Ruokakaupan kassalla olo liian helppoa, palkka ylimitoitettu
Moni työntekijä toisissa paikoissa ja myös toisilla aloilla saa vastuuseensa nähden aivan liian pientä palkkaa. Sitten on taas ruokakaupan kassat, joissa ei tarvitse aivojakaan käyttää, kun muita erikoisuuksia ei kassatoimintoihin kuulu kuin ruokatuotteiden klikkaaminen viivakoodista kassaan, ja palkka saattaa lisien vuoksi olla todella korkea vaikka työ on joka päivä samaa helppoa klikkailua. Samaan aikaan ravintolatyöntekijät, toimistotyöntekijät, siivoojat, tarjoilijat, yksin töissään olevat kioskimyyjät, monet yrittäjät, sairaanhoitoalalla työskentelevät saavat pientä palkkaa vaikka hommia on niin että saa juosta.
Kommentit (74)
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 08:36"][quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 07:19"]
Useimmissa ruokakaupoissa on kyllä paljon muutakin tekemistä kun kassalla istumista. Joka ei kyllä sekään siis todellakaa mitään istumista ole! Kyllä siinä yleensä seistään koko päivä ja tehdään yksitoikkoista kiertoliikettä kun niitä tuotteita ladot siitä eteenpäin.
Hyllyttäessä joutuu nostelemaan paljon kaikkea painavaa ja ihan kunnon fyysistä työtä on ruokakaupassa hyllyttäminen, jota siis useimmissa kaupoissa myös ne kassatyöskentelijät tekevät.
[/quote]Näin on ja lisäksi kassan pitää toimia poliisina ja arvioida ihmisten ikiä, että saako myydä sitä tai tätä ja puliukot huutaa, kun ei känniselle myy kaljaa. Menkää kateelliset itse.
entinen kassa
[/quote]
Olen ollut töissä sekä kaupassa että ravintolassa. Ja sitä iän arvioimista ja puliukkoja on muuten kyllä "pikkusen" enemmän siellä ravintolapuolella. Lisäksi ihan yhtälailla hyllyjen/kaappien täyttöä, oluttynnyritkään ei muuten kevyitä nosteltavia ole. Taukoja ei välttämättä ole 9 tunnin päivän aikana käytännössä ollenkaan jos yksin on työvuorossa. Istuminen on kaukainen haave. Kyllä se nyt vaan niin on että kaupassa on helpompaa. Ja palkka sama.
[/quote]
Se on ihan oma asiasi, jos tuollaisiin laittomuuksiin suostut.
Myyjissäkin on eroja. Jossain Siwassa kaikki hommat myymisestä hyllyttämiseen ja tilausten tekemiseen ym. asioiden hoitamiseen tehdään yksin. Cittarissa voi sitten vain istua ja piipata tuotteita. Olen samaa mieltä siitä, että lisissä ei ole mitään järkeä. Iltavuoro on helpoin vuoro ja siitä sitten ropisee extraa tilille.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 18:49"]
Ai että iltavuorot helpoimpia? Viidestä kahdeksaan koko ajan pitkät jonot. Sitten on sen 30-45min vähän hiljaisempaa ja sitten kaikki asiakkaat pamahtaa kello 20:45 kaljoineen jonottamaan. Aina paukkuu ylitöiksi (joista ei makseta), kun kassat pitää vielä sulkea.
Kassalla olo on tylsää aamuisin kun ei tapahdu juuri mitään.
Ei mikään työ ole helppoa.
T: Kaupankassa 8.84€/h ja 20h/vkossa töitä
[/quote]
Se on yleensä katkeran ihmisen valitusta, kun yritetään saada alle keskituloisen palkkaa alemmas. Myyjät ja kassat ovat PIENITULOISIA. Monella palkka huitelee 1000-2000€ välillä, eli jos lasketaan, niin sitten tullaan muuten nostamaan enemmän toimeentulotukia.
Myös ostovoima vähenee, kun ei näillä myyjillä ole juuri rahaa mihinkään laitettavaksi. Niin siis KETÄ se hyödyttäisi, että palkkoja laskettaisiin? Hintoihinhan tämä EI vaikuttaisi, koska miksi kauppiaat haluaisivat menettää saamansa säästön.
Eli kyse on vaan jonkun mielenterveysongelmaisen periaatteesta, joka sitten ei hyödyttäisi ketään muuta kuin kauppiaita.
Jos haluaa nillittää jonkun palkasta, niin katseet vaan tuonne Arkadianmäen suuntaan, jossa nostellaan kymppitonnin kuukausipalkkioita ja ne ovat sitten verorahoista. Näiden palkkioita todellakin voisi leikata viisikymmentäkin prosenttia, ja silti olisivat keskivertoon nähden kovapalkkaisia. Aloittajakin voisi olla näistä asioista enemmän huolisssaan, kuin siitä lähikaupan kassaneidin 1300€ nettopalkasta (joka siis aloittajan mielestä tienaa törkeän paljon ja neidin palkkaa tulisi ap:n mukaan laskea).
Et selvästikään ole koskaan työskennellyt ruokakaupassa.
Joo kyllä vituttaa saada samaa palkkaa kuin he, kun voivat halutessaan vaikka istua koko 8h työpäivän ja itse joutuu harva se päivä juosta persehiessä osastolla koko oman päivänsä.
Useimmissa ruokakaupoissa on kyllä paljon muutakin tekemistä kun kassalla istumista. Joka ei kyllä sekään siis todellakaa mitään istumista ole! Kyllä siinä yleensä seistään koko päivä ja tehdään yksitoikkoista kiertoliikettä kun niitä tuotteita ladot siitä eteenpäin.
Hyllyttäessä joutuu nostelemaan paljon kaikkea painavaa ja ihan kunnon fyysistä työtä on ruokakaupassa hyllyttäminen, jota siis useimmissa kaupoissa myös ne kassatyöskentelijät tekevät.
Se että ei tarvitse aivojaan käyttää ei ole työtehtävän plussapuoli. Olin itse nuorena vuosikausia myyjänä (en just kassamyyjänä mutta kuitenkin), ja vaikeinta siinä työssä oli kestää se tylsyys. Työn tylsyydestä voisi pikemminkin maksaa ekstraa.
eli on liikaa rahaa jos on varaa rukaan, vuokraan ja vaatteisiin? Haluaisit , että kassat olisivat kodittomia tai asuisivat vanhemmillaan?
Niin ja ei mikään ihan täysurpo osaa sitä kassakonetta käyttää! Jotkut on melko helppoja, jotkut järjestelmät taas melko monimutkaisia ja ulkoa pitää muistaa jos jonkinmoista koodia ja näppäinyhdistelmää.
Eiköhän marketin kassat korvata koneilla ihan lähivuosina. Eihän siihen mitään ihmistä tarvita että summaa ostokset yhteen ja maksaa ne. Eriikoistavaraliikkeissä myyjällä on kysyntää, mutta Suomalaisten yrittäjien ahneen hinnoittelun vuoksi se kauppa on puolestaan siirtymässä kokonaan nettiin.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 07:01"]
Joo kyllä vituttaa saada samaa palkkaa kuin he, kun voivat halutessaan vaikka istua koko 8h työpäivän ja itse joutuu harva se päivä juosta persehiessä osastolla koko oman päivänsä.
[/quote]Robotin työtä. 10 vuoden päästä ei marketissa ole montaa nykyisen kaltaista kassaa.
Kassahenkilöiden vastuu on itseasiassa suurempi kuin esim hyllyttäjien, koska kassat käsittelee aika suurta määrää rahaa päivittäin.
Omat muistot kassalta on lähinnä Se, että Se on ollut huomattavasti rankempaa itselleni, kuin muut työt joita olen tehnyt. (siivous, hyllytys, tapahtuma ohjaus, päiväkotihoitaja, koulunkäyntiavustaja, operaattorin palvelupisteen myyjä, puhelinmyyjä)
Syy miksi kassatyö on rankkaa on Se jatkuva kiire, joka on useimpina päivinä. Harvoin on aikaa hengähtää edes sitä minuuttia ja vessassa käyntiinkin pitää kysyä lupa. Kassalta ei niin vaan poistuta, vaan siinä tosiaan sitten ollaan. Kokoajan ollaan myös asiakas kontaktissa. Kassa jos kuka tarvitsee hyvän paineensietokyvyn ja taidon tehdä montaa asiaa kerrallaan.
Kuinka moneen asiaan muissa töissä pitää kiinnittää huomiota samaan aikaan? Pahimmassa tapauksessa kassa kyttää pelikoneita, rahastaa asiakkaita, puhuu ongelmatilanteesta puhelimessa, katsoo mitä jonkun lapset tekee, etteivät työnnä sormiaan hihnan väliin ja samalla tarkkailee, ettei kukaan vie mitään ja ehkä suunnittelee vaihtorahatilausta..
Tämä on vain oma kokemukseni kassatyöstä, mutta kehotan kokeilemaan itse työtä ennen arvostelua.
Ja mitä tulee kaikkien kassojen itsepalvelukassoiksi muuttamiseen niin tuskin tapahtuu pitkään aikaan. Kyllä suuri osa asiakkaista tarvitsee vielä sen ihmiskontaktin ja toiseksi hyvät kassat vetää asiakkaita kauppaan. Jos rahaa on enemmän niin hyvän asiakas palvelun kauppa voittaa itsepalvelukaupan monesti.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 07:01"]
[/quote]
No jumalauta nyt äkkiä hakemaan kauppaan töihin, jos kerran kaupankassa on mielestäsi unelma-ammatti!. Ei sua kukaan pakota juoksemaan persehiessä, valinta on ihan omasi. Sinne vaan kassalle onnellisena istumaan ja viivakoodeja höyläilemään ja kaltaistesi idioottiasiakkaiden vittuiluja kuuntelemaan.
Olisiko muuten palkkasi sitten riittävän hyvä, jos myyjien palkkoja pudotettais reippaasti?
Kateus on vittumaisen kamala tauti. Mielisairaudeksi se muuttuu siinä kohtaa, kun aletaan jo puotipuksujakin kadehtimaan.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 06:16"]
Moni työntekijä toisissa paikoissa ja myös toisilla aloilla saa vastuuseensa nähden aivan liian pientä palkkaa. Sitten on taas ruokakaupan kassat, joissa ei tarvitse aivojakaan käyttää, kun muita erikoisuuksia ei kassatoimintoihin kuulu kuin ruokatuotteiden klikkaaminen viivakoodista kassaan, ja palkka saattaa lisien vuoksi olla todella korkea vaikka työ on joka päivä samaa helppoa klikkailua. Samaan aikaan ravintolatyöntekijät, toimistotyöntekijät, siivoojat, tarjoilijat, yksin töissään olevat kioskimyyjät, monet yrittäjät, sairaanhoitoalalla työskentelevät saavat pientä palkkaa vaikka hommia on niin että saa juosta.
[/quote]
Hih! taisi löytyä ainoa ala, jota kukaan ei kadehdi, miinuksista päätellen. Verrattuna opettajia, sairaanhoitajia, lastenhoitajia, siivoojia ym ammatteja haukkuviin ketjuihin, joita vilisee av:lla, tämä on eka ketju jossa on kohde kassat, ja tämäkin varmaan kassan itsensä tekemä, haluaa tietää mitä heistä ajatellaan.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 07:19"]
[/quote]Näin on ja lisäksi kassan pitää toimia poliisina ja arvioida ihmisten ikiä, että saako myydä sitä tai tätä ja puliukot huutaa, kun ei känniselle myy kaljaa. Menkää kateelliset itse.
entinen kassa
Itse arvostan kyllä kassoja, mutta palvelu alojen lisät ovat epäreiluja. Itse olin monta vuotta huoltoasemalla ja iltalisä oli 0,97 kaupassa 5e...ja työ aika oli klo 24:n. Ja työhön kuului myös siivous, hyllytys yms. Ja olit pari viimeistä tuntia yksin.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 07:42"]
Ja mitä tulee kaikkien kassojen itsepalvelukassoiksi muuttamiseen niin tuskin tapahtuu pitkään aikaan. Kyllä suuri osa asiakkaista tarvitsee vielä sen ihmiskontaktin ja toiseksi hyvät kassat vetää asiakkaita kauppaan. Jos rahaa on enemmän niin hyvän asiakas palvelun kauppa voittaa itsepalvelukaupan monesti.
[/quote]
Jännä miten muualla maailmassa vaan itsepalvelukassoista on kysyntää ja ihmiset jonottavat niille. Tukholmalaisista ystävistäni on juuri ihana saada skipata se pakollinen puolen minuutin ihmiskontakti jonkun tuntemattoman työtään puurtavan kanssa.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 13:40"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 07:37"]
Kassahenkilöiden vastuu on itseasiassa suurempi kuin esim hyllyttäjien, koska kassat käsittelee aika suurta määrää rahaa päivittäin.
Omat muistot kassalta on lähinnä Se, että Se on ollut huomattavasti rankempaa itselleni, kuin muut työt joita olen tehnyt. (siivous, hyllytys, tapahtuma ohjaus, päiväkotihoitaja, koulunkäyntiavustaja, operaattorin palvelupisteen myyjä, puhelinmyyjä)
Syy miksi kassatyö on rankkaa on Se jatkuva kiire, joka on useimpina päivinä. Harvoin on aikaa hengähtää edes sitä minuuttia ja vessassa käyntiinkin pitää kysyä lupa. Kassalta ei niin vaan poistuta, vaan siinä tosiaan sitten ollaan. Kokoajan ollaan myös asiakas kontaktissa. Kassa jos kuka tarvitsee hyvän paineensietokyvyn ja taidon tehdä montaa asiaa kerrallaan.
Kuinka moneen asiaan muissa töissä pitää kiinnittää huomiota samaan aikaan? Pahimmassa tapauksessa kassa kyttää pelikoneita, rahastaa asiakkaita, puhuu ongelmatilanteesta puhelimessa, katsoo mitä jonkun lapset tekee, etteivät työnnä sormiaan hihnan väliin ja samalla tarkkailee, ettei kukaan vie mitään ja ehkä suunnittelee vaihtorahatilausta..
Tämä on vain oma kokemukseni kassatyöstä, mutta kehotan kokeilemaan itse työtä ennen arvostelua.
[/quote] Kyllä hoitoalan palkat on huonot verrattuna kassahenkilöön. Hoitoalalla on SENTÄÄN kyse ihmishengestä.
[/quote]
Ja asia ratkeaa tekemällä kassamyyjät palkattomiksi orjiksi? Pistäkää liittoa asialle, turha muiden alojen harjoittajia on asiasta syyttää, kun palkkaakaan ei maksa sama sektori.