Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä rahoitus autolle?

Vierailija
02.10.2014 |

Kannattaako ottaa pankista autolaina (vakuudet kunnossa), vai tuleeko nuo autoliikkeiden todella edulliselta näyttävät rahoitustarjoukset edullisemmaksi?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos autoon joutuu ottamaan lainaa, niin todennäköisesti auto on talouden tulotasoon nähden liian hieno. Ei ole paljon parempaa tapaa hävittää omaisuuttaan kuin ostaa liian kallis auto, ja se sopii vain niille, joilla on sitä liikaa käytettävissään.

Vierailija
2/29 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 19:46"]

Jos autoon joutuu ottamaan lainaa, niin todennäköisesti auto on talouden tulotasoon nähden liian hieno. Ei ole paljon parempaa tapaa hävittää omaisuuttaan kuin ostaa liian kallis auto, ja se sopii vain niille, joilla on sitä liikaa käytettävissään.

[/quote]

Kaksi vanhempaa autoa (jotka pystyin maksamaan samantien) ja kaksi uutta autoa ostaneena voin sanoa, että todellakin kannattaa maksaa siitä uudesta autosta. Vanhan auton korjaamiseen menee samat summat rahaa, kuin uuden kuukausimaksuihin. Vanhoissa monesti kalliimat vakuutukset ja verot lisäksi. Lisäksi molemmat jo vanhana ostetut autot hajonneet lopulta ja kaikki rahat mennyt hukkaan. Toisen uuden olen sentään saanut myytyä eteenpäin ihan hyvään hintaan. Toinen vielä käytössä.

Lisäksi vanhassa on aina muutenkin jotain pientä toimivuuden kannalta raivostuttavaa. Uusi tekniikka on uutta ja ainakin vielä uutena toimivaa. :)

Me saatiin vuosi sitten rahoitus halvemmalla, kuin pankkilaina oltaisiin saatu. Oli tuollainen tarjous tosiaan joka koski tuota kyseistä autoa joka muutenkin haluttiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on huonot ajat, tulee usein liikekohtaisia tarjouksia "kaikille vaihtoautoille". Itse ostin vaihtoauton pois alta, kun liikkeeseen oli tulossa remontti ja niitä piti saada pois. 

Vierailija
4/29 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 20:05"]

Kaksi vanhempaa autoa (jotka pystyin maksamaan samantien) ja kaksi uutta autoa ostaneena voin sanoa, että todellakin kannattaa maksaa siitä uudesta autosta. Vanhan auton korjaamiseen menee samat summat rahaa, kuin uuden kuukausimaksuihin. Vanhoissa monesti kalliimat vakuutukset ja verot lisäksi. Lisäksi molemmat jo vanhana ostetut autot hajonneet lopulta ja kaikki rahat mennyt hukkaan. Toisen uuden olen sentään saanut myytyä eteenpäin ihan hyvään hintaan. Toinen vielä käytössä.

[/quote]

Ei nyt mitään viiden sadan pommia tietenkään kannata ostaa, vaan esim. 5-10 tonnin hyväkuntoinen auto, johon ei tarvitse lainaa, mutta kalleimmat kilometrit ovat selvästi takana.

Vierailija
5/29 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotinkin jo tällaista viisastelijaa vastailemaan. Kukahan sanoi, että olen ostamassa "liian kallista" autoa? Tulotasostanikaan en kertonut mitään. Kyselin vain kokemuksia rahoitusmuodoista. Kiitokset vain asiallisille vastaajille. Jos kyseltäisiin tuolla Prisman parkissa, kuinka moni on ostanut autinsa käteisellä, voisi prosenttiosuus olla aika pieni. Autoa moni kuitenkin välttämättä tarvitsee, eikä se ole niitä halvimpia hankintoja, joten kannattaa kai ottaa selvää, mikä on järkevin tapa sen rahoittamiseen. Ap

Vierailija
6/29 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 20:13"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 20:05"]

[/quote]

Ei nyt mitään viiden sadan pommia tietenkään kannata ostaa, vaan esim. 5-10 tonnin hyväkuntoinen auto, johon ei tarvitse lainaa, mutta kalleimmat kilometrit ovat selvästi takana.

[/quote]

En ole mitään satasten pommia ostanutkaan. Toinen maksoi 3000€ ja toinen 10 000€. Tottakai vanhassa voisikin säästää jos itse osaisi korjata, mutta kun pitää viedä korjaamolle niin tulee tosi kalliksi.

Vierailija
7/29 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies vaihtoi kesällä autoa, ja kiersi monissa paikoissa kyselemässä vaihtoehtoja. Kysyi myös lainaa pankista. Halvemmaksi tuli erään autoliikkeen lainatarjous, tosi matala korko ja huomattavasti aiempaa halvempi vakuutus samaan pakettiin.

Vierailija
8/29 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ostaisi yhtään autoa velaksi, mutta jos on pakko niin pankista laina.

Vierailija
9/29 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ap, anteeksi, olen vastannut sinulle pari kertaa asiallisesti, tämä ei ole sinulle. Mitä merkitystä sillä on, säästääkö autoon etukäteen vai maksaako sitä vähän kerrallaan? Minä halusin hyvän auton, koska ajan paljon yksin pitkää matkaa iltaisin. Mulla meni isompi summa ennen juniin ja busseihin/kk, mitä auton rahoitus+vakuutukset+muut kulut on vuosi. Ei köyhän kannata ostaa jatkuvasti huoltoa tarvitsevaa bensarosvoa. Turvallisuuskin on tärkeää. Mulla olisi ollut kyllä säästöjä maksaa isompikin käsiraha ja vähän halvempi auto maksaa samantien, mutta päätin nyt vain näin. Autoliikkeille ei ole mitään lisäarvoa siinä, että asiakas maksaa autonsa käteisellä. Päinvastoin, he saavat rahoitussopimuksista bonuksia. 

Vierailija
10/29 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 20:23"]

[/quote]

Ap, anteeksi, olen vastannut sinulle pari kertaa asiallisesti, tämä ei ole sinulle. Mitä merkitystä sillä on, säästääkö autoon etukäteen vai maksaako sitä vähän kerrallaan? Minä halusin hyvän auton, koska ajan paljon yksin pitkää matkaa iltaisin. Mulla meni isompi summa ennen juniin ja busseihin/kk, mitä auton rahoitus+vakuutukset+muut kulut on vuosi. Ei köyhän kannata ostaa jatkuvasti huoltoa tarvitsevaa bensarosvoa. Turvallisuuskin on tärkeää. Mulla olisi ollut kyllä säästöjä maksaa isompikin käsiraha ja vähän halvempi auto maksaa samantien, mutta päätin nyt vain näin. Autoliikkeille ei ole mitään lisäarvoa siinä, että asiakas maksaa autonsa käteisellä. Päinvastoin, he saavat rahoitussopimuksista bonuksia. 

[/quote]

Siis meni julkisiin/kk enemmän kuin autoon/kk, vähän unohtui lausetta kirjoittaessa mitä kirjoitin. Esim. 2012 olen maksanut julkisista kulkuneuvoista yhteensä 7000 euroa. Tämä siksi, kun minulla on vanhoja omaisia ympäri suomen, joita käyn usein katsomassa, isäni mukaan lukien. 

Vierailija
11/29 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihan lehdessä oli artikkeli siitä miten kannattaa ostaa auto osamaksulla autoliikkeestä saatavalla rahoituksella, saattavat olla jopa 0-korkoisia. Pankki harvoin antaa lainaa ilman korkoa.

Käteisellä ei kannata maksaa, koska osamaksuissa inflaatio syö lainaeriä.

Vierailija
12/29 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä aikana kun säästää sitä autoa varten, hinnatkin saattavat ehtiä nousta sen koron verran. Auto ei ole sijoituksena kannattava, mutta kun sitä kerran tarvitsen, haluan sellaiset ominaisuudet, että olo on turvallinen ja pitkää matkaa on hyvä ajaa. Kyllä mä olisin jo muutaman kolarin ilman omaa syytäni ilman hyviä jarruja ajanut, kun noita tolloja piisaa. 

Vierailija
13/29 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se rahoituksen 0-korko tarkoittaa usein tilinhoito- ja avausmaksuja ja saattavatpa veloittaa myös jonkun lisäsumman per erä..... kannattaa katoa niitä todellisia vuosikorkoja eikä sitä nimelliskorkoa.

Mulla on 2 autoa ostettu pankin vakuudellisella luotolla ja 1 pommi käteisellä. Muulla ei ole eroa, mutta tilille kannattaa jättää puskuria yllätyksiä varten eikä laittaa viimestä nappia myöden autoon kiinni.

Vierailija
14/29 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kyllä kaksikin autoa tällä hetkellä pihalla, joten en ole ensimmäistä kertaa autokaupoilla. Tiedän kyllä, mitä auton pitäminen ja huoltaminen maksaa. Ajan kohtuullisen pitkää työmatkaa, joten millään ihan ritskulla ei ole mahdollisuutta tien päälle lähteä.

Suunnitelmissa olisi kuitenkin toinen auto vaihtaa, joten kyselinpähän, ovatko nuo autokauppojen tosi edullisilta tuntuvat rahoitustarjoukset sittenkään niin edullisia. Tuo todellinen vuosikorkohan se tietenkin on, joka ratkaisee. Ja en todellakaan ole viimeisiä pennosiani siihen autoon laittamassa. Ap

Vierailija
15/29 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainat aina pankista.

Vierailija
16/29 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta. Mä sain rahoituksen mukana, kun ostin ekan oman auton, myös vakuutuksesta hyvän tarjouksen 1. vuodeksi. Paras keino on varmaan pyytää tarjous molemmista. Mutta jos korko alkaa autoliikkeessä olla alle 3, mitä se on joskus tarjouksessa ollut, silloin luulisin, että autoliike kannattaa. Kulut kannattaa huomioida myös, koron lisäksi tulee joku kuukausimaksu. 

"Autoliikkeen" lainat eivät ole itseltään autoliikkeeltä, vaan rahoitusyhtiöiltä, ja nämä rahoitusyhtiöt ovat usein  pankkien omistuksessa. 

Vierailija
17/29 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sulla on vakuuksia niin pankin laina voi olla halvempi, ilman vakuutta autokaupoista voi saada jopa 0% korolla rahoituksen, tai ainakin alle 2% korolla ilman muita kuluja, nuo tarjoukset tosin liittyy ylernsä johonkin tiettyyn kampanjasn tms eli ei välttämättä juuri sun haluamaan autoon. Kannattaa pyytää rahoitustarjouksia rti paikoista ja sitten verrata sitä auton Todellista hintaa eri tarjouksirn perusteella..näissä voi olla tuhansien eurojen eroja.

Vierailija
18/29 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se rahoituksen 0-korko tarkoittaa usein tilinhoito- ja avausmaksuja ja saattavatpa veloittaa myös jonkun lisäsumman per erä..... kannattaa katoa niitä todellisia vuosikorkoja eikä sitä nimelliskorkoa.

Mulla on 2 autoa ostettu pankin vakuudellisella luotolla ja 1 pommi käteisellä, johon ei tarvittu lainaa. Muulla ei ole eroa, mutta tilille kannattaa jättää puskuria yllätyksiä varten eikä laittaa viimestä nappia myöden autoon kiinni.

Nykyään monet autoliikkeet tarjoaa rahoitusta jopa 0% korolla.

Vierailija
19/29 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä ole järjen hiventäkään ottaa luottoa auton takia.

Vierailija
20/29 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin pankista, paras vaihtoehto korkoineen yms meidän tapauksessa. Ostin tosin suoraan edelliseltä omistajalta, en liikkeestä, jolloin esim Santanderin korot saattavat olla älykkäämmät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi