Jos on avioliitossa, ei "elä toisen siivellä"
Ne siivet on silloin yhteiset, yhteistä venettä soudetaan.
Minä tiedän vain yhden naisen josta voi sanoa että ei niin kovin paljon auttanut yhteisen elämän rakentamisessa. Tämä nainen synnytti useamman lapsen, joo se oli jo paljon tehty, mutta hän ei halunnut lapsia imettää, ja muutenkaan ei koskaan hoitanut lapsia kuin pakon edessä, eli silloin kun mies oli töissä, ei myöskään tehnyt kotitöitä. Eli sen pienen rahan jota sai kotona olleessaan toi yhteiseen pottiin, ja lasten hoidon miehen ollessa poissa. Teki kyllä oman osuutensa, mutta aika paljon pienemmän kuin naiset yleensä.
Normaalistihan perheessä on erilaisia asioita jotka pitää tehdä, pitää tehdä kotityöt, hoitaa lapset ja tienata rahaa, jonkun ne kaikki on tehtävä, ja on avioparin oma asia kuka tekee mitäkin, pääasia että tulee hoidettua.
Minä esimerkiksi en ole ollut vuosiin töissä, mutta hoidan lapset, kotitöistä vähintään puolet, ja hoidan monia asioita mieheni puolesta jotta hänen ei tarvi tehdä kovin paljon palkkatyön lisäksi. Minä esimerkiksi tein remontin kun mies osti meidän kodiksi rivitalo-osakkeen, minä myös sitten myin sen asunnon hyvällä voitolla, minä tein lähes yksin myös kaikki pihatyöt, esimerkiksi moukarilla hajotin takapihaa rumentamaan tehdyt isot tiilihökötykset. Vaikka mies maksoi lainaa asunnosta koko ajan, minä nostin sen arvoa, seitsemän vuotta siinä asuttiin ja saatiin 28 000€ voittoa, kun naapurit tekivät jopa tuhansien eurojen tappiot täysin samanlaisista asunnoista myydessään samaan aikaan kuin me.
Minä myös hoidin omakotitalon ostoon liittyvät asiat ja siihen tehdyt remontit ja hankinnat, kysyin kyllä miehen mielipidettä isoimmissa ostoissa, mutta minä kilpailutin kaikki ja valvoin että kaikki tulee tehtyä.
Eli ei se ole niin itsestään selvää, että jos nainen ei ole palkkatöissä, että eläisi miehen siivellä.
Kommentit (11)
Hienosti sanottu. Ennen vanhaan miehelle oli kunnia käydä töissä ja tuoda rahaa talouteen samoin kuin naiselle oli kunnia huolehtia kodista ja lapsista.
Sun tapauksessa et ole siivellä eläjä:) mutta on myös heitä joilla mies puurta ja tienaa, tekee puolet kotitöistä ja muutkin hommat, vaimo lähinnä hoitaa lapset ja kuluttaa rahaa. He ovat siivellä eläjiä, avioliitossa tai ei.
Juur näin, ja ihanaa, että nyyaikana Suomessa (ei kaikkialla maailmassa) tehtävät voivat kuulua kummalle vain.
Joo, minä mielläkin olen se kuluttaja, ostan miehellekin kaikki kengistä kalsareihin, mies inhoaa kaupassa käyntiä, eikä käy kaupassa, edes rautakaupassa, auton osat käy hakemassa jos on pakko, kun niistä minä en ymmärrä mitään. Minä ostan elektroniikan, kodinkoneet ym. Minä myös asennan uudet laitteet esim. digiboxin, telkkarin, tietokoneen, ja jos niihin tulee vikaa, minä vien korjaamolle jos en osaa itse korjata.
Mies pääsee aika helpolla kotona, ja minä toivon että pääsisin töihin lepäämään :)
Olen joskus miettinyt että mitä tapahtuisi jos mies joutuisi lähtemään kauppaan ostamaan vaatteita ja kenkiä minulle ja lapsille.
Tosin miehellä on vanha äiti jota käy monta kertaa viikossa katsomassa, ja joutuu joskus hoitamaan vanhempien veljiensä asioita, toinen on vakavasti masentunut ja toinen vaan muuten toisaikainen eronnut sinkkumies. Mies hoitaa meillä myös kissat, siivoaa joka päivä hiekkalaatikon, ruokkii ja käyttää ulkona hihnassa joka päivä.
Meillä asiat tekee se joka jaksaa tai osaa asian paremmin.
ap
On niitä ihan oikeita siivellä eläjiäkin olemassa, siihen samaan sitten niputetaan kaikki, jotka eivät käy töissä kodin ulkopuolella. Siipeilijät voivat olla sohvalla makaavia miehiäkin, joille vaimo tuo töistä tullessaan täydennystä parin sixbackin verran (kun on ensin hakenut lapset hoidosta).
Kyllä, jotenkin musta tuntuu, että näitä miespuolisia siivellä eläjiä on enemmän kuin naispuolisia, naiset kuitenkin useimmiten jo kotona opetetaan tekemään kotityöt, vaikka kävisi palkkatyössäkin. Musta tuntuu aina kauhealta kun tällä palstalla toiset naiset huutavat ja haukkuvat toiset naiset heti kun joku sanoo että ei ole töissä. Nykyään kun joka kymmenes työikäinen ei saa töitä vaikka miten haluaisi. Ja lapsiahan ei viedä päiväkotiin jos toinen vanhempi on kotona, ei meillä ainakaan kun se maksaa n. 550€/kk elokuusta lähtien.
ap
kenenkä siivellä me eletään kun ollaan molemmat kotona ja opiskelijat/vakkarina tekee työn?
Eipä kai sitä kenenkään tarvikaan kenenkään siivellä elää, aviopari elää ihan normaalia yhteistä elämää.
Olet oikeassa.