Vierailija
Poiminta

En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.

Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?

• ylös 602
  • alas 23

Sivut

Kommentit (1308)

Vierailija

Kyllä siinä tottumista tulee tarvitsemaan.
Yöunista tulee menemään työmatka ja ehostautuminen. Lisäksi nykyään syön aamupalan työpöydän ääressä. Sillekin pitää jostain saada aikaa.
Työrauha avokonttorissa on myös niin ja näin.

• ylös 792
  • alas 9
Vierailija

Eipä kyllä kiinnostaisi mennä takaisin toimistolle, liikaa melua ja kahvitauoilla saisi kuunnella pomon lellikin tyhjänpäiväisiä tarinoita omasta elämästä, kuinka kaikki on niin hyvin ja miten töissä pitäisi tehdä hommia sen mielen mukaan. Muut työkaverit on ok, vaikka yhteishenki on kadoksissa, kun kaikki asiat pyörii yhden henkilön ympärillä.

• ylös 471
  • alas 16
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä siinä tottumista tulee tarvitsemaan.
Yöunista tulee menemään työmatka ja ehostautuminen. Lisäksi nykyään syön aamupalan työpöydän ääressä. Sillekin pitää jostain saada aikaa.
Työrauha avokonttorissa on myös niin ja näin.

Samoja ajatuksia. Työteho avokonttorissa romahtaa, niin sitten taas työt venyvät iltoihin ja viikonloppuihin. Joka päivään tulee tunti taas tuhlattua aikaa työmatkoihin, mitkä nyt pystyi käyttämään hyödyllisesti. Enemmän aikaa menee myös tosiaan ehostautumiseen ja siistiin pukeutumiseen, samoin kuin enemmän rahaa. 

En näe mitään hyviä puolia konttorille palaamisessa. Haittaa työntekoa, huonontaa elämänlaatua.

Yritän neuvotella työnantajan kanssa, että saisin mahdollisimman paljon jatkaa etätöissä. Kun onhan se työnantajankin etu, että teen työt mahdollisimman hyvin.

• ylös 598
  • alas 12
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eipä kyllä kiinnostaisi mennä takaisin toimistolle, liikaa melua ja kahvitauoilla saisi kuunnella pomon lellikin tyhjänpäiväisiä tarinoita omasta elämästä, kuinka kaikki on niin hyvin ja miten töissä pitäisi tehdä hommia sen mielen mukaan. Muut työkaverit on ok, vaikka yhteishenki on kadoksissa, kun kaikki asiat pyörii yhden henkilön ympärillä.

Joo, se diibadaaban pakkokuuntelu kun joku narsisti vain haluaa ehdottomasti, että muut kuuntelevat hänen juttujaan puutarhanhoidostaan, asunnonostosta, lasten koulunkäynnistä, auton renkaiden vaihdosta ... 

• ylös 393
  • alas 13
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
AIVITTUMÄ NAURAN JA NAUTIN KUN TE PASKAT JOUDUTTE SINNE TÖIHIN🤣😂😅

Oletpa sinä kateellinen. Et taida olla kovin onnellinen omassa elämässäsi.

Ja mikä pahentaa sinun oloasi on se uutinen, että suurimmalla osalla työpaikoista ei tarvitse palata toimistolle enää kuin max. kahtena päivänä viikossa, mahdollisesti vain yhtenä. Lopun aikaa saa jatkaa etänä.

• ylös 309
  • alas 18
Vierailija

Meillä on jo ilmoitettu, että toimistolla tarvitsee jatkossa olla vain yhtenä päivänä viikossa. Joten ei suurta muutosta tulossa, onneksi. 

• ylös 421
  • alas 7
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä on jo ilmoitettu, että toimistolla tarvitsee jatkossa olla vain yhtenä päivänä viikossa. Joten ei suurta muutosta tulossa, onneksi. 

Meillä taas kaikki halukkaat saavat jatkaa 100% etätöissä. Jokainen saa itse valita jatkossa. Toimistolle voi mennä jos haluaa, mutta kenenkään ei tarvitse.

• ylös 456
  • alas 7
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Meillä taas kaikki halukkaat saavat jatkaa 100% etätöissä. Jokainen saa itse valita jatkossa. Toimistolle voi mennä jos haluaa, mutta kenenkään ei tarvitse.

Näin on ainakin DNA:lla ja useammissa IT-alan työpaikoissa.

"DNA:n työntekijöiden ei tarvitse palata toimistolle – ”Olen aika vakuuttunut, että tämä murros on nyt pysyvä”
DNA:n työntekijöiden on mahdollista jatkaa etätyöskentelyä haluamassaan mittakaavassa myös koronan jälkeen."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008053296.html

• ylös 235
  • alas 3
Vierailija

Olen jo hakenut muita töitä, yksi syy siihen on juuri se että työnantajalla ei ole mitään aikomuksia sallia entistä enempää etätöitä. Tämä siitä huolimatta että en saa työlleni mitään lisäarvoa toimistolla istumalla, koska kaikki työssäni tarvitsemani kontaktit ovat maailmalla. Kotona työskentelemällä olen pystynyt paljon paremmin sopeuttamaan työpäivät esimerkiksi aikaerojen mukaan. Mielestäni se että halutaan rajoitusten höllennyttyä palata vanhaan osoittaa firman kyvyttömyyttä muuttua maailman mukana.

• ylös 628
  • alas 6
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Näin on ainakin DNA:lla ja useammissa IT-alan työpaikoissa.

"DNA:n työntekijöiden ei tarvitse palata toimistolle – ”Olen aika vakuuttunut, että tämä murros on nyt pysyvä”
DNA:n työntekijöiden on mahdollista jatkaa etätyöskentelyä haluamassaan mittakaavassa myös koronan jälkeen."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008053296.html

Sama Goforella: https://gofore.com/paikaton-tyo-tuli-jaadakseen/

• ylös 89
  • alas 4
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen jo hakenut muita töitä, yksi syy siihen on juuri se että työnantajalla ei ole mitään aikomuksia sallia entistä enempää etätöitä. Tämä siitä huolimatta että en saa työlleni mitään lisäarvoa toimistolla istumalla, koska kaikki työssäni tarvitsemani kontaktit ovat maailmalla. Kotona työskentelemällä olen pystynyt paljon paremmin sopeuttamaan työpäivät esimerkiksi aikaerojen mukaan. Mielestäni se että halutaan rajoitusten höllennyttyä palata vanhaan osoittaa firman kyvyttömyyttä muuttua maailman mukana.

Pääsee tuollaiset työnantajat taas lööppeihin itkemään vähän lisää, kuinka on työvoimapula.

• ylös 278
  • alas 5
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Täsmälleen samaa mieltä! En ole vielä päättänyt uuden työn hakemisesta, koska pidän superpaljon työni sisällöstä. Meillä ei olla vielä linjattu hybridityöstä, mutta on jo toivomus esitetty, että ainakin 1 tai 2 päivää oltaisiin toimistolla "seurustelemassa". Mikä on mielestäni niin hemmetin tyhmää, vanhanaikaista ja osoittaa kyvyttömyyttä uudistua järkevästi nykymaailmaan, että on kyllä saanut suunnitelmat liikkeelle tästä työnantajasta irtautumiseen. Parempia ja fiksumpia vaihtoehtoja kun on, eli firmoja jotka oikeasti tajuavat arvostaa henkilöstöään niin paljon, että eivät pelkästään vanhanaikaisuuttaan pakota ketään konttorille kun nyt on todistettu ihan kaikille 1,5 vuoden aikana, että 100% etätyö toimii erinomaisesti ja on vain parantanut tuloksia, tuottavuutta ja työhyvinvointia. Jos työnantaja on niin hemmetin hölmö, ettei näistä välitä ja kykene sopeutumaan nykyaikaan ja muuttuneeseen maailmaan, niin ei paljon kiinnosta sellaisella työnantajalla olla.

• ylös 289
  • alas 17
Vierailija

Onneksi voin tehdä etätyösopimuksen, joten ei tarvitse olla toimistolla kuin ehkä 1 pv viikossa. Sen kyllä kestää. 

• ylös 111
  • alas 5
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä jatkuu ja saa myös tehdä etätöitä ulkomailta käsin tietyn ajan verran. 

Teillä on fiksu työnantaja.

• ylös 157
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onneksi voin tehdä etätyösopimuksen, joten ei tarvitse olla toimistolla kuin ehkä 1 pv viikossa. Sen kyllä kestää. 

Itse en haluaisi edes sitä, koska haluaisin muuttaa pois Helsingistä, eikä huvittaisi kulkea jotain monen tunnin työmatkaa yhtä päivää varten. Minulle sopisi ihan hyvin malli, että tarvittaessa (siis jos oikeasti työ vaatii sen), niin voisin mennä toimistolle, mutta pelkkä pakonomainen istuminen edes yhden päivän viikossa vain seurustelemassa muiden kanssa tuntuu aivan idioottimaiselta. Ja se on yksi kokonainen päivä pois työnteosta. 

• ylös 365
  • alas 7
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Itselläni sama. Kaikki yhteistyökumppanini ovat firman ulkopuolella ja tosi moni maailmalla, joten he haluavat joka tapauksessa hoitaa paltsut online. Joten mitä hittoa minä menisin istumaan meluisaan avotoimistoon hoitamaan jotain online-miittiä Kiinaan? Varsinkin kun siihen ei ole siellä edes kunnon tiloja.

• ylös 251
  • alas 1
Vierailija

Minä olen yksi noista joka aikoo etsiä uuden työpaikan JOS etätöitä ei saa jatkaa. Uskon kyllä että saa, ja tietyt asiat siihen jo viittaavatkin.

Esim. se että alkuun sai jäädä etäilemään, mutta lisänäytöt/netit ym. piti hoitaa itse. Sittemmin asia on muuttunut niin että jokaiselle maksetaan netti työn puolesta, halutessaan näytöt ym. saa lainaan toimistolta.

Toisekseen on tullut kyselyitä (vastaavia toki aiemminkin ollut eri jutuista) joissa osa kysymyksistä selkeästi viittaa siihen että kartoitetaan ihmisten halukkuutta tehdä etätöitä jatkossa ("olisin valmis tekemään etätöitä jatkossa a) 100% b) 50% c)25% d)0% työajasta") uskon että tuo vaikuttaa siihen miten toimistotiloja jatkossa "kehitetään".

Pystyisin venymään esim. siihen että max päivä per/vko olisin toimistolla, mutta en kyllä enää palaisin kokoaisesti toimistolle.

Elämä on niin paljon parempaa etäillessä:
oma rauha tehdä työt, ei mene aikaa työmatkoihin, säästyy rahaa vaatekuluissa (-käytännössä yksi siisti paita videopalavereihin riittäisi), ja osa kotitöistä menee töiden sivussa (pyykit&tiskit) jaaika vieviäkin ruokia ehtii paremmin valmistamaan (tekee valmiiksi uuniin laitettavaksi ennen töitä aamulla/lounaalla ja hauduttelee uunissa --> ruoka valmista kun työpäivä purkissa)

• ylös 282
  • alas 9
Vierailija

Samoja ajatuksia mitä muilla. Ahdistaa paluu. 1,5 vuotta sujunut kaikki moitteettomasti ja huomattu ettei konttorilla oleminen ole välttämätöntä, miksei voitaisi jatkaa näin jos työt sujuvat. Niille linnuille, jotka eivät saa töitä hoidettua voitaisiin järjestää joku oma systeemi konttorilla oloon.

• ylös 249
  • alas 5
Vierailija

Oma suunnitelma: Neuvottelen esimiesten kanssa mahdollisimman suuresta vapaudesta etätöihin. Olen jo ollut tästä yhteydessä HR:ään ja työterveyshuoltoon, ja kummatkin ovat lupautuneet neuvotteluihin jos omat neuvotteluni eivät tuota tulosta, perusteena se, että työnantajan strategian mukaisesti tuottavuuteni ja työhyvinvointi maksimoituvat etätöissä. Samalla valmistelen exittiä tästä työpaikasta ja toteutan sen riippuen siitä, miten esimiehet suhtautuvat. 

• ylös 119
  • alas 0

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.