Miksi et halua syödä kasvisruokaa?
Lihaton lokakuu houkuttelisi, mutta mies ei kestä kasvisruoan syömistä kuin yhtenä päivänä viikossa, sitten alkaa marmatus. Pidän huolta proteiininsaannista lisäämällä ruokiin esim. papuja tai tofua (mies valittaa, että soija heikentää hänen testosteroniaan. Tottahan se on, mutta...), joten eivät ruoat nälkäiseksi jätä. Kahden hengen taloudessa ei viitsisi tehdä vain itselleen ruokaa ja kuunnella sitten miehen valitusta. Miksi pitää olla tuollainen vastarannankiiski?
Kommentit (578)
"Olen useampaa tällaista keskustelua seurannut ja minusta on upeaa huomata että viestien perusteella ainakin 95% suomalaisista katsoo ja TIETÄÄ mitä ostaa, siis ostaa lähellä tuotettua ruohoa syövää luomulehmää ja enemmistöllä on pakkasessa lokerot täynnä riistaa, usein vielä maalaisromanttisesti itse metsästettynä! Välillä ihan ihmettelen keitä ne lihaeineshyllyillä pörräävät tai tiskiltä ulkomaista halpaa lihaa ostavat pertit ja liisat ovat. Ja ne jotka netissä valittavat ruoan kalleutta, eivätkä siksi voi ostaa laadukasta tai kotimaista lihaa edes pienempiä määriä. :) "
Älä unohda että samat 95 % ei osta mitään toiselta puolelta maapalloa tuotua ruokatuotetta kuten kahvia ja suklaata, vaan he keräävät itse mustaherukan lehtiä teeksi. Vain me syntiset veget syödään tuontiruokaa kuten hedelmiä! Pulmuset lihaanit eivät vedä caffelattea, vaan se on vain kahviloiden haamutuote. Ja vain me ruojat vegaanit syömme apteekin vitamiinipurkit(ihan niin kuin niistä suurin osa olisi edes vegaanisia).
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 03:30"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 03:19"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 03:03"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 01:33"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:11"]
Mä en halua syödä pelkkää kasvisruokaa. Tarvitsen proteiinia jaksaakseni ja parhaiten sitä saa lihasta. Joten, syön siis sekaruokaa.
[/quote]
Vitut. Mm. seitanissa on proteiinia n. 80 prosenttia. Siinä jaa kanat ja muut lihat aika aias taakse...
[/quote]
Ja vitut. Seitanin aminohappokoostumus on tosi kaukana lihasta. Idioottimaista yrittää korvata jollain seitanilla lihaa. Ei onnistu.
[/quote]
Ei lihaa tarvitse korvata millään, koska ihminen ei tarvitse lihaa. Ihminen tosiaan tarvitsee niitä erilaisia aminohappoja, ja seitan yksinään ei olisi siinä kovin hyvä proteiininlähde, mutta kukaan tuskin syö pelkkää seitania, eli kaikkia tarvittavia aminohappoja tulee kyllä ravinnosta ihan helposti kasvisruokavaliolla.
[/quote]
Ei niin, ihminen ei tarvitse lihaa. Sen todisteena ihmiskunta on elänyt täällä helposti kymmeniä vuosituhansia syömällä seitania sun muuta pelkkää kasvisruokaa. Eiku mitenkä se nyt menikään.
[/quote]
Ihminen on elänyt satoja vuosituhansia sekaravinnolla. Sekaravintoon voi kuulua liha tai voi olla kuulumatta. Ihan yksiselitteisesti liha ei ole ihmiselle välttämätöntä, tämän todistaa ihan jo se, että maapallolla elää ja on elänyt lukematon määrä lihaa syömättömiä ihmisiä, jotka ovat pärjänneet ihan mainiosti.
[/quote]
Niin kun ne syö purkista vitamiineja.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 04:00"]
eiköhän eläinten metsästäminen ole kuitenkin paljon nopeampi tapa hankkia ruokaa kuin kasvien kerääminen, kokeilehan joskus, on muuten aika hidasta, eiköhän ihminen ole mennyt siletä missä aita on matalin ja yritä mennä sieltä vieläkin, kuuluu meidän perusluonteeseen...
[/quote]
Ei kyllä ole helpompaa. Lähe sinä vaan metsästämään jollain puukeihäällä eläintä niin näet miten helppoa se on.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 04:01"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 03:57"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 03:32"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 03:25"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 03:00"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 02:16"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 02:06"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:56"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 10:17"]
Minä en syö kasvisruokaa, koska allergioideni takia (soija, vihannekset, hedelmät, viljat, pähkinät, siemenet...) ruokalistalle jäisi lähinnä riisi, jos päättäisin heittäytyä vegaaniksi.
[/quote]
Mitä sä sitten syöt? Lihaa (kala ja kana kuuluu tähän) ja riisiä? Mä en oikein ymmärrä tässä sitä, että eihän kasvissyöjät syö enempää kasviksia kuin sekasyöjätkään? Se suositushan on ihan sama vähintään puoli kiloa päivässä, riippumatta onko kasvissyöjä vai sekassyöjä. Se erohan tulee vaan niistä proteiininlähteistä eli sen lihan sijaan syödään papuja, linssejä, kikherneitä, soijavalmisteita, seitania, pähkinöitä ja siemeniä. Kasviksia taas pitäis syödä ihan sama määrä riippumatta siitä, mitä toi aterian proteiinipitoisempi osuus on.
[/quote]
Joo, tätä minäkin aina ihmettelen. Ehkä joku osaisi kommentoida tähän jotain? Miksi väitätte, ettette voi syödä kasvisruokaa, koska ette pidä tai ette voi syödä kasviksia, ja kuitenkin ne ihan samat kasvikset ihan samoissa määrin kuuluu myös sekaruokavalioon?
[/quote]
Onhan se nyt ihan eri asia syödä vaikka bataattisosetta, höyrytettyä kukkakaalta/parsakaalta, salaattia JA lohimedaljonki, kuin vetää pelkästään kasviksia. Siitä jäisi puuttumaan proteiini, kalan hyvät rasvat ja maku ja jokunen kalorikin.
[/quote]
En ymmärrä sun pointtia ollenkaan. Ei kasvissyöjä syö vaan bataattisosetta, höyrytettyä parsakaalia ja salaattia, ilman että siinä lautasella olisi sen lohimedaljongin tilalla jotain vastaavasti proteiinipitoista, rasvaa, makua ja kaloreita sisältävää.
Siitähän mä just puhuin, että niiden samojen kasvisten kuuluis olla sekä kasvissyöjän että sekasyöjän lautasella, ja se ero on vain siinä proteiinipitoisemmassa ainesosassa siinä lautasella. Niitä kasviksiako ei voi syödä siitä lautaselta, jos sen lohimedaljongin tilalla on vaikka papu-pähkinäpihvi?
[/quote]
Jos haluan lohta ja pidän siitä, miksi tekisin ( jopa lapsityövoimalla kerättyjä ) pähkinöistä pihviä (työläämpi) , jotka tulee toiselta puolelta maapalloa? Lohi tulee lähempää. Ekologia?
[/quote]
Ei tää vastaa lainkaan siihen, että sä et muka halua syödä kasvisruokaa koska et pidä kasviksista? Siitähän tossa oli kyse, että ne samat kasvikset sä syöt siinä sekaruoankin seassa. Mun mielestä tietenkin sen takia, että se lohi tuntee kipua ihan niinkuin sä itsekin, enkä keksi yhtään eettisesti kestävää syytä, miksi sen kärsimyksen aiheuttaminen sille lohelle olisi hyväksyttävää. Sä voit olla tästä eri mieltä ja toimia niinkuin susta tuntuu parhaalta, ainakin niin kauan kuin se on laillista ja sallittua, ja kai sen jälkeenkin.
[/quote]
Eettisesti ajateltuna minä ihmisenä tarvitsen sen lohen ravinnokseni elääkseni terveenä. Mistään kasviksista en saa samoja aineita kuin lohesta.
[/quote]
Tämä ei ole totta. Luuletko, että maapallon kaikki ihmiset kaikissa paikoissa kaikkina aikoina ovat tarvinneet lohta, koska samoja aivan välttämättömiä aineita ei saa mistään muusta?
[/quote]
Ei juuri lohta, mutta muuta kalaa, lihaa ja eläinperäisiä tuotteita. Joista saa eläinkuntaan kuuluvalle ihmiselle välttämättömiä amino- ja rasvahappoja, kivennäisaineita ja vitamiineja. Miksi muuten ihmiskunta olisi valinnut hankalamman tien metsästää ja kasvattaa eläimiä ruuaksi? Olisihan se paljon helpompaa kerätä pelkkiä kasveja, jos se riittäisi. Mutta kun ei vaan riitä.
[/quote]
Mutta riittäähän se. Muuten ei olisi mahdollista, että vegaanit pysyisivät hengissä ja eläisivät vanhaksi. Ja vaikka kuinka olis sitä mieltä, että eläintuotteet on ihmisille välttämättömiä, niin se fakta pysyy silti, että monet ihmiset on nä yttäneet ja todistaneet, että ihminen pystyy elämään pelkillä kasvikunnan tuotteilla.
[/quote]
Paitsi että nämä ihmiset syövät vitamiineja purkista. Ruoka itsessään pitää sisältää KAIKKI mitä ihminen tarvitsee
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 03:55"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 03:51"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 03:43"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 03:31"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 03:21"]
jatkan vielä edellistä, olen siis rouva numero 456. Joku laittoi että rehusta vaan 5 % tulee soijasta, onko teillä mitään tietoa miten hemmetin paljon se on kiloja? Valkuaista eli proteiinia pitäis olla kyllä muistaakseni rehussa enemmän kuin tuo. Ootteko miettineet että soijalla ja palkokasveilla ne eläimetkin lihasmassansa hankkivat joten ihan turha tekosyy lihan syömiseen. Naapurin sonnit muuten syövät viljaa kuulemma 60 000 kg viikossa. Siis yhden tilan eläimet. Yhdessä viikossa. Kyllä jokaisen pitäis älytä että tässä maailman tilassa nopein ja eettisin tapa poistaa nälänhätä on lopettaa/vähentää lihansyömistä.
[/quote]
Kerrotko tällaiselle älyttömälle miten niitä nälkäänäkeviä auttaa se, että minä lopettaisin lihansyönnin? Miten se vilja siirtyy niille hädänalaisille? Miten nille kärsiville ilmestyy rahaa ostaa se vilja täältä? Osaatko selittää mekanismin?
[/quote]
Eikös tämän asian joku jo selittänyt aikaisemmin, ei viitsisi toistaa samaa asiaa uudelleen, eli jos väännetään rautalangasta niin jos sinun pihvisi ei sitä viljaa syö niin sen energian syö joku muu, vaikka se kärsivä. Jos tämä on liian paljon ajattelua vaativaa niin piirretään kuva vaikka ei ihan olekaan vahvinta osaamistani: eli jos sinä et syö lihaa, ei tarvita nautaa joka syö viljaa, jolloin vilja voidaan käyttää ihmisten ravinnoksi. Sen sijaan että olisit syönyt yhden kilon lihaa saatkin syödä nyt esim. kymmenen kiloa jotain kasvista, juoda sata kiloa vettä yms, koska lihakilon tuottaminen vie todella paljon enemmän kaikkea kuin kasvisperäisten ruoka-aineiden tuottaminen. Et tietenkään jaksa tätä kaikkea itse kuluttaa koska syöt sen lisäksi muutenkin melkein tarvittavasti, käytät tästä vaikka kolmasosan itse. Eli tuloksena on että 2/3 ennen kuluttamastasi joutaa nyt muille, jos et ymmärrä vedenkiertoa/pellon käyttöä niin se vesi voi matkustaa sillä samalla laivalla/rekalla joka toimittaa sen viljan sinne kärsivän luokse. :)
[/quote]
Sun laskelmastasi puuttui nyt se raha. Vaikka minä jättäisin sen lihan syömättä, ei sillä nälkäänäkevällä köyhällä olisi yhtään sen enempää rahaa tilailla sitä laivaa/rekkaa toimittamaan sitä viljaa kärsivälle. Kärsivän näkökulmasta katsottuna on aivan sama syönkö sen lihan vai enkö.
[/quote]
Taidat haluta vain inttää, yksi sana: kehitysapu. Vai pitääkö tästäkin tapella, rahaahan tässä maailmassa on tarpeeks, kuin myös ruokaakin, miksi sitä ei voi myöntää?
[/quote]
Ei meidän pidä maksaa heidän ruokiaan. Kyllä he saavat ihan itse maksaa man elämänsä
Häiriintynyt sekasyöjä on taas päivystänyt palstalla aamun tunteihin puhumassa pehmoisia ja tulihan sieltä vegaanien purkista otetut vitamiinitkin lopuksi. Mikä on syy sekasyöjän sekoiluun? Vain hänen psykiatrinsa tietää, mutta hyvin kipeä trauma on taustalla. Ehkä hän on itse entinen vegaani?
#512: "Ruoka itsessään pitää sisältää KAIKKI mitä ihminen tarvitsee." Kuka näin sanoo? Missä näin määritellään? Onko olemassa joku syy, miksi ei voi toimia muuten kuin näin? Miksi et sarnaa sekasyöjille tästä aiheesta?
inhoan vihanneksia ja kasvisruokia.
Meillä on soija, maito ja kananmuna allerginen. Kasvavalle urheilijalle ei riitä pavut edes se kerta viikko. Hän saisi vetää pussillisen herneitä, että saisi tarvitsemansa proteiinin. Ravintosuunnittelijan mukaan pari kanafilettä ei riitä päivässä.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 09:55"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 04:01"]
Minä en syö kasvisruokaa, koska allergioideni takia (soija, vihannekset, hedelmät, viljat, pähkinät, siemenet...) ruokalistalle jäisi lähinnä riisi, jos päättäisin heittäytyä vegaaniksi.
[/quote]
Mitä sä sitten syöt? Lihaa (kala ja kana kuuluu tähän) ja riisiä? Mä en oikein ymmärrä tässä sitä, että eihän kasvissyöjät syö enempää kasviksia kuin sekasyöjätkään? Se suositushan on ihan sama vähintään puoli kiloa päivässä, riippumatta onko kasvissyöjä vai sekassyöjä. Se erohan tulee vaan niistä proteiininlähteistä eli sen lihan sijaan syödään papuja, linssejä, kikherneitä, soijavalmisteita, seitania, pähkinöitä ja siemeniä. Kasviksia taas pitäis syödä ihan sama määrä riippumatta siitä, mitä toi aterian proteiinipitoisempi osuus on.
[/quote]
Joo, tätä minäkin aina ihmettelen. Ehkä joku osaisi kommentoida tähän jotain? Miksi väitätte, ettette voi syödä kasvisruokaa, koska ette pidä tai ette voi syödä kasviksia, ja kuitenkin ne ihan samat kasvikset ihan samoissa määrin kuuluu myös sekaruokavalioon?
[/quote]
Onhan se nyt ihan eri asia syödä vaikka bataattisosetta, höyrytettyä kukkakaalta/parsakaalta, salaattia JA lohimedaljonki, kuin vetää pelkästään kasviksia. Siitä jäisi puuttumaan proteiini, kalan hyvät rasvat ja maku ja jokunen kalorikin.
[/quote]
En ymmärrä sun pointtia ollenkaan. Ei kasvissyöjä syö vaan bataattisosetta, höyrytettyä parsakaalia ja salaattia, ilman että siinä lautasella olisi sen lohimedaljongin tilalla jotain vastaavasti proteiinipitoista, rasvaa, makua ja kaloreita sisältävää.
Siitähän mä just puhuin, että niiden samojen kasvisten kuuluis olla sekä kasvissyöjän että sekasyöjän lautasella, ja se ero on vain siinä proteiinipitoisemmassa ainesosassa siinä lautasella. Niitä kasviksiako ei voi syödä siitä lautaselta, jos sen lohimedaljongin tilalla on vaikka papu-pähkinäpihvi?
[/quote]
Jos haluan lohta ja pidän siitä, miksi tekisin ( jopa lapsityövoimalla kerättyjä ) pähkinöistä pihviä (työläämpi) , jotka tulee toiselta puolelta maapalloa? Lohi tulee lähempää. Ekologia?
[/quote]
Ei tää vastaa lainkaan siihen, että sä et muka halua syödä kasvisruokaa koska et pidä kasviksista? Siitähän tossa oli kyse, että ne samat kasvikset sä syöt siinä sekaruoankin seassa. Mun mielestä tietenkin sen takia, että se lohi tuntee kipua ihan niinkuin sä itsekin, enkä keksi yhtään eettisesti kestävää syytä, miksi sen kärsimyksen aiheuttaminen sille lohelle olisi hyväksyttävää. Sä voit olla tästä eri mieltä ja toimia niinkuin susta tuntuu parhaalta, ainakin niin kauan kuin se on laillista ja sallittua, ja kai sen jälkeenkin.
[/quote]
Eettisesti ajateltuna minä ihmisenä tarvitsen sen lohen ravinnokseni elääkseni terveenä. Mistään kasviksista en saa samoja aineita kuin lohesta.
[/quote]
Tämä ei ole totta. Luuletko, että maapallon kaikki ihmiset kaikissa paikoissa kaikkina aikoina ovat tarvinneet lohta, koska samoja aivan välttämättömiä aineita ei saa mistään muusta?
[/quote]
Ei juuri lohta, mutta muuta kalaa, lihaa ja eläinperäisiä tuotteita. Joista saa eläinkuntaan kuuluvalle ihmiselle välttämättömiä amino- ja rasvahappoja, kivennäisaineita ja vitamiineja. Miksi muuten ihmiskunta olisi valinnut hankalamman tien metsästää ja kasvattaa eläimiä ruuaksi? Olisihan se paljon helpompaa kerätä pelkkiä kasveja, jos se riittäisi. Mutta kun ei vaan riitä.
[/quote]
Mutta riittäähän se. Muuten ei olisi mahdollista, että vegaanit pysyisivät hengissä ja eläisivät vanhaksi. Ja vaikka kuinka olis sitä mieltä, että eläintuotteet on ihmisille välttämättömiä, niin se fakta pysyy silti, että monet ihmiset on nä yttäneet ja todistaneet, että ihminen pystyy elämään pelkillä kasvikunnan tuotteilla.
[/quote]
Paitsi että nämä ihmiset syövät vitamiineja purkista. Ruoka itsessään pitää sisältää KAIKKI mitä ihminen tarvitsee
[/quote]
Mä uskon kyllä sun juttujen perusteella, ettet ota mitään purkista. Mutta ehkä joskus kannattaisi. Ihan D-vitamiinikin tekee ihmeitä aivotoiminnalle.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 09:55"][quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 04:01"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tuo on kyllä urbaanilegendojen kingi. Minä en ole koskaan vedellyt mitään lisiä purkeista, pysyn terveenä ja kaikki arvot kohdillaan (kerran vuodessa rutiinitarkastus). Lääkärin mukaan olen jopa keskiverto ihmistä paremmassa kunnossa. :o t: vege
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 04:00"]
eiköhän eläinten metsästäminen ole kuitenkin paljon nopeampi tapa hankkia ruokaa kuin kasvien kerääminen, kokeilehan joskus, on muuten aika hidasta, eiköhän ihminen ole mennyt siletä missä aita on matalin ja yritä mennä sieltä vieläkin, kuuluu meidän perusluonteeseen...
[/quote]
Ei kyllä ole helpompaa. Lähe sinä vaan metsästämään jollain puukeihäällä eläintä niin näet miten helppoa se on.
[/quote]
Se kuolee nälkään ennen kuin saa edes ajatuksiaan kiinni.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 10:24"]Häiriintynyt sekasyöjä on taas päivystänyt palstalla aamun tunteihin puhumassa pehmoisia ja tulihan sieltä vegaanien purkista otetut vitamiinitkin lopuksi. Mikä on syy sekasyöjän sekoiluun? Vain hänen psykiatrinsa tietää, mutta hyvin kipeä trauma on taustalla. Ehkä hän on itse entinen vegaani?
[/quote]
Tai unohtanut ottaa ne "vitamiinit" purkista.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 23:45"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 23:35"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 23:30"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 23:20"] Tilasin tänään joulukakun. Valitsin sellaisen joka sopii allergikoille (sattumalta myös vegaaneille), kerma tietysti soijakermaa. Ei tarvitse kärsiä jouluna maitoallergiasta, sehän on aika yleinen vaiva. :) [/quote] Soijakerma sopii soija-allergikolle? Näyte vegaanilogiikasta :D [/quote] Näyte sinun logiikan puutteesta: En ole vegaani vaan allerginen maidolle. Soija on yleinen ja turvallinen korvike meille allergikoille. Mutta jos joku on soija-allerginen - mikä on todella harvinaista - niin he varmaan sitten syövät joulunakin kynsiään... [/quote] Miksi sitten kirjoitit, että sopii allergikoille? Soija-allergia on myös allergia. Ihan vaan tiedoksesi maailmassa on paljonkin syötävää, joka ei sisällä soijaa. Ei tarvitse syödä kynsiä. Tuosta turvallisuudesta tuli mieleen, mites kävi niiden soijapohjaisten äidinmaidonkorvikkeiden kanssa? Osaatko googlata? [/quote] Koska kakkua myytiin allergikko ystävällisenä, luki ihan nimessä asti, eikä se sisällä mitään herkästi allergisoivaa, esim. maito korvattu soijakermalla. Soija-allergia ei ole kovin yleinen, fakta. Aina löytyy niitä jotka ovat allergisia kaikelle, mutta kaikki tai edes suurinosa allergisista eivät ole. Ps. Miksi googlaisin juttuja sellaisen ihmisen käskystä joka ei tiedä edes perusasioita?
[/quote]
Mihin edelleen perustuu tämä väite, ettei soija-allergia olisi yleinen allergia?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 23:48"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 23:38"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 23:32"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 23:30"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 23:20"] Tilasin tänään joulukakun. Valitsin sellaisen joka sopii allergikoille (sattumalta myös vegaaneille), kerma tietysti soijakermaa. Ei tarvitse kärsiä jouluna maitoallergiasta, sehän on aika yleinen vaiva. :) [/quote] Soijakerma sopii soija-allergikolle? Näyte vegaanilogiikasta :D [/quote] Näyte sinun logiikan puutteesta: En ole vegaani vaan allerginen maidolle. Soija on yleinen ja turvallinen korvike meille allergikoille. Mutta jos joku on soija-allerginen - mikä on todella harvinaista - niin he varmaan sitten syövät joulunakin kynsiään... [/quote] Ei tarvitse soija-allergikkojen kynsiään sentään syödä. Kakun voi tehdä itse ilman soijaa. [/quote] Ei tarvitse alapeukuttaa, jos et osaa leipoa... [/quote] Jos et voi tehdä kermaa maidosta tai soijamaidosta, niin mistä? Vedestä?
[/quote]
Ehkä sen soijakerman voisi sitten korvata jollain muulla ainesosalla. Kakussa ei ole mikään pakko olla soijakermaa tai kermaa ylipäätänsä.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 10:28"]
#512: "Ruoka itsessään pitää sisältää KAIKKI mitä ihminen tarvitsee." Kuka näin sanoo? Missä näin määritellään? Onko olemassa joku syy, miksi ei voi toimia muuten kuin näin? Miksi et sarnaa sekasyöjille tästä aiheesta?
[/quote]
Ei sekasyöjän tarvitse ottaa vitamiineja purkista. He saavat kaikki tarvitsemansa ruoastaan.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 02:20"]
Vegaanien "keskustelua"
-ruumiit, ruhot, mädäntyvät kropat
-mutta ne pähkinät ja juusto ( suomalainen liha tulee lähempää )
-seitan (saatana)
-afrikan hätä
-bodaajanarsistit
-mukakomeat vegaanit
-häkki!!!!!!!!!!!!
-maailma pelastuu!! itse eivät lennä lentokoneella , vain esimerkkinä
-jankkajankka
jankkajankkkkaajaaaankkkkkaaa.
Keskustelua? EI TOD.
[/quote]
Unohdit: Jos sanot olevasi allerginen, niin:
valehtelet
nirsoilet
kasvis-allergioita / allergioita ei ole olemassakaan.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 10:28"]
[/quote]
Ei sekasyöjän tarvitse ottaa vitamiineja purkista. He saavat kaikki tarvitsemansa ruoastaan.
[/quote]Et vastannut kysymykseen.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 12:19"][quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 10:28"]
[/quote]
[/quote]
Miksi sitten niin moni kärsii vitamiininpuutoksesta ja ottaa sitä purkista? Suomessa todella yleistä ja suurinosa on kuitenkin sekasyöjiä jotka "saavat kaiken automaattisesti ravinnostaan".
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 07:09"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 07:00"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 06:52"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 10:04"]
En halua syödä pelkästään kasvisruokaa, vaikka kasvisruokakin on silloin tällöin ihan hyvää. Yleensäkin vieroksun kaikenlaisia tempauksia, kuureja ja ihmedieettejä. Normaali ja monipuolinen ruokavalio kunniaan!
[/quote]
Näin. Tykkään kasviksista, lähes kaikista, missä muodossa vaan. Soija ei vatsalleni sovi, joten proteeinin lähteet on turvattava muilla ruuilla. Minulla on ollut B12-vitamiinin puutosta, ja tämä oli täysin yhdistettävissä siihen, että yhden opiskelujakson aikana valitsin aina sen kasvisvaihtoehdon ruokalassa, jos se oli soijatonta ja kotona tuli syötyä lähinnä salaatteja.
[/quote]
Et käyttänyt ollenkaan maitotuotteita, munia tai kalaa? Oliko kouluruokalanne ruoka todellakin vegaanista? Aika harvinaista, jos näin.
Jo puoli litraa maitoa päivässä riittää tyydyttämään aikuisen b12-vitamiinin tarpeen. Liha ei ole millään lailla välttämätön tähän..
Vegaanitkin saa tarvittavat b12-vitamiinit, kunhan syövät sen purkista (bakteeriperäistä).
Kasviruoka ei siis tarkoita, että tarvisi kärsiä puutoksista. Pahemmista puutoksista taitaa kärsiä keskiverto suomalainen "seka"syöjä, jonka ravinto koostuu lähestulkoon vain lihasta/kanasta ja vehnästä/perunasta/riisistä.
[/quote]
Purkista saatu b12 vitamiini ei imeydy kaikille ja purkistä sitä jouduinkuin syömään, mutta kun ruokavalio on monipuolinen, niin ei tarvitse. Syön kalaa ja munia, maitotuotteita en voi paljoa käyttää, sillä minulle sopii vain täysin laktoositon ja osa niistäkin tekee oireita. Olen aika herkkävatsainen. Sianlihaa en syö. En opiskele enää täysipäiväisesti, vaan ollut jo vuosia työelämässä. Munat ja kala eivät ole tietääkseni kasvisruokaa, vaan eläinperäistä ravintoa, joten hiukan huvittava kommentti tuo ensimmäinen lause.
[/quote]
Väitit joutuneesi b12 vitamiinin puutostilaan valitsemalla koulussa kasvisruoan. Kouluruoat eivät kuitenkaan yleensä ole vegaanisia vaan ainoastaan vegetaristisia eli niissä on maitotuotteita ja munia. Näin ollen tuon ei pitäisi olla mahdollista, kun maidossa ja munissakin on sen verran tuota b12:sta. Jos oikeasti olit puutostilassa, niin syynä lienee jokin imeytymishäiriö eikä kouluruokalan kasvisruoka.