Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ilmaisen illallisvieraille että voisivatko he tuoda juomat

Vierailija
01.10.2014 |

mitä sitten haluvatkin juoda? ei ole vielä niin tuttuja että kehtaisi suoraan sanoa.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ajattelin että en tarjoa ollenkaan alkoholia, mutta sitten ystäväni sanoi että tuo viiniä niin aloin sitten miettimään että on kai se viisasta tarjota viiniä koska on lauantai-ilta. Käytän itse vaan tosi harvoin alkoa.

ap

Vierailija
22/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:54"]

Vieraana olisin iloinen illaliskutsusta, eikä todellakaan haittaisi viedä omia juomia. Muutenkin vien yleensä pullon tuliaisiksi tuollaisessa tilanteessa. Nyt siten ehkä kukkapuskan ja pullon :)

[/quote]

Tuliainen nyt on aivan eri asia, kuin se että pyydetään ottamaan omat juomat mukaan. Minäkin veisin varmaan viinipullon, mutta jos minulle vähemmän tuttu sanoisi, että voin ottaa _omat_ juomat mukaan, niin illalliskutsun luonne muuttuisi ihan samantien. Jos kyseessä on esimerkiksi opiskelukaveri, tai ap on muuten näiden vieraiden kanssa samassa rahatilanteessa, eikä se ole salaisuus, niin kyllä silloin ehkä vieraammallekin voi sanoa että voitteko tuoda viinin. Oma pullo ja illallinen, ei. Ei, ei ja ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme samassa järjestössä kaikki ja tarkoitus on että tutustumme toisiimme paremmin jan ystävystymme koska tulemme jatkossa olemaan paljon tekemisissä keskenämme yhteisen projektin tiimoilta.

ap

Vierailija
24/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:57"]

Siis ajattelin että en tarjoa ollenkaan alkoholia, mutta sitten ystäväni sanoi että tuo viiniä niin aloin sitten miettimään että on kai se viisasta tarjota viiniä koska on lauantai-ilta. Käytän itse vaan tosi harvoin alkoa.

ap

[/quote]

Kerro sille ystävällesi että kyseessä on alkoholiton illallinen. Tai sitten ostat toisen pullon itse, hyvällä lykyllä ne vieraatkin tuovat jonkun pullon. Sitten teillä onkin viiniä enemmän kuin tarpeeksi. Jos järjestät alkoholittoman illallisen, niin tuodut viinipullot ovat ennemminkin lahjoja sitten. Itse saattaisin olla vieraana hitusen pettynyt (muistaakseni minulle on näin tapahtunutkin), mutta missään nimessä tämä ei anna sinusta yhtä junttimaista kuvaa kuin se oman pullon edellytys. Alkoholittomuus on ihan ok, illallinen taskukossulla ei.

Vierailija
25/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:01"]

Me olemme samassa järjestössä kaikki ja tarkoitus on että tutustumme toisiimme paremmin jan ystävystymme koska tulemme jatkossa olemaan paljon tekemisissä keskenämme yhteisen projektin tiimoilta.

ap

[/quote]

Jos et kehtaa ehdottaa, että työkaverisi toisivat laittamaasi illalliseen sopivan viinin, niin osta viini itse tai tarjoa vettä. Tärkeintä on nyt vain se, että et mene höpisemään mitään omista juomista.

Vierailija
26/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanot, että tarjoat ruuat, mutta alkoholijuomat voi halutessaan tuoda mukanaan.

Vierailija
27/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en vain haluaisi niitä pulloja ajelemaan nurkkiini, mutta voinhan pyytää heitä viemään pullon mukanaan pois. Minulla ja mun ystävälläni on ollut tapana että me viemme aina viiniä mukanamme kun pidämme näitä kekkereitä.  

Ystäväni on kyllä hyvä ystävä näiden kahden kanssa jotka tulevat illalliselle.

ap

Vierailija
28/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

puurot ja vellit

Vierailija
29/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:13"]

Minä en vain haluaisi niitä pulloja ajelemaan nurkkiini, mutta voinhan pyytää heitä viemään pullon mukanaan pois. Minulla ja mun ystävälläni on ollut tapana että me viemme aina viiniä mukanamme kun pidämme näitä kekkereitä.  

ap

[/quote]

Eiköhän ystäväsi varoita niitä muitakin vieraita kummallisista tavoistasi. Ehkä "illallis"vieraat myös tiskaavat astiansa lähtiessään? Imurikin kannattaa jättää näkösälle, jospa tajuaisivat siivota jälkensä. Ihan tosi, jos sinulle vieraiden kutsuminen on noin vaikeaa, niin eikö olisi parempi tavata ravintolassa? Silloin sinun ei tarvitsisi stressata juomista, ei tyhjistä pulloista, ystäväsi ei joutuisi ikävään välikäteen ja suomalaiseen tapaan jokainen huolehtisi oman osuutensa maksamisesta.

Vierailija
30/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

[/quote]

Ei jeesus sentään. Jos sulle tuodaan tuliaisia etkä tykkää siitä, pyydät viemään mennessään sen pois? Olet kyllä varsinainen emäntien helmi. Kutsut vieraita, ja niiden pitää tuoda omat juomat. Ja jos tuovat jotain ylimääräistä, se ei kelpaa ja käsket viemään sen pois. Pistätkö sä ne kokkaamaan myös ruuat ja tuomaan ainekset mukanaan?

Vierailija
31/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitin sisi että en halua niitä TÄYSIÄ,  juomattomiakaan pulloja nurkkiin, koska en käytä alkoholia usein.

ap

Vierailija
32/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne mitkään illalliset ole. Olet siis kutsunut kavereita teille syömään. :)

Vierailija
33/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

[/quote]

Siis jos kyseessä on "kekkerit" ja sinusta vieraiden päihtyminen on ihan ok, niin sano vaan että omat juomat mukaan. Musta tuntuu, että helpointa tilanteessasi olisi vain unohtaa se illallinen-sanan käyttö, kun ei sinulla selvästikään ole hajuakaan illallisiin liittyvästä etiketistä eli peruskäytöstavoista. Ei aina tarvitse esittää enempää kuin on, paljon parempi tulos tulee sillä kun pysyttelee itselle tutulla alueella. Kutsu työkaverisi nyyttikekkereille :)

Vierailija
34/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:26"]

tarkoitin sisi että en halua niitä TÄYSIÄ,  juomattomiakaan pulloja nurkkiin, koska en käytä alkoholia usein.

ap

[/quote]

Kuule, parempi ettet pyydä teille ihmisiä kylään. Normaaleilla kohteliailla vierailla on yleensä tapana tuoda tuliaisia, eikä niistä kysellä että mikäköhän tuliainen se arvoisalle emännälle nyt kelpaisi. Ajattelitko oikeasti sanoa vieraillesi kun ne ojentavat viinipullon, että kiitti vaan mutta en mä halua tota, vie pois? Eikö sulla ole mitään tapoja?

Vierailija
35/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eipä niitä avaamattomia pulloja tarvitse nurkissaan pitää. Jos kerran yksi vieraista on hyvä ystäväsi, niin annat mahdollisesti avaamattomaksi jääneen pullon hälle mukaan. Tai vielä parempi, viet sen itse jollekin muulle tuliaiseksi, kun sut on kutsuttu illanistujaisiin.

Ja tulevaisuutta ajatellen, ei ole mitenkään noloa pyytää ihmisiä syömään ja tarjota ruokajuomaksi vettä. Ehkä itse hommaisin siinä tapauksessa myös hiilihapotettua vettä, jos joku siitä sattuis tykkäämään enemmän. Mun lanko esim. on itse absolutisti enkä mitenkään oleta, että he hommaisivat muille alkoholijuomia. Kun mennään heille syömään, niin juodaan ihan tyytyväisinä vettä, piimää, mehua, mitä nyt ruokajuomaksi ovatkaan ajatelleet.

Vierailija
36/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tästäkin asiasta saa NÄIN vaikean? Ei voi ymmärtää ihmisten "ongelmia".

Vierailija
37/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ainakaan koskaan tehkö sitä moukkamaista mokaa, että laitatte naisena jollekin aviomiehelle tekstiviestin, että tule juhlimaan ja tuo pullo viiniä tullessasi!!!

Minun miehelleni eräs kurssikaverinsa, varattu nainen, laittoi em txtn. Mieheni luki viestin minulle, en muutoin tietäisi koko asiasta! Ihmettelimme, miten julkeaa laittaa kuin salaa txtllä kutsun tulla viinipullon kanssa, ja mahtaakohan olla edes ketään muita paikalla, ja missä mahtaa miehensäkään olla silloin, kun muiden miehille salaviestejä laittelee! Todella ala-arvoista käytöstä! No, eipä ole sen jälkeen kovin ollut intoa poiketa hänen kauppaansa, vaan mieluummin ostan tarvitsemani muualta! Aika epämiellyttäviä tunteita tulee edelleen, kun tuon naisen näen!

Vierailija
38/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voi taivas taas tätä suomalaista alkoholikulttuuria. Jos nyt joku sinulle sattuisi sen viinipullon tuomaan, niin mikä vaikeus se on laittaa jonnekin kaapin nurkkaan odottamaan seuraavaa illalliskekkeriä. Eipähän sitten sinun tarvitse silloin miettiä, että ilkeäisikö kutsuttuja tuomaan omat pullot vai ei. Vai onko kyse siitä, että perheessä on joku alkoholiongelmainen, etkä sen vuoksi halua niitä pulloja pyörimään nurkkiisi? Viini kyllä säilyy kaapissa avaamattomana.

Ei voi mitään, mutta minusta kunnon vaivalla laitetun ruuan kanssa kuuluu kyllä se lasillinen viiniä. Etenkin, kun on kyse lauantain illallisesti aikuisella porukalla. Viinipullon saa ostettua alle kympillä, joten ei sellaisen ostamisen pitäisi olla mikään ylivoimainen tehtävä, jos kerran ruuatkin on vara tarjota. Eikä viinin tarjoaminen ruualla todellakaan tarkoita mitä kännien vetämistä. Minä ainakin osaan juoda yhden lasin viiniä ruuan kanssa ilman, että mopo karkaa käsistä.

Fiksut vieraat muuten yleensä kysyvät, että voivatko he tuoda jotain. Ja voithan itse ottaa asian esille vaikka tyyliin, että 'Älkääkä mielellään tuoko kukkia tms. turhaa. Jos haluatte jotain tuoda, niin vaikka kalalle/lihalle sopiva viinipullo'. Siis jos oikeasti mieluummin haluat vieraiden tuovan sen viinipullon vaikka kukkapuskan sijaan. Itse asiassa minä olisin kyllä jo kutsun yhteydessä sanonut, että meillä on sellainen tapa, että mitä tarjoan ruuat ja vieraat tuo ruokaan sopivan viinipullon. Miksi tuosta pitäisi loukkaantua?

Vierailija
39/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ap:lla ole varaa ostaa paria pulloa viiniä? Viiniähän illallisella yleensä tarjotaan. Kympillä jo saa kohtuullisen ruokajuoman. Et varmaan ruuaksikaan tarjoa mitään kaupan pikanuudeleita. Ei se nyt niin kalliiksi voi tulla! Sitten, jos ystävät kysyvät "mitä voisimme tuoda" (kohtelias vieras kysyy) niin mainitset, että alkoholijuomia/viiniä voi hyvin tuoda, kiitos!

Vierailija
40/55 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

[/quote]

First world problems!

Ihme, että olet hengissä, kun tuntuu tuo normaali eläminen oleman sinulle NIIN vaikeaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi