Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotsiin muuttaminen

Vierailija
28.06.2014 |

Olen noin 30- vuotias suurperheen äiti, joka mietiskelee muuttamisesta Ruotsiin. Olen suomenruotsalainen, joten kielen kanssa tuskin tulee ongelmaa. Olen työskennellyt suomessa yliopistolla lähinnä opettajan ja tutkijan töissä. Tahtoisin, että lapseni kasvaisivat Ruotsissa. Jotenkin Ruotsi tuntuu pehmeämmältä yhteiskunnalta.

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa selvittää koulutilanne tarkkaan ennen muuttoa.

Monessa kunnassa laitetaan nykyään ruotsalaiset omiin kouluihinsa ja maa han muuttajat surutta omiinsa. Ruotsalaiskouluihin saattaa olla todella vaikea päästä koska kaikki haluavat lapsensa niihin.

Vierailija
62/62 |
18.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn paljon työni puitteissa svärjessä ja vietä siellä jonkin verran aikaa. Että kyyyllä, toki on tullut mieleen välillä karistella nämä suomen pölyt kengistään ja emigroitua esim. tuonne ihan eteläisen ruotsin rannikolle, kauniisiin pikkukyläsiin, lyhyen autobaana -matkan päästä Malmöstä ja Köpiksestä. Omakotitalon saa niiiin paljon halvemmalla kuin täältä, eikä se rakennuskanta sen huonompi ole. Sauna vaan puuttuu, mutta sen laittaa tontille nopeasti.

Siinä on toisaalta monta moness' , sanois porilainen.

Toisaalta ja toisaalta. Välillä ne ärsyttää mua niin suunnattomasti siinä munattomuudessaan ja varovaisuudessaan ja välillä käy kateeksi, kun niillä talous sujuu, musahommat sujuu, yritykset leviää maailmanlaajuiseksi järjestään.

Mutta lasten koulut, huh huh. Tuota pitäisi miettiä, taikka sitten panostaa itse lisäopetukseen runsaasti. 

Ruoka on edullisempaa, vaihtoehtoja paljon, elintaso hyvä, asuminen parempaa. 

Toki sielläkin on niitä helvatan kperähikiää ja semmoista pikkusieluista mielensäpahoittajaa jossain  pikkukylissä, että aldrig i livet sinne. 

Mutta haluaisin sieltä kesämökin, taikka kakkosasunnon, villan rannikolta. Joo ja sitten kaupunkiasunnon Tukholmasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi