G: Kuinka monta astiastoa sinulla on?
Kommentit (20)
Pentikin Aino on ruokailukäytössä sekä arkikahvittelussa ja Arabian Myrnat juhlakahvipöytään.
Yksi perusruoka-astiasto ja sitten on yksi kahviastiasto. Lisäksi vähän yhtä sun toista :)
Ja Paratiisin ja Teeman kahvikupit. Juuri ostin krppikseltä Pentikin harmaan kahviastiaston.
Kaksi vähän laajempaa ja neljä vähän pienempää. Tykkään vaihtelusta, sukuvika molemmilta puolilta sukua kyllä.
Mökillä on Arabian teemaa ja tekisi mieli ostaa niitä myös kotiin arkikäyttöön, mutta en ole keksinyt, mitä tekisin nykyiselle (Arabian Balladi). Haluaisin myös uudet ruokailuvälineet, kun vanhat (Elegiat) on niin epäkäytännöilliset, mutta en ole niistäkään keksinyt, että mitä tekisin niille.
..Pitäisi kyllä hankkia...;) Mutta emme tee astiastolla mitään. Jos on kavereita syömässä tmv. niin meno ei ole niin virallista (meillä siis pienet ja isot lautaset sentään samaa sarjaa kahdeksalle;) että kaikki eri astiat kattauksesta tulisi löytyä jne.
Juhlat taas pidetään perinteiden ja isompien tilojen vuoksi vanhempieni talossa, josta astiastoja löytyy:)
Ja kyllä, olen harkinnut kunnon astiaston ostamista, mutta tuntuisi jotenkin turhalta... Varsinkin kun tässä muutaman vuoden sisään muutamme, ja astioita on niin ikävä pakata muuttolaatikoihin...;)
Meillä on 2 "täydellistä" astiastoa, joissa on siis 12 kpl kutakin astiaa (tai toisessa itse asiassa 14 kpl) + tarjoiluastiat. Sen lisäksi meillä on viinilasisarja, jossa on 18 kpl kutakin lasia paitsi kuohuviinilaseja 24 kpl. Ja sitten löytyy lasiastiasarja, jossa on 12 kpl juomalaseja, jälkiruokakulhoja ja paria kokoa lautasia samaa sarjaa.
Näiden lisäksi meiltä löytyy 3 astiastoa, joissa on (tai on ollut ennen kuin jotakin on mennyt rikki) 6 - 8 kpl kutakin astiaa sekä 3 juomalasisarjaa joissa myös 6-10 lasia kutakin.
Ja sitten on kaksi sarjaa aterimia, molemmissa 18 kpl kutakin aterinta + tarjoiluvälineet. Ja sitten tietysti läjäpäin hopeisia aterimia, useita eri sarjoja, joista valitettavasti valtaosa on lusikoita, joten niitä on hankala käyttää kattauksissa.
Mitä järkeä hillota hullun lailla astioita himaan! Eikö teitä inhota tuollainen roinamäärä?
Ja vastauksena alkuperäiseen kysymykseen, meillä ei ole yhtäkään varsinaista kokonaista astiastoa. Meillä on siis ruokalautaset, matalat ja syvät, sekä pari pastalautasta Teemaa. Kahvikupit ja asetit ovat Kokoa sekä muutama Teemaa/ Kiltaa. Tarjoiluastiat ovat muita Arabian tai Iittalan astioita, lasit 40 cl Kartiota ja Vernaa. Ruokailuvälineet ovat Scandiaa. Snapsilasit löytyy Ultima Thulea, joita ei kyllä ikinä käytetä, pitäisi myydä pois. Kuohuviinilaseja ei ole, sillä heitin edelliset halpalasit pois. Ostan kun löydän hyvät.
Samat astiat ovat sekä arki- että juhlakäytössä, koska en näe mitään syytä siihen että a.) söisimme arkena huonommilta astioilta kuin muulloin b.) säilöisimme juhla-astioita kaapeissa ja käyttäisimme niitä vain joitain kertoja vuodessa.
Ei minua nyt astiastot inhota. Paljon on kyllä muuta rojua josta voisi hankkiutua eroon. Sitäpaitsi ei meillä ole kaapit edes täynnä, meillä kun on iso keittiö ja ruokailutilassa astiakaappeja. Ja tykkäämme järjestää isompia juhlia kauniilla kattauksilla.
Ja kyllä meillä itse asiassa onkin hankkiuduttu eroon sellaisista epämääräisistä yksittäiskappaleista ja parittomista astioista. Nuo pari sarjanpoikastakin ovat sillä listalla josta yritetään jossain vaiheessa eroon, mutta nyt kun lapset ovat pieniä ja taipuvaisia rikkomaan astioita niin ne ovat oikeastaan ihan käteviä. Ei niin haittaa jos menee rikki.
Itse asiassa viimeisin astiastomme tuli meille vasta viime jouluna. Kaikki muut astiastot ovat perua ajalta jolloin en tuntenut vielä nykyistä miestäni ja kun molemmat olimme asuneet vuosikausia omillamme niin astioita oli aika paljon kun taloudet yhdistettiin. Kumpikaan ei kuitenkaan tykännyt toisen astioista ja siksi nyt viimein 10 vuoden yhdessäolon jälkeen hankittiin uusi astiasto josta molemmat tykkäämme.
t. 10
Kysymys toisesta maailmankaikkeudesta. MONTAKO astiastoa? Mikä on astiasto? Siis kokonainen setti, johon kuuluu lautasia, kuppeja jne?
Mulla ei ikipäivänä olisi edes tilaa varastoida useampia "astiastoja". Mulla on n kuusi matalaa lautasta ja saman verran syviä, joista voin tarjota ruokaa. Kahvikuppeja on epälukuinen määrä.
kertaa vuodessa. Kahvimukeina Kerman Saven sekundamukeja, mökillä Tokmannin mukit, Kerman Saven sekundalautaset ruokalautasina.
juhla-astiasto. Ja lisäksi jotain perittyä, ja muuten hankittua.
Ja meitä on aika monta syöjää omasta takaa, ja kun on vieraita, niin tuo kaksitoista ei aina riitä. Kymmenen syöjää tulee aika pienestäkin vierasporukasta.
Yksin asuvan pitää tietysti järjestää isot kekkerit että tarvitsee 6 lautasta.
Mutta kun on 5-henkinen perhe ja sitten kutsuu pari muuta perhettä kylään iltaa istumaan niin siinä ei enää yksi 12 hengen astiasto riitäkään. Samaten meillä jos jouluna kutsun kylään vanhempani, veljeni perheen ja siskoni niin 12 hengen astiasto ei enää riitä vaan tarvitaan 14 kutakin - ja jouluna olisi kuitenkin kiva kun olisi astiat samaa paria!
Satuin löytämään kirjoituksesi googlettamalla. Olisitko kiinnostunut luopumaan Balladeista? Jos, niin laita mitä löytyy ja hintoja s-postilla: taimen@mail.com
Mökillä on Arabian teemaa ja tekisi mieli ostaa niitä myös kotiin arkikäyttöön, mutta en ole keksinyt, mitä tekisin nykyiselle (Arabian Balladi).
Tuo yhteydenottopyyntö yllä oli tarkoittettu tälle kirjoittajalle.
Toisaalta pitäisi jotain hankkia kun joskus kerran vuodessa tulee kutsuttua sukua syömään. Sitten toisaalta mua ärsyttää tää länsimainen tapa haalia jotain lautasia ja kuppeja kaappeihin seisomaan. Ja haluan olla vähän vastarannan kiiski:)).
No asiaan: meillä on vähän paremmat syvät ja matalat lautaset, sekä arkikäytössä muutama matala lautanen. Ihan halppiskamaa kaikki. Kahvikuppeja< mulla on muutama Arabian kupponen, tosin osa on mennyt rikki enkä ole uusia ostanut.
Tosi vähän meillä siis on, siihen nähtynä että oon 37-v ja asunut omillani jo 20 vuotta.
Meillä on paljon Teema-astioita sekä arki- että juhlakäytössä, mutta ei ne mikään astiasto ole siinä mielessä, että olisi kaikkia sama määrä tms. Lautasia on kahta väriä ja kolmea kokoa yhteensä varmaan 4+24+12. Arkikäytössä on muutama iloisempi raitareunainen lautanen, oliko se nyt Origoa? mutta siitä sarjasta ei ole mitään muuta. Syvät lautaset on jotan nimetöntä valkoista, kun Teemassa ei ole kunnollisia syviä lautasia, tai ei ainakaan ollut silloin kun niitä arvittiin. Meillä järjestetään paljon sukupäivällisiä, kun niiden vetovastuu on isovanhempien iän takia jo siirtynyt meille, siksi astioita tarvitaan suht paljon eli joka ainoa kippo on käytössä juhlapyhinä.
arabin illusia kahviastiasto,
arabian teema sekä kahvi että ruoka-astioita ja
josta hobbyhallista sellanen halpisruokailuastiasto, josta jo särkynyt suurinosa..
Toinen on kokonainen Teema arkikäyttöön, toinen juhlava (peritty) kahviastiasto.