Raskaana olevien fitnesskunnossa pysyminen ja sen ihannointi
Pakko avautua!
Olen raskaana viikolla 20 ja en voi olla törmäämättä muiden raskaanaolevien facebook päivityksiin ja muutenkin aiheeseen "kuinka pysyä fitnesskunnossa raskaana". Toisinsanoen, paljon treenaavat naiset laittavat itsestään facebookkiin kuvia kuinka ovat pysyneet täysin rasvattomana viikolle 36 ja esittelevät vartaloaan bikineissä. Kuvan tekstinä lukee "raskausviikolla 36 ja 5kg tullut lisää". Tätä selitellään sillä että "lihasmassaa vähän kadonnut". Muut naiset kommentoivat kuvia tyyliin "Tässä taas näkee ettei tarvitse istua sohvalla syömässä vaikka onkin raskaana" ja "On täysin tekosyy antaa itsensä lihoa 20 kg raskaana". Näitä kommentteja tulee myös naisilta jotka eivät ole koskaan kokeneet raskautta.
Jokaisella naisella raskaus on erilainen ja myös samalla naisella saattaa toinen raskaus olla hyvinkin erilainen. Osa voi pahoin koko ensimmäisen 12 viikkoa eikä yksinkertaisesti voi olla syömättä 3h välein eikä pysty harrastaa urheilua huononvoinnin vuoksi. Osa on sairaslomalla tämän takia koko ensimmäisen kolmanneksen. Osalla tulee hormoniperäisiä kiloja nesteen muodossa jopa 5 kg heti alkuunsa vaikka ei söisikään enempää.
Ai että minua raivostuttaa naisten toistensa syyllistäminen! Jopa raskaana ei saisi olla sellainen kuin on vaan pitäisi pysyä jossain tietyssä muotissa ja tällä vielä ylpeillään ja yritetään saada toisille naisille huonoa omaatuntoa. Naiset itse aiheuttavat toisilleen ulonäköpaineita, ei miehet tai media!
On tietysti hyvä, että urheilee ja syö terveellisesti myös raskausaikana. Mutta tarvitseeko silläkin kilpailla ja vertailla vartaloaan?
Fitnessmuoti menee äärimmäisyyksiin nykyään ja näyttää olevan ainoa tie monen mielestä "terveelliseen elämään ja vartaloon". Raskaana kuuluu tulla myös sitä rasvaa jonkinverran vartaloon imetystä varten. Miksi tästäkin normaaliin kuuluvasta asiasta pitää tehdä epänormaalia?
Olen siis itse raskausviikolla 20. Olen luonnostaan hoikka, liikun ja syön terveellisesti. Kuitenkin sain 3 kg heti ensimmäisen 12 viikon aikana koska minun oli syötävä 3h välein etovan olon vuoksi. Näin pystyin käymään töissä ilman oksentelua. Nälkä oli myös erittäin voimakasta ja mielestäni kroppani kertoi, että tarvitsee lisäravintoa tulevaa imetystä ja vauvan kasvua varten. Kerään myös nestettä nyt raskaana selvästi mikä aiheuttaa turvotusta. Nyt painan 6kg enemmän kuin ennen raskautta.
En aio ottaa asiasta stressiä vaan nauttia naiseudestani ja raskaudestani ilman huonoa omaatuntoa ja kilpailua muiden kanssa.
Kommentit (2)
Odotas vaan kun lapsi syntyy. Toisten naisten/äitien syyllistäminen jokaisessa asiassa pahenee vain :D
Mä oon miettinyt, mahtaako raskaampi urheilu olla edes hyväksi raskausaikana. Sidekudokset antavat periksi, joten painoilla tehtävä harjoittelu voi tehdä niille hallaa, ja ryhdin ja tasapainon muuttuminen tekee virheasentoja kehoon. Mulla alkoi kahvakuulailu aiheuttaa hyvin aikaisessa vaiheessa raskautta kipuja.