18-vuotias tyttäreni haluaa muuttaa omilleen.
Jos kotoa lähtee, niin minä pistän rahahanat kiinni. Meillä ei kustanneta ihan kakaroiden "itsenäistymistä". Nyt tyttö etsii kuumeisesti töitä. Ihan kuin niitä tuon ikäinen saisi... Sitten oikeasti aikuisena voi asua yksin. Mutta ei nyt.
Kommentit (36)
Minä muutin 18-vuotiaana kun löysin työpaikan (olin hakenut noin viittäsataa paikkaa!) ja yksi nappasi. En ole saanut vanhemmilta mitään sen jälkeen kun täytin 18, miksi pitäisi? N19
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 18:41"]
Minä muutin 18-vuotiaana kun löysin työpaikan (olin hakenut noin viittäsataa paikkaa!) ja yksi nappasi. En ole saanut vanhemmilta mitään sen jälkeen kun täytin 18, miksi pitäisi? N19
[/quote]
Vanhempien pitää tukea opiskelijaa vielä sen jälkeen, kun tämä on täyttänyt 18. Työssä käyvät onkin ihan eri juttu.
Onneksi mun äiti on ihana ja antoi mun muuttaa heti kun halusin lukioon toiselle paikkakunnalle 15v... Ei sulkenut rahahanoja, vaikka tein itsekkin töitä ;) Äiti on myös paras ystäväni<3 En todellakaan ymmärrä vanhempia jotka luulevat määräilevänsä täysikäisiä :D ja miksi ei voi tukea rahallisesti?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 18:07"]
Mun nuoruuden poikaystävällä oli niin kusipäinen yh-äiti, että heitti pojan pihalle kun tuli 18-vee täyteen. Pojalta jäi lukio kesken. Onneksi hänen työnantaja jeesasi asunnon kanssa ja hyvin hän on elämässään pärjännyt, mutta ihmetytti kyllä silloin, että eikö kusipäisyydellä ole mitään rajaa.
Oman lapseni kohdalla olen ajatellut, että muuttaa pois sitten kun ostaa oman asunnon, eli käytännössä aikaisintaan 20-vuotiaana kun on saanut säästettyä 2-vuotta ASP-tilille. Voimme tuossa kyllä jeesata, mutta ei ole minusta mitään järkeä maksaa vuokraa jollekin ulkopuoliselle. Asumme yliopistopaikkakunnalla, joten sen puolesta ei ongelmaa asua kotona pari ekaa opiskeluvuotta.
[/quote]
Aika rankkaa jos pois saa muuttaa vasta kun ostaa oman asunnon. Harva alle kolmekymppinen edes tietää missä tahtoo asua ja jos jo 20 vuotiaana ottaa asuntolainan niin milläs sitä sitten oikein eletään jos lapsi kuitenkin edelleen opiskelee?? Eri asia jos on jo ammatti tuolloin tietysti. Itse olen 21 vuotias enkä ikimaailmassa halua omaa asuntoa, ennenkuin minulla on työpaikka. Plus haluan vielä asua välillä ulkomailla (vaihto-opiskelu), niin mitäs sen omistusasunnon kanssa sitten tehtäisiin? Aina ei löydä vuokralaisiakaan ihan noin vaan. Vuokra-asunnon voi aina irtisanoa
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 18:26"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 18:23"]
Asumistukea saa sen 201 euroa, opintorahaa ei 18-vuotias saa välttämättä ollenkaan tai ehkä muutaman kympin. Mun mielestä ei ole järkeä ruveta vielä lukiolaisena lainaakaan ottamaan.
[/quote] kuka hullu lukiolaisena muuttaa kotoa pois, eriasia jos haluaa tulla nk huippulukioon Hgissä.
[/quote]
...ja huippulukioitahan on siis vain Helsingissä...
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 18:48"]
Onneksi mun äiti on ihana ja antoi mun muuttaa heti kun halusin lukioon toiselle paikkakunnalle 15v... Ei sulkenut rahahanoja, vaikka tein itsekkin töitä ;) Äiti on myös paras ystäväni<3 En todellakaan ymmärrä vanhempia jotka luulevat määräilevänsä täysikäisiä :D ja miksi ei voi tukea rahallisesti?
[/quote]
No olihan ihanaa, että äidilläsi oli varaa tukea sua. Meillä ei ole varaa, mutta kuitenkin sen verran "hyvät" tulot on, ettei meidän nuoret saisi opinotukea muuttaessaan muualle. Ei noissa opintukilaskelmissakaan oteta huomioon, että perheessä voi olla muitakin elätettäviä kuin opiskelija(t).
Minä olin kyllä 18-vuotiaana tässä vaiheessa vuotta lukioni käynyt. Syksyllä aloitin opiskelut ja muutin tietty kotoa opiskelukämppään.
Olin 16 kun muutin pois ja ei mitään ongelmaa. Opin elämään.
Eipä se munkaan äiti ole kuin terveyskeskuksen keittäjä 1600€/kk tuloilla ja tuki minua rahallisesti niin hyvin kun pystyi :) Isää ei ole.
Milläs ihmeellä pakotat vanhempiasi antamaan sinulle rahaa jos he heittävät sut pihalle 18 vuotiaana ja pitäis muka tukea vielä opiskelujen aikana? Etkä saa mitään tukea koska vanhempien tulot otetaan huomioon? Haastat vanhempas oikeuteen? Millä rahalla? Vittu.
Vanhemmilla on elatusvelvollisuus 21 ikävuoteen asti, joten jos sitä elatusta haluaa, on helpoin pysyä kotona äidin eväillä. Ymmärrän toki, jos on pakko muuttaa opiskelupaikan takia ja kallista on elättä toiselle paikkakunnalle.
Olen 18 vuotias ja jodun antamaan heille rahaa joka kuukaisi 900 €, koska heillä on niin paljon omia kuluja.... Olen tulut siihen tulokseen että yksin asuminen on järkevää... Olen 18 vuotias joka ei ole vahempien rahoista kiinni vain päinvastoin, nuoria jotka ovat samassa tilanteessa kohotan muutamaan pois kotoa....
Olet kuule väärässä jos, 18 vuotias asuu yksin vanhenpien tuloja ei lasketä... kysykää vaikka kelasta jos ette teidä vannon että he vastaavat samoin jos kysytte.
[/quote]
No olihan ihanaa, että äidilläsi oli varaa tukea sua. Meillä ei ole varaa, mutta kuitenkin sen verran "hyvät" tulot on, ettei meidän nuoret saisi opinotukea muuttaessaan muualle. Ei noissa opintukilaskelmissakaan oteta huomioon, että perheessä voi olla muitakin elätettäviä kuin opiskelija(t).[/quote]
Jos hän muutta muualle sinun varoja ei lasketa, voit tarkitaa asian kelasta... Olisi hyvä olla ottamaan kantaa asioihin joihin et ole tutustunut kunolla ja et tiedä riitävästi opinotukeen liityvistä säänöistä...
Mä muutin lukiolaisena, kolmannen luokan kävin omasta kämpästä. Syynä se, että jouduin jakamaan pienen huoneen 3v vanhemman liikuntavammaisen veljen kanssa. Paloi käpy.. Ei tilaa, ei rauhaa.