Miksi et halua syödä kasvisruokaa?
Lihaton lokakuu houkuttelisi, mutta mies ei kestä kasvisruoan syömistä kuin yhtenä päivänä viikossa, sitten alkaa marmatus. Pidän huolta proteiininsaannista lisäämällä ruokiin esim. papuja tai tofua (mies valittaa, että soija heikentää hänen testosteroniaan. Tottahan se on, mutta...), joten eivät ruoat nälkäiseksi jätä. Kahden hengen taloudessa ei viitsisi tehdä vain itselleen ruokaa ja kuunnella sitten miehen valitusta. Miksi pitää olla tuollainen vastarannankiiski?
Kommentit (578)
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:09"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:05"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:57"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:48"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:47"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:36"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:33"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:53"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:52"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:44"] [quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:35"]Itseasiassa aliarvion suomalaisten lihankulutuksen. Lihaa syödään keskimäärin vuodessa 77,1kg/henkilö (vuoden 2013 määrä) eli yli 200g/päivä. Ihan järkyttävä määrä, kun miettii, että tuo on keskiarvo eli mukana on kasvisyöjät ja lapsetkin. [/quote] Sota-aikoina syötiin max 7kg/VUODESSA ja hengissä pysyttiin. [/quote] Sekö on elämäsi tarkoitus? Pysyä hengissä? [/quote] Onhan se hyvä pysyä hengissä jotta voi nauttia elämästä, mutta minä en saa nautintoani muiden kärsimyksestä. Tuo lause kuvasti sitä kuinka jotkut älykääpiöt luulee KUOLEVANSA jos ei saa 7kg lihaa joka päivä. [/quote] Kuka on sanonut tarttevansa joka päivä lihaa? Kyllä meillä uppoaa kala,äyriäiset, kananmunat ym. tosi hyvin ja kalaa etenkin syödään paljon. Ja kaikista parasta olisi jos lihan saisi metsästä riistana/lintuina, en muuta söisikään. [/quote] Kala ja äyriäiset ovat myös lihaa. Ne eivät ole kasviksia. [/quote] Juu, mutta ne eivät ole punaista lihaa, mikä on palstan vegaanien ja muiden hihhuleiden mielestä Belsebuupin keksintöä ravinnoksi [/quote] Ei vegaanille ole mitään väliä, minkä väristä liha on. Kyse on siitä, tuleeko se liha kärsimyskykyisestä yksilöstä, jolle mun etiikan mukaan ei saa aiheuttaa kärsimystä eikä kuolemaa ellei se ole oman elämän ylläpitämisen kannalta täysin välttämätöntä (en siis tietenkään pidä vääränä sitä, että mieluummin tappaisi ja söisi jonkun toisen kuin kuolisi itse nälkään, tai sitä, että tappaa itsepuolustukseksi jonkun kimppuun hyökänneen). [/quote] Ja mulle on vegaanin mielipiteet aivan se ja sama, ei vaikuta ruokalautasen sisältöön millään tapaa. [/quote] No mitä sinä täällä sitten mariset? Jos sinulle asia on selvä ja muuttumaton, niin mene sen ruokalautasesi ääreen ja elä tyytyväisenä. Kumma tyyppi. o_O [/quote] En mä ole marissut. Eikö tämä ole keskustelupalsta? Vai saako tänne kirjoittaa vain vegaanit? Suahan se lihansyönti rassaa, mun puolesta ihmiset saa syödä ihan mikä itsestä parhaalta tuntuu [/quote] Jokin sinua häiritsee kun tulet tänne puolustelemaan, vaikka sinullehan lautasesi sisältö on täydellinen just näin? Minua taas kiinostaa itse aihe, koska olen avoin oppimaan ja opettamaan uutta. [/quote] Eli sä keskustelet ja opit uutta ja muut puolustelee? :) Voi että, olet sitten tosi upea tyyyppi kun olet av-palstalla opettelemassa uutta tuntemattomien ihmisten ruokatavoista, mitä kaikkea vielä opitkaan [/quote] Eihän se ole keskustelua jos tänne tullaan sillä asenteella et "mä syön näin, enkä muutu, en halua kuulla mitä sulla on sanottavaa, haista v"? Mitä sellaisella saavutetaan? Täällä on onneksi asiallistakin keskustelua, linkitetään hyviä lähteitä jne.. Toiset pitää silmät ja korvat auki. Ties vaikka joku päivä joku todistaisi minun olevan väärässä!
[/quote]
Onko asiallista sanoa toiselle että mitä täällä mariset? Sekö on sinusta asiallista keskustelua, jossa opitaan jotain?
[/quote]
Asialliseen lähestymisesi saa yhtä asiallisen vastaanoton. U mad?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 20:35"]
"Yritätkö sinä nyt selittää, että lihakarjalle syötetään suklaata? Vai miksi tuo vaahtoaminen kaakaosta? Kysehän oli siitä, että väitit lihansyönnin olevan pahasta, koska eläimien ruokkimiseen käytetty vilja auttaisi nälkäänäkeviä. Sinulta kysyttiin myös, miten sillä nälkäänäkevällä olisi rahaa ostaa sitä viljaa, jos täällä pohjoisessa lopetettaisiin lihansyönti kokonaan? Sinä et vastannut, vaan jauhoit jotain kaakaojuttua. Huomasitko olleesi totaalisen väärässä väittäessäsi lihansyöntiä syypääksi nälänhätään ja yritit vaihtaa aihetta?"
Vastaa itse miksi vegaani ei saa syödä euroopasta tuotua soijaa mutta lihaani saa syödä etelä-afrikasta syötyä suklaata? Ai niin sähän et osaa vastata...
[/quote]
Sinä itse väitit, että maailmassa nähdään nälkää, koska suomalainen kerskakuluttaja haluaa syödä lihaa. Tähän väitteeseen sinulta kysyttiin perusteluja eli miten se vilja siirtyisi nälänhätäalueille, jos sitä ei syötettäisi eläimille, mistä ne nälkiintyneet saisivat rahaa ostaa sitä viljaa? Eli miten konkreettisesti lihansyönnin lopettaminen meillä helpottaisi muun maailman ruokatilannetta? Sinä et osannut vastata ja siirsit keskustelun suklaaseen. Pystyisitkö palaamaan aiheeseen eli perustelemaan oman väitteesi, miten meidän lihansyöntimme aiheuttaa maailman nälän?
Minä alan epäillä, että olet palkattu trolli. Trollit johtavat keskustelun tahallaan epäolennaisuuksiin ja nimittelevät keskustelukumppania tuhotakseen asiallisen keskustelun. Eihän kukaan oikeasti ole noin typerä, ettei ymmärrä yksinkertaisia kysymyksiä, eihän?
Näille hihhuleille on turha esittää kysymyksiä , tai odottaa asiallista keskustelua =)
Eiköhän me hakattujen-eläimien ruhoja syövät mädäntyvät ruumiit voida jättää tämä keskustelu kokonaan tähän, ja annetaan ituhippien meuhkata keskenään.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 19:20"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 19:16"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 19:12"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 19:06"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 18:59"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:33"]
Ruoassa täytyy olla proteiinia ja mulle tulee maha kipeeksi pavuista.
[/quote]
Eipä oo ap:lta kuulunu vinkkejä tähän...
[/quote]
Eikö tämä koko keskustelu ole täynnä hyviä kasvisruokavalioon sopivia proteiininlähteitä? On seitania, on quornia, on tofua ja soijaa (tiedän: sekin on varmaan tosi pahaa), on siemeniä ja pähkinöitä, on kananmunaa, on juustoja tuhanteen eri makuun, maitotuotteet... Osan toki rajaa pois täysi vegaanius, mutta perus lakto-ovolla on maailman ovet auki valinnanvaran suhteen.
[/quote]
Eikös tossa sanottu että tulee maha kipeeks, taitaa olla vähän eri asia kuin että "ei tykkää"...
[/quote]
Joo, että tulee maha kipeäksi pavuista. Ovatko kananmunat "papuja"? Tai vaikkapa eri juustot ja muut maitotuotteet? Quorn?
[/quote]
Joo kananmunat :D oot varmaan niitä "kasvissyöjiä" jotka syö kyllä ihan kaikkea paitsi "ei punaista lihaa"... Kyllähän se kasvissyöjäksi tekee...
[/quote]
Oi pyhä vegaani, salli minun pieraista arvoillesi jotka ovat niin vieraantuneet luonnosta kuin vaan voi olla. Julistatte itseänne maailman ainoiksi oikeiksi Kasvissyöjiksi, ja samalla vedätte sieniä naamariin. Sieni ei ole kasvis joten logiikallanne tekään ette ole kasvissyöjiä :)
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:12"]
Nro 305 on tosi pihalla kotimaisen eläintuotannon ja erityisesti teurastuksen suhteen. Esim. broilereille ei tarvitse tehdä mäntsälän kokoista hallia, koska kanan luontainen parvikoko ei taida olla yli kolmeakymmentä, eli suuremmissa parvissa pitäminen aiheuttaa aina häiriökäyttäytymistä ja estää eläinten lajityypillisten tarpeiden toteutumisen. Eläinsuojelulain ei siis pitäisi lainkaan sallia suuria kanaloita, jos haluttaisiin väittää, että eläinsuojelulaki oikeasti pyrkii takaamaan eläimille hyvät olot (mutta näinhän ei ole, eikä näin kukaan väitäkään). Jo broilereiden kerääminen ja pakkaaminen teurastuskuljetusta varten aiheuttaa kestämättömiä eläinsuojelullisia ongelmia, eivätkä suinkaan kaikki jaloistaan roikkuvat broilerit osu siihen sähkövirtaan ja tainnu, vaan osa on kyllä ihan elossa siinä päitä katkaistessa. Sairaita broilereita ei myöskään hoideta mitenkään, vaan annetaan kuolla. Kannattaa myös tarkistaa, mikä on broilerihallin keskimääräinen päivittäinen kuolleisuus vaikka.
[/quote]
Miten voin vastata vähättelemättä sinua? Noh yritän. Olet väärässä, kun et selvästi ole perehtynyt asiaan. Käy jossain vaiheessa siellä teurastamolla. Oma koulutukseni edellytti nuo kaikki teurastamoharjoittelut.
[/quote]
No mä olen kasvanut kotieläintilalla maaseudulla, sukulaisilla on myös maatiloja, ja mun täti on ollut 30 vuotta töissä teurastamossa. Ehkä en sitten tiedä mitään.
[/quote]
Suosittelen päivittämään tietosi. Asiat ovat kovasti muuttuneet tuon 30 vuoden aikana. Edelleenkin korostan sitä asioiden selvittämistä, eikä toisten näkemyksiä mieltämistä faktaksi.
Hieman ihmetyttää, että olet kasvanut kotieläintilalla ja näkemyksesi ovat tuollaiset. Olivatko/ovatko vanhempasi eläinrääkkäjiä?
Unohtu vielä vastata, että laumakoosta olet oikeassa. Siinä joudutaan myötäilemään lakia, joka kieltaa tarpeettoman kivun ja kärsimylsen tuottaminen.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:56"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 10:17"]
Minä en syö kasvisruokaa, koska allergioideni takia (soija, vihannekset, hedelmät, viljat, pähkinät, siemenet...) ruokalistalle jäisi lähinnä riisi, jos päättäisin heittäytyä vegaaniksi.
[/quote]
Mitä sä sitten syöt? Lihaa (kala ja kana kuuluu tähän) ja riisiä? Mä en oikein ymmärrä tässä sitä, että eihän kasvissyöjät syö enempää kasviksia kuin sekasyöjätkään? Se suositushan on ihan sama vähintään puoli kiloa päivässä, riippumatta onko kasvissyöjä vai sekassyöjä. Se erohan tulee vaan niistä proteiininlähteistä eli sen lihan sijaan syödään papuja, linssejä, kikherneitä, soijavalmisteita, seitania, pähkinöitä ja siemeniä. Kasviksia taas pitäis syödä ihan sama määrä riippumatta siitä, mitä toi aterian proteiinipitoisempi osuus on.
[/quote]
Joo, tätä minäkin aina ihmettelen. Ehkä joku osaisi kommentoida tähän jotain? Miksi väitätte, ettette voi syödä kasvisruokaa, koska ette pidä tai ette voi syödä kasviksia, ja kuitenkin ne ihan samat kasvikset ihan samoissa määrin kuuluu myös sekaruokavalioon?
[/quote]
Onhan se nyt ihan eri asia syödä vaikka bataattisosetta, höyrytettyä kukkakaalta/parsakaalta, salaattia JA lohimedaljonki, kuin vetää pelkästään kasviksia. Siitä jäisi puuttumaan proteiini, kalan hyvät rasvat ja maku ja jokunen kalorikin.
[/quote]
Onko oletus siis, että kasvisruoka on PELKKÄÄ kasvista, vailla mitään muuta? Hyviä rasvoja saa esim. salaatin sekaan heitetyistä siemenistä ja pähkinöistä tai vaikka ruoanlaitossa mahdollisesti käytetystä hyvälaatuisesta öljystä, ja proteiinia saa (lakto-ovo-vegenä) vaikkapa paistetusta grilli- tai halloumijuustosta, salaatin seassa juustokuutioina, paistetusta tai keitetystä kananmunasta... Ja tietenkin mainituista soijasta, tofusta, guornista ja seitanista. Loppujen lopuksi aika harva suomalainen kärsii ihan oikeasti proteiininpuutteesta, vaikka hän ei saisikaan proteiinia ihan jokaisella aterialla (tiedän: joku huippu-urheilija tulee kysymään, mahdanko tämän sanoessani itse urheilla. Kyllä urheilen).
Ei sillä, kala on hyvää ja minä syön kasvisruoan lisäksi joskus myös kalaa. Mutta joskus tuntuu, että kasvisruoasta kieltäytyvät tekevät asiasta hieman liian vaikeita. :) Ei se oikeasti ole ihan sellaista ydintiedettä kuin voisi kuvitella. Eikä edes pidättäytymistä ruoan nautinnoista, koska kasvisruokakin voi olla verrattoman hyvää.
Mutta niin, minulle henk. koht. on se ja sama, mitä kukakin syö. Minä syön kasviksia ja kalaa, mieheni lihaa ja suhtautuu joihinkin viritelmiini epäluuloisesti, mutta hyvin ollaan samaan pöytään mahduttu. Ja vieläpä saatu yhdisteltyä ruoka siten, että molempien on helppo kaapia se omaan valioon sopivin ratkaisu lautaselle. :)
Proteiinista vähän faktaa. Proteiinin puutos on Suomessa harvinaista. Eurooppalainen suositus aikuisille on 0,83 grammaa päivässä painokiloa kohti. Suuremmistä määristä ei ole havaittu tutkimuksissa hyötyä urheilijoille. Turvallisen käytön yläraja on 1,6 grammaa painokiloa kohti vuorokaudessa. Proteiinin liikasaannista on monenlaisia haittoja.
Tästä voi jokainen laskea oman proteiinintarpeensa ja kuinka sen helpoiten täyttää. Proteiininlähteitä miettiessään kannattaa kuitenkin muistaa seuraava:
Syöpäjärjestöt suosittelevat, ettei lihaa ja lihavalmisteita syötäisi enempää kuin 300 grammaa viikossa. Suomalainen syö lihaa keskimäärin 1,5 kiloa viikossa. Suomalaisten lihankulutus on kaksinkertaistunut 40 vuodessa ja on tällä hetkellä yli kaksinkertaista maapallon keskiarvoon nähden.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:55"]Näille hihhuleille on turha esittää kysymyksiä , tai odottaa asiallista keskustelua =)
Eiköhän me hakattujen-eläimien ruhoja syövät mädäntyvät ruumiit voida jättää tämä keskustelu kokonaan tähän, ja annetaan ituhippien meuhkata keskenään.
[/quote]
Ja se hetki kun näin tapahtuu ja huomataan: "onpas täällä rauhallista~".
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:08"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:18"] Noh, tosiasiahan on, että yleensä kasvissyöjät saavat lihansyöjät tuntemaan huonoa omaatuntoa. Vähintäänkin siitä, miten tehotuotettuja eläimiä kohdellaan. Ja sen vuoksi lihansyöjät joutuvat kaikin tavoin puolustamaan omaa tehotuotantoa tukevaa käyttäytymistään. Siitä tuo lihansyöjien hyökkäävyys ja kasvisruuan vastustaminen kumpuaa: omasta syyllisyydestä. [/quote] Huoh, väärin. Sekasyöjiä yleisesti tympii tuputtavien kasvisruokailijoiden kuvitelma omasta jumallisuudestaan. Varsinkin, kun ketään ei todellakaan kiinnosta. Vähän kuin jotkut aloittelevat sporttaajat, jotka jankuttavat jokaisesta treenistään joka helvatan päivä jokaiselle helvatan piruparalle, joka sattuu sopivaan paikkaan, mistä ei pääse karkuun välittömästi. Kun syö omasta mielestään sopivasti, on se sitten lihaa tai vegemättöä, ei siitä ole tarvetta julistaa ja jeesustella koko ajan muille. Aivan yhtä kiinnostavaa kuin suolesi toiminta. [/quote] Miksi sitten lihaaneilla on tarve hyökätä vegejä vastaan? Olen 12 vuotta ollut kasvissyöjä enkä julista mitään - en edes tunne yhtään sellaista stereotypistä tuputtavaa raivovegetaristia -, mutta joillekin se tuntuu olevan ihan ylitsepääsemätöntä ettei minun lautaselta löydy lihaa työpaikan/koulun ruokalassa. Ei tarvitse sanoa sanaakaan, mutta silti jonkun pitää alkaa puolustelemaan omia syömisiään ja todistelemaan kuinka kuolen ilman piffiä. Ja tätä tapahtuu säännöllisesti.
[/quote]
Minusta on hienoa, että olet löytänyt itsellesi oikean tavan syödä, sillä niin minäkin olen. Ei tippaakaan haittaa, ettei lautasellasi ole lihaa. Ei minunkaan lautasellani ole kaikkea, sillä minulla on omat mieltymykseni. En ymmärrä fanaattisia lihansyöjiä (tätä kai tarkoitat lihaaneilla?) Yhtälailla en ymmärrä fanaattisia kasvissyöjiä. Kenenkään ei pitäisi joutua puolustelemaan syömisiään. Oli sitten kyse allergiasta, nirsoudesta tai eettisestä vakaumuksesta.
No just soijaa ja tofua en söisi juuri siitä syystä että se on epäterveellistä ja miehelle en tarjoisi niitä koska heikentää testosteronitasoja. Muuten kyllä syön aika paljonkin kasvisruokaa. Mutta jätä ap nuo ruoat ainakin pois jos aiot miehen saada mukaan...
Syökää vaan lihaa ja lisätkää porkkanaraastetta yms. lautaselle. Helpompaa ja terveellisempää. Ei tarvitse kikkailla ja kaikki on tyytyväisiä.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 14:22"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:56"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 10:17"]
Minä en syö kasvisruokaa, koska allergioideni takia (soija, vihannekset, hedelmät, viljat, pähkinät, siemenet...) ruokalistalle jäisi lähinnä riisi, jos päättäisin heittäytyä vegaaniksi.
[/quote]
Mitä sä sitten syöt? Lihaa (kala ja kana kuuluu tähän) ja riisiä? Mä en oikein ymmärrä tässä sitä, että eihän kasvissyöjät syö enempää kasviksia kuin sekasyöjätkään? Se suositushan on ihan sama vähintään puoli kiloa päivässä, riippumatta onko kasvissyöjä vai sekassyöjä. Se erohan tulee vaan niistä proteiininlähteistä eli sen lihan sijaan syödään papuja, linssejä, kikherneitä, soijavalmisteita, seitania, pähkinöitä ja siemeniä. Kasviksia taas pitäis syödä ihan sama määrä riippumatta siitä, mitä toi aterian proteiinipitoisempi osuus on.
[/quote]
Joo, tätä minäkin aina ihmettelen. Ehkä joku osaisi kommentoida tähän jotain? Miksi väitätte, ettette voi syödä kasvisruokaa, koska ette pidä tai ette voi syödä kasviksia, ja kuitenkin ne ihan samat kasvikset ihan samoissa määrin kuuluu myös sekaruokavalioon?
[/quote]
Onhan se nyt ihan eri asia syödä vaikka bataattisosetta, höyrytettyä kukkakaalta/parsakaalta, salaattia JA lohimedaljonki, kuin vetää pelkästään kasviksia. Siitä jäisi puuttumaan proteiini, kalan hyvät rasvat ja maku ja jokunen kalorikin.
[/quote]
Onko oletus siis, että kasvisruoka on PELKKÄÄ kasvista, vailla mitään muuta? Hyviä rasvoja saa esim. salaatin sekaan heitetyistä siemenistä ja pähkinöistä tai vaikka ruoanlaitossa mahdollisesti käytetystä hyvälaatuisesta öljystä, ja proteiinia saa (lakto-ovo-vegenä) vaikkapa paistetusta grilli- tai halloumijuustosta, salaatin seassa juustokuutioina, paistetusta tai keitetystä kananmunasta... Ja tietenkin mainituista soijasta, tofusta, guornista ja seitanista. Loppujen lopuksi aika harva suomalainen kärsii ihan oikeasti proteiininpuutteesta, vaikka hän ei saisikaan proteiinia ihan jokaisella aterialla (tiedän: joku huippu-urheilija tulee kysymään, mahdanko tämän sanoessani itse urheilla. Kyllä urheilen).
Ei sillä, kala on hyvää ja minä syön kasvisruoan lisäksi joskus myös kalaa. Mutta joskus tuntuu, että kasvisruoasta kieltäytyvät tekevät asiasta hieman liian vaikeita. :) Ei se oikeasti ole ihan sellaista ydintiedettä kuin voisi kuvitella. Eikä edes pidättäytymistä ruoan nautinnoista, koska kasvisruokakin voi olla verrattoman hyvää.
Mutta niin, minulle henk. koht. on se ja sama, mitä kukakin syö. Minä syön kasviksia ja kalaa, mieheni lihaa ja suhtautuu joihinkin viritelmiini epäluuloisesti, mutta hyvin ollaan samaan pöytään mahduttu. Ja vieläpä saatu yhdisteltyä ruoka siten, että molempien on helppo kaapia se omaan valioon sopivin ratkaisu lautaselle. :)
[/quote]
Eli kalan hyvät rasvat pitäisi korvata pullosta saatavilla? Ja syödä lohen sijasta pähkinöitä ja juustoa? Onhan se hienoa varmaan tehdä pähkinäkeittoa lohikeiton sijasta, anna mun kaikki kestää.
Jospa tehtäisiin kuten vegaanit haluavat eli Suomessa ei enää syötäisi lihaa eikä mitään eläinperäistä, annettaisiin nykyisten tuotantoeläinten kuolla sukupuuttoon eikä enää raiskattaisi niitä. Mitä täällä sitten syötäisiin, millainen on vegaanien skenaario tulevaisuuden ruoantuotantoon? Pidetään mielessä se kovin toistettu fakta, että se viljamäärä, joka ennenvanhaan syötettiin niille tuotantoeläimille, siirtyy nyt niille afrikan nälkäisille. Meiltä siis poistuu liha, kananmunat ja maitotuotteet, millä nämä korvattaisiin, kun sitä viljaakaan ei ole yhtään sen enempää? Tuleeko meistä tuontielintarvikkeista riippuvaisia, jotka syövät epäekologisesti jostain kaukomailta epäeettisesti orjatyövoimalla tuotettua soijaa, linssejä, pähkinöitä, hedelmiä ym.? Vai mitä vaihtoehtoja meille jää?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 21:44"]
Proteiinista vähän faktaa. Proteiinin puutos on Suomessa harvinaista. Eurooppalainen suositus aikuisille on 0,83 grammaa päivässä painokiloa kohti. Suuremmistä määristä ei ole havaittu tutkimuksissa hyötyä urheilijoille. Turvallisen käytön yläraja on 1,6 grammaa painokiloa kohti vuorokaudessa. Proteiinin liikasaannista on monenlaisia haittoja.
Tästä voi jokainen laskea oman proteiinintarpeensa ja kuinka sen helpoiten täyttää. Proteiininlähteitä miettiessään kannattaa kuitenkin muistaa seuraava:
Syöpäjärjestöt suosittelevat, ettei lihaa ja lihavalmisteita syötäisi enempää kuin 300 grammaa viikossa. Suomalainen syö lihaa keskimäärin 1,5 kiloa viikossa. Suomalaisten lihankulutus on kaksinkertaistunut 40 vuodessa ja on tällä hetkellä yli kaksinkertaista maapallon keskiarvoon nähden.
[/quote]
Syöpäjärjestojen suosituksille ei ole mitään perustetta. Suomalaisten lihankulutus on Euroopan pienintä, taakse taitaa jäädä muistaakseni vain Latvia. Sairaustilastoissa kyllä olemme Euroopan kärkipäässä, vähäisestä lihankulutuksesta huolimatta. Maapallon keskiarvoon vertaaminen on jokseenkin älytöntä, kai tajuat sen itsekin?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:07"]
--
Eli kalan hyvät rasvat pitäisi korvata pullosta saatavilla? Ja syödä lohen sijasta pähkinöitä ja juustoa? Onhan se hienoa varmaan tehdä pähkinäkeittoa lohikeiton sijasta, anna mun kaikki kestää.
[/quote]
No johan nyt. Syö hyvän tähden kalaa, jos se on sinulle elintärkeää. Kuten sanottu, pointtini ei ollut käännyttää sinua eikä varsinkaan tarjota sinulle loogiseksi vaihtoehdoksi pähkinäkeittoa lohikeiton sijasta. Pointtini oli se, että kasvisruokavalio ei ole sellaista ydinfysiikkaa kuin usein annetaan ymmärtää. En edes ymmärrä, että öljy, salaattijuustokuutiot + pähkinät/siemenet salaatissa olisivat jotakin perin juurin hienostelevaa.
Mutta mikäli vaihdat kalan, lihan, kanan ym. silloin tällöin vaikkapa paistettuun juustonpalaan, marinoituun tofuun (ai niin, sehän on soijaa, kauhistus) tai vaikkapa kananmunaan, niin et kuole proteiininpuutokseen. Ja vaihtoehtoja on paljon muitakin, joten älähän nyt kauhistu ajatuksesta tofukeittoa.
Ruoassa täytyy olla proteiinia ja mulle tulee maha kipeeksi pavuista.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:22"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:07"]
--
[/quote]
No johan nyt. Syö hyvän tähden kalaa, jos se on sinulle elintärkeää. Kuten sanottu, pointtini ei ollut käännyttää sinua eikä varsinkaan tarjota sinulle loogiseksi vaihtoehdoksi pähkinäkeittoa lohikeiton sijasta. Pointtini oli se, että kasvisruokavalio ei ole sellaista ydinfysiikkaa kuin usein annetaan ymmärtää. En edes ymmärrä, että öljy, salaattijuustokuutiot + pähkinät/siemenet salaatissa olisivat jotakin perin juurin hienostelevaa.
Mutta mikäli vaihdat kalan, lihan, kanan ym. silloin tällöin vaikkapa paistettuun juustonpalaan, marinoituun tofuun (ai niin, sehän on soijaa, kauhistus) tai vaikkapa kananmunaan, niin et kuole proteiininpuutokseen. Ja vaihtoehtoja on paljon muitakin, joten älähän nyt kauhistu ajatuksesta tofukeittoa.
[/quote]
En syö tofua enkä soijaa. En myöskään syö juustoja kuin harvoin.
Miksi pitäisi syödä kalan sijasta jotain paljon rasvaa sisältävää juustoa? Ihan ihme ohjeita täällä annetaan.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:12"]
Nro 305 on tosi pihalla kotimaisen eläintuotannon ja erityisesti teurastuksen suhteen. Esim. broilereille ei tarvitse tehdä mäntsälän kokoista hallia, koska kanan luontainen parvikoko ei taida olla yli kolmeakymmentä, eli suuremmissa parvissa pitäminen aiheuttaa aina häiriökäyttäytymistä ja estää eläinten lajityypillisten tarpeiden toteutumisen. Eläinsuojelulain ei siis pitäisi lainkaan sallia suuria kanaloita, jos haluttaisiin väittää, että eläinsuojelulaki oikeasti pyrkii takaamaan eläimille hyvät olot (mutta näinhän ei ole, eikä näin kukaan väitäkään). Jo broilereiden kerääminen ja pakkaaminen teurastuskuljetusta varten aiheuttaa kestämättömiä eläinsuojelullisia ongelmia, eivätkä suinkaan kaikki jaloistaan roikkuvat broilerit osu siihen sähkövirtaan ja tainnu, vaan osa on kyllä ihan elossa siinä päitä katkaistessa. Sairaita broilereita ei myöskään hoideta mitenkään, vaan annetaan kuolla. Kannattaa myös tarkistaa, mikä on broilerihallin keskimääräinen päivittäinen kuolleisuus vaikka.
[/quote]
Miten voin vastata vähättelemättä sinua? Noh yritän. Olet väärässä, kun et selvästi ole perehtynyt asiaan. Käy jossain vaiheessa siellä teurastamolla. Oma koulutukseni edellytti nuo kaikki teurastamoharjoittelut.
[/quote]
Olenko väärässä myös kanojen laumakoosta?