Ruokakaupan kassalla olo liian helppoa, palkka ylimitoitettu
Moni työntekijä toisissa paikoissa ja myös toisilla aloilla saa vastuuseensa nähden aivan liian pientä palkkaa. Sitten on taas ruokakaupan kassat, joissa ei tarvitse aivojakaan käyttää, kun muita erikoisuuksia ei kassatoimintoihin kuulu kuin ruokatuotteiden klikkaaminen viivakoodista kassaan, ja palkka saattaa lisien vuoksi olla todella korkea vaikka työ on joka päivä samaa helppoa klikkailua. Samaan aikaan ravintolatyöntekijät, toimistotyöntekijät, siivoojat, tarjoilijat, yksin töissään olevat kioskimyyjät, monet yrittäjät, sairaanhoitoalalla työskentelevät saavat pientä palkkaa vaikka hommia on niin että saa juosta.
Kommentit (74)
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 14:42"][quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 08:36"][quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 07:19"]
Useimmissa ruokakaupoissa on kyllä paljon muutakin tekemistä kun kassalla istumista. Joka ei kyllä sekään siis todellakaa mitään istumista ole! Kyllä siinä yleensä seistään koko päivä ja tehdään yksitoikkoista kiertoliikettä kun niitä tuotteita ladot siitä eteenpäin.
Hyllyttäessä joutuu nostelemaan paljon kaikkea painavaa ja ihan kunnon fyysistä työtä on ruokakaupassa hyllyttäminen, jota siis useimmissa kaupoissa myös ne kassatyöskentelijät tekevät.
[/quote]Näin on ja lisäksi kassan pitää toimia poliisina ja arvioida ihmisten ikiä, että saako myydä sitä tai tätä ja puliukot huutaa, kun ei känniselle myy kaljaa. Menkää kateelliset itse.
entinen kassa
[/quote]
Olen ollut töissä sekä kaupassa että ravintolassa. Ja sitä iän arvioimista ja puliukkoja on muuten kyllä "pikkusen" enemmän siellä ravintolapuolella. Lisäksi ihan yhtälailla hyllyjen/kaappien täyttöä, oluttynnyritkään ei muuten kevyitä nosteltavia ole. Taukoja ei välttämättä ole 9 tunnin päivän aikana käytännössä ollenkaan jos yksin on työvuorossa. Istuminen on kaukainen haave. Kyllä se nyt vaan niin on että kaupassa on helpompaa. Ja palkka sama.
[/quote]
Se on ihan oma asiasi, jos tuollaisiin laittomuuksiin suostut.
[/quote]
En ole asiasta valittanut. Kerroin vaan miten asiat menee. Enkä myöskään ole kummassakaan duunissa enää. Hankin ammatin jossa saa kunnon palkkaa.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 07:42"]Ja mitä tulee kaikkien kassojen itsepalvelukassoiksi muuttamiseen niin tuskin tapahtuu pitkään aikaan. Kyllä suuri osa asiakkaista tarvitsee vielä sen ihmiskontaktin ja toiseksi hyvät kassat vetää asiakkaita kauppaan. Jos rahaa on enemmän niin hyvän asiakas palvelun kauppa voittaa itsepalvelukaupan monesti.
[/quote]En kyllä kaipaa kaupassa ihmiskontaktia. Ikeassa valitsen aina itsepalvelukassan.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 11:43"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 11:29"]No ompa nyt niin hirvittävän vaativa työ jossain Siwassa rahastaa asiakkaita ja vedellä tuotteita liukuhihnalla. Ja sitten välillä joutuu ihan hyllyttämäänkin! Siis tekemään ruumiillista työtä, EIKÄ! Kyllähän siitä nyt pitäis kuukaudessa vähintään 3teur maksaa. Kamala vastuu ja kaikkee...
[/quote]
Vai 3000 euroa? Kaivapa se kaupanalan TES esiin ja laske, kuinka monta iltaa, lauantai-iltaa ja sunnuntaivuoroa 3000 euroon saisi tehdä. Viiden vuoden kokemuslisillä kassatyöntekijän tuntipalkka taitaa olla jotain 12 euron luokkaa, ei sillä nyt ihan kolmen tonnin kk-palkkaan yllä. Hohhoi. Ja mitä täällä tosiaa kukaan kitisee työn helppoudesta ja palkan suuruudesta: sinne vain kassalle istumaan ja tienaamaan!
[/quote]
Tuota, en minä sinne kassalle halua istumaan ja "tienaamaan". Haluan tehdä mielenkiintoista ja tarpeeksi haastavaa työtä, ja kaupassa/kaupan kassalla ei ole minun paikkani tämän vuoksi :) Ehkä joillekin se on tarpeeksi mielenkiintoista ja haastavaa, ja hyvä niin, täytyyhän minunkin jostain ruokani ostaa. Mutta silti mun mielestä riittäis vähän pienempi palkka sinne kassaneidille. Ja tosiaan, en mielestäni maininnut että kaupan työntekijöille maksetaan 3teur/kk? "Kyllähän siitä nyt pitäis kuukaudessa vähintään 3teur maksaa", lue tuo uudelleen ajatuksella. Eli kommenttini oli lähinnä vittuilua, niinkuin tämä minun koko höpötykseni tässä keskustelussa. Olen itsekin ollu nuorena kaupassa töissä, vmp.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 09:12"][quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 09:01"][quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 07:42"]
Ja mitä tulee kaikkien kassojen itsepalvelukassoiksi muuttamiseen niin tuskin tapahtuu pitkään aikaan. Kyllä suuri osa asiakkaista tarvitsee vielä sen ihmiskontaktin ja toiseksi hyvät kassat vetää asiakkaita kauppaan. Jos rahaa on enemmän niin hyvän asiakas palvelun kauppa voittaa itsepalvelukaupan monesti.
[/quote]
Jännä miten muualla maailmassa vaan itsepalvelukassoista on kysyntää ja ihmiset jonottavat niille. Tukholmalaisista ystävistäni on juuri ihana saada skipata se pakollinen puolen minuutin ihmiskontakti jonkun tuntemattoman työtään puurtavan kanssa.
[/quote]
Se poikkeaa siinäkin, että suomessa useat ostaa kerralla kärryllisen tai enemmänkin tavaraa. Pienet ostokset menisin minäkin mielelläni maksamaan itsepalvelukassaan, mutta en todellakaan niitä 4 hengen koko viikon ostoksia.
Pitää muistaa, että Suomi on erilainen näissä. Meillä asiakas ei osaa asioida nytkään usein sujuvasti (huomattiin esim lidlissä kun oli ne kassat joissa ei voinut kunnolla pakata)
[/quote]Älkää viiitsikö olla noin mielikuvituksettomia. Tavarathan voisi piippailla jo kerätessä, tai sitten niissä voisi olla RFID koodi, jolloin kassalla niitä ei tarvi enää erikseen latoa mihinkään, vaan ainostaan maksaa. Jäisi kokonaan se kasalla jonottaminen pois. On täyttä idiotismia että itsepalvelukassat eivät yleisty, vaan kaupassa hitatain vaihe on se että jonotetaan maksamista. Järjetöntä.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 06:16"]Moni työntekijä toisissa paikoissa ja myös toisilla aloilla saa vastuuseensa nähden aivan liian pientä palkkaa. Sitten on taas ruokakaupan kassat, joissa ei tarvitse aivojakaan käyttää, kun muita erikoisuuksia ei kassatoimintoihin kuulu kuin ruokatuotteiden klikkaaminen viivakoodista kassaan, ja palkka saattaa lisien vuoksi olla todella korkea vaikka työ on joka päivä samaa helppoa klikkailua. Samaan aikaan ravintolatyöntekijät, toimistotyöntekijät, siivoojat, tarjoilijat, yksin töissään olevat kioskimyyjät, monet yrittäjät, sairaanhoitoalalla työskentelevät saavat pientä palkkaa vaikka hommia on niin että saa juosta.
[/quote]
Totta.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 06:16"]
Moni työntekijä toisissa paikoissa ja myös toisilla aloilla saa vastuuseensa nähden aivan liian pientä palkkaa. Sitten on taas ruokakaupan kassat, joissa ei tarvitse aivojakaan käyttää, kun muita erikoisuuksia ei kassatoimintoihin kuulu kuin ruokatuotteiden klikkaaminen viivakoodista kassaan, ja palkka saattaa lisien vuoksi olla todella korkea vaikka työ on joka päivä samaa helppoa klikkailua. Samaan aikaan ravintolatyöntekijät, toimistotyöntekijät, siivoojat, tarjoilijat, yksin töissään olevat kioskimyyjät, monet yrittäjät, sairaanhoitoalalla työskentelevät saavat pientä palkkaa vaikka hommia on niin että saa juosta.
[/quote]
joo-o, ja joka perjantai-ilta saat seksuaalista ahdistelua miehiltä. Minua on uhattu kerran puukolla ja vaikka mitä. Ei se ihan niin helppoa ole ja kyllähän se luottamusta vaatii kun käsittelet rahaa.
[/quote]Kaupassa sä voit pyytää vartijan ja se poistaa asiakkaan kaupasta. Ensiapolilla huoritteleva ja väkivaltainen potilas on kuitenkin hoidettava.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 16:47"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 11:29"]No ompa nyt niin hirvittävän vaativa työ jossain Siwassa rahastaa asiakkaita ja vedellä tuotteita liukuhihnalla. Ja sitten välillä joutuu ihan hyllyttämäänkin! Siis tekemään ruumiillista työtä, EIKÄ! Kyllähän siitä nyt pitäis kuukaudessa vähintään 3teur maksaa. Kamala vastuu ja kaikkee...
[/quote]
Vai 3000 euroa? Kaivapa se kaupanalan TES esiin ja laske, kuinka monta iltaa, lauantai-iltaa ja sunnuntaivuoroa 3000 euroon saisi tehdä. Viiden vuoden kokemuslisillä kassatyöntekijän tuntipalkka taitaa olla jotain 12 euron luokkaa, ei sillä nyt ihan kolmen tonnin kk-palkkaan yllä. Hohhoi. Ja mitä täällä tosiaa kukaan kitisee työn helppoudesta ja palkan suuruudesta: sinne vain kassalle istumaan ja tienaamaan!
[/quote]
Tuota, en minä sinne kassalle halua istumaan ja "tienaamaan". Haluan tehdä mielenkiintoista ja tarpeeksi haastavaa työtä, ja kaupassa/kaupan kassalla ei ole minun paikkani tämän vuoksi :) Ehkä joillekin se on tarpeeksi mielenkiintoista ja haastavaa, ja hyvä niin, täytyyhän minunkin jostain ruokani ostaa. Mutta silti mun mielestä riittäis vähän pienempi palkka sinne kassaneidille. Ja tosiaan, en mielestäni maininnut että kaupan työntekijöille maksetaan 3teur/kk? "Kyllähän siitä nyt pitäis kuukaudessa vähintään 3teur maksaa", lue tuo uudelleen ajatuksella. Eli kommenttini oli lähinnä vittuilua, niinkuin tämä minun koko höpötykseni tässä keskustelussa. Olen itsekin ollu nuorena kaupassa töissä, vmp.
[/quote]
Oikeasti? Siis sen kassaneidin palkka on kolmenkin työvuoden jälkeen reilu 1700 euroa (plus mahdolliset lisät erikseen, jos tekee iltoja ja/tai viikonloppuja). Onko sinusta oikeasti tuo 1700 euroa riittävä palkka? Tavallisella päivätyöllä toimistossa kevyillä työtehtävälläkin saa helposti sen 2000 euroa.
t. molempia töitä tehnyt
En jaksanut lukea kaikkia kommentteja että onko tullu jo esille, mutta mitäs työtä ap tekee? Ja onko itse ollut kaupassa töissä?
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 16:47"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sinänsä tyhmää läppää heität, että myyjän peruspalkka on suurimmillaankin (esim. 20 työvuoden jälkeen) alle 12 euroa tunti. Ota myös huomioon, että myyjillä on usein 20-30-tuntinen työsopimus. Millä nämä ihmiset eläisivät, jos palkka olisi vaikka 5 euroa tunnilta? Osaatko laskea?
Ai että iltavuorot helpoimpia? Viidestä kahdeksaan koko ajan pitkät jonot. Sitten on sen 30-45min vähän hiljaisempaa ja sitten kaikki asiakkaat pamahtaa kello 20:45 kaljoineen jonottamaan. Aina paukkuu ylitöiksi (joista ei makseta), kun kassat pitää vielä sulkea.
Kassalla olo on tylsää aamuisin kun ei tapahdu juuri mitään.
Ei mikään työ ole helppoa.
T: Kaupankassa 8.84€/h ja 20h/vkossa töitä
Heippa ap!
Minun palkkani bruttona oli viime kuussa 1634,88€, lisineen. Töitä olin tehnyt 31 tuntia viikossa, lisäksi summaan sisältyy lomapalkka yhdeltä päivältä. Oletko todellakin sitä mieltä, että palkkani tulisi olla pienempi?
t. myyjä
Onko ap:lla mitään sanottavaa jälkimmäisiin kommentteihin?
Vai tajusiko jo itse aivopierunsa ja katosi nolona häpeämään?
Olen ruokakaupan kassa. Työ on helppoa. Mutta millään lisillä palkka ei ole todellakaan "todella korkea" :D Työ on vain helvetin puuduttavaa. Istua siinä ihmisvilinän edessä, toistella miljoona kertaa päivässä samoja fraaseja, ei vilkkaassa kaupassa hetkeäkään aikaa hengähtää tai miettiä omia asioita. Olet vain sen koneen jatkeena. Kahvitauko on 12min, josta parisen minuuttia kuluu taukopaikalle kulkemiseen, lopun aikaa ehdit haukata jotain ja käydä kusella kiireessä. Liikaa ei kannata juoda kahvia, koska ethän pääse vessaan kuin vasta seuraavalla tauolla.
Kyllä minustakin esim. hoitoalan palkat on pieniä vastuuseen nähden, mutta onko sinusta oikeudenmukaisuutta se, että leikataan muidenkin matalapalkka-alojen palkkoja? Ja hei, te tästä ah - niin ihanasta työstäni kateelliset, hakekaa itsekkin sinne lähimarketin kassalle! Sitten tekin ehkä pääsette nauttimaan tästä työstä ja palkasta.
En ole itse jäämässä tälle alalle, eikä pääkään sitä kestäisi. Teen työtä opintojen ohessa.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 00:04"]
Lauantai-iltana taitaa olla 5,16 tai jotain sinnepäin.
[/quote]
Pk-seudulla 5,34.
Ei ole helppoa olla elämäänsä kyllästyneiden ihmisten sylkykuppina. Kassojen pitäisi saada lisää rahaa henkisesti kuluttavasta työstä. Stressaantuneet tai muuten vain ilkeät ihmiset purkavat olonsa helposti kassoihin jokaikinen työvuoro. Minulle on huudettu siitä, että olen laittanut helposti rikki menevät tuotteet liukuhihnan vierelle, maidon kyljelleen, maidon ylös jne. Koskaan ei ole hyvä. Keski-ikäiset asiakkaat ovat kamalampia. Puolison kanssa kun on kaupassa ollut riitaa niin höyryt puretaan helposti kassaan.
Palkka on surkea enkä koskaan enää tee sitä työtä, Nostan hattua kaikille jotka tekevät ja hymyilen kassalle silloinkin kun tämä on nyrpeä. Koskaan kun ei tiedä millainen urpo kusipää on ollut minua ennen asiakkaana.
Oletteko koskaan katsoneet niiden nuorten kassojen käsiä ja rannetukia. Kädet menevät paskaksi erittäin nopeasti tuollaisessa toistotyössä ja siitä pitäisi tulla aika helvetin iso korvaus, että terveyteen kohdistuu haitta, pysyvästi. Sitä ei pikkumaiset mammat täällä ymmärrä, kun rakastavat tulla purkamaan omaa pieleen mennyttä elämäänsä kaupan kassaan.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:33"]
Ei ole helppoa olla elämäänsä kyllästyneiden ihmisten sylkykuppina. Kassojen pitäisi saada lisää rahaa henkisesti kuluttavasta työstä. Stressaantuneet tai muuten vain ilkeät ihmiset purkavat olonsa helposti kassoihin jokaikinen työvuoro. Minulle on huudettu siitä, että olen laittanut helposti rikki menevät tuotteet liukuhihnan vierelle, maidon kyljelleen, maidon ylös jne. Koskaan ei ole hyvä. Keski-ikäiset asiakkaat ovat kamalampia. Puolison kanssa kun on kaupassa ollut riitaa niin höyryt puretaan helposti kassaan.
Palkka on surkea enkä koskaan enää tee sitä työtä, Nostan hattua kaikille jotka tekevät ja hymyilen kassalle silloinkin kun tämä on nyrpeä. Koskaan kun ei tiedä millainen urpo kusipää on ollut minua ennen asiakkaana.
Oletteko koskaan katsoneet niiden nuorten kassojen käsiä ja rannetukia. Kädet menevät paskaksi erittäin nopeasti tuollaisessa toistotyössä ja siitä pitäisi tulla aika helvetin iso korvaus, että terveyteen kohdistuu haitta, pysyvästi. Sitä ei pikkumaiset mammat täällä ymmärrä, kun rakastavat tulla purkamaan omaa pieleen mennyttä elämäänsä kaupan kassaan.
[/quote]
Veikkaan, että näillä myyjien ja kassojen palkkojen "suuruudesta" marisevilla on mielenterveysongelmia. Ei nimittäin ole normaalin ihmisen toimea, että juuri ja juuri köyhyysrajan yläpuolella olevan palkkaa huudellaan liian korkeaksi. Verorahoistahan se sitten menee, jos lasketaan palkkaa ja joudutaan nostamaan sosiaalitukia selvitäkseen.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:33"]
[/quote]
Veikkaan, että näillä myyjien ja kassojen palkkojen "suuruudesta" marisevilla on mielenterveysongelmia. Ei nimittäin ole normaalin ihmisen toimea, että juuri ja juuri köyhyysrajan yläpuolella olevan palkkaa huudellaan liian korkeaksi. Verorahoistahan se sitten menee, jos lasketaan palkkaa ja joudutaan nostamaan sosiaalitukia selvitäkseen.
[/quote]
Aamen!
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 09:32"]
Itse olen aina pienestä asti halunnut ruokakaupan kassaksi töihin ja olen hakenut hullun lailla kaikkialle (kyllä,on sopiva koulutus sekä kokemusta myynnistä ja aspasta). Mutta en pääse mihinkään kun on tuo ykköstyypin diabetes koska pitää mitata ja piikitellä ja siellä ei kuulemma voi sigä tehdä vaikka siinä menee ihan hetki vain, koska asiakkaat on siinä jonossa latovat ostoksia eikä siinä voi edes hetkeksi pysähtyä mittaamaan, että tauoilla vaan... Mutta kuolisin jos mittaisin 8h aikana vain taukojen verran eli 2-3kertaa : ( pöh ärsyttää kovasti kun tämän taudin takia en pääse mihinkään !!! En varastoon, olen sinnekin hakenut hullusti. Enkä kuitenkaan saa mitään tukia koska "sairautesi ei alenna työkykyäsi kun ei ole vielä lisäsairauksiakaan"... Jaahas! Muuten vaan sen takia en pääse mihinkään!! Kaikki sanovat suoraan että muuten kyllä mutta mittaus ja piikitysasian vuoksi ei... Mitä teeen ;(
[/quote]
Eikö insuliinipumppu ratkaisisi tätä ongelmaa?
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 16:52"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 09:12"][quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 09:01"][quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 07:42"]
Ja mitä tulee kaikkien kassojen itsepalvelukassoiksi muuttamiseen niin tuskin tapahtuu pitkään aikaan. Kyllä suuri osa asiakkaista tarvitsee vielä sen ihmiskontaktin ja toiseksi hyvät kassat vetää asiakkaita kauppaan. Jos rahaa on enemmän niin hyvän asiakas palvelun kauppa voittaa itsepalvelukaupan monesti.
[/quote]
Jännä miten muualla maailmassa vaan itsepalvelukassoista on kysyntää ja ihmiset jonottavat niille. Tukholmalaisista ystävistäni on juuri ihana saada skipata se pakollinen puolen minuutin ihmiskontakti jonkun tuntemattoman työtään puurtavan kanssa.
[/quote]
Se poikkeaa siinäkin, että suomessa useat ostaa kerralla kärryllisen tai enemmänkin tavaraa. Pienet ostokset menisin minäkin mielelläni maksamaan itsepalvelukassaan, mutta en todellakaan niitä 4 hengen koko viikon ostoksia.
Pitää muistaa, että Suomi on erilainen näissä. Meillä asiakas ei osaa asioida nytkään usein sujuvasti (huomattiin esim lidlissä kun oli ne kassat joissa ei voinut kunnolla pakata)
[/quote]Älkää viiitsikö olla noin mielikuvituksettomia. Tavarathan voisi piippailla jo kerätessä, tai sitten niissä voisi olla RFID koodi, jolloin kassalla niitä ei tarvi enää erikseen latoa mihinkään, vaan ainostaan maksaa. Jäisi kokonaan se kasalla jonottaminen pois. On täyttä idiotismia että itsepalvelukassat eivät yleisty, vaan kaupassa hitatain vaihe on se että jonotetaan maksamista. Järjetöntä.
[/quote]
Niin... ja sitten välillä "unohdetaan" piipata se kallis sisäfilee.
Kova tarkkailu, ja kuittien syynääminen saisi olla, että tuollaista käytöntöä saisi pitää. Ihmiset eivät pidä vaakahuijaamistakaan varastamisena, niin tuskinpa tällaistakaan.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 13:40"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 07:37"]
Kassahenkilöiden vastuu on itseasiassa suurempi kuin esim hyllyttäjien, koska kassat käsittelee aika suurta määrää rahaa päivittäin.
Omat muistot kassalta on lähinnä Se, että Se on ollut huomattavasti rankempaa itselleni, kuin muut työt joita olen tehnyt. (siivous, hyllytys, tapahtuma ohjaus, päiväkotihoitaja, koulunkäyntiavustaja, operaattorin palvelupisteen myyjä, puhelinmyyjä)
Syy miksi kassatyö on rankkaa on Se jatkuva kiire, joka on useimpina päivinä. Harvoin on aikaa hengähtää edes sitä minuuttia ja vessassa käyntiinkin pitää kysyä lupa. Kassalta ei niin vaan poistuta, vaan siinä tosiaan sitten ollaan. Kokoajan ollaan myös asiakas kontaktissa. Kassa jos kuka tarvitsee hyvän paineensietokyvyn ja taidon tehdä montaa asiaa kerrallaan.
Kuinka moneen asiaan muissa töissä pitää kiinnittää huomiota samaan aikaan? Pahimmassa tapauksessa kassa kyttää pelikoneita, rahastaa asiakkaita, puhuu ongelmatilanteesta puhelimessa, katsoo mitä jonkun lapset tekee, etteivät työnnä sormiaan hihnan väliin ja samalla tarkkailee, ettei kukaan vie mitään ja ehkä suunnittelee vaihtorahatilausta..
Tämä on vain oma kokemukseni kassatyöstä, mutta kehotan kokeilemaan itse työtä ennen arvostelua.
[/quote] Kyllä hoitoalan palkat on huonot verrattuna kassahenkilöön. Hoitoalalla on SENTÄÄN kyse ihmishengestä.
[/quote]
Hoitoalan palkkoja on oikeastaan turha vetää tähän keskusteluun mukaan. Hoitoalan palkat kustannetaan verovaroista. Kaupan kassan palkan maksaa yksityiset yritykset. Ja lähihoitajien ja kaupan kassojen palkkaus on itse asiassa melko saman suuruista.
Samalla tavalla voitaisiin verrrata esim. opettajien palkkoja, jotka ovat verrattaen huonot vaikka pitkä yliopistotason koulutus takana. Samantasoisella koulutuksella diplomi-insinöörit, KTM:t, juristit yms. vetävät jopa tuhansia euroja korkeampaa palkkaa, mutta heidänkin palkan maksaa yksityinen sektori, toisin kuin opettajien.
Arvokasta työtä siis tekevät, ei sitä kuka kiellä, mutta yksityisen ja julkisen sektorin palkkoja on lähtökohtaisesti turha vertailla toisiinsa.