Miksi et halua syödä kasvisruokaa?
Lihaton lokakuu houkuttelisi, mutta mies ei kestä kasvisruoan syömistä kuin yhtenä päivänä viikossa, sitten alkaa marmatus. Pidän huolta proteiininsaannista lisäämällä ruokiin esim. papuja tai tofua (mies valittaa, että soija heikentää hänen testosteroniaan. Tottahan se on, mutta...), joten eivät ruoat nälkäiseksi jätä. Kahden hengen taloudessa ei viitsisi tehdä vain itselleen ruokaa ja kuunnella sitten miehen valitusta. Miksi pitää olla tuollainen vastarannankiiski?
Kommentit (578)
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:33"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:52"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:44"] [quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:35"]Itseasiassa aliarvion suomalaisten lihankulutuksen. Lihaa syödään keskimäärin vuodessa 77,1kg/henkilö (vuoden 2013 määrä) eli yli 200g/päivä. Ihan järkyttävä määrä, kun miettii, että tuo on keskiarvo eli mukana on kasvisyöjät ja lapsetkin. [/quote] Sota-aikoina syötiin max 7kg/VUODESSA ja hengissä pysyttiin. [/quote] Sekö on elämäsi tarkoitus? Pysyä hengissä? [/quote] Onhan se hyvä pysyä hengissä jotta voi nauttia elämästä, mutta minä en saa nautintoani muiden kärsimyksestä. Tuo lause kuvasti sitä kuinka jotkut älykääpiöt luulee KUOLEVANSA jos ei saa 7kg lihaa joka päivä.
[/quote]
Kuka on sanonut tarttevansa joka päivä lihaa? Kyllä meillä uppoaa kala,äyriäiset, kananmunat ym. tosi hyvin ja kalaa etenkin syödään paljon. Ja kaikista parasta olisi jos lihan saisi metsästä riistana/lintuina, en muuta söisikään.
[/quote]
Kala ja äyriäiset ovat myös lihaa. Ne eivät ole kasviksia.
[/quote]
Juu, mutta ne eivät ole punaista lihaa, mikä on palstan vegaanien ja muiden hihhuleiden mielestä Belsebuupin keksintöä ravinnoksi
[/quote]
Ei vegaanille ole mitään väliä, minkä väristä liha on. Kyse on siitä, tuleeko se liha kärsimyskykyisestä yksilöstä, jolle mun etiikan mukaan ei saa aiheuttaa kärsimystä eikä kuolemaa ellei se ole oman elämän ylläpitämisen kannalta täysin välttämätöntä (en siis tietenkään pidä vääränä sitä, että mieluummin tappaisi ja söisi jonkun toisen kuin kuolisi itse nälkään, tai sitä, että tappaa itsepuolustukseksi jonkun kimppuun hyökänneen).
[/quote]
Sinäkään et siinä mussuttaisi, jos esi-isäsi eivät olisi syöneet lihaa, jopa raakana ;)
[/quote]
Etkä sinäkään, jos esi-äitisi eivät olisi oppineet kaivamaan maasta juuria ja kypsentämään niitä, ja jos ei olisi ollut mutaatiota joka auttaa tärkkelyksen hyödyntämisessä energiaksi. Liittyykö tää sun mielestä jotenkin joihinkin eettisiin kysymyksiin? Epäilen nimittäin, ettet myöskään mussuttaisi siinä nyt, elleivät esi-isäsi olisi tappaneet, raiskanneet, ryöstäneet ja kiduttaneet. Otatko tästä mallia moraalillesi?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:59"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:44"] [quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:35"]Itseasiassa aliarvion suomalaisten lihankulutuksen. Lihaa syödään keskimäärin vuodessa 77,1kg/henkilö (vuoden 2013 määrä) eli yli 200g/päivä. Ihan järkyttävä määrä, kun miettii, että tuo on keskiarvo eli mukana on kasvisyöjät ja lapsetkin. [/quote] Sota-aikoina syötiin max 7kg/VUODESSA ja hengissä pysyttiin. [/quote] Sekö on elämäsi tarkoitus? Pysyä hengissä? [/quote] Onhan se hyvä pysyä hengissä jotta voi nauttia elämästä, mutta minä en saa nautintoani muiden kärsimyksestä. Tuo lause kuvasti sitä kuinka jotkut älykääpiöt luulee KUOLEVANSA jos ei saa 7kg lihaa joka päivä.
[/quote]
Kuka on sanonut tarttevansa joka päivä lihaa? Kyllä meillä uppoaa kala,äyriäiset, kananmunat ym. tosi hyvin ja kalaa etenkin syödään paljon. Ja kaikista parasta olisi jos lihan saisi metsästä riistana/lintuina, en muuta söisikään.
[/quote]
[/quote]
Juu, mutta ne eivät ole punaista lihaa, mikä on palstan vegaanien ja muiden hihhuleiden mielestä Belsebuupin keksintöä ravinnoksi
[/quote]
Ei vegaanille ole mitään väliä, minkä väristä liha on. Kyse on siitä, tuleeko se liha kärsimyskykyisestä yksilöstä, jolle mun etiikan mukaan ei saa aiheuttaa kärsimystä eikä kuolemaa ellei se ole oman elämän ylläpitämisen kannalta täysin välttämätöntä (en siis tietenkään pidä vääränä sitä, että mieluummin tappaisi ja söisi jonkun toisen kuin kuolisi itse nälkään, tai sitä, että tappaa itsepuolustukseksi jonkun kimppuun hyökänneen).
[/quote]
Ja mulle on vegaanin mielipiteet aivan se ja sama, ei vaikuta ruokalautasen sisältöön millään tapaa.
[/quote]
En mä oletakaan että ne vaikuttaa, ennenkuin lait muuttuu sellaisiksi, että se vaikutus näkyy siellä sun ruokalautasellakin ;) . Söisitkö muuten lihaa, jos eläinten tappaminen tuollalailla oman nautinnon vuoksi olisi laitonta?
[/quote]
Tuskin tulee olemaan laitonta. Ihminen on metsästänyt historian aamuhämäristä saakka.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:48"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:47"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:36"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:33"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:53"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:52"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:44"] [quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:35"]Itseasiassa aliarvion suomalaisten lihankulutuksen. Lihaa syödään keskimäärin vuodessa 77,1kg/henkilö (vuoden 2013 määrä) eli yli 200g/päivä. Ihan järkyttävä määrä, kun miettii, että tuo on keskiarvo eli mukana on kasvisyöjät ja lapsetkin. [/quote] Sota-aikoina syötiin max 7kg/VUODESSA ja hengissä pysyttiin. [/quote] Sekö on elämäsi tarkoitus? Pysyä hengissä? [/quote] Onhan se hyvä pysyä hengissä jotta voi nauttia elämästä, mutta minä en saa nautintoani muiden kärsimyksestä. Tuo lause kuvasti sitä kuinka jotkut älykääpiöt luulee KUOLEVANSA jos ei saa 7kg lihaa joka päivä. [/quote] Kuka on sanonut tarttevansa joka päivä lihaa? Kyllä meillä uppoaa kala,äyriäiset, kananmunat ym. tosi hyvin ja kalaa etenkin syödään paljon. Ja kaikista parasta olisi jos lihan saisi metsästä riistana/lintuina, en muuta söisikään. [/quote] Kala ja äyriäiset ovat myös lihaa. Ne eivät ole kasviksia. [/quote] Juu, mutta ne eivät ole punaista lihaa, mikä on palstan vegaanien ja muiden hihhuleiden mielestä Belsebuupin keksintöä ravinnoksi [/quote] Ei vegaanille ole mitään väliä, minkä väristä liha on. Kyse on siitä, tuleeko se liha kärsimyskykyisestä yksilöstä, jolle mun etiikan mukaan ei saa aiheuttaa kärsimystä eikä kuolemaa ellei se ole oman elämän ylläpitämisen kannalta täysin välttämätöntä (en siis tietenkään pidä vääränä sitä, että mieluummin tappaisi ja söisi jonkun toisen kuin kuolisi itse nälkään, tai sitä, että tappaa itsepuolustukseksi jonkun kimppuun hyökänneen). [/quote] Ja mulle on vegaanin mielipiteet aivan se ja sama, ei vaikuta ruokalautasen sisältöön millään tapaa. [/quote] No mitä sinä täällä sitten mariset? Jos sinulle asia on selvä ja muuttumaton, niin mene sen ruokalautasesi ääreen ja elä tyytyväisenä. Kumma tyyppi. o_O
[/quote]
En mä ole marissut. Eikö tämä ole keskustelupalsta? Vai saako tänne kirjoittaa vain vegaanit? Suahan se lihansyönti rassaa, mun puolesta ihmiset saa syödä ihan mikä itsestä parhaalta tuntuu
[/quote]
Jokin sinua häiritsee kun tulet tänne puolustelemaan, vaikka sinullehan lautasesi sisältö on täydellinen just näin? Minua taas kiinostaa itse aihe, koska olen avoin oppimaan ja opettamaan uutta.
"Yritätkö sinä nyt selittää, että lihakarjalle syötetään suklaata? Vai miksi tuo vaahtoaminen kaakaosta? Kysehän oli siitä, että väitit lihansyönnin olevan pahasta, koska eläimien ruokkimiseen käytetty vilja auttaisi nälkäänäkeviä. Sinulta kysyttiin myös, miten sillä nälkäänäkevällä olisi rahaa ostaa sitä viljaa, jos täällä pohjoisessa lopetettaisiin lihansyönti kokonaan? Sinä et vastannut, vaan jauhoit jotain kaakaojuttua. Huomasitko olleesi totaalisen väärässä väittäessäsi lihansyöntiä syypääksi nälänhätään ja yritit vaihtaa aihetta?"
Vastaa itse miksi vegaani ei saa syödä euroopasta tuotua soijaa mutta lihaani saa syödä etelä-afrikasta syötyä suklaata? Ai niin sähän et osaa vastata...
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 10:27"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 10:17"] Koska en jaksa jos en saa kunnolla proteiineja. Olen soijalle sitäpaitsi allerginen. [/quote]Mikä määrä proteiinia on "kunnolla"? Näissä ketjuissa käy yleensä paljon soija-allergisia ihmisiä, vaikka allergian yleisyys on 0,4% ja suurin osa pääsee allergiasta eroon viimeistään kymmenvuotiaana. Soija-allergikot vetävät myös tyytyväisenä hampurilaisia pikaruokapaikoissa, vaikka sämplyät ja ranskikset ja joskus rasvakin sisältävät soijaa. [/quote] Moni soija-allergikko sietää soijaa pienissä määrissä mutta ei voi kuitenkaan korvata lihan osuutta ruokavaliossa kokonaan soijalla. Kerro mistä mä sitten saisin proteiinit kun en käytä maitotuotteita ja olen allerginen pähkinöille, mateleille ja pavuille sekä herneille. [/quote] Siemenet, sienet, quorn, munat (ei ole pakko siirtyä heti vegaaniksi), seitan...
[/quote]
Hei en mä ole mikään tipu joka eläisi vain siemenillä! Ja toi sun seitanis on ihan paskaa. Yritän juuri parhaillaan muutenkin vähentää kotimaisen viljan syöntiä suolistoni takia enkä tosiaan alkais vasiten vielä jotakin vehnägluteenia suuhuni lappaamaan.
[/quote]
Vaikka seiranin tiputtaa pois listalta, niin jäljelle jää siemenet, sienet, quorn ja munat. 4eri proteiinilähdet ja itseasiassa enemmänkin sillä siemeniä ja sieniä on montaa ei lajia. Tämähän on monipuolisempaa kuin lehmä/possu/kana-valikoima.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:03"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sinäkään et siinä mussuttaisi, jos esi-isäsi eivät olisi syöneet lihaa, jopa raakana ;)
[/quote]
Etkä sinäkään, jos esi-äitisi eivät olisi oppineet kaivamaan maasta juuria ja kypsentämään niitä, ja jos ei olisi ollut mutaatiota joka auttaa tärkkelyksen hyödyntämisessä energiaksi. Liittyykö tää sun mielestä jotenkin joihinkin eettisiin kysymyksiin? Epäilen nimittäin, ettet myöskään mussuttaisi siinä nyt, elleivät esi-isäsi olisi tappaneet, raiskanneet, ryöstäneet ja kiduttaneet. Otatko tästä mallia moraalillesi?
[/quote]
Mistä sä revit näitä sun juttujasi? Kannattaa tutustua niihin sienikirjoihin ennen syömistä, jotkut sienet voivat aiheuttaa hallusinaatioita :)
Vai rinnastatko raiskaajat , ryöstäjät ja kiduttajat lihansyöjiin?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:05"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:57"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:48"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:47"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:36"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:33"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:53"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:52"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:44"] [quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:35"]Itseasiassa aliarvion suomalaisten lihankulutuksen. Lihaa syödään keskimäärin vuodessa 77,1kg/henkilö (vuoden 2013 määrä) eli yli 200g/päivä. Ihan järkyttävä määrä, kun miettii, että tuo on keskiarvo eli mukana on kasvisyöjät ja lapsetkin. [/quote] Sota-aikoina syötiin max 7kg/VUODESSA ja hengissä pysyttiin. [/quote] Sekö on elämäsi tarkoitus? Pysyä hengissä? [/quote] Onhan se hyvä pysyä hengissä jotta voi nauttia elämästä, mutta minä en saa nautintoani muiden kärsimyksestä. Tuo lause kuvasti sitä kuinka jotkut älykääpiöt luulee KUOLEVANSA jos ei saa 7kg lihaa joka päivä. [/quote] Kuka on sanonut tarttevansa joka päivä lihaa? Kyllä meillä uppoaa kala,äyriäiset, kananmunat ym. tosi hyvin ja kalaa etenkin syödään paljon. Ja kaikista parasta olisi jos lihan saisi metsästä riistana/lintuina, en muuta söisikään. [/quote] Kala ja äyriäiset ovat myös lihaa. Ne eivät ole kasviksia. [/quote] Juu, mutta ne eivät ole punaista lihaa, mikä on palstan vegaanien ja muiden hihhuleiden mielestä Belsebuupin keksintöä ravinnoksi [/quote] Ei vegaanille ole mitään väliä, minkä väristä liha on. Kyse on siitä, tuleeko se liha kärsimyskykyisestä yksilöstä, jolle mun etiikan mukaan ei saa aiheuttaa kärsimystä eikä kuolemaa ellei se ole oman elämän ylläpitämisen kannalta täysin välttämätöntä (en siis tietenkään pidä vääränä sitä, että mieluummin tappaisi ja söisi jonkun toisen kuin kuolisi itse nälkään, tai sitä, että tappaa itsepuolustukseksi jonkun kimppuun hyökänneen). [/quote] Ja mulle on vegaanin mielipiteet aivan se ja sama, ei vaikuta ruokalautasen sisältöön millään tapaa. [/quote] No mitä sinä täällä sitten mariset? Jos sinulle asia on selvä ja muuttumaton, niin mene sen ruokalautasesi ääreen ja elä tyytyväisenä. Kumma tyyppi. o_O [/quote] En mä ole marissut. Eikö tämä ole keskustelupalsta? Vai saako tänne kirjoittaa vain vegaanit? Suahan se lihansyönti rassaa, mun puolesta ihmiset saa syödä ihan mikä itsestä parhaalta tuntuu [/quote] Jokin sinua häiritsee kun tulet tänne puolustelemaan, vaikka sinullehan lautasesi sisältö on täydellinen just näin? Minua taas kiinostaa itse aihe, koska olen avoin oppimaan ja opettamaan uutta.
[/quote]
Eli sä keskustelet ja opit uutta ja muut puolustelee? :) Voi että, olet sitten tosi upea tyyyppi kun olet av-palstalla opettelemassa uutta tuntemattomien ihmisten ruokatavoista, mitä kaikkea vielä opitkaan
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:25"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:08"]En ymmärrä, miksi jotkut (kiihko?)kasvissyöjät loukkaantuvat tässä ketjussa verisesti siitä, jos ihminen ei pysty allergioiden tai muiden terveysongelmien takia syömään kasviksia. Itse pystyn syömään kasviksista ainoastaan vihreitä papuja ja kuorittua kurkkua. Hedelmistä menee ainoastaan banaani ja omena keitettynä ja marjoista keitetty mustikka. Kyllä tällaisella ruokavaliolla pitää valitettavasti lihaa syödä (ei tosin sian- tai lampaanlihaa, elimistö ei kestä niitäkään)... [/quote] Kuinka yleistä on että joku on lähes kaikelle pahasti allerginen? Tämänkin ketjun perusteella 99% sekasyöjistä. Mummini oli aina allerginen kaikelle mistä ei sillä hetkellä sattunut pitämään, jotain lapsuuden traumoja kun äitee pakotti syömään lautasen tyhjäksi. Suomalaiset ovat tunnetusti huonoja syömään kasviksia ja opettavat tämän tavan jälkikasvulleenkin. [/quote] sä saat syödä vaikka vegaanieläimen ulosteita, me muutkin saadaan valita se mikä meille sopii? sä et käytä eläimen nahasta tehtyjä tuotteita ollenkaan? varmistat AINA ruokasi olevan eettistja ekologista? et koskaan lennä lentokoneella? avustat heikompiosaisia? teet konkreettista työtä maapallon pelastamiseksi, etkä lässytä vain netissä? istutat puita? [/quote] Tämä aihe käsiteltiin jo monta sivua taaksepäin, joten aasinhattua päähän.
[/quote]
ei muuten ole käsitelty =) ohitat nätisti asiakysymykset, samalla kun haukut muita ;)
Nro 305 on tosi pihalla kotimaisen eläintuotannon ja erityisesti teurastuksen suhteen. Esim. broilereille ei tarvitse tehdä mäntsälän kokoista hallia, koska kanan luontainen parvikoko ei taida olla yli kolmeakymmentä, eli suuremmissa parvissa pitäminen aiheuttaa aina häiriökäyttäytymistä ja estää eläinten lajityypillisten tarpeiden toteutumisen. Eläinsuojelulain ei siis pitäisi lainkaan sallia suuria kanaloita, jos haluttaisiin väittää, että eläinsuojelulaki oikeasti pyrkii takaamaan eläimille hyvät olot (mutta näinhän ei ole, eikä näin kukaan väitäkään). Jo broilereiden kerääminen ja pakkaaminen teurastuskuljetusta varten aiheuttaa kestämättömiä eläinsuojelullisia ongelmia, eivätkä suinkaan kaikki jaloistaan roikkuvat broilerit osu siihen sähkövirtaan ja tainnu, vaan osa on kyllä ihan elossa siinä päitä katkaistessa. Sairaita broilereita ei myöskään hoideta mitenkään, vaan annetaan kuolla. Kannattaa myös tarkistaa, mikä on broilerihallin keskimääräinen päivittäinen kuolleisuus vaikka.
Tämä nälänhädällä riekkuva sekasyöjä on henkisesti aivan sairas yksilö. :(
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:03"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mistä sä revit näitä sun juttujasi? Kannattaa tutustua niihin sienikirjoihin ennen syömistä, jotkut sienet voivat aiheuttaa hallusinaatioita :)
Vai rinnastatko raiskaajat , ryöstäjät ja kiduttajat lihansyöjiin?
[/quote]
Tieteellisistä julkaisuista revin näitä juttuja. Toki on ihan tiedettyä, että juuri noi mainitsemasi psykedeeliset sienet voi olla ihan yleisiä just näissä huipputiedemiespiireissä.
Mä kysyin, että otatko sä mallia moraaliselle käyttäytymisellesi joltain muinaisilta esi-isiltäsi, ja jos teet näin ruokavalion suhteen, niin miksi et noiden muiden asioiden?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:56"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 10:17"]
Minä en syö kasvisruokaa, koska allergioideni takia (soija, vihannekset, hedelmät, viljat, pähkinät, siemenet...) ruokalistalle jäisi lähinnä riisi, jos päättäisin heittäytyä vegaaniksi.
[/quote]
Mitä sä sitten syöt? Lihaa (kala ja kana kuuluu tähän) ja riisiä? Mä en oikein ymmärrä tässä sitä, että eihän kasvissyöjät syö enempää kasviksia kuin sekasyöjätkään? Se suositushan on ihan sama vähintään puoli kiloa päivässä, riippumatta onko kasvissyöjä vai sekassyöjä. Se erohan tulee vaan niistä proteiininlähteistä eli sen lihan sijaan syödään papuja, linssejä, kikherneitä, soijavalmisteita, seitania, pähkinöitä ja siemeniä. Kasviksia taas pitäis syödä ihan sama määrä riippumatta siitä, mitä toi aterian proteiinipitoisempi osuus on.
[/quote]
Joo, tätä minäkin aina ihmettelen. Ehkä joku osaisi kommentoida tähän jotain? Miksi väitätte, ettette voi syödä kasvisruokaa, koska ette pidä tai ette voi syödä kasviksia, ja kuitenkin ne ihan samat kasvikset ihan samoissa määrin kuuluu myös sekaruokavalioon?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:09"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:05"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:57"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:48"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:47"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:36"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:33"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:53"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:52"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:44"] [quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:35"]Itseasiassa aliarvion suomalaisten lihankulutuksen. Lihaa syödään keskimäärin vuodessa 77,1kg/henkilö (vuoden 2013 määrä) eli yli 200g/päivä. Ihan järkyttävä määrä, kun miettii, että tuo on keskiarvo eli mukana on kasvisyöjät ja lapsetkin. [/quote] Sota-aikoina syötiin max 7kg/VUODESSA ja hengissä pysyttiin. [/quote] Sekö on elämäsi tarkoitus? Pysyä hengissä? [/quote] Onhan se hyvä pysyä hengissä jotta voi nauttia elämästä, mutta minä en saa nautintoani muiden kärsimyksestä. Tuo lause kuvasti sitä kuinka jotkut älykääpiöt luulee KUOLEVANSA jos ei saa 7kg lihaa joka päivä. [/quote] Kuka on sanonut tarttevansa joka päivä lihaa? Kyllä meillä uppoaa kala,äyriäiset, kananmunat ym. tosi hyvin ja kalaa etenkin syödään paljon. Ja kaikista parasta olisi jos lihan saisi metsästä riistana/lintuina, en muuta söisikään. [/quote] Kala ja äyriäiset ovat myös lihaa. Ne eivät ole kasviksia. [/quote] Juu, mutta ne eivät ole punaista lihaa, mikä on palstan vegaanien ja muiden hihhuleiden mielestä Belsebuupin keksintöä ravinnoksi [/quote] Ei vegaanille ole mitään väliä, minkä väristä liha on. Kyse on siitä, tuleeko se liha kärsimyskykyisestä yksilöstä, jolle mun etiikan mukaan ei saa aiheuttaa kärsimystä eikä kuolemaa ellei se ole oman elämän ylläpitämisen kannalta täysin välttämätöntä (en siis tietenkään pidä vääränä sitä, että mieluummin tappaisi ja söisi jonkun toisen kuin kuolisi itse nälkään, tai sitä, että tappaa itsepuolustukseksi jonkun kimppuun hyökänneen). [/quote] Ja mulle on vegaanin mielipiteet aivan se ja sama, ei vaikuta ruokalautasen sisältöön millään tapaa. [/quote] No mitä sinä täällä sitten mariset? Jos sinulle asia on selvä ja muuttumaton, niin mene sen ruokalautasesi ääreen ja elä tyytyväisenä. Kumma tyyppi. o_O [/quote] En mä ole marissut. Eikö tämä ole keskustelupalsta? Vai saako tänne kirjoittaa vain vegaanit? Suahan se lihansyönti rassaa, mun puolesta ihmiset saa syödä ihan mikä itsestä parhaalta tuntuu [/quote] Jokin sinua häiritsee kun tulet tänne puolustelemaan, vaikka sinullehan lautasesi sisältö on täydellinen just näin? Minua taas kiinostaa itse aihe, koska olen avoin oppimaan ja opettamaan uutta.
[/quote]
Eli sä keskustelet ja opit uutta ja muut puolustelee? :) Voi että, olet sitten tosi upea tyyyppi kun olet av-palstalla opettelemassa uutta tuntemattomien ihmisten ruokatavoista, mitä kaikkea vielä opitkaan
[/quote]
Eihän se ole keskustelua jos tänne tullaan sillä asenteella et "mä syön näin, enkä muutu, en halua kuulla mitä sulla on sanottavaa, haista v"? Mitä sellaisella saavutetaan? Täällä on onneksi asiallistakin keskustelua, linkitetään hyviä lähteitä jne.. Toiset pitää silmät ja korvat auki. Ties vaikka joku päivä joku todistaisi minun olevan väärässä!
Nälänhätä on siis afrikkalaisen omaa syytä. Lapsikauppa, -orjuus ja lapsityövoimalla tehdyt vaatteet ovat samalla logiikalla näiden lasten syytä, miksei ne pennut tee mitään parantaakseen olojaan????
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:12"]
Nro 305 on tosi pihalla kotimaisen eläintuotannon ja erityisesti teurastuksen suhteen. Esim. broilereille ei tarvitse tehdä mäntsälän kokoista hallia, koska kanan luontainen parvikoko ei taida olla yli kolmeakymmentä, eli suuremmissa parvissa pitäminen aiheuttaa aina häiriökäyttäytymistä ja estää eläinten lajityypillisten tarpeiden toteutumisen. Eläinsuojelulain ei siis pitäisi lainkaan sallia suuria kanaloita, jos haluttaisiin väittää, että eläinsuojelulaki oikeasti pyrkii takaamaan eläimille hyvät olot (mutta näinhän ei ole, eikä näin kukaan väitäkään). Jo broilereiden kerääminen ja pakkaaminen teurastuskuljetusta varten aiheuttaa kestämättömiä eläinsuojelullisia ongelmia, eivätkä suinkaan kaikki jaloistaan roikkuvat broilerit osu siihen sähkövirtaan ja tainnu, vaan osa on kyllä ihan elossa siinä päitä katkaistessa. Sairaita broilereita ei myöskään hoideta mitenkään, vaan annetaan kuolla. Kannattaa myös tarkistaa, mikä on broilerihallin keskimääräinen päivittäinen kuolleisuus vaikka.
[/quote]
Miten voin vastata vähättelemättä sinua? Noh yritän. Olet väärässä, kun et selvästi ole perehtynyt asiaan. Käy jossain vaiheessa siellä teurastamolla. Oma koulutukseni edellytti nuo kaikki teurastamoharjoittelut.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:56"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 10:17"]
Minä en syö kasvisruokaa, koska allergioideni takia (soija, vihannekset, hedelmät, viljat, pähkinät, siemenet...) ruokalistalle jäisi lähinnä riisi, jos päättäisin heittäytyä vegaaniksi.
[/quote]
Mitä sä sitten syöt? Lihaa (kala ja kana kuuluu tähän) ja riisiä? Mä en oikein ymmärrä tässä sitä, että eihän kasvissyöjät syö enempää kasviksia kuin sekasyöjätkään? Se suositushan on ihan sama vähintään puoli kiloa päivässä, riippumatta onko kasvissyöjä vai sekassyöjä. Se erohan tulee vaan niistä proteiininlähteistä eli sen lihan sijaan syödään papuja, linssejä, kikherneitä, soijavalmisteita, seitania, pähkinöitä ja siemeniä. Kasviksia taas pitäis syödä ihan sama määrä riippumatta siitä, mitä toi aterian proteiinipitoisempi osuus on.
[/quote]
Joo, tätä minäkin aina ihmettelen. Ehkä joku osaisi kommentoida tähän jotain? Miksi väitätte, ettette voi syödä kasvisruokaa, koska ette pidä tai ette voi syödä kasviksia, ja kuitenkin ne ihan samat kasvikset ihan samoissa määrin kuuluu myös sekaruokavalioon?
[/quote]
Onhan se nyt ihan eri asia syödä vaikka bataattisosetta, höyrytettyä kukkakaalta/parsakaalta, salaattia JA lohimedaljonki, kuin vetää pelkästään kasviksia. Siitä jäisi puuttumaan proteiini, kalan hyvät rasvat ja maku ja jokunen kalorikin.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:09"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:05"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:57"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:48"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:47"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:36"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:33"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:53"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:52"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:44"] [quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:35"]Itseasiassa aliarvion suomalaisten lihankulutuksen. Lihaa syödään keskimäärin vuodessa 77,1kg/henkilö (vuoden 2013 määrä) eli yli 200g/päivä. Ihan järkyttävä määrä, kun miettii, että tuo on keskiarvo eli mukana on kasvisyöjät ja lapsetkin. [/quote] Sota-aikoina syötiin max 7kg/VUODESSA ja hengissä pysyttiin. [/quote] Sekö on elämäsi tarkoitus? Pysyä hengissä? [/quote] Onhan se hyvä pysyä hengissä jotta voi nauttia elämästä, mutta minä en saa nautintoani muiden kärsimyksestä. Tuo lause kuvasti sitä kuinka jotkut älykääpiöt luulee KUOLEVANSA jos ei saa 7kg lihaa joka päivä. [/quote] Kuka on sanonut tarttevansa joka päivä lihaa? Kyllä meillä uppoaa kala,äyriäiset, kananmunat ym. tosi hyvin ja kalaa etenkin syödään paljon. Ja kaikista parasta olisi jos lihan saisi metsästä riistana/lintuina, en muuta söisikään. [/quote] Kala ja äyriäiset ovat myös lihaa. Ne eivät ole kasviksia. [/quote] Juu, mutta ne eivät ole punaista lihaa, mikä on palstan vegaanien ja muiden hihhuleiden mielestä Belsebuupin keksintöä ravinnoksi [/quote] Ei vegaanille ole mitään väliä, minkä väristä liha on. Kyse on siitä, tuleeko se liha kärsimyskykyisestä yksilöstä, jolle mun etiikan mukaan ei saa aiheuttaa kärsimystä eikä kuolemaa ellei se ole oman elämän ylläpitämisen kannalta täysin välttämätöntä (en siis tietenkään pidä vääränä sitä, että mieluummin tappaisi ja söisi jonkun toisen kuin kuolisi itse nälkään, tai sitä, että tappaa itsepuolustukseksi jonkun kimppuun hyökänneen). [/quote] Ja mulle on vegaanin mielipiteet aivan se ja sama, ei vaikuta ruokalautasen sisältöön millään tapaa. [/quote] No mitä sinä täällä sitten mariset? Jos sinulle asia on selvä ja muuttumaton, niin mene sen ruokalautasesi ääreen ja elä tyytyväisenä. Kumma tyyppi. o_O [/quote] En mä ole marissut. Eikö tämä ole keskustelupalsta? Vai saako tänne kirjoittaa vain vegaanit? Suahan se lihansyönti rassaa, mun puolesta ihmiset saa syödä ihan mikä itsestä parhaalta tuntuu [/quote] Jokin sinua häiritsee kun tulet tänne puolustelemaan, vaikka sinullehan lautasesi sisältö on täydellinen just näin? Minua taas kiinostaa itse aihe, koska olen avoin oppimaan ja opettamaan uutta. [/quote] Eli sä keskustelet ja opit uutta ja muut puolustelee? :) Voi että, olet sitten tosi upea tyyyppi kun olet av-palstalla opettelemassa uutta tuntemattomien ihmisten ruokatavoista, mitä kaikkea vielä opitkaan [/quote] Eihän se ole keskustelua jos tänne tullaan sillä asenteella et "mä syön näin, enkä muutu, en halua kuulla mitä sulla on sanottavaa, haista v"? Mitä sellaisella saavutetaan? Täällä on onneksi asiallistakin keskustelua, linkitetään hyviä lähteitä jne.. Toiset pitää silmät ja korvat auki. Ties vaikka joku päivä joku todistaisi minun olevan väärässä!
[/quote]
Onko asiallista sanoa toiselle että mitä täällä mariset? Sekö on sinusta asiallista keskustelua, jossa opitaan jotain?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:11"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:25"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:08"]En ymmärrä, miksi jotkut (kiihko?)kasvissyöjät loukkaantuvat tässä ketjussa verisesti siitä, jos ihminen ei pysty allergioiden tai muiden terveysongelmien takia syömään kasviksia. Itse pystyn syömään kasviksista ainoastaan vihreitä papuja ja kuorittua kurkkua. Hedelmistä menee ainoastaan banaani ja omena keitettynä ja marjoista keitetty mustikka. Kyllä tällaisella ruokavaliolla pitää valitettavasti lihaa syödä (ei tosin sian- tai lampaanlihaa, elimistö ei kestä niitäkään)... [/quote] Kuinka yleistä on että joku on lähes kaikelle pahasti allerginen? Tämänkin ketjun perusteella 99% sekasyöjistä. Mummini oli aina allerginen kaikelle mistä ei sillä hetkellä sattunut pitämään, jotain lapsuuden traumoja kun äitee pakotti syömään lautasen tyhjäksi. Suomalaiset ovat tunnetusti huonoja syömään kasviksia ja opettavat tämän tavan jälkikasvulleenkin. [/quote] sä saat syödä vaikka vegaanieläimen ulosteita, me muutkin saadaan valita se mikä meille sopii? sä et käytä eläimen nahasta tehtyjä tuotteita ollenkaan? varmistat AINA ruokasi olevan eettistja ekologista? et koskaan lennä lentokoneella? avustat heikompiosaisia? teet konkreettista työtä maapallon pelastamiseksi, etkä lässytä vain netissä? istutat puita? [/quote] Tämä aihe käsiteltiin jo monta sivua taaksepäin, joten aasinhattua päähän.
[/quote]
ei muuten ole käsitelty =) ohitat nätisti asiakysymykset, samalla kun haukut muita ;)
[/quote]
Käsiteltiin, mutta et jaksanut lukea. Eli jos hän sanoo että sinä, "oppilas joka olet jättänyt läksyt lukematta", joudat "häpeänurkkaan miettimään", niin se on haukkumista?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:12"]
[/quote]
Miten voin vastata vähättelemättä sinua? Noh yritän. Olet väärässä, kun et selvästi ole perehtynyt asiaan. Käy jossain vaiheessa siellä teurastamolla. Oma koulutukseni edellytti nuo kaikki teurastamoharjoittelut.
[/quote]
No mä olen kasvanut kotieläintilalla maaseudulla, sukulaisilla on myös maatiloja, ja mun täti on ollut 30 vuotta töissä teurastamossa. Ehkä en sitten tiedä mitään.
Ajatuksia:
Ymmärrän, että jos ei lihan mausta tykkää, niin ei vaan tykkää. Sille ei kukaan voi mitään, mutta esim. eläimen kohtelu Suomessa ei ole mikään peruste olla syömättä lihaa. Eläimet saavat olla lämpimässä, saavat ruokaa eikä tarvitse pelätä, elävät siis ns. stressitöntä elämää. Mediassa on ollut paljon asiaa varsinkin sikaloista, joissa laiminlyödään eläimen huolehtimista ja tämän touhun minäkin tuomitsen. Eläimen kohtelu on minulle tärkeä asia. Laiminlyönti on kuitenkin todella marginaalista ja maanviljelyn ympäristörikkeet huomattavasti yleisempiä. Tiesittehän, että naudat pääsevät laitumille piehtaroimaan, siat ovat sonnien tavoin lokeroitu karsinoihin ihan turvallisuussyistä (hierarkia tappelut ja saparoiden syönnit) ja vaikka rakentaisit broilereille Mäntsälän kokkoisen kasvattamon, niin olisivat lajille tyypillisesti yhdessa nurkassa samassa läjässä.
Yhdellä aktivistien videolla kauhisteltiin sian paiseita. Siinä oli yksi ongelma, nämä paiseet olivat karjun kivekset. Täysin ymmärrettävä erehdys, kun ollaan vieraannuttu luonnosta ja eläimistä. Tämä takia olisi tärkeää ottaa asioista selvää muutenkin, kun nettiblogeja lukemalla. Netissä kun on juuri niin monta mielipidettä, kun on kirjoittajiakin. Propaganda on aina propaganda.
Eläimen lopettamisesta:
Teurastuksessa eläin ei tunne mitään. Naudat saa pultin kalloon = välitön tajuttomuus, sika tainnutetaan hiilidioksidilla eli nukahtaa eikä herää ikinä, siipikarja lopetetaan sähköllä eli välittömästi hermosto lopettaa viestin tuottamisen aivoille.
Vielä kysymys:
Miten osa voi syödä kasvatettua kalaa? Miten se eroaa lihakarjasta?
ps. Itse kysymykseen eli syön kasvisruokaa, mutta sen "tylsyyden" takia syön myös lihaa. Saattaa johtua, että tykkään umamista.