18-vuotias tyttäreni haluaa muuttaa omilleen.
Jos kotoa lähtee, niin minä pistän rahahanat kiinni. Meillä ei kustanneta ihan kakaroiden "itsenäistymistä". Nyt tyttö etsii kuumeisesti töitä. Ihan kuin niitä tuon ikäinen saisi... Sitten oikeasti aikuisena voi asua yksin. Mutta ei nyt.
Kommentit (36)
ihan mielenkiinnosta, minkä ikäisenä teiltä saa muuttaa pois?
Siis minäkin muutin 18-vuotiaana (opiskelemaan). Ihan hyvä ikä muuttaa pois lapsuudenkodista. Tietenkään äiti ja isä eivät sitten enää elätä.
Meiltä ainakin saa muuttaa sitten, kun vanhempien tuloja ei oteta huomioon nuoren toimeentulossa. Eli ei mitään puhetta, että lukiolainen tai ammattikoululainen muuttaisi pois kotoa.
Onko teillä muilla tosiaan varaa kustantaa opiskelijanuoren asuminen omillaan?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 17:53"]
Onko teillä muilla tosiaan varaa kustantaa opiskelijanuoren asuminen omillaan?
[/quote]Mun opiskelijanuori kustansi ihan itse elämisensä osa-aikaisella työllä.
Anna aikuisen lapsesi mennä, ei ole tervettä yrittää sitoa täysikäistä itseensä. On aika sinun etsiä muuta sisältöä elämääsi.
Ihan normaalisti 18-vuotiaana lähdetään pois kotoa. Sain kotoa n. 50-100e/kk ja loput tulivat opintotuesta ja töistä. Itse sain ekan varsinaisen työpaikan ( ei siis kesätyö) ollessani 18 ja se oli helppoa.
Suomi ei ole mikään Italia jossa asutaan äidin helmoissa keski-ikään saakka.
Niin läpinäkyvä aloitus :D ja porukka vielä menee mukaan t ä y s i l l ä
Mä en tunne kuin muutaman lukioikäisenä kotoaan muuttaneen. Suurin osa asuu koko lukioajan kotona, mikä on musta ihan normaalia. Silloin voi keskittyä opiskeluun eikä työntekoon, jolla joutuu elämänsä ja asumisesnsa kustantamaan.
Meillä tyttö vajaa 17-v on muuttamassa pois kotoa, toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Ei ole tullut mieleenkään estellä. Itse aikoo elämisensä kustantaa. Hänellä on työstä saamiaan säästöjä. Toki autamme jos hätä tulee. Mutta luotan että pärjää, on rahan kanssa tarkka ja säästäväinen.
Meillä kohta 18.v haluaisi myös muuttaa omilleen, mutta juurikin rahan vuoksi ei ole vielä muuttanut, odottaa meidän vanhempien kustantavan tämän. Hän käy lukiota, kaksi vuotta jäljellä vielä, käy nyt kesätöissä, mutta ei ne tule pitkälle riittämään ja talvella kun käy lukiota niin on mielestämme aika rankkaa käydä lukiota ja käydä töissä. Olisimme valmiita maksamaan vuokran (mitä maksettavaksi jää asumistuen jälkeen), ja puhelinlaskun voimme edelleen maksaa sekä tietenkin koulukirjat, mutta entäs kaikki muu sitten? Tyttö ei ymmärrä kuinka paljon kaikkeen muuhun menee myös rahaa. Opitotuella ei pitkälle eletä. Ja opintolainaa joutuu ottamaan siinä vaiheessa kun opiskelee eteenpäin lukion jälkeen, ei ole hyvä jos sitä kertyy jo lukiossa.
Mun nuoruuden poikaystävällä oli niin kusipäinen yh-äiti, että heitti pojan pihalle kun tuli 18-vee täyteen. Pojalta jäi lukio kesken. Onneksi hänen työnantaja jeesasi asunnon kanssa ja hyvin hän on elämässään pärjännyt, mutta ihmetytti kyllä silloin, että eikö kusipäisyydellä ole mitään rajaa.
Oman lapseni kohdalla olen ajatellut, että muuttaa pois sitten kun ostaa oman asunnon, eli käytännössä aikaisintaan 20-vuotiaana kun on saanut säästettyä 2-vuotta ASP-tilille. Voimme tuossa kyllä jeesata, mutta ei ole minusta mitään järkeä maksaa vuokraa jollekin ulkopuoliselle. Asumme yliopistopaikkakunnalla, joten sen puolesta ei ongelmaa asua kotona pari ekaa opiskeluvuotta.
Taitaa olla tytär teistä se kypsempi osapuoli. Varmasti tyttö löytää töitä, jos ei aluksi ole liian kranttu.
Hyi kamala! Pitää nyt aikuista ihmistä tuolla lailla napanuorassa. Oikein hyvin pärjää opintotuella ja lainalla, ellei satu asumaan Helsingissä.
Pojan ei tarvi muuttaa pois, saa asua kun opiskelee. Mikäli haluaa muuttaa opiskelija murjuun niin sitten myös maksaa elämisen.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 18:07"]
Mun nuoruuden poikaystävällä oli niin kusipäinen yh-äiti, että heitti pojan pihalle kun tuli 18-vee täyteen. Pojalta jäi lukio kesken. Onneksi hänen työnantaja jeesasi asunnon kanssa ja hyvin hän on elämässään pärjännyt, mutta ihmetytti kyllä silloin, että eikö kusipäisyydellä ole mitään rajaa.
Oman lapseni kohdalla olen ajatellut, että muuttaa pois sitten kun ostaa oman asunnon, eli käytännössä aikaisintaan 20-vuotiaana kun on saanut säästettyä 2-vuotta ASP-tilille. Voimme tuossa kyllä jeesata, mutta ei ole minusta mitään järkeä maksaa vuokraa jollekin ulkopuoliselle. Asumme yliopistopaikkakunnalla, joten sen puolesta ei ongelmaa asua kotona pari ekaa opiskeluvuotta.
[/quote] onhan olemassa opiskelija asunnot ja saa asumistuen.
Asumistukea saa sen 201 euroa, opintorahaa ei 18-vuotias saa välttämättä ollenkaan tai ehkä muutaman kympin. Mun mielestä ei ole järkeä ruveta vielä lukiolaisena lainaakaan ottamaan.
Voi apua, aivan kamalaa. Et tietenkään päästä muuttamaan ja itsenäistymään, vaan tunget lapsukaisesi takaisin kohtuusi vähän kasvamaan.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 18:23"]
Asumistukea saa sen 201 euroa, opintorahaa ei 18-vuotias saa välttämättä ollenkaan tai ehkä muutaman kympin. Mun mielestä ei ole järkeä ruveta vielä lukiolaisena lainaakaan ottamaan.
[/quote] kuka hullu lukiolaisena muuttaa kotoa pois, eriasia jos haluaa tulla nk huippulukioon Hgissä.
No luonnollisesti hän kustantaa elämisensä itse kun muuttaa täysi-ikäisenä omilleen. Niin minäkin muutin, toiselle paikkakunnalle opiskelemaan.