Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

FB-kaveri yrittää tunkea kylään

Vierailija
20.07.2014 |

Nyt on todella ärsyttävä tilanne. Seurustellessani nykyisen exäni kanssa muutamia vuosia sitten tapasin erään hänen kaverinsa ja hän lisäsi minut Facebook-kaveriksi. Hän oli ihan mukava, mutta yhteyttä ei koskaan tullut otettua puolin eikä toisin - mitä nyt välillä tykkäiltiin toistemme päivityksistä.

Muutin jokin aikaa sitten ulkomaille suosittuun turistikaupunkiin töiden perässä. Kuinka ollakaan, olin ehtinyt pari viikkoa asua ja kyseinen henkilö laittoi minulle viestin Facebookissa, jossa kysyi haluaisinko majoittaa hänet 5 päiväksi ensi viikolla. En viitsisi tylysti kieltäytyäkään, joten en vastannut mitään. Kun vastausta ei kuulunut teki ko. henkilö status-päivityksen, johon täggäsi minut tyyliin "Ihanaa, ensi viikolla minua kutsuu xxx ja ihanaa nähdä xxxx" - todella noloa.

Miten saisin kieltäydyttyä tästä kohteliaasti? Yhden kerran tapaamaani ihmistä en ota kotiini loisimaan - onhan täällä hotelleja. Ei kuulemma haittaakaan vaikka minulla on töitä, sillä "pärjää omin päin". Millainen ihminen on niin röyhkeä, että yrittää hyväksikäyttää lähes tuntematonta ihmistä tällä tavoin?

Poistaisin varmaan kavereista jos ei olisi joitakin yhteisiä kavereita.

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi hitto. Sanot suoraan, että nyt ei käy, sinulla on muuta ohjelmaa. Suosittele samalla jotain hotellia. Kavereista voit aivan hyvin poistaa. Ei tarvi mielistellä.

Vierailija
2/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin monikin tuntemani ihminen. Asuin itse eräässä Ranskan eteläisessä kaupungisa ja eikö kylään yrittänyt pyrkiä monta kymmentä ihmistä halvalle lomalle. Hyvät ystävät olivat toki tervetulleita, mutta nämä kumminkaimat, jotka muistavat vain silloin, kun voivat hyötyä jollakin tavalla, taas eivät. Sanoin ihan suoraan, etten tykkää majoittaa luonani ja ihan selkeästi ohjasin hotelliin. Ei siinä valitettavasti muu auta. Sano vaikka, ettei sinulle sopivia tiloja yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisikään kieltäytyä tylysti....voi sen tehdä kohteliaastikin: Valitettavasti se ei käy. Mukavaa loppukesää sinullekin! 

Vierailija
4/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mikä on syy mikset ota tuttua luoksesi? muistatko marian ja josefin betlehemissä? vähän solidaarisuutta....

Vierailija
5/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 02:04"]ja mikä on syy mikset ota tuttua luoksesi? muistatko marian ja josefin betlehemissä? vähän solidaarisuutta....

[/quote]

Aaa, aloittajan tuttu on siis tulossa synnyttämään aloitajan luokse

Vierailija
6/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin yksityisviestiä:

Hei. Valitettavasti en pysty majoittamaan sinua x-x päivämäärällä.

Aurinkoista ja mukavaa kesää sinulle! Toivottavasti majoitus löytyy. :)

Vierailija
7/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko nyt oikeasti niin paha vaikka ottaisit hänet luoksesi? Kyllä tuollaiset teot yleensä palkitaan jotenkin. Saatat joskus itse olla tarvitsemassa majapaikkaa ulkomailta ja silloin tuollaiset ystävät tuntuvat kultaakin arvokkaammilta. Ole ihminen ihmiselle :)

Vierailija
8/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 02:20"]Olisiko nyt oikeasti niin paha vaikka ottaisit hänet luoksesi? Kyllä tuollaiset teot yleensä palkitaan jotenkin. Saatat joskus itse olla tarvitsemassa majapaikkaa ulkomailta ja silloin tuollaiset ystävät tuntuvat kultaakin arvokkaammilta. Ole ihminen ihmiselle :)

[/quote]

No näin varmaan, varmasti tämä loisijakin palkitsee apn ruhtinaallisesti. Siis sitten kun muistaa hänet taas seuraavan kahden vuoden päästä. En usko karmean mutta uskon toisten hyväksikäyttäjiin.

Vierailija
9/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus, en usko karmaan. T 9

Vierailija
10/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en majottais, ties minkälainen tyyppi oikein on. Kyllä pitää olla oikeasti kaveri että majoittaisin, tai no jonkun ei niin läheisen sukulaisen voisin ehkä majoittaakin kavereiden lisäksi, mutta en ketään ei sukulaista jota en oikeasti tunne yhtään. Tulee mieleen tuosta tyypistä ja päivityksestä että sillä ei oo oikein läheisiä kavereita, mutta yrittää luoda muille vaikutelman että niitä ois paljonkin.

Vierailija
11/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa noita pyyntöjä tuli koko ajan oli pakko opetella kieltäytymään, en ole hotelli. Asun suositussa kohteessa. Odottaako jätkä myös että ruokit hänet ja haet lentokentältä? jos on oikeasti hyvää seuraa ja kaipaat suomenkieltä ja tyyppi on kohtelias, sitten EHKÄ7

Vierailija
12/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 02:20"]Olisiko nyt oikeasti niin paha vaikka ottaisit hänet luoksesi? Kyllä tuollaiset teot yleensä palkitaan jotenkin. Saatat joskus itse olla tarvitsemassa majapaikkaa ulkomailta ja silloin tuollaiset ystävät tuntuvat kultaakin arvokkaammilta. Ole ihminen ihmiselle :)

[/quote]

Majapaikka ulkomailla ei ole ongelma. Niitä kutsutaan hotelleiksi ja melkein joka kaupungissa on sellainen.

Vierailija
13/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäytymistä vaikeuttaa se, että meillä on kumminkin yhteisiä kavereita.

Tiedän, että kyseinen nainen ei tule "vaivaa" mitenkään hyvittämään - Suomessa elää sossun rahoilla ja pysyvässä kiitollisuudenvelassa monellekin kaverilleen. Ja rehellisesti sanottuna itselläni ei olisi pokkaa kysyä vastaavanlaista palvelusta tuosta vain.

Perimmäinen kysymys taitaa olla että paljonko ihmisen on soveliasta pyytää toiselta ja missä menee raja. Tietenkin ystäväni ovat tervetulleita pidemmäksikin aikaa luokseni, ja tätä kyseistäkin henkilöä näkisin mielelläni vaikkapa kahvittelun merkeissä. En tosin usko, että edes kahviseura kiinnostaa jos ei yöpaikkaa liikene.

-AP

Vierailija
14/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 03:00"]Kieltäytymistä vaikeuttaa se, että meillä on kumminkin yhteisiä kavereita.

Tiedän, että kyseinen nainen ei tule "vaivaa" mitenkään hyvittämään - Suomessa elää sossun rahoilla ja pysyvässä kiitollisuudenvelassa monellekin kaverilleen. Ja rehellisesti sanottuna itselläni ei olisi pokkaa kysyä vastaavanlaista palvelusta tuosta vain.

Perimmäinen kysymys taitaa olla että paljonko ihmisen on soveliasta pyytää toiselta ja missä menee raja. Tietenkin ystäväni ovat tervetulleita pidemmäksikin aikaa luokseni, ja tätä kyseistäkin henkilöä näkisin mielelläni vaikkapa kahvittelun merkeissä. En tosin usko, että edes kahviseura kiinnostaa jos ei yöpaikkaa liikene.

-AP

[/quote]

No mitä ne yhteiset kaverit tuumii jos kieltäydyt? Eikö niitä enemmän ihmetytä tuppaa?

Sano ettet ole kaupungissa tuolloin.

Vierailija
15/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on omat elämät ja menot. Olisikohan tuo tuttavuus tunkemassa APeen luokse, jos molemmat asuisivat Suomessa?

Hulluksi menisi meno, jos jokainen FB tuttavani paukkausi kotiini, kun haluaisivat majoitusta. Tuskin edes olisin kotona, koska olisin jo majoitettuna minulle sopiviin kaupunkeihin ympäri maailmaa. FB tuttavien luona totta kai.

Vierailija
16/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

paukkaisi

Vierailija
17/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi aikuisella ihmisellä olla vaikeaa tehdä päätöksiä?

Miten on vaikeaa määritellä omat rajat ja olla tekemättä asioita niin kuin muut haluavat?

Voit vaikka tappaa itsesi jos et kykene huolehtimaan omista rajoistasi.

Vierailija
18/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, mulle ei kyllä vierailu tuolloin sovi mutta hotelli Simsalabim on tosi hyvä hintalaatusuhteeltaan ja lähellä keskustaa! Kannattaa käydä syömässä Simsalaplimissä; sieltä saa Turistikaupungin parhaat turistileivät. Hyvää lomaa ;-)

Vierailija
19/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 02:20"]

Olisiko nyt oikeasti niin paha vaikka ottaisit hänet luoksesi? Kyllä tuollaiset teot yleensä palkitaan jotenkin. Saatat joskus itse olla tarvitsemassa majapaikkaa ulkomailta ja silloin tuollaiset ystävät tuntuvat kultaakin arvokkaammilta. Ole ihminen ihmiselle :)

[/quote]

Kokemuksesta sanon, että näitä tekoja ei palkita. Sen sijaan sama rumba jatkuu, ellet itse laita sille pistettä.

Mahdollisesti seuraavina kertoina samainen "vieras" kutsuu itsensä luoksesi kylään siten, että mukana on myös muuta porukkaa. Olen majoittanut kavereitani, joille on tarttunut mukaan äiti, miesystävä, lapsi tai kaveriporukkaa. Paras taisi olla, kun eräs entinen työkaveri olisi ollut tulossa luokseni "yökylään" mukanaan vaihto-opiskelututtuna, jota ei ollut itsekään nähnyt noin pariinkymmeneen vuoteen (!). Tälle viimeisimmälle laitoin suoraan linkin kaupungin hotelleihin ja totesin, että en majoita kotiini ihmisiä, joita en tunne. 

Nyt vain viestität, että sinulla on kyseiselle ajalle muita suunnitelmia. Jos hänellä ei ole varaa hotelliin, on vaihtoehtona Airbnb. Yleensäkin kylään kutsutaan, eikä sinne tuppauduta. 

Vierailija
20/96 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 03:55"]

Ihmisillä on omat elämät ja menot. Olisikohan tuo tuttavuus tunkemassa APeen luokse, jos molemmat asuisivat Suomessa?

[/quote]

Helsinkiin muutettuani huomasin olevani erittäin suosittu. Maakunnissa asuvat tuttavat tulivat erittäin tutuiksi, kunnes lopetin olemasta ilmainen bed and breakfast -majoitus. Röyhkeimmät eivät olleet lainkaan kiinnostuneet seurastani, vaan ainoastaan ilmainen majapaikka ja ylläpito kiinnostivat. Eli kyllä noita riittää, ellei itse pidä puoliaan. 

Takavuosina taisivat vähänkin paremman mökin omistajat valitella kutsumattomista vieraista, mutta tuttua tämä on kaupungeissakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme