Keksikää mulle joku ala mitä lähtisin opiskelemaan, en jaksa enää paskaduunia!
Ja olen nyt siis töissä sairaanhoitajana vanhuspuolella, tehnyt töitä noin 5 vuotta valmistumisen jälkeen..
Toki jos jonnekin kivaan työpaikkaan pääsee suoraan töihin ilman opiskelua, niin sekin käy, mutta tällä hetkellä tuntuu siltä että olisin tosi motivoitunut opiskelemaan. Alan suhteen olen avoin.
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 08:47"]
Ja olen nyt siis töissä sairaanhoitajana vanhuspuolella, tehnyt töitä noin 5 vuotta valmistumisen jälkeen..
Toki jos jonnekin kivaan työpaikkaan pääsee suoraan töihin ilman opiskelua, niin sekin käy, mutta tällä hetkellä tuntuu siltä että olisin tosi motivoitunut opiskelemaan. Alan suhteen olen avoin.
Vaikeapa sinulle on jotain alaa ehdotella, 5 vuotta olet kärvistellyt työssä, mistä et pidä. Pitkä pinna sinulla on, monessa työssä se on hyvä ominaisuus.Pitäisi tietää sinusta enemmän esim. mistä olet kiinnostunut, mitkä ovat vahvuutesi?
[/quote]
Olen kiinnostunut monista asioista. Ihminen ja kaikki terveyteen liittyvä kyllä kiinnostaa, mutta olen myös melko hyvä esim matematiikassa. Harrastan vapaa-ajallani monenlaista käsitöitä, leipomista, musiikkia jne, mutta en ole koskaan ajatellut niistä ammattia itselleni. Työntekijänä olen tunnollinen, ahkera ja vastuuntuntoinen. Uran suhteen en ole kovin kunnianhimoinen, eikä rahakaan ole kaikki kaikessa. Toivoisin vaan, että minusta olisi joskus kiva mennä töihin, ja ettei sen rahan eteen tarvisi itseään aivan loppu kuluttaa. -ap
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:43"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:17"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:09"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 19:53"]
miksi olet jämähtänyt kyseiseen paikkaan, jos et siellä viihdy?
[/quote]
Tätä tekee mieli kysyä useammaltakin alan vaihtoa harkitsevalta sairaanhoitajalta. Tuntuu olevan tyyppivika alavalinnastaan valittaville sairaanhoitajille, on työskennelty yli viisi vuotta samassa paikassa eikä ole käynyt mielessäkään että työ saattaisi maistua paremmalle jossain toisessa paikassa.
Mikä tässä mättää? Miksi työpaikan vaihtaminen ei ole vaihtoehto vaan pitää alaa vaihtaa kokonaan?
[/quote]
"Ehkä syynä on se että sairaanhoitajat näkevät paljon eri paikkoja jo opiskeluaikana. He siis suunnilleen tietävät jo valmistuttuaan missä haluavat työskennellä ja missä eivät. Ja tietty valmistumisen jälkeen sitä keikkatyötä voi vasta tehdäkin, joten niitä muita paikkoja voi kyllä käydä "kokeilemassa", vaikka olisikin yhdessä ja samassa paikassa töissä monta vuotta."
[/quote]
Olen kyllä hieman eri mieltä. Opiskeluaikana kyllä kierretään paikkoja, mutta se on todella vain pintaraapaisu. Jo osastotkin poikkeavat keskenään, vaikka hoidettaisiin samanlaisia potilaita.
On monenlaisia avo-, ja poliklinikka paikkoja, joihin ei tutustuta ollenkaan. On myös pieniä erityisyksiköitä, mihin opiskelijat eivät pääse lainkaan.
Jollakin osastolla on hyvä henki ja tulee fiilis, että täällä voisi olla töissä pitempäänkin. Toisella os:lla on taas ikävä ilmapiiri ja tulee olo; kiitos ei tänne.
Ap:ltä olisinkin kysynyt, onko työ ja hoidettavat ikäviä vai onko työilmapiiri osastollasi huono? Mikä asia sen tekee paskaksi?
[/quote]
Hoidettavissa ei ole mitään vikaa, paria poikkeusta lukuunottamatta. Työhön kuuluu sairaanhoidollisten töiden lisäksi paljon perushoitoa (sitä itseään!!), joka on oikeasti aika rankkaa, kun on kysymys huonokuntoisista vanhuksista, vaikka kaikki apuvälineet olisi käytössä. Vähän väliä on joku selän tai muun takia sairaslomalla. Tästä seuraa se, että on jatkuvasti pula työntekijöistä. Mulla menee aika paljon aikaa päivästä siihen, että koitan saada ihmisiä töihin, jotta en itse joutuisi tekemään pitkää päivää tai muuten ylitöitä, kun ei ole mitään kiinnostusta siihen.
Esimies on ihan mukava ja jokseenkin päteväkin, mutta osa työntekijöistä ei niinkään, joka tietysti vaikuttaa ilmapiiriin ja viihtyvyyteen. Lisäksi työntekijöiden suuri vaihtuvuus lisää vakituisten työtaakkaa. Vuorotyö tietty jo itsessään on rankkaa, vaikka en itse edes tee kun aamu- ja iltavuoroa. Ja vapaapäivinä soitetaan, kysytään neuvoa, tai pahimmassa tapauksessa tulemaan töihin...-ap
No mikset vaihda johonkin muuhun kuin vanhuspuolelle tai lue vaikka terkkariksi tai suuhygienistiksi.
Esim. Mol.fi:ssä haetaan tällä hetkellä Norjaan sairaanhoitajaa, ilmainen asunto sairaalaan vieressä ja palkka 5800e/kk. Työvuorolista: 14 yövuoroa kuukaudessa.
Itse lähdin opiskelemaan sairaanhoitajaksi nimenomaan siksi, että se on maailman kansainvälisin ammatti. Edes lääkärit eivät voi vaihtaa maata niin helposti kuin sairaanhoitajat. Hae töihin Etelä-Amerikkaan tai Englantiin, tms. tai vaihda kokonaan pois vanhuspuolelta.
Käy vapaaehtoinen asepalvelus ja sen jälkeen sotilasammattihenkilöksi tai kadettikouluun.
Sairaanhoitajanakin voit vaikka vaihtaa ihan eri asiakasryhmän pariin? Koeta lapsia tai psykipuolta? Tai hae johonkin mielenkiintoiseen projektiin?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 08:49"]
Käy vapaaehtoinen asepalvelus ja sen jälkeen sotilasammattihenkilöksi tai kadettikouluun.
[/quote]
Ikä on liian korkea.
Olet törkeä, kun sanot sairaanhoitajan työtä paskaduuniksi! Parempia tapoja ilmaista asia varmasti löytyy... Paskaduunit ovat ihan muualla.
Sitäpaitsi olet aikoinaan päässyt opiskelemaan sh:ksi läpäisten monenlaiset testit ja se on varmaankin ollut toiveammattisi? Oikeat paskaduunit eivät ole kenenkään toiveammatteja. Joka tapauksessa jonkun ne vanhuksetkin pitää hoitaa.
Vartijaksi pääsee lyhyellä koulutuksella ja sen jälkeen vaikka sairaalan aulahenkilöksi.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 10:34"]
Olet törkeä, kun sanot sairaanhoitajan työtä paskaduuniksi! Parempia tapoja ilmaista asia varmasti löytyy... Paskaduunit ovat ihan muualla.
Sitäpaitsi olet aikoinaan päässyt opiskelemaan sh:ksi läpäisten monenlaiset testit ja se on varmaankin ollut toiveammattisi? Oikeat paskaduunit eivät ole kenenkään toiveammatteja. Joka tapauksessa jonkun ne vanhuksetkin pitää hoitaa.
[/quote]
Oletko itse työskennellyt sairaanhoitajana? Tiedätkö yhtään minkälaista työ voi pahimmassa tapauksessa olla? Kyllä sitä voi aivan hyvin määreittellä sanalla "paskaduuni". Kyllä monia muitakin töitä on pakko jonkun hoitaa (siivooja, roskakuski jne), vaikka ovat juurikin sitä itseään.
Mielenterveyspuolella on leppoisampaa..
mene opiskelemaan kansantaloustiedettä yliopistoon
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 10:34"]
[/quote]
Ai jaha, ja muita duuneja kyllä saa nimittään paskaduuniksi sitten?? Eipä sitten heru arvostusta ainakaan just sulle hoitsulle, muille kyllä, niille sinua fiksummille nimittäin.
Voi sairaanhoitajlla on loistavat mahdollisuudet lähteä töihn esimerkiksi ulkomaille. Pääsisi pois tästä paskamaasta. Mieti sitä vaihtoehtoa. Paljn mollissa töitä ulkomailla :)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 19:46"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 10:34"]
[/quote]
Ai jaha, ja muita duuneja kyllä saa nimittään paskaduuniksi sitten?? Eipä sitten heru arvostusta ainakaan just sulle hoitsulle, muille kyllä, niille sinua fiksummille nimittäin.
[/quote]
En ymmärtänyt tämän kommentin pointtia. Minä nimenomaan arvostan sairaanhoitajia.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:17"]
Ehkä syynä on se että sairaanhoitajat näkevät paljon eri paikkoja jo opiskeluaikana. He siis suunnilleen tietävät jo valmistuttuaan missä haluavat työskennellä ja missä eivät. Ja tietty valmistumisen jälkeen sitä keikkatyötä voi vasta tehdäkin, joten niitä muita paikkoja voi kyllä käydä "kokeilemassa", vaikka olisikin yhdessä ja samassa paikassa töissä monta vuotta.
[/quote]
Joo, ehkä. Ihmiset kuitenkin muuttuvat, ei sitä ole täysin sama ihminen kuin vaikkapa silloin viisi vuotta sitten vasta valmistuneena. Kun kokemusta on enemmän ja yhtä puolta hoitotyöstä katsellut pitkään, voi se viiden vuoden totaalinen eiei-paikka ollakin mielenkiintoinen ja tarjota sitä haastetta joka tällä hetkellä puuttuu ja saa miettimään alan vaihtoa. Ihmiset pitävät kovin hanakasti kiinni niistä vuosien takaisista ajatuksistaan siitä mistä pitävät ja mistä eivät. Enemmän kokeilunhalua soisin ihmisille.
Tässä vain minun mielipiteeni.
[/quote]
Ihan hyvä mielipide. Mulla tilanne se, että esim akuuttipuolelle en halua, koska tiedän että minusta ei yksinkertaisesti siihen työhön ole. Se on vaan aivan liian hektistä. Itse asiassa mielummin en olisi töissä sairaalassa ollenkaan, enkä usko että mielipiteeni sen asian suhteen tulee koskaan muuttumaan. Olen tehnyt keikkaa lukuisiin paikkoihin opiskelujen jälkeen, ollut välillä kotona jne. Tiedän, että sairaanhoitaja voi olla töissä monenlaisessa muussakin paikassa, ja itseasiassa olen kyllä hakenutkin, mutta en ole päässyt. -ap