yhtiövastiketta.

Vierailija
16/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastavalmistuneena, määräaikaisena oli hyvä vaihtoehto, kun ei oltu varmoja jäädäänkö paikkakunnalle vai ei. Siitä sai sitten vähän pesämunaa oman ostoon, kun tilanne vakiintui. Oltiin tyytyväisiä asoon tuossa tilanteessa, oli vielä muuttaessamme ihan uusi asunto.

Vierailija
17/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aso on omistajalleen kannattava. Täysin riskitön. Asukkaat maksavat kaikki kulut, ei ole riskiä kustannuksista kuten tavallisessa vuokra-asunnossa, jossa vuokrankorotus on sidottu johonkin ideksiin.

Vierailija
18/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 00:33"]

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 00:30"]Eräs tuttavapariskunta muutti eläkepäivikseen tällaiseen, koska miehellä oli jostain nuoruuden seikkailustaan lapsi tai useampi, joille ei halunnut jättää mitään perinnöksi. Hänellä on nykyísestä liitostaan aikuisia lapsia, joiden kanssa lämpimissä väleissä, mutta niihin ensiksi syntyneisiin ei halua olla jostain syystä missään tekemisissä, ilmeisesti heidän äitinsä takia. Niinpä he möivät omistusasuntonsa, muuttivat asoasuntoon ja törsäävät nyt sitten ilmeisesti ilman tunnontuskia ne asuntokaupasta saamansa rahat. [/quote] Ihailtava isä

[/quote]

Kai nyt jokainen saa omat rahansa käyttää elämänsä aikana mihin haluaa. Pitäisikö kituuttaa eläkevuodet siksi, että lapset kärkkyy perintöjä. Ihailtava tapa elää elämä ja panna vihdoin elämä risaiseksi vaimonsa kanssa, kun on aikaa.

Vierailija
19/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee muuttamaan nopeasti

Ei asunnon myynti huolia

Hyvä asumistaso ja mukavuus

Varma vuoranantaja

Huoleton ja helppo

Rauhallisia taloja yleensä

Hyvillä paikoilla sijainnillisesti

Ei remonttihuolia ja kuluja

Olen viihtynyt hyvin ja voin suositella muillekin.

Vierailija
20/41 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka maksaa aso-asuntojen remontit? Ilmaisia remontteja ei ole olemassa.