Lapsen neuvolat, hammaslääkärit, vanhempainvartit ym. Miten järjestätte töissä?
Ja kysymys suunnattu teille, joilla ei ole minkäänlaista liukuvaa työaikaa tms. vapaita työaikoja. Joudutteko aina ottamaan palkatonta vapaata vai miten? Kaikkialle ei voi esimerkiksi mummoakaan lähettää lapsen kanssa.
Kommentit (51)
Vanhempainvarttiin opettajat aina ehdottaa noita keskipäiväaikoja, mutta JOKA VUOSI on saanut sovittua aamuvarhaisen tai ilta-ajan. Ja opettajia mun lapsilla on ollut monta, monena vuonna!
Hammashoitolastakin saa aina päiväajan, mutta sen saa siirrettyä iltaan, tosin sitä joutuu aina odottamaan pitkään. Eli akuutit käydään aina yksityisellä. Pk:ssakin on aina saatu sovittua keskustelut mihin vaan 6.30-17 välille, jonka pk on auki. Sen myönnän, että ÄRSYTTÄÄ aina vaihdella ja pyydellä niitä aamu/iltaaikoja, mutta ei ap:N kuvaus todellisuutta vastaa.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:23"]
Voi kyllä se mummo rollaattorilla varmaan onnistuisi onnikalla tulemaan 700 km päästä että pääsee liisi ja lassi hamppilääkärille... jep. Ei kaikilla ole tukiverkkoja ja tätä nykyä tukiverkkojen olemassaolon ei pitäisi olla edellytys lasten hankkimiselle. Lapsettomia varmasti riipii kun mamma joutuu lähtemään töistä aiemmin mutta itse olen isommassa paikassa jossa ei työni kaadu kellekkään, jos en niitä saa päätökseen, sovitaan yhdessä kuka ne tekee jos en itse voi myöhemmin tehdä. ja pakollisista menoista ei ole kukaan nillittänyt..
[/quote] Kannattaa tehdä lapset nuorina,niin mummoistakin on apua. Tällaista se on mummoäitien elämä, kun lapset väännetään vasta nelikymppisinä. Vingutaan sitten, kun ei ole apua isovanhemmista. Elämä on valintoja.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:33"]
Voi kyllä se mummo rollaattorilla varmaan onnistuisi onnikalla tulemaan 700 km päästä että pääsee liisi ja lassi hamppilääkärille... jep. Ei kaikilla ole tukiverkkoja ja tätä nykyä tukiverkkojen olemassaolon ei pitäisi olla edellytys lasten hankkimiselle. Lapsettomia varmasti riipii kun mamma joutuu lähtemään töistä aiemmin mutta itse olen isommassa paikassa jossa ei työni kaadu kellekkään, jos en niitä saa päätökseen, sovitaan yhdessä kuka ne tekee jos en itse voi myöhemmin tehdä. ja pakollisista menoista ei ole kukaan nillittänyt..
[/quote] Kannattaa tehdä lapset nuorina,niin mummoistakin on apua. Tällaista se on mummoäitien elämä, kun lapset väännetään vasta nelikymppisinä. Vingutaan sitten, kun ei ole apua isovanhemmista. Elämä on valintoja.
[/quote]
No meillä on kaikki mummot vielä työelämässä, yksi mm. kirurgina painaa pitkää päivää (ja yötäkin välillä). Eipä siis tämä mummo ihan irrottaudu viemään lasta neuvolaan keskellä päivää.
Eli tilanteet on erilaisia, eikä lasten suht nuorina hankkiminen välttämättä takaa tukiverkkojen saatavuutta milloin tahansa.
Mies hoitaa nuo kaikki, hänellä on työ josta voi olla pois. Minä en pääse ikinä noihin mukaan kun olen aina jumissa työpaikalla 8-16 arkisin. Harmittaa. Jos miestä ei olisi, pitäisi vaan jättää väliin suurin osa tuollaisista, yrittää saada kaikki järkättyä lomien ajalle tai jos onnistuu aloittaa tapaaminen selvästi ennen kahdeksaa että pääsen sieltä töihin. Nyt sain ihanasti viikon syysloman ja sille järjestin toisen lapsen neuvolan, oman hammaslääkärin ja molempien lasten päiväkotikeskustelut :) Kerrankin pääsen niihin!
[/quote]
No miten se muka auttaa, meillä mummo 50v ja aktiivisena työelämässä, ei sekään voi lähteä kesken päivän viemään lapsenlapsia mihinkään...
[/quote]
Että näinkin hölmöjä ihmisiä on olemassa... Kuulehan nyt, itse sain lapseni 25-33-vuotiaana ja siltikään minulla ei ole enää mummoja käytettävissä. Jollakin mummo voi asua kaukana - pitäisikö sinun mielestäsi sitten myös asettua asumaan vanhempiensa naapuriin? Onneksi lapset ovat kohta sen verran isoja, että osaavat itsekin kulkea moneen paikkaan.
Olen opettaja, joskus minulla saattaa olla jakso, että menen kerran viikossa vasta kymmeneksi töihin, silloin yritän saada neuvolan siihen. Muutoin saan kyllä aina tarvittaessa vapaata, mutta se on palkatonta.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:05"]
KVTES-alalla olen kyllä, mutta työssä josta ei pääse lähtemään, koska sijaista ei saa ja töitä ei voi jättää yksin.
[/quote]
Joutuuhan työnantaja järjestämään sijaisen myös silloin kun sinä sairastut. Äkillinen hammassärky rinnastetaan sairastumiseen. Rohkeasti vain aamulla soitat ja sanot, että nyt särkee hammasta niin että on pakko mennä särkypäivystykseen. Sen jälkeen homma on pomon murhe.
[/quote]
Olisikin noin kätevää, mutta ei. Itse järjestän sijaiset myös sairastuessani, mutta tunniksi sijainen on mahdoton löytää.
Palkatonta joudun ottamaan, olen itse opettaja. Oman luokkani vanhempaintapaamiset järjestän pääsääntöisesti oppituntien jälkeen klo 15-18, sillä ymmärrän, että päivisin eivät kaikki pääse. Tällöin lapseni on päässyt esim. naapuriin hoitoon päiväkodin jälkeen. Onneksi on mukavat naapurit, koska olen yh ja lähimmät sukulaiset asuvat kovin kaukana.