Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Vaikuttaa siltä, että Nepalissa vaeltaminen kiinnostaa monia. Siksi tämä uusi keskusteluketju.
Jos sinua kiinnostaa lähteä vaeltamaan Nepaliin koronan hellitettyä mutta ei tiedä mistä aloittaisit tiedon keruun, niin vaikkapa täältä. Saa kysyä, ja jos on jo käynyt (tai arvelee tietävänsä) niin saa myös vastata ja kertoa kokemuksistaan.
Olen itse käynyt Nepalissa vaeltamassa 10 kertaa viimeisten 37 vuoden aikana, ja poluilla on aikaa tullut vietettyä noin 11 kuukautta, muutama kuukausi Katmandussa.
Seuraavat alueet ovat minulle enemmän tai vähemmän tuttuja:
Khumbu eli Everestin eteläpuolinen alue, mukaan lukien lähetymisretit Jiristä ja Dhap Bazarista, 5 käyntiä, Meran huiputus ja Amphu Labtsa, Cho La ja Renjo La:n solat.
Annapurnan alue 4 kertaa, lähes koko kierros 340 km. Myös Tilichon kautta ylimeno ja Naar-Phon laakso ja Annapurnan Pyhättö (ABC, 3 kertaa).
Manaslun kierros.
Great Himalayan trail osuus Kanchenjunga - Makalun liepeille (Lumbasumba La).
Vaellus on siellä mahdollista joko omatoimisesti (Khumbu & Annapurna lähinnä), tai sitten palkkaamalla oppaan ja/tai kantajan. Myös pakettimatkoja järjestetään, mutta niissä on oma riskinsä lukkoon lyödyn aikataulun takia. Suomalaiset Aventura ja Mandala osaavat järjestää hyviä reissuja, niitä voi suositella valmismatkoista.
Reissussa on myös omat riskinsä: vuoristotauti, helikopteripelastushuijaus, vatsavaivat, noin päällimmäisinä.
Näistä enemmän tuonnempana.
_________
Vanha Jeti

• ylös 33
  • alas 1

Sivut

Kommentit (85)

Vierailija

Ihan huippua että aloitist ketjun.

Ekaksi se raha omatoimimatkan ja pakettimatkan ero?

• ylös 17
  • alas 0
Vierailija

Pitääkö näihin varautua jollain ekstrakalliilla matkavakuutuksella? Ainakin joskin niissä oli joku maksimikorkeus.

• ylös 10
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Patikoimaan Annapurnalle ja Everestille? Pitäisikö tarkistaa sanakirjasta käsitteen "patikointi"-merkitys?

• ylös 12
  • alas 24
Vierailija

Onko se Hillary Stepin romahtaminen totta 2015 maanjäristyksessä ja onko reitti nyt helpompi koska se puuttuu?

• ylös 13
  • alas 0
Vierailija

En halua. En halua patikoimaan edes Suomessa niin minkä hemmetin takia menisin jonnekin ulkomaille sitä tekemään?

• ylös 10
  • alas 25
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En halua. En halua patikoimaan edes Suomessa niin minkä hemmetin takia menisin jonnekin ulkomaille sitä tekemään?

Sitten tämä ketju ei varmaan ole sulle tarkoitettu? 😅

• ylös 51
  • alas 2
Vierailija

Olen kiertänyt Annapurnan 20 vuotta sitten. Silloin se oli tosi ankeaa. Lodget oli lääviä ja ruoka jotain riisiä ja linssejä.

Olen muutenkin matkannut puoli maailmaa nuorena. Nykyään reissaan lähinnä viiden tähden hotelleissa. Kulttuurit on niin nähty.

• ylös 11
  • alas 10
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Patikoimaan Annapurnalle ja Everestille? Pitäisikö tarkistaa sanakirjasta käsitteen "patikointi"-merkitys?

Trekking on kai suomeksi patikointi. Ja trekkausta siellä tehdään.

8

• ylös 20
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ihan huippua että aloitist ketjun.

Ekaksi se raha omatoimimatkan ja pakettimatkan ero?

Otetaan esimerkiksi Everestin perusleirissä käynti lentäen Luklaan ja pois, joka kestää vähintään 12 päivää, mieluummin pari päivään enemmänkin turvallisuussyistä (ja varapäiviä).

Jos menee omin nokkineen, joka on sekä sallittua että aika yleistä, niin kustannukset ovat suunnilleen seuraavat:

Lento edestakainen noin 340€ (summittainen konversio dollarihinnasta)

Pari pääsymaksua ja veroa: 50€

Eläminen päivässä eli muona & makuusija perus majatalossa nuukasti eläen: 30€ päivä.

Tämä tekee näinollen 14 päivässä 810€.

Tähän pitää lisätä lennot Nepaliin, viisumimaksu ja eläminen Katmandussa:

Lento 1000€

Elo KTM 50€/päivä

Viisumi 30 vrk noin 40€

Oletetaan että ollaan Katmandussa 5 päivää, tulee kokonaishinnaksi 2100€

Vertailun vuoksi: Aventuran ja Mandalan 18 päivän EBC trekit näyttävät maksavan jossain 2600-2900€ nurkilla sisältäen muun paitsi syömiset vaelluksella, eli todellinen hinta on jossain 3200€ ja tippien kanssa noin 3300€.

Moine paketti on helppo ratkaisu; ei tarvitse murehtia mistään, ei tarvitse osata kieliä, on satunnaista toivottavasti samanhenkistä seuraa jne. Se maksaa sitten noin 60€ päivässä ylimääräistä. Jollekin se on paljon, jollekin ei. Joillekin itse tekeminen on periaatekysymys, jotkut haluavat ostaa kokonaispalvelun.

On myös mahdollista mennä omin nokkineen ja ostaa vaelluspaketti paikan päältä, mutta siinä on omat riskinsä* ja säästö ei ole ihan hirmuinen. On myös mahdollista palkata pelkkä opas ja kantaja, tai kantaja-opas joka kuskaa myös tavarat (hyvä ratkaisu, halvempi), mutta pitää itsellään kaikki päätäntävalta mitä aikatauluun ja reittiin tulee (järkevyyden rajoissa). Tämä on hyvä ratkaisu pienelle porukalle ja asettuu hinnaltaan edellä mainittujen ääripäiden väliin. Näin minä olen itse aina tehnyt.

*)riskit: tuntematon sekalainen porukka, lukkoon lyöty usein liian kireä aikataulu, vaara joutua helikopteripelastushuijauksen uhriksi, etenkin jos tarjotaan jo valmiiksi kovin halpaa ja lyhyttä trekkiä.

Vanha Jeti

• ylös 13
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pitääkö näihin varautua jollain ekstrakalliilla matkavakuutuksella? Ainakin joskin niissä oli joku maksimikorkeus.

Jos menee omin nokkineen, ei matkavakuutus ole pakollinen. Matkatoimistot vaativat vakuutuksen joka kattaa helikopterievakuoinnin. Helikopteripalastushuijaus perustuu juuri siihen, että vaeltaja sairastutetaan tahallaan jotta saadaan vakuutusyhtiöltä keskimäärin 20000€ korvaus "pelastuksesta", siitä opas saa noin 1500€siivun itselleen (Nepalissa talouksien keskivuositulo on noin 370€, noin vertailun vuoksi).

Fennialla on halpa perusvakuutus, jossa ei ole korkeusrajaa kun ei kiipeillä eikä mennä jäätikölle ja mukaana on laillistettu opas. Tällä vakuutuksella olin Aconcagualla, koska sielläkään ei tarvita käsiä kapuamiseen.

Vanha Jeti 

• ylös 12
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Pitääkseni otsikon lyhyenä ja helposti haettavana päädyin tässä näkyvään sanamuotoon. Kyllä Everestin ja Annapurnan maastossa ja ympäristössä voi myös patikoida, ja noin 150000 vaeltajaa tekee niin vuosittain (normaaleina aikoina). Noin 50000 Khumbussa ja 100000 Annapurnan suojelualueella (ACAP).

Vanha Jeti

• ylös 19
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen kiertänyt Annapurnan 20 vuotta sitten. Silloin se oli tosi ankeaa. Lodget oli lääviä ja ruoka jotain riisiä ja linssejä.

Olen muutenkin matkannut puoli maailmaa nuorena. Nykyään reissaan lähinnä viiden tähden hotelleissa. Kulttuurit on niin nähty.

Niinpä, ihmiset ja asenteet ovat erilaisia. Itse kiersin koko Annapurnan eka kertaa 1984, ja se on edelleen vaelluksistani paras ja vaikuttavin, juuri osittain olojen alkeellisuuden takia. Majataloja ei edes ollut kuin siellä täällä. Mieluumin edelleenkin nukkuisin jakkinavetassa jossain vuoristoniityllä kuin sen reunaan pykätyssä vuoristohotellin jäljitelmässä.

Vanha Jeti

• ylös 20
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Niinpä, ihmiset ja asenteet ovat erilaisia. Itse kiersin koko Annapurnan eka kertaa 1984, ja se on edelleen vaelluksistani paras ja vaikuttavin, juuri osittain olojen alkeellisuuden takia. Majataloja ei edes ollut kuin siellä täällä. Mieluumin edelleenkin nukkuisin jakkinavetassa jossain vuoristoniityllä kuin sen reunaan pykätyssä vuoristohotellin jäljitelmässä.

Vanha Jeti

Juu, olihan se ikimuistoinen matka 90-luvullakin. Minun kohdalla on tilanne se, että aikansa kutakin. Olen nähnyt paljon, en pelkästään Nepalissa. Jossain vaiheessa tuli kulminaatiopiste, ettei mikään enää hämmästytä, kuten silloin ensimmäisillä kerroilla. Kun on kokenut aikamatkan 1700-luvulle, niin sitä kokemusta ei mikään enää voi ylittää. Vähän sama kuin se, että ensimmäisessa linnassa vierailu on se vaikuttavin. Lopulta ne linnat ovat samanlaisia. Siksi haen toisenlaisia kokemuksia siitä luksuksesta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Vanha Jeti

Juu, olihan se ikimuistoinen matka 90-luvullakin. Minun kohdalla on tilanne se, että aikansa kutakin. Olen nähnyt paljon, en pelkästään Nepalissa. Jossain vaiheessa tuli kulminaatiopiste, ettei mikään enää hämmästytä, kuten silloin ensimmäisillä kerroilla. Kun on kokenut aikamatkan 1700-luvulle, niin sitä kokemusta ei mikään enää voi ylittää. Vähän sama kuin se, että ensimmäisessa linnassa vierailu on se vaikuttavin. Lopulta ne linnat ovat samanlaisia. Siksi haen toisenlaisia kokemuksia siitä luksuksesta.

Muuten sama, mutta en tarvitse enää edes luksuskokemuksia.
Parhaat fiilikset saan ollessani keskenäni omassa rauhassa missä vain!
Hetkessä läsnä oleminen, ilman että mikään ulkopuolinen (lue: toiset ihmiset tai heidän tekemisensä) sitä häiritsee, on upein elämys mitä voi kokea. Yhtä hyvin keskellä erämaata kuin autiossa suurkaupungissa. Olennaista on tuntea, että on itse paikalla 110%.

• ylös 16
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on helikopteripelastushuijaus?

Viesti 11.

Aa..kiitos.Kuulostaapa kamalalta! Eli kun jotenkin olen sinisilmäisesti ajatellut että tuolla maailmankolkassa ihmiset hyviä ja rehtejä,ei olisi käynyt tuollainen kikkailu mielessäkään.

• ylös 12
  • alas 0
Vierailija

Annapurna, K2, Matterhorn.
Vieneet paljon huipulle pyrkijöitä mukanaan nämä.
Eräs kiipeilijä totesi, että intohimoiselle vuorikiipeilijälle vuori on riskit tiedostaen ihan hyvä leposija.
Toki matalemmalta löytyy paljon reittejä, sekä huikeita maisemia.

Vierailija

Everestin huipulla on monesti patikoinu. Oon mä siellä rakastelluki naisen kanssa. On semmonen pikkunen vaara täällä meillä päin, ei tosin kartoissa sillä nimellä

Mount Everestillä en ole koskaan käynyt, en edes siellä päin maailmaa..

Sivut