Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ilmaisen illallisvieraille että voisivatko he tuoda juomat

Vierailija
01.10.2014 |

mitä sitten haluvatkin juoda? ei ole vielä niin tuttuja että kehtaisi suoraan sanoa.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö yksinkertaisinta ole, että jos ystäväsi tuo yhden pullon, sinä ostat toisen. Ja saattaahan olla, että nuo kaksi muutakin tuovat tuliaisena pullon. Joka tapauksessa, jos tuosta juomatonta viiniä jää, niin pistä ne kiertoon, kun itse seuraavan kerran menet jonnekin illalliselle tms.

ihmisillä on uskomattomia ongelmia.....

Vierailija
42/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

39. Tuo oli se neuvo mitä alun pitäen tässä kaipailinkin, mutta nyt kuitenkin päätin että ostan itse yhden pullon viiniä ja siinäpää s sitten :D

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:46"]

No eikö yksinkertaisinta ole, että jos ystäväsi tuo yhden pullon, sinä ostat toisen. Ja saattaahan olla, että nuo kaksi muutakin tuovat tuliaisena pullon. Joka tapauksessa, jos tuosta juomatonta viiniä jää, niin pistä ne kiertoon, kun itse seuraavan kerran menet jonnekin illalliselle tms.

ihmisillä on uskomattomia ongelmia.....

[/quote]

no onneksi minun ongelmat ovat  pieniä :)

hengissähän tässä hyvin pysyy jos ongelmatkaan eivät ole tämän suurempia.

ap

Vierailija
44/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:42"]

Eikö ap:lla ole varaa ostaa paria pulloa viiniä? Viiniähän illallisella yleensä tarjotaan. Kympillä jo saa kohtuullisen ruokajuoman. Et varmaan ruuaksikaan tarjoa mitään kaupan pikanuudeleita. Ei se nyt niin kalliiksi voi tulla! Sitten, jos ystävät kysyvät "mitä voisimme tuoda" (kohtelias vieras kysyy) niin mainitset, että alkoholijuomia/viiniä voi hyvin tuoda, kiitos!

[/quote]

Minä laitan sisilialaista lihapataa ja juustokakkua jälkkäriksi.

Ei mitään kummosta mutta aika paljon työtä vaatii tuo lihapata. Sitä haudutetaan 4 tuntia.

Mutta rakastan ruoanlaittoa, joten se ei haittaa päinvastoin.

ap

Vierailija
45/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:58"]

Eikö ap:lla ole varaa ostaa paria pulloa viiniä? Viiniähän illallisella yleensä tarjotaan. Kympillä jo saa kohtuullisen ruokajuoman. Et varmaan ruuaksikaan tarjoa mitään kaupan pikanuudeleita. Ei se nyt niin kalliiksi voi tulla! Sitten, jos ystävät kysyvät "mitä voisimme tuoda" (kohtelias vieras kysyy) niin mainitset, että alkoholijuomia/viiniä voi hyvin tuoda, kiitos!

[/quote]

Ei mitään kummosta mutta aika paljon työtä vaatii tuo lihapata. Sitä haudutetaan 4 tuntia.

ap

[/quote]

Eikö se uuni/liesi hauduta sen padan vai sylissäkö sitä 4 tuntia heijaat?

En ymmärrä mikset voi ostaa paria pulloa viiniä, joko ne tulee juotua tai sitten ei. Big deal. Jos ei itselle maistu niin kaada viemäriin.

Vierailija
46/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 16:04"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:58"]

[/quote]

ap

[/quote]

Eikö se uuni/liesi hauduta sen padan vai sylissäkö sitä 4 tuntia heijaat?

En ymmärrä mikset voi ostaa paria pulloa viiniä, joko ne tulee juotua tai sitten ei. Big deal. Jos ei itselle maistu niin kaada viemäriin.

[/quote]

Arvasin että tuosta ruokatarjoilustakin vittuillaan ja kokeeksi sen tohon laitoin ton lihapadan. :D)))

no perseen alla ajattelin hauduttaa.

ap

Vierailija
47/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 17:08"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 16:36"]

Ja vielä sen verran ihmettelijöille, että eivät käytöstavat kaikille ole itsestäänselvyys. Suomesta löytyy vaikka kuinka paljon ihmsiä, jotka eivät koskaan ole olleet illallisilla. Jos ei tällaisia tapoja ole ollut lapsena mahdollisuus oppia, niin mitenpä sitä muuten aikuisenakaan oppisi kuin muilta kysymällä (tai itsensä nolaamalla)?

[/quote]

Miten nyt yleensä opitaan mitään uutta? Normaalit ihmiset oppivat koulussa tai lukemalla tai katsomalla opetusohjelmia tai juttelemalla toisten kanssa tai tarkkailemalla muita. Tapoja on lukemattomia. Ei käytöstavat ole mitään salatiedettä, joita ei voi muita katselemalla oppia. Vaikea kuvitella että nyky-yhteiskunnassa asuu aikuisia, jotka eivät ole missään nähneet eivätkä kuulleet illallisista, tai ei osaa itse ajatella mikä olisi kohteliasta. Sanoohan se ihan maalaisjärkikin, ettei kutsutuilta vierailta pyydetä erikseen mitään tuomisia, tai tyrkytetä takaisin jotain mitä vieraat tuovat. Nyyttärit on eri asia, se sovitaan jo järjestämisvaiheessa että kaikki tuovat jotain. 

[/quote]

Eivät ne mitään salatiedettä olekaan, mutta sellaista tietoa, mikä jää opitaan käytännössä ekä kirjoista. Itse olen tavannut ja ollut tekemissä varmaan kymmenien sellaisten suomalaisten kanssa, jotka kerta kaikkiaan eivät tiedä miten käyttäytyä. Ei siin' ole kyse normaalista vaan lähinnä yhteiskuntaluokasta. Suomessa on todella "ohut" sivistyneistö jos ajatellaan käytöstapoja traditioina. Siksi ei ole ollenkaan kummallista että joku ei mitenkään tiedä millainen on käytäntö vaikka illallistilanteessa. 

Vaikka nämä ihmiset kuulisivat, että  jotkut syövät alkuruoan, pääruoan ja jälkiruoan ja se on jopa jonkinlainen normi, ei se tarkoita että nämä samat ihmiset samantien omaksuisivat kaiken illallistamiseen liittyvän. 

Vierailija
48/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:40"]

Siis voi taivas taas tätä suomalaista alkoholikulttuuria. Jos nyt joku sinulle sattuisi sen viinipullon tuomaan, niin mikä vaikeus se on laittaa jonnekin kaapin nurkkaan odottamaan seuraavaa illalliskekkeriä. Eipähän sitten sinun tarvitse silloin miettiä, että ilkeäisikö kutsuttuja tuomaan omat pullot vai ei. Vai onko kyse siitä, että perheessä on joku alkoholiongelmainen, etkä sen vuoksi halua niitä pulloja pyörimään nurkkiisi? Viini kyllä säilyy kaapissa avaamattomana.

Ei voi mitään, mutta minusta kunnon vaivalla laitetun ruuan kanssa kuuluu kyllä se lasillinen viiniä. Etenkin, kun on kyse lauantain illallisesti aikuisella porukalla. Viinipullon saa ostettua alle kympillä, joten ei sellaisen ostamisen pitäisi olla mikään ylivoimainen tehtävä, jos kerran ruuatkin on vara tarjota. Eikä viinin tarjoaminen ruualla todellakaan tarkoita mitä kännien vetämistä. Minä ainakin osaan juoda yhden lasin viiniä ruuan kanssa ilman, että mopo karkaa käsistä.

Fiksut vieraat muuten yleensä kysyvät, että voivatko he tuoda jotain. Ja voithan itse ottaa asian esille vaikka tyyliin, että 'Älkääkä mielellään tuoko kukkia tms. turhaa. Jos haluatte jotain tuoda, niin vaikka kalalle/lihalle sopiva viinipullo'. Siis jos oikeasti mieluummin haluat vieraiden tuovan sen viinipullon vaikka kukkapuskan sijaan. Itse asiassa minä olisin kyllä jo kutsun yhteydessä sanonut, että meillä on sellainen tapa, että mitä tarjoan ruuat ja vieraat tuo ruokaan sopivan viinipullon. Miksi tuosta pitäisi loukkaantua?

[/quote]

Niinhän tässä nyt on useampaan otteeseen ap:lle kerrottu, että jos vieraiden kanssa pystyy sopimaan viinin tuomisesta, niin kyllä menee ihan normaalien käytöstapojen rajoissa. Ap puhui kuitenkin omista juomista, joka on aivan eri asia. Vaikka ap ei itse alkoholia joisikaan, niin eis sitä sillä tavalla tarvitse alleviivata että "jos viinaa kaipaatte niin tuokaa mukananne". Jos et juo alkoholia, niin se on edelleen aivan ok. Mitään numeroa siitä ei ole hyvien tapojen mukaista järjestää. Siis, vielä rautalangasta: alkoholiton illallinen on aivan hyvä vaihtoehto. Kerro tästä sille ystävällesi ja jos tuntemattomammat vieraat tuovat viiniä, se on ikään kuin lahja sinulle. Myöhemmin voit antaa viinin ystävällesi. Älä tee sitä  kuitenkaan näiden vieraiden nähden.

Toinen vaihtoehto on, että kutsun yhteydessä mainitset asiasta kuten mm. 39 ehdotti. Huomaa, että tällöin vieraille on syytä kertoa suunniteltu menu. Viini on illallisilla osa ateriaa, kekkerit ovat sitten asia erikseen. Silloinkaan et tietenkään sano että itsehään en sitä juo vaan katat pöytään myös sitä mitä itse juot ja tyynesti kaatelet itsellesi sitä vettä/maitoa/mehua/mitä ikinä. Jos viiniä jää yli, niin laitat loput vaivihkaa ystäväsi mukaan. Missään nimessä et niiltä tuntemattomammilta edellytä tuliaisten ottamista takaisin.

Kolmas vaihtoehto on helpoin, eli se että ystäväsi kanssa ostatte ne viinipullot, itsesi kohdalla teet niinkuin muutenkin.

Ja vielä sen verran ihmettelijöille, että eivät käytöstavat kaikille ole itsestäänselvyys. Suomesta löytyy vaikka kuinka paljon ihmsiä, jotka eivät koskaan ole olleet illallisilla. Jos ei tällaisia tapoja ole ollut lapsena mahdollisuus oppia, niin mitenpä sitä muuten aikuisenakaan oppisi kuin muilta kysymällä (tai itsensä nolaamalla)?

Vierailija
49/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

39 jatkaa: Jos ystäväsi tuntee nuo vieraat paremmin, niin voit myös puhua asiasta ystäväsi kanssa ja pyytää, että hän vaikka kertoisi ystävilleen, että tapana on tuoda viinipullo. Samalla hän voisi kertoa, ettei muita tuomisia tarvitse miettiä ja sinä et itse viinejä harrasta.

Ja jos et itse juo viinejä, niin yksi hyvä tapa kutsua vieraat viinipullon kanssa on se, että sanot ettet oikein ymmärrä viineistä mitään, kun et itse juo niitä ja vieraat voivat tuoda mukanaan itselleen oman lempiviininsä. Muista sitten kertoa, mitä on ruokana, että he osaavat valita sopivan viinin. Ja se, ettei sinua haittaa lainkaan, että he juovat viiniä ruuan kanssa. Tällöin voit ihan hyvin olla itse kokonaan juomatta, tai maistaa tilkan (mutta älä juo vieraiden tuomia viinejä lasitolkulla, se olisi epäkohteliasta). Samoin on kohteliasta avata se vieraiden tuoma viini, jos et ole itse varannut viiniä ;) 

Vierailija
50/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 16:36"]

[/quote]

Miten nyt yleensä opitaan mitään uutta? Normaalit ihmiset oppivat koulussa tai lukemalla tai katsomalla opetusohjelmia tai juttelemalla toisten kanssa tai tarkkailemalla muita. Tapoja on lukemattomia. Ei käytöstavat ole mitään salatiedettä, joita ei voi muita katselemalla oppia. Vaikea kuvitella että nyky-yhteiskunnassa asuu aikuisia, jotka eivät ole missään nähneet eivätkä kuulleet illallisista, tai ei osaa itse ajatella mikä olisi kohteliasta. Sanoohan se ihan maalaisjärkikin, ettei kutsutuilta vierailta pyydetä erikseen mitään tuomisia, tai tyrkytetä takaisin jotain mitä vieraat tuovat. Nyyttärit on eri asia, se sovitaan jo järjestämisvaiheessa että kaikki tuovat jotain. 

Vierailija
51/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina ollut tapana viedä viiniä tai erikoisoluita mukana kun mennään illallisille ja samoin kaverit tuo meille. Ei tosin ryyppäillä mutta ruokajuomat tulee katettua aika tasan. Meillä ei vain ole ollut koskaan tapana mennä tyhjin käsin, kyse ei ole siitä etteikö olisi varaa juottaa vieraita.

Voihan sitä sanoa että jos haluatte tuoda jotain niin viini tms käy oikein hyvin!

Vierailija
52/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäisin nyyttäriperiaatteen jos on isot bileet, mutta siis illallisesta kyse eikä ole varaa tarjota edes ruokajuomaa? Mielestäni on noloa alkaa vierailta pyytämään yhtikäs mitään jos itse kutsuu heidät kylään. Missä on vieraanvaraisuus? Voihan sitä ruokailla aina myös ilman alkoholitarjoilua, mutta luulisi illalliselle kutsuttaessa olevan jotain viiniä esimerkiksi... Miten pihejä ihmiset oikein ovat, jos joku pari viinipulloakin on liikaa? Mun mielestä on jotenkin röyhkeää jos itse kutsutaan kylään ja sitten oletetaan siihen sisältyvän jokin velvollisuus.

Vierailija
53/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

52 jatkaa vielä sen verran, että minusta on kummallista se että jos on absolutisti niin ei halua viinipulloa nurkkiin pyörimään? Mitä se viinipullo yksin tekee, hyökkää kimppuun? Voihan sen antaa jollekin eteenpäin esim. mennessä itse joskus kylään.

Ja veden sijaan voisi tarjota edes vichyä tai jotain, sitäkin voi itse myös maustaa samoin kuin vettä. On se nyt mukavampi juoda jotain kurkku/lime vettä kuin pelkkää vettä, tietty riippuen aina menusta mutta kuitenkin...

Vierailija
54/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ny aikuiset ihmiset tajuaa tuoda esim viinipullon isäntäväelle? Juo sen sitten jos loppuu

Vierailija
55/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 18:52"]Ymmärtäisin nyyttäriperiaatteen jos on isot bileet, mutta siis illallisesta kyse eikä ole varaa tarjota edes ruokajuomaa? Mielestäni on noloa alkaa vierailta pyytämään yhtikäs mitään jos itse kutsuu heidät kylään. Missä on vieraanvaraisuus? Voihan sitä ruokailla aina myös ilman alkoholitarjoilua, mutta luulisi illalliselle kutsuttaessa olevan jotain viiniä esimerkiksi... Miten pihejä ihmiset oikein ovat, jos joku pari viinipulloakin on liikaa? Mun mielestä on jotenkin röyhkeää jos itse kutsutaan kylään ja sitten oletetaan siihen sisältyvän jokin velvollisuus.
[/quote]

Ot, mutta mulla on hyvä kaveri, joka järjestää aina synttärinsä(!) nyyttäriperiaatteella. Eli vieraat hoitavat tarjoilun ja tuovat vielä lahjan. Toki hän jotain syötävää ja juotavaa tarjoaa itsekin, mutta kuitenkin. Jotenkin on ruvennut vuosien varrella ärsyttämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi